Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reisbestemmingtips gevraagd voor beginners - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Reisbestemmingtips gevraagd voor beginners

Als je prachtig wilt fietsen ga dan naar Zwitserland.
De mooiste fietswegen en een uitstekend spoorwegnet.
Bovendien is het landschap niet onaardig.
Kost wat, maar dan heb je ook wat.
De Zwitserse weer app is de beste die ik ken en de fietspaden app is uitstekend.
Een boot tocht over het vierwoudstedenmeer, vanaf Andermatt de Gottard over een de prachtige afdaling aan de zuidkant en met de trein terug.
Vanaf Andermatt naar Chur een met de trein terug.
Noem maar op.

Denk verder dan de fiets alleen.
Koop een abonnement voor de trein en je kan overal heen.
JandeFietser schreef:
zo 10 jul, 2022 21:27
Raadvraag: Welke klim zit er in Zuid-Limburg zit niet in de Amstel Gold Race
Zuid-Limburg telt bijna 500 beklimmingen. De meeste zitten niet in de AGR (waaronder overigens ook een paar zeer pittige ;))

Mijn persoonlijke favoriet voor relaxed klimmen (en idd niet in de AGR): Vrakelbergerweg tussen Wijlre en Ubachsberg. Je fietst door een zeer fraai dal bijna 100m naar boven met gemiddeld maar 2% en max 5%. Op dit moment zijn ze bijna klaar met het aanleggen van een vrijliggend fietspad naast de weg waardoor het nog leuker wordt.
Fedor schreef:
ma 11 jul, 2022 11:51
Mijn persoonlijke favoriet voor relaxed klimmen (en idd niet in de AGR): Vrakelbergerweg tussen Wijlre en Ubachsberg. Je fietst door een zeer fraai dal bijna 100m naar boven met gemiddeld maar 2% en max 5%. Op dit moment zijn ze bijna klaar met het aanleggen van een vrijliggend fietspad naast de weg waardoor het nog leuker wordt.
Laat ik die klim, die ik vaak fiets, nu net best 'vermoeiend' vinden, zonder dat ik precies kan aanwijzen waarom. Maar ik fiets hem vaak omdat het op zich een efficiënte manier is om richting oosten te fietsen en omdat de heuvelrug bij noordoostenwind beschutting biedt.
Ik hou trouwens mijn hart vast voor het fietspad wat ze aanleggen. Omhoog zal het nog wel aardig zijn, maar afdalen over fietspaden die men hier in Zuid-Limburg pleegt aan te leggen is bjina altijd een compleet verpesten van de lol van het fietsen.
Zo is de afdaling langs de bekende camping De Bosrand echt niet meer leuk; je moet een aantal keren stoppen, oversteken, en voorang verlenen aan zijwegen; gevaarlijk ook. De fietspaden van een afdaling zijn ook altjid precies even smal als die voor beklimmingen, met vaak obstakels zoals paaltjes, scherpe randen en prikkeldraad vlak langs het pad - iets wat men bij autovoorzieningen nooit zal doen.
Zo is de afdaling langs de bekende camping De Bosrand echt niet meer leuk; je moet een aantal keren stoppen, oversteken, en voorang verlenen aan zijwegen; gevaarlijk ook.
Het is er inderdaad niet beter op geworden. En ik kan mij veel andere fietspaden in het heuvelland herinneren waar je bij binnenrijden van een dorp in een keer op de rijbaan gekatapulteerd wordt.
Fedor schreef:
ma 11 jul, 2022 11:51

Mijn persoonlijke favoriet voor relaxed klimmen (en idd niet in de AGR): Vrakelbergerweg tussen Wijlre en Ubachsberg. Je fietst door een zeer fraai dal bijna 100m naar boven met gemiddeld maar 2% en max 5%. Op dit moment zijn ze bijna klaar met het aanleggen van een vrijliggend fietspad naast de weg waardoor het nog leuker wordt.
Moest even kijken welke dat was, maar inderdaad dit is een hele mooie. (met de afslag naar de fromberg ) Dus dat waren de werkzaamheden waar ze onlangs mee bezig waren. Auto's scheurden gewoon door met maximale snelheid gold zeker alleen voor fietsers :(
Ik ging vroeger altijd met mijn ouders op fietsvakantie, Engeland, Duitsland, België, Luxemburg, heuvel op heuvel af, van de ene jeugdherberg naar de ander…maar ik kon gewoon m’n ouders volgen..
Nu zo’n 30 jaar later ben ik een week op fietsvakantie geweest om te kijken of het nog steeds wat voor me was…daarom in Nederland gebleven…ik heb de Zuiderzee route gefietst in 4 dagen, toen naar Texel gefietst, weekje 651 km…
En het was FANTASTISCH!!!!!!!!!!!!!
Zeer mooie reis, eventuele problemen onderweg snel op te lossen, en dan vanuit die veiligheid kijken of het wat voor jullie is…

Ik heb achteraf te veel gelezen over matjes, tentjes, slaapzakken, etc heeft me absoluut wel geholpen, maar te veel lezen kan je ook gek maken, lekker op de fiets stappen en genieten maar!

Veel plezier alvast!

Gr ej
Leon schreef:
ma 11 jul, 2022 11:59
Fedor schreef:
ma 11 jul, 2022 11:51
Mijn persoonlijke favoriet voor relaxed klimmen (en idd niet in de AGR): Vrakelbergerweg tussen Wijlre en Ubachsberg. Je fietst door een zeer fraai dal bijna 100m naar boven met gemiddeld maar 2% en max 5%. Op dit moment zijn ze bijna klaar met het aanleggen van een vrijliggend fietspad naast de weg waardoor het nog leuker wordt.
Laat ik die klim, die ik vaak fiets, nu net best 'vermoeiend' vinden, zonder dat ik precies kan aanwijzen waarom. Maar ik fiets hem vaak omdat het op zich een efficiënte manier is om richting oosten te fietsen en omdat de heuvelrug bij noordoostenwind beschutting biedt.
Ik hou trouwens mijn hart vast voor het fietspad wat ze aanleggen. Omhoog zal het nog wel aardig zijn, maar afdalen over fietspaden die men hier in Zuid-Limburg pleegt aan te leggen is bjina altijd een compleet verpesten van de lol van het fietsen.
Zo is de afdaling langs de bekende camping De Bosrand echt niet meer leuk; je moet een aantal keren stoppen, oversteken, en voorang verlenen aan zijwegen; gevaarlijk ook. De fietspaden van een afdaling zijn ook altjid precies even smal als die voor beklimmingen, met vaak obstakels zoals paaltjes, scherpe randen en prikkeldraad vlak langs het pad - iets wat men bij autovoorzieningen nooit zal doen.
Ik ben er vanmiddag eens wezen kijken. Het is een groot infrastructureel project. De weg wordt zo'n beetje verdubbeld en de waterafvoer verplaatst. Er komt een fraaie asfaltweg voor auto's en een brede klinkerweg voor fietsers. Met wat kans gaan dalende wielrenners toch over het asfalt, net als op andere plaatsen waar fietsers na het aanleggen van fietsvoorzieningen niet meer over asfal moeten maar over klinkers of tegels.
Afbeelding
Leon schreef:Met wat kans gaan dalende wielrenners toch over het asfalt
Ik schat in, dat ik met mijn twintigkilobagage ook het asfalt kies. 🤣🤣
Hoi, bedankt voor de tips allemaal. Ik was even op vakantie in de tussentijd, daarom kon ik nu pas reageren.

De fietsen die we hebben zijn een Koga Worldtraveler en mijn vriendin een reisfiets van Gazelle. Beiden met genoeg xt versnellingen. Ze zijn gemaakt voor dit soort tripjes dus dat zit wel goed.

De ‘redelijk wat fietsen’ is bij nader inzien wat optimistisch uitgedrukt op een fietsforum bedenk ik mij nu 😊 Dus laten we zeggen dat we niet heel regelmatig veel km’s per week doen. Maar als ik tijd heb dan fiets ik bv wel gemakkelijk een dag of twee dagen. (Ik heb alleen niet heel vaak de tijd.) Dus ondanks dat mijn sportieve activiteit niet super regelmatig is, ervaar ik weinig last met grote inspanningen op onregelmatige basis.

Ik ben zelf niet te bang van klimwerk, en dankzij jullie antwoorden mijn vriendin nu ook wat minder, dus dat is mooi. Het hoort er idd bij.

In België en Nederland fietsen kan ik altijd nog als ik een weekendje vrij heb. Dat doen we al en zullen we sws blijven doen omdat er idd nog veel moois te ontdekken is. Toen ik zei dat ik nog geen ervaring had bedoelde ik geen ervaring met een langere fietsreis in het buitenland waar het terrein wat uitdagender is.

Deze keer hebben we twee weken en willen we dus graag ergens heen waar we anders de kans niet toe hebben. Ook graag qua omgeving iets wat er anders uit ziet dan wat we dicht bij huis kunnen aantreffen.

We hebben geen voorkeur voor een rondje of een streep, maar we moeten wel heen en terug kunnen met het openbaar vervoer.

Wat het ook niet moet worden is een city trip of een populaire route met veel toerisme. We zijn meer opzoek naar natuur en kleinere dorpjes. Als we gaan hiken doen we bv lange afstandstrektochten van 2 weken waarbij we alles meenemen om zelfvoorzienend te zijn en we amper andere mensen tegenkomen.

Ik ben nu aan het kijken naar een route van Oostenrijk naar Italie. Met wat puzzelwerk lijk ik mooie routes te kunnen doen met eventueel hier en daar een treinrit en wat pauzedagen indien nodig.

Bijv een van deze:

https://www.eurobike.at/en/destinations ... ano-8-days

https://www.eurobike.at/en/destinations ... rda-7-days

https://www.eurobike.at/en/destinations ... rda-7-days

Iemand ervaring met die regio?

groeten!
Brouter-web, komoot en judise.nl zijn je beste vrienden in dit geval.
Brrr… die georganiseerde anwb tripjes….
Ik ben net als onervaren fietser terug van de Rijn route. Begonnen in Basel en met bepakking ongeveer 50 km per dag teruggefietst naar Arnhem. Heel goed te doen voor beginners en als je wil klimmen, dan ga je een stukje van de rivier af. Dat is dan vooral het deel tussen Ludwigshafen en Keulen.
je kunt ook de loire route nemen of het rondje in de bourgogne, beide niet veel klimmen.
Mijn vrouw en ik zijn 13 jaar geleden ook aan onze eerste echte fiets vakantie begonnen. Net met pensioen en zin in een ontspannende reis. We hebben gekozen voor de “ groene route naar de middellandse zee”. Een fantastische tocht!! Wel wat klimmen maar je wordt altijd beloond met een afdaling. Het fijne is dat je s morgens niet weet waar je in de avond terecht komt. Meestal een camping maar soms ook mobil home of hotelletje. Echt een aanrader. Heen of terug kan ook via Cycletours
Pak je tassen in en fiets gewoon naar het zuiden. Avignon of Venetië. Tegen de tijd dat je de Alpen over moet heb je al zoveel hoogtemeters te pakken, dat die pukkel ook wel lukt.

Koop een boekje met een fietsroute, dat maakt het makkelijk en leuk, zeker voor de eerste keer