Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rhein Route Zwitserland - Forum Wereldfietser

Rhein Route Zwitserland

Over een paar weken staat een ronde door Zwitserland op het programma. Grotendeels volgens de aaneengeknoopte Veloroutes die Luc Oteman in ‘Fietsen door Zwitserland’ beschrijft, met wat persoonlijke aanpassingen.
Nu twijfel ik over het gedeelte tussen Chur en Andermatt. De eerste optie is rechtstreeks over de Rhein route, de andere optie is over de Graubunden route naar Belinzona en over de Nord-Sud route naar Andermatt (sorry, op mijn telefoon lukt de umlaut niet).

Kent iemand deze lus en is die het waard om om te rijden (tijd is het probleem niet, klimmen ook niet)?
De oberalppass is niet al te zwaar tussen Chur en Andermatt.
Afbeelding

Het is een lange geleidelijke klim met een paar mooie stukken zoals de Rheinschlucht.
Afbeelding

We hebben niet helemaal de route gevolgd want die ging vaak over onverharde wegen terwijl de doorgaande weg prima te fietsen was.
Tocht Alpen

De route via Thusis en Bernardino en de Gotthard is een stuk zwaarder maar ook wel mooier.
Afbeelding

Deze heb ik 2000 van de andere kant gefietst:
http://luddo.freehostia.com/Zwitser2000/Zwit2000.htm

De Passo del San Bernardino is ook rustig omdat de hoofdweg via een tunnel loopt. Wel een zware klim.
Gotthard kan je kiezen om over de oude weg te fietsen, maar dan krijg je wel een een stuk over kasseien.
Afbeelding
De Gotthard am de zuidkant moet je gefietst hebben.
Een onvergetelijke ervaring.
Zo mooi.
De weg over de steentjes is mooi. De mensen dan weer minder. Onaardig en zwijgzaam. Zonder te spreken je bestelling voor je neerzetten en zonder te spreken met je afrekenen.
Vreemde lui die Zwitsers.
Bedankt, als er niets bijzonders gebeurt onderweg en ik de tijd heb die ik verwacht te hebben, dan sla ik de Oberalppas over en neem ik de lus naar het zuiden. Reisverslag volgt eind augustus ;-).