Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Noorwegen Finland - Forum Wereldfietser

Rondje Noorwegen Finland

Geïnspireerd door het andere draadje over Noorwegen ontstaat er een begin van een plan (niet voor de korte termijn) om via Noorwegen noordwaarts te fietsen en via Finland terug. Drie maanden vind ik daarbij wel weer een goed uitgangspunt. Ik hoef niet naar de noordkaap maar wil wel bovenlangs de Botnische Golf. Ik begrijp dat Lofoten min of meer een must is. Daarmee wordt de afstand mogelijk te groot. Ik zie ook een route voor me waarbij ik vanaf Trondheim naar het Noordoosten via Zweden doorsteek en globaal uitkom in Rovaniemi. Als ik zo noordelijk ga, dan moet de poolcirkel wel even aangetikt worden zou ik zeggen. Van daaruit dan weer afzakken naar het zuiden. Ik geef de voorkeur aan het fietsen van een ronde vanuit huis, eventueel gebruik makend van trein, bus of boot.

Wie heeft een dergelijke route gefietst? Zijn er gpx-tracks beschikbaar?
Een toch die zo noordelijk gaat, vraagt andere voorbereiding. Ik denk daarbij aan voeding, drinkwater, kleding, kampeerspul. Vast nog andere zaken.

Tips zijn welkom. Alternatieven ook.
Mijn algemene advies zou zijn om het je zelf niet te moeilijk maken en geen welverdiende fietsdagen te verspillen aan relatief saaie omgevingen. Meer specifiek zou je met de trein of bus van Trondheim naar Bodø kunnen gaan, daar de boot pakken en tóch de Lofoten over. M.i. is het daar gewoonweg te mooi om links te laten liggen, en landschappelijk indrukwekkender dan delen van Midden-Noorwegen (al schijnt de kustweg mooi te zijn) en Zweden. Vanaf Narvik zou je dan naar Kiruna kunnen fietsen. Tussen Kiruna en de oostkust vonden wij het saai; misschien kan je daar ook de trein of bus pakken. N.B. Ik heb geen ervaring met trein- en busvervoer in genoemde landen. (Wel namen we in IJsland regelmatig de bus - echt een uitkomst!)

Wat betreft je andere vragen: in de zomerperiode is het in Scandinavië niet heel koud. Er zijn winkels en ze hebben drinkwater. Ga je in de winter, dan is het een ander verhaal.
Nuttige info. Top

Ik zou in de zomer gaan idd.
Ik vind tips als: "sla de saaie stukken over" nogal vaag.
Midden Finland, bos, bos en bos, wordt door velen als saai en eentonig ervaren.
Het was voor mij een van de hoogtepunten van mijn tochtje Helsinki- Noordkaap-Oslo.

Wil je een land een beetje ervaren, zijn ook saaie stukken (eufemisme) een must.
dunlop schreef:
za 06 aug, 2022 18:06
Het was voor mij een van de hoogtepunten van mijn tochtje Helsinki- Noordkaap-Oslo.
Kan je iets vertellen over je route, afstanden, jaargetijde en tijdsduur?
Ik zou de andere kant om fietsen en half mei of zo vertrekken. Op het vlakke nog even wat meer conditie opdoen om de bergen in Noorwegen te kunnen bedwingen zonder al te veel kapot te gaan. Ook zal vroeger in het seizoen de muggenpopulatie nog niet zo groot zijn, al weet je het met de temperatuur tegenwoordig ook niet.
Inderdaad, Dunlop slaat (weer) de spijker op z'n kop. Want wat is nou eigenlijk “saai”. Je weet toch dat als je naar Scandinavië gaat er vroeg of laat eindeloze bossen, toendra's en taigas komen...

Ik vond veel van het grensgebied Noorwegen-Zweden mooi en meestal lekker stil fietsen. Waar precies? Te veel om op te noemen. Of koop gewoon net als ik een Kümmerli & Frey 1 : 1.000.000 kaart, dan worden die zogenaamd “saaie stukken” heel wat minder saai (vooral als je de kleine onverharde wegen er uit vist).

En vraag je zelf ook eerlijk af: “Moet ik echt wel naar de Lofoten?”. Alleen maar omdat iedereen zegt dat het zo mooi is...? Misschien regent en stormt het daar dan juist wel, en is dat “saaie” stuk door de zonnige toendra opeens veel mooier!

Eten en drinken zal geen probleem zijn, supermarkten zijn er 7 dagen per week open. De zomers kunnen net zo (warm) als in Nederland zijn. Afhankelijk van hoe noordelijk je bent is er 24/7 zon (of regen...). Houd vooral rekening met muggen!
Ik snap de gevoelige reacties niet zo goed. Ik schreef (1) dat we een bepaald stuk saai vonden, (2) dat de Lofoten mijns inziens indrukwekkender zijn dan X en Y, en (3) dat je ervoor kunt kiezen om saaie stukken -lees: die iemand zelf als saai ervaart- over te slaan. Een mening dus, net zoals jullie meningen hebben. TS vist er vervolgens zelf uit wat hem/haar aanspreekt. Prima toch?
Wat mij betreft is elke bijdrage en mening nuttig. Het helpt me mijn mening en plan vorm te geven.
Ik vind iets niet snel te saai en kan goed rechtdoor fietsen 😉
willem.m schreef:
za 06 aug, 2022 17:52
Ga je in de winter, dan is het een ander verhaal.
En begin oktober kan het in Midden-Zweden 's middags al na 16.00 uur koud worden, zeker bij onbewolkte lucht en er komen soms nachtvorsten voor. De ruiten van m'n auto krabben. Ik raad een ideale weer-app aan: www.yr.no en voer de plaatsnamen in. Kijk op table of maps. Tot op iedere uur nauwkeurig!
Op drie maand lijkt me het niet echt significant uitmaken of je de Lofoten wel of niet aan doet. Ik zou het dan vooral wel doen.

Ik raad ook aan om het fjordengebied van Zuidwest-Noorwegen aan te doen als je daar nog niet geweest bent. Ik vind de kust boven Trondheim een stuk minder sprekend, de Lofoten uitgezonderd.

Naar mijn ervaring is het landschap van de kust van Noorwegen echt heel anders dan Zweden of Finland. Van een pittig overweldigend snel veranderende omgeving aan de kust naar de uitgestrektheid en wijdsheid van het binnenland. Ook het weer is op dezelfde manier anders. Elke hebben zo hun charmes, de afwisseling meemaken vond ik geweldig, echt en een aanrader.

Qua planning is het misschien goed te weten dat er veerboten van Helsinki, Oslo en Göteborg naar Duitsland varen en van Kristiansand naar Eemshaven. Ik heb vaak tochten naar het noorden gemaakt door vanuit huis te beginnen (de westkust van Denemarken is ook erg mooi) maar aan het eind tijd/afstand/energie te 'kopen' met deze shortcuts terug naar huis.
LHTJoost schreef: Kan je iets vertellen over je route, afstanden, jaargetijde en tijdsduur?
Route:
Helsinki - Jyväskylä - Oulu - Rovaniemi - Kirkenes - Noorkaap.
Van de Noordkaap naar Trondheim min of meer via de route van Europafietsers.
Trondheim oostwaarts binnenland in - Røros - Oslo.
Afstand ruim 5000 km.
Tijd: juni, juli en 1e week augustus.

Het leuke is, als je in Finland aankomt, komen de berken net in blad. en naar het noorden fietsend veranderd het seizoen niet. Je fiets mee met het seizoen. In het Noorden van Finland was ik zelf terug in de tijd, want de berken waren nog kaal. Maar het was destijds wel een erg koud voorjaar in het Noorden.
Magerøya (Noordkaap eiland) was nog helemaal wit. op 300 meter hoog lag zelfs nog een meter sneeuw.
Heel tof allemaal. Bedankt! Ik zou zo weer willen vertrekken maar helaas. Zoals gezegd is dit iets voor over een aantal jaar.

Veerboten lijken me idd een prima middel om toch thuis te starten maar wel wat door te kunnen pakken. Dit jaar namelijk al volledig van en naar Scandinavië gefietst als onderdeel van een rondje Oostzee (ander draadje).
En tegen de klok in lijkt me zeker een goed idee. 👍🏻

(En dan misschien toch de noordkaap maar “even” aantikken).
dunlop schreef:
zo 07 aug, 2022 13:09
LHTJoost schreef: Kan je iets vertellen over je route, afstanden, jaargetijde en tijdsduur?
Route:
Helsinki - Jyväskylä - Oulu - Rovaniemi - Kirkenes - Noorkaap.
Van de Noordkaap naar Trondheim min of meer via de route van Europafietsers.
Trondheim oostwaarts binnenland in - Røros - Oslo.
Heb je gpx-tracks van je route? Met name van het Finse deel en noordkaap?
Nog maar even een teaser.

Noordfinland. 60 kilometer gravel. Onderweg één café, geen winkels. Hier en daar een huis, wel 5 denk ik.
gravel.jpg
dunlop schreef:
zo 07 aug, 2022 13:09
Tijd: juni, juli en 1e week augustus.
Zou begin mei in zuid Finland en eind mei op de Noordkaap zijn te vroeg zijn?
LHTJoost schreef: begin mei in zuid Finland en eind mei op de Noordkaap
Makkelijke vraag, lastig antwoord.
Als je niet op ziet tegen frisse dagen, en wellicht (serieuze) vorst in de nacht, lijkt begin mei geen probleem.
Wat ik op de Noordkaap aantrof, was uitzonderlijk. Normaal is op de langste dag het eiland groen. Een Noor merkte op dat de winter niet streng was geweest. Maar wel lang.

Maar met de huidige snelheid van opwarming van de aarde, is het begin mei misschien net zo als ik beschreef voor begin juni. Ik was er 6 jaar geleden.

Kortom, ja uhhh.
Hoi! Mooie plannen. Ik vind de wegen in Noorwegen druk (mei/juni). Neemt niet weg dat de kust adembenemend is. Een collega was geemigreeerd naar Nieuw Zeeland, kwam door omstandigheden terug en ging naar Noorwegen op vakantie en zij zei daar hoef je dus niet de halve aardbol voor over te vliegen.
Zweden heeft veel wildkampeerplekken met schuilhutten/droogtoilet/vuurstookplaats. Mei/juni voorkeur ivm minder druk/lang licht/minder muggen.
De bergketen tussen Noorwegen en Zweden prachtig! Storuman westwaarts naar Mo I Rana de Blavagen en de 72/336 oostwaarts vanaf Verdalsora naar Kallsedet. Ik kon mijn geluk daar niet op :D
Ook goede ervaringen met veerdiensten, oa Hirthals naar Bergen.
Finland ben ik niet bekend mee, mijn broer wel en goede ervaringen/mooi land.

ps net als in Canada opletten of camping al open is voor seizoen en bergpassen sneeuwvrij
corry/stephan schreef:wegen in Noorwegen druk
Dat het ieder jaar drukker wordt, zal wel kloppen.
Maar vrij naar Benedictus(480 - 547): Als je het lawaai niet hoort, is er stilte.