Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Fiets in trein in Frankrijk

Ik zou graag willen weten of er hier mensen zijn met (ruime) ervaring met de fiets in de trein in Frankrijk.

Er is namelijk een kans dat ik mijn tocht naar Le Mont Saint Michel onderweg moet afbreken wegens familieproblemen in Nederland en dat ik dan binnen een week weer thuis moet zijn.

Mij dunkt dat ik dan via de trein terug moet, maar ik heb tot nu toe alleen als voetganger met de trein gereisd in Frankrijk, in en vlakbij Parijs en dat was echt smoordruk. Ik vond de dienstregeling op de stations in Parijs erg onduidelijk en rommelig.

Een snelle zoektocht via Google levert deze globale kaartjes op:
https://www.treinreiswinkel.nl/landen/frankrijk
en
https://www.interrail.eu/nl/plan-your-t ... ins-france

Maar ik weet dus verder niets de dagelijkse praktijk van met de trein reizen in Frankrijk.

Het gaat mij er om dat ik ongeveer weet wat ik moet verwachten en doen als de nood aan de man is.

Kan iemand me hier mee helpen?
Op de snelle lange afstandstreinen (Thalys, TGV) moet je reserveren, slechts op enkele trajecten is er plaats voor ongedemonteerde fietsen. Met een gedemonteerde ingepakte fiets heb je al meer kans een plaats te vinden. Deze week zijn vele treinen echter volgeboekt omdat de schoolvakantie begint in Frankrijk.

Wanneer je onverwacht een trein moet nemen en er is geen mogelijkheid te reserveren, kan je altijd de regionale treinen nemen (TER). Daar is geen reservatie voor nodig en je kan je fiets ongedemonteerd meenemen. Het is even uitzoeken hoe je dan op je bestemming geraakt, via welke tussenstops. Mij is het tot nu toe altijd gelukt om deze wijze over lange afstanden te reizen zonder reservatie. Vaak was de wagon wel volgepropt met fietsen. Dan maakten de fietsers plaats voor elkaar en hielpen we elkaar in- en uitstappen.

Je zal waarschijnlijk eerst naar Parijs moeten treinen. Van daaruit via TER richting België/Nederland zijn er verschillende mogelijkheden, zoals bvb Paris-Amiens-Lille-Kortrijk-Antwerpen.
ivokremer schreef:
zo 03 jul, 2022 18:55
Er is namelijk een kans dat ik mijn tocht naar Le Mont Saint Michel onderweg moet afbreken wegens familieproblemen in Nederland en dat ik dan binnen een week weer thuis moet zijn.

Mij dunkt dat ik dan via de trein terug moet, maar ik heb tot nu toe alleen als voetganger met de trein gereisd in Frankrijk, in en vlakbij Parijs en dat was echt smoordruk. Ik vond de dienstregeling op de stations in Parijs erg onduidelijk en rommelig.
Als je echt zes dagen of zo hebt, is het nog vrij ruim. Ligt er natuurlijk nogal aan waar je bent op het moment dat je je reis moet afbreken, maar stel dat je al in (de buurt van) Mont Saint-Michel bent: drie dagen fietsen naar Rouen en daar een trein nemen naar het noorden? Hoef je niet via Parijs. Je kunt ook nog naar Flixbus kijken. Ik heb daarmee gereisd en weet niet of ik het nog eens zou doen (bagage bijna geweigerd, gedoe met fietsreservering) maar ik lees hier ook verhalen van mensen die er wel enthousiast over zijn en hé, in een noodgeval…

Ik wens je een probleemloze tocht toe!

Carl
De reisplanner van SNCF was voor mij even wennen, maar daar heb ik me binnen Frankrijk prima mee gered. Website en app doen hetzelfde. In de app kan je een e-ticket kopen. Fiets is gratis in regionale (TER) treinen, of er ruimte is staat er bij. Hou er rekening mee dat er in Frankrijk veel minder treinen rijden dan in Nederland.

https://www.sncf-connect.com/nl-nl/