Additionally, paste this code immediately after the opening tag: campings in Frankrijk - Forum Wereldfietser

campings in Frankrijk

Ik kreeg anekdotische berichten dat best wat campings in Frankrijk Covid niet overleefd hebben, of, in het geval van de campings municipaux, zijn verkocht aan exploitanten van huisjesparken. Ik vroeg me af of er hier al wat ervaringen zijn, en of mensen problemen hebben gehad, omdat bijvoorbeeld een camping in een routeboekje of in Archies uiteindelijk net meer bleek te bestaan.
Niet Frankrijk, maar heb in juni wat gefietst in België en Nederland en daar een stuk of 4 mails over moeten verzenden naar Archie
Afgelopen week bij de Loire in de buurt van Tours bleek één camping in een tentvijandige camperstandplaats veranderd. Dat is vast ook een fenomeen dat je steeds vaker zult aantreffen, gezien de spectaculaire groei van het aantal campers.
Afgelopen maanden naar Santiago de Compostella gefietst en maar 1 camping tegengekomen waarvan de eigenaar geen losse gasten meer wilde ontvangen. Er waren eigenlijk ook alleen maar vaste plekken.
peter de rijk schreef:
do 14 jul, 2022 16:03
Afgelopen week bij de Loire in de buurt van Tours bleek één camping in een tentvijandige camperstandplaats veranderd. Dat is vast ook een fenomeen dat je steeds vaker zult aantreffen, gezien de spectaculaire groei van het aantal campers.
Ik kom drie problemen tegen:
1) de camping Municpal is gesloten.
2) de burgemeester heeft camping Municipal verkocht aan een projectontwikkelaar die er huisjes op gaat plaatsen. Daarmee redt de burgemeester het voortbestaan van gemeentelijke voorzieningen.
3) de camping wordt een terrein voor campers. Het sanitair kan dicht, het groen hoeft niet meer onderhouden te worden en de receptie wordt vervangen door een automaat.
bert sitters schreef:
do 14 jul, 2022 21:55
3) de camping wordt een terrein voor campers. Het sanitair kan dicht
Is dat zo? Toen er hier in Maastricht een camperplaats kwam had die ook geen sanitair. Dat leidde tot problemen omdat sommige campers geen sanitair hebben. Het betreffende spul lag overal, klaagde de buurt, terwijl bewijsmateriaal in de krant was afgebeeld.
Wim schreef:
do 14 jul, 2022 10:38
Ik vroeg me af of er hier al wat ervaringen zijn, en of mensen problemen hebben gehad.
Ik heb twee weken geleden de Frontlinie naar Basel gefietst. In totaal een keer of zeven op een Franse camping gestaan. Ze bestonden allemaal nog, overal was ik welkom. Ook op de camping in Havrincourt. Die biedt geen plaats aan trekkers, maar ik mocht m'n tent in het grasveld tegenover het huis van de eigenaar opzetten. Toen ik een beetje sip keek vanwege het ontbreken van de douche, mocht ik zelfs gebruikmaken van hun privé-sanitair

Wel viel me op dat ik vaak een van de weinige gasten was. In Autry was ik zelfs helemaal alleen. Met werkende douches. Het geld voor de overnachting heb ik maar in de brievenbus geduwd. Ik vroeg me wel af hoe ze zo'n camping voor €3,- per nacht draaiende kunnen houden.

De eerste avond wilde ik op de camping van Diksmuide (België, dus niet helemaal je vraag) overnachten, maar die was verdacht rustig. Bijna geen gasten, bladeren in de wasbak. Dus maar snel doorgefietst naar de fijne camping in Ieper.
Bart* schreef:
do 14 jul, 2022 22:59
Wel viel me op dat ik vaak een van de weinige gasten was. In Autry was ik zelfs helemaal alleen. Met werkende douches. Het geld voor de overnachting heb ik maar in de brievenbus geduwd. Ik vroeg me wel af hoe ze zo'n camping voor €3,- per nacht draaiende kunnen houden.
Op het platteland van Frankrijk beschouwt men de camping regelmatig nog als een vorm van gastvrijheid die niet verloren mag gaan, ook al was de traditie van het kamperen lang geleden ooit veel groter.
Ik heb regelmatig minder betaald dan 3 euro en zelfs nog minder omdat de op het tableau vermelde gendarmerie waar je zou kunnen betalen op die dag ook gesloten was. Ik had theoretisch bij de bakker om het huisadres van de burgemeester kunnen vragen maar er was ook geen bakker daar.
Leon schreef:
do 14 jul, 2022 22:25
bert sitters schreef:
do 14 jul, 2022 21:55
3) de camping wordt een terrein voor campers. Het sanitair kan dicht
Is dat zo? Toen er hier in Maastricht een camperplaats kwam had die ook geen sanitair. Dat leidde tot problemen omdat sommige campers geen sanitair hebben. Het betreffende spul lag overal, klaagde de buurt, terwijl bewijsmateriaal in de krant was afgebeeld.
Maastricht ligt niet in Frankrijk.
Sorry, ik wist niet dat de fysiologische behoeften van mensen in Frankrijk zo anders waren.
Leon schreef:
vr 15 jul, 2022 09:58
Sorry, ik wist niet dat de fysiologische behoeften van mensen in Frankrijk zo anders waren.
De praktijk is dat in Frankrijk camperplaatsen in de regel geen sanitair hebben. Er is een kraantje en een afvoer voor het chemisch toilet. Daar waar het camperterrein vroeger een camping was, staan de sanitairgebouwen er vaak nog wel. Ze zijn echter afgesloten.
Leon schreef:
vr 15 jul, 2022 09:58
Sorry, ik wist niet dat de fysiologische behoeften van mensen in Frankrijk zo anders waren.
Dubbel. Kan weg.
Dan kun je daar dus alleen met een grote camper met eigen sanitair terecht. Kleine campertjes hebben dat niet.
Leon schreef:
vr 15 jul, 2022 10:41
Dan kun je daar dus alleen met een grote camper met eigen sanitair terecht. Kleine campertjes hebben dat niet.
Het gaat over gesloten kampeerterreinen en niet of bezitters van een camper wel of niet een chemisch toilet aan boord hebben.
Klopt, maar iemand begon daar ineens vanalles bij te halen.
Leon schreef:
vr 15 jul, 2022 10:53
Klopt, maar iemand begon daar ineens vanalles bij te halen.
Kijk eens in de spiegel.
Bert en Leon: nog steeds geen tijd gehad om samen een keer een kop koffie te drinken? :D
Bert van Sprang schreef:
vr 15 jul, 2022 11:20
Bert en Leon: nog steeds geen tijd gehad om samen een keer een kop koffie te drinken? :D
Op de Harskamperdennen?
Bart* schreef:
do 14 jul, 2022 22:59
Wim schreef:
do 14 jul, 2022 10:38
Ik vroeg me af of er hier al wat ervaringen zijn, en of mensen problemen hebben gehad.
Ik heb twee weken geleden de Frontlinie naar Basel gefietst. In totaal een keer of zeven op een Franse camping gestaan. Ze bestonden allemaal nog, overal was ik welkom. Ook op de camping in Havrincourt. Die biedt geen plaats aan trekkers, maar ik mocht m'n tent in het grasveld tegenover het huis van de eigenaar opzetten. Toen ik een beetje sip keek vanwege het ontbreken van de douche, mocht ik zelfs gebruikmaken van hun privé-sanitair

Wel viel me op dat ik vaak een van de weinige gasten was. In Autry was ik zelfs helemaal alleen. Met werkende douches. Het geld voor de overnachting heb ik maar in de brievenbus geduwd. Ik vroeg me wel af hoe ze zo'n camping voor €3,- per nacht draaiende kunnen houden.

De eerste avond wilde ik op de camping van Diksmuide (België, dus niet helemaal je vraag) overnachten, maar die was verdacht rustig. Bijna geen gasten, bladeren in de wasbak. Dus maar snel doorgefietst naar de fijne camping in Ieper.
@ Bart
Camping Au Petit Port vlak voor Bazel, maar nog net in Frankrijk, was een goedkoop alternatief voor de vrij prijzige stadscamping van Bazel. Helaas is deze nu ook opgeheven. Zoals vaak staat deze camping nog altijd in gidsen en op sites.
Momenteel fiets ik van Basel naar Arles, maar tot nu toe bestaat alles wat op Archies staat nog.