Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisbestemmingtips gevraagd voor beginners - Forum Wereldfietser

Reisbestemmingtips gevraagd voor beginners

Hoi,

Mijn vriendin en ik hebben onze eerste vakantiefiets en zijn nu opzoek naar een geschikte bestemming. Ik ben al twee weken internet aan het afschuimen maar ik merk dat het lastig is om goed te weten te komen of een route geschikt is voor beginners wat betreft hoogtemeters. Zijn er hier mensen die goeie tips hebben?

Ik ben dus opzoek naar een fietsbestemming die zo spectaculair mooi mogelijk is zonder dat het qua hoogtemeters te moeilijk wordt voor beginners.

We fietsen wel redelijk wat maar hebben alleen maar ervaring in ons platte landje. Daarnaast hebben we een goeie fiets dus moeten we wel een beetje heuvels aankunnen.

Alle tips welkom. Ik vraag me ook af of er routes bestaan waarbij je wel in de bergen begint maar vooral afdalingen hebt en niet al te veel beklimmingen.

Alvast bedankt!
Robinson schreef:
za 09 jul, 2022 11:44
Ik vraag me ook af of er routes bestaan waarbij je wel in de bergen begint maar vooral afdalingen hebt en niet al te veel beklimmingen.
Haha, die zouden de meesten van ons wle leuk vinden. :lol: :lol: :lol: :lol:
(Een genuanceerd ontwoord schrijf ik zometeen)
Als je echt vooral af wil dalen zet je je tentje naast een bikepark en huur je daar een dikke mountainbike die je keer op keer met de (ski-)lift omhoog brengt waarna je kunt afdalen ;)

Maar even serieus, ik zou rustig de tijd nemen en me niet af laten schrikken door hoogtemeters. Zeker niet als je die opbouwt gedurende een route. Als je allebei goede fietsen hebt dan hebben die een setje goede remmen, een voldoende laag verzet en een stijf genoeg frame voor jullie hoeveelheid bagage. Rustig omhoog trappen en een voldoende laag verzet kiezen. En met z'n tweeën kun je elkaar er doorheen coachen.

Er niet als een berg tegenop zien, maar bergen verzetten en het gewoon doen. Je zult zien dat het dan ook steeds makkelijker gaat.
Vraagjes:
# Wat voor vakantiefietsen zijn dat?
# Wat bedoel je met 'we fietsen redelijk wat'? Sommige mensen vinden 10 km al best wat en anderen zijn nog niet warmgelopen na 75 km
# Ik weet een stad in Italië, Todi denk ik me vaag te herinneren, waar je met de lift omhoog kunten en dan afdalen. Dat kun je 40x op een dag doen... Voor de rest: klimmen hoort erbij.

Voor de rest: het is nu geweldig weer in Nederland. Maak het niet te moeilijk. Neem, afhankelijk waar je woont, de trein naar Limburg en fiets wat in Zuid-Limburg, de Ardennen, Eifel en Noord-Frankrijk. Daar kun je qua hoogtemeters je lol wel op.
Aan hoeveel hoogtemeters denken jullie? Als het echt onbekend is fiets dan eerst een een weekend in Zuid-Limburg en de directe omgeving.
Klimmen is, als je voldoende lichte verzetten hebt, meestal vooral een kwestie van accepteren dat het langzaam gaat. Het gaat namelijk echt heel veel langzamer dan wat je nu elke middag de tourrenners op TV ziet doen.
Maar ook als je 5 km/u gaat zul je na en kwartiertje al zien dat je flink wat hoger ben gekomen en het uitzicht fraai wordt.
Leon schreef:
za 09 jul, 2022 12:12
Als het echt onbekend is fiets dan eerst een een weekend in Zuid-Limburg en de directe omgeving.
Dan zou ik me óf goed inlezen over waar je wilt fietsen of richting Eifel gaan waar de klimmen wel langer zijn maar waar je minder kans hebt op instinkers.

En voor Zuid-Limburg geldt: een klim "die je kent uit de Amstel Gold Race" heeft meestal een reden dat deze in de Amstel Gold Race zit ;)

Afhankelijk van de fiets die jullie hebben. Met voldoende lichte versnellingen kom je - bijna - overal boven mits niet te zwaar bepakt.
Leon schreef:
za 09 jul, 2022 12:12
Maak het niet te moeilijk. Neem, afhankelijk waar je woont, de trein naar Limburg en fiets wat in Zuid-Limburg, de Ardennen, Eifel en Noord-Frankrijk. Daar kun je qua hoogtemeters je lol wel op.
Zuid-Limburg en de Ardennen met al die verraderlijke steile klimmetjes zijn toch veel zwaarder dan bijvoorbeeld Spanje, waar je vooral lange hellingen van zo'n 5% hebt? Dat laatste kun je uren volhouden, maar al die Keutenberg-achtige hellinkjes zijn killing.
Voordeel van gebieden die ik noem is dat het geen dagen duurt om je keuze aan te passen. Valt het aan de oostkant tegen dan ga je naar Duitsland de Ruruferradweg fietsen en valt het aan de westkant tegen dan ga je de Maasroute doen (die is vlak) of de meer westelijk gelegen delen van de Ardennen die niet zo hoog en steil zijn maar wel als voordeel hebben dat het toerisme niet zo massaal is. Als je het aantal toeristen in de oostelijke Ardennen te groot vind ga je de Franse grens over en is acuut afgelopen met de massaliteit.
Robinson schreef:
za 09 jul, 2022 11:44


Alle tips welkom. Ik vraag me ook af of er routes bestaan waarbij je wel in de bergen begint maar vooral afdalingen hebt en niet al te veel beklimmingen.

Alvast bedankt!
Je kunt wel bovenop een berg beginnen maar dat is helemaal niet leuk, want je bent in een vloek en een zucht beneden en dan moet je weer omhoog, tenzij je de Povlakte in fietst of zo.
Wil je een rondje maken of een streep trekken? Heb je eigen vervoer? Hoeveel tijd heb je? Fietsen naar Praag, Berlijn of Parijs is altijd leuk, dan heb je een duidelijk doel. Echt spectaculair zijn de landschappen dan niet, maar er is genoeg te zien onderweg.
Wij hebben in een redelijk ver verleden eens een tochtje langs de Moezel gedaan. Ergens onder Koblenz de auto achtergelaten op een camping en vervolgens langs de Moezel naar Trier en weer terug.
Wil je een heuveltje pakken dan wijk je gewoon wat af van de rivier...
Een echte aanrader is Salzkammergut in Oostenrijk.
Afbeelding

Beklimmingen zijn niet al te steil en je fietst langs meertjes met erg hoge bergen.
Tijdens de zomer kan het wel wat druk zijn.

Mijn eerste fietsvakantie was in Slovenië
(https://www.themeeg.nl/just-married-2/), waar we kwamen na een kort stukje Oostenrijk en dan gelijk de gemeen steile Würzenpaß op. Dat was onze honeymoon, samen met zes vrienden. Lang niet iedereen kon gelijk goed mee komen in de bergen, maar na twee weken wel.

De tip van Leon om eerst eens dichterbij huis (Zuid-Limburg, Ardennen) tripjes te gaan maken vind ik het beste. Dat deden wij destijds namelijk ook ter voorbereiding op Slovenië. We kampeerden onderaan de Keutenberg en begonnen daarmee onze uitprobeertrip. En dat lukte ons alle acht.

Kortom, laat je niet afschrikken door af en toe een klim, want wie weet blijk je klimmen leuk te vinden en/of gaat het je makkelijker af dan gedacht. En als je bereid bent om te klimmen krijg je er veel voor terug omdat het je fietsmogelijkheden op eigen kracht (zonder support van accu, kabelbaan, trein etc.) flink vergroot.
Hoe sportief zijn jullie?

Iemand met een kantoorbaan die daarbuiten nauwelijks sport is iets ander als iemand met een fysieke baan die daarnaast nog veel sport natuurlijk.
We wachten nog op wat andere informatie, maar begin misschien hier maar eens: https://fietsvakantie.home.blog/ De centrale tip is om het bagagegewicht te beperken, want dan is klimmen makkelijker. Voor makkelijke maar toch aardige fietsroutes vanuit Nederland kun je kijken naar de Veloroute du Soleil van Paul Benjaminse, of zijn Maasroute. Je kunt ze ook combineren voor heen en terug.
Misschien ook niet onbelangrijk. Laat je vooral niet afschrikken om op fietsvakantie te gaan. Zolang je alles op je fiets krijgt zal het sowieso wel lukken.

Gewoon blijven trappen. :D
Hallo,
Ik vond de Groene Valleienroute (zie op Europafietsers.nl) een mooie route, dichtbij, maar goed te doen en je kunt vele varianten fietsen.
Groet, Petra.
Robinson schreef:
za 09 jul, 2022 11:44
Daarnaast hebben we een goeie fiets dus moeten we wel een beetje heuvels aankunnen.

Alvast bedankt!
Gewoon uit interesse. Welke fietsen hebben jullie?


En nog een vrijblijvende tip. Wij fietsen zelf altijd via fietsknooppunten. Via fietsnet kun je makkelijk een route uitstippelen. En heb he gegarandeerd een goed fietsbare en vaak ook leuke route. Wat wij zelf gemakkelijk vinden is dat je enkel de nummer moet volgen en niet steeds op een kaart moet kijken of een gps systeem.

Is persoonlijke voorkeur natuurlijk. Maar voor beginners erg gemakkelijk.
Al ontdekt hoe mooi Nederland is? Gewoon vanaf huis wegfietsen. Maak een rondje of trein terug. De Maas en Rijn maken weinig hoogtemeters.
Zonder ervaring kun je gewoon in Nederland beginnen. En dan uitbreiden naar Z-Limburg en steeds verder uitbreiden met Ardennen, Eifel, Luxemburg etc
Ik ben zelf van plan om in september een stuk van de Balkantrasse en de Panorama Radweg te fietsen. Door het Bergische Land, over oude spoorbaan. Dus heel rustig klimmen en dan door tunnels en hoge viaducten. Het schijnt heel mooi te zijn. Kan eind september bevestigen of ontkennen;-)
Fedor schreef:
za 09 jul, 2022 12:26

En voor Zuid-Limburg geldt: een klim "die je kent uit de Amstel Gold Race" heeft meestal een reden dat deze in de Amstel Gold Race zit ;)
Raadvraag: Welke klim zit er in Zuid-Limburg zit niet in de Amstel Gold Race