Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Kopenhagen - München - Forum Wereldfietser

Route Kopenhagen - München

Hoi, 2 maanden geleden vertrok ik vanuit Antwerpen op fietsreis. Het half jaar voor vertrek heb ik dit forum zeer veel geraadpleegd om tips en advies te lezen, dankjewel daarvoor! Oa de ductape, tiewraps en secondelijm zijn al goed van pas gekomen ;)
Een groot stuk volgde ik de NSCR route tot in Bergen. Momenteel ben ik in Zweden, en binnenkort fiets ik verder richting Kopenhagen.
Bedoeling is om door Duitsland te fietsen, en dan van München de Alpen over, dan N-Italië, Z-Frankrijk (kanalen) Franse kust en dan weer huiswaarts.
Enkel voor mijn route door Duitsland (bijv te vertrekken in Rostock, maar aanpasbaar) zit ik wat vast. Mss zijn er wel té veel opties(?). Ik heb gekeken om eerst langs de Wezer te fietsen, maar dat ligt wat uit de richting/is mss wat saai (?).
Gpx-en vinden van fietsroutes in Duitsland vind ik ook niet zo gemakkelijk.

Alle suggesties, tips, aanraders, afraders,... zijn zeer welkom.
Alvast super merci om mee te denken,
Groetjes
Karen
En bij die laatste kun je op ook de kaart zoeken naar een geschikte route. In Duitsland zie je overigens soms door de bordjes de route niet meer. Daarnaast zijn ze (soms) een meester in het je laten omrijden om je maar niet met teveel auto-verkeer kennis te laten maken. (dus drie keer links of rechts terwijl je ook rechtdoor had kunnen fietsen zonder te hoeven stoppen of oversteken).
in Duitsland zijn er erg veel mooie fietsroutes. Het handigst vind ik om te plannen met brouter.
Kan je direct een gpx downloaden.
Je zou de EV7 of de EV13 kunnen volgen of je laten verrassen zie bijvoorbeeld dit:
route

Alleen het stuk bij Leipzig lijkt mij wel wat saai.
Eens met Bergfietser. Lange afstandsroutes zijn prima om een eerste beeld te krijgen, evenals specifieke plaatsen waar je graag langs zou willen gaan. Maar ga vervolgens op brouter.de jouw 'unieke', persoonlijke route tekenen. Brouter werkt heel gebruiksvriendelijk en stuurt je vrijwel altijd over fietsvriendelijke wegen, of dat nou stukjes 'officële' routes zijn of niet.
Dankjewel! Ik ga dan inderdaad Brouter uitproberen, om één of andere reden dacht lk dat dat ingewikkeld zou zijn, maar blijkt inderdaad gebruiksvriendelijk. En dan kan je er wel op vertrouwen dat de route die tevoorschijn komt aangenaam is?
Ik rijd zelf met Osmand en die heeft mij toch al op onbestaande weg geleid, en ook al een paar keer op single mtb tracks (maar dat was nog wel fijn).

Dankjewel voor de hulp en moest er iemand een zeer concreet stuk route hebben dat ik niet mag missen (of het omgekeerde), mag je dat zeker laten weten.

Veel fietsplezier iedereen!
Brouter is erg goed.
Je kunt bij de sandwich linksboven je fietstype instellen.
Vervolgens uitproberen op bekende wegen bij jou thuis in de buurt.
Ik heb het ingesteld op gravel.
Via de harz is denk nog iets mooier

route
berg fietser schreef:
za 02 jul, 2022 12:00
Via de harz is denk nog iets mooier

route
Merci!
berg fietser schreef:
za 02 jul, 2022 12:00
Via de harz is denk nog iets mooier.
Ben er begin mei doorheen gefietst. Mooi? Als je van dode sparren houdt, of van enorme open vlaktes waar de dode sparren al weggehaald zijn, is het mooi. Maar verder is het vooral een treurig bewijs dat wij er in slagen om een prachtig gebied volstrekt te verkrachten.

Maar het past wel goed in je route.
dunlop schreef:
za 02 jul, 2022 18:06
berg fietser schreef:
za 02 jul, 2022 12:00
Via de harz is denk nog iets mooier.
Ben er begin mei doorheen gefietst. Mooi? Als je van dode sparren houdt, of van enorme open vlaktes waar de dode sparren al weggehaald zijn, is het mooi. Maar verder is het vooral een treurig bewijs dat wij er in slagen om een prachtig gebied volstrekt te verkrachten.

Maar het past wel goed in je route.
De Harz is -net als veel andere gebieden, ook in Nederland-, nogal getroffen door de zeer droge zomers van een paar jaar terug. De productiebossen werden lang aangeplant met bomen die daar eigenlijk nèt niet thuis hoorden. Denk aan snelgroeiend naaldhout met rechte stammen. Door de droogte en de algehele opwarming legden die bossen massaal het loodje. Ook in de Eifel, het Sauerland en het Taunus-gebergte zie je veel sterfte. Eerst verzwakken de bomen, produceren minder hars en daardoor kan een zeer schadelijke tor (kan even niet op de naam komen) het karwei afmaken.

Er is goed en slecht nieuws. Het goede nieuws: de bossen herstellen zich vanzelf. Het slechte nieuws: het duurt lang. In het Beiers Woud hadden zie hier in de jaren 90 al mee te maken. De monotone naaldbossen verdwenen. Echter, nu kreeg de 'oorspronkelijke bevolking' weer kans, en er groeien nu jonge, gemengde bossen met vooral loofbomen. Maar goed, een bos groeit niet in 20 jaar weer aan dus helaas zullen we nog een tijd naar die naargeestige beelden moeten kijken.

Maar het herstel gaat soms ook wel verrassend snel, vooral heesters en pioniers als berken. Wat er uiteindelijk voor terug groeit, is een gevarieerd bos dat veel beter bestand is tegen droogte en andere klimaatfratsen.

Specifiek over de Harz is er een heel duidelijke documentaire gemaakt. Jaren terug zag ik die sterfte op vakantie en ging toen informatie zoeken want ik schrok er nogal van. De naam van die documentaire weet ik niet meer, iets van `Baustelle Wald Harz` of zoiets. Wacht.

Op joetjoep: ' Baustelle Natur im Naturpark Harz.'
Yamadori schreef:... opwarming...
Ik ga niet, zoals wel gebruikelijk op dit forum, een off-topic discussie aan.
Ik meld alleen wat TS kan verwachten in de Harz, na de positieve opmerking waar ik op reageerde.

Ik geef toe, dit
dunlop schreef: Maar verder is het vooral een treurig bewijs dat wij er in slagen om een prachtig gebied volstrekt te verkrachten.
had ik niet moeten schrijven.