Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Donauradweg: Slovaakse of Hongaarse route? - Forum Wereldfietser

Donauradweg: Slovaakse of Hongaarse route?

Hallo iedereen,

Mijn vriend en ik gaan volgende week de Donauradweg van Wenen naar Boedapest fietsen.

We twijfelen of we tussen Gyor en Esztergom vooral de Slovaakse of de Hongaarse kant moeten fietsen. We overnachten in Bratislava, Mosonmagyarovar, Gyor, Komarom en Esztergom.

Wat ik gehoord heb is dat in het verleden de Hongaarse kant wat tegenviel door slecht onderhoud/bewegwijzering van de route. Heeft iemand deze route recent (afgelopen 5 jaar) gefietst? Welke variant van de route is aan te raden? We fietsen natuurlijk het liefste op stukken die autovrij zijn en door de natuur gaan.

Alvast bedankt!

Cheyenne
Aan de Slowaakse kant fiets je kilometerslang over een kaarsrechte dijk langs de Donau, van wat me ik kan herinneren was dat vreselijk saai. Zie ook het kaartje op https://bikerouter.de/#map=12/47.8683/1 ... cxb-gravel (EV6 is de donauroute) . De Hongaarse variant lijkt me afwisselender met meer dorpjes (kom je aan de Slowaakse kant vrijwel niet tegen).

Met de huidige navigatiemiddelen als je smartphone of GPS zou ik me sowieso niet druk maken om route bewegwijzeringen.
Ik zou de zuidelijke variant zoveel mogelijk proberen te nemen. Ik was daar bijna 30 jaar geleden toen er nog met ossenkarren gereden werd, dat zal inmiddels ook wel niet meer zo zijn. Landschappelijk toen erg mooi en goed te doen ondanks de hitte. De meeste campings bevinden zich ook aan de Hongaarse kant staat me bij.
Inderdaad de Slowaakse variant is erg eentonig. Ik fietste er in 2018 en was eerst van plan om pas bij Esztergom de oversteek naar Hongarije te maken. Vanwege de saaie route heb ik Komarno/Slowakije al de oversteek gemaakt naar Komaron/Hongarije.

Wil je persé rustig fietsen en in de natuur, kies dan voor de Slowaakse route, maar bereid je voor op een heel saai stuk!
Bedankt voor alle behulpzame reacties.

We zijn uiteindelijk naar jullie advies voornamelijk aan de Hongaarse kant gebleven. We hebben tot Komarom voornamelijk aan de zuidelijke oever gefietst. Komarom-Esztergom hebben we aan de Slowaakse kant gefietst. Het was erg mooi om de basiliek van Esztergom op te zien doemen. Gelukkig was dit stuk ook niet eentonig.

Mijn vriend en ik vonden het met deze route elke dag mooier worden! Zeker Gyor en Vac waren mooie stadjes en de heuvels tussen Komarom en Boedapest waren erg mooi te zien liggen toen we aan de noordoever fietsten.