Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ostsee route Kasseien of ? - Forum Wereldfietser

Ostsee route Kasseien of ?

Beste fietsers,
Ik heb een vraag mbt de wegengesteldheid op het Ostsee traject tussen Stralsund en Greifswald.
Wij gebruiken een deel van de Ostseeroute en hebben die in Komoot gezet om te zien wat de ondergrond is.
Het resultaat is 26 km kasseien op een totaal van 36 km.
Nu kan het zijn dat er een vertalings issue is maar is de ondergrond werkelijk kasseien zoals Parijs-Roubaix of is dit te vergelijken met een klinkerweg, mss in een wat slechtere staat? Ben benieuwd. mvg Jan
stralgreif.JPG
Ik heb dat stuk in 2019 gefietst en herinner het me als de dag van gisteren.
VERSCHRIKKELIJK!
Dan zijn zelfs beton plaat wegen en streling voor de billen.
Geen idee hoe het nu is maar in 1992 fietste ik over deze weg langs het strand, en daar zag de weg er zo uit. De ene kasseienweg is de andere overigens niet. De laatste keer dat ik er was (2014) was het overal een stuk beter (beter dan in het westen van Duitsland). Vooral de binnensteden hebben kinderkopjes maar daarbuiten zijn de wegen over het algemeen goed te noemen. Ook de bospaden zijn soms beter dan de fietspaden te noemen. Als ik sterk inzoom in google-maps zie ik sommige wegen nog wel met beton-platten maar dan niet met zoveel gaten als op de foto.
Als wat Poppink schrijft klopt kun je altijd nog voor de weg die langs de 105 loopt kiezen.
1992008 - Copy.jpg
Zelf heb ik erg genoten van de boot die dit stuk overslaat ; dus Rugen op en dan eerst Prora bekijken . Dan gaat er een wandel/fiets boot terug naar de kust via het oude demagnetiseereiland voor duikboten. Goed , je moet van geschiedenis houden........nou ja , 't helpt.
Groeten van Pier.
Er is meer op Rügen dan Prora alleen (je kan daar trouwens ook overnachten) maar dat is inderdaad ook een optie. Je bent dan alleen wel pas halverwege Greifswald.
In die omgeving in 2004 inderdaad ook veel last gehad van kasseien... advies: vermijden.
Uit mijn reisverslag over dat traject:
Van Stralsund naar Usedom
We zijn nog maar net uit Stralsund vertrokken, of we krijgen maar liefst 13 kilometer aan kinderkopjes voor de kiezen. Het routeboekje biedt als lafhartig alternatief aan om de trein te nemen naar Greifswald, maar dat is onze eer te na. De hobbelweg staat onder monumentenzorg, dus nog vele generaties fietsers zullen van het martelende traditionele DDR-plaveisel kunnen genieten. Voor het autoverkeer is inmiddels wel een gladde asfaltweg op een meter of twintig naast het kasseientraject aangelegd, dus daar hebben we geen hinder van.
Als ik die kinderkopjes zo bekijk dan zijn ze niet beter/slechter dan de bakstenen wegen in Drenthe of Groningen. Het zijn in ieder geval niet de stenen zoals ik me dej kinderkopjes voorstelde, zoals je die ook wel in de duitse binnensteden ziet. Leuk fietsen is misschien anders, maar het is wel onderdeel van de geschiedenis, net als mijn betonplatten dat toen waren.
De weg was in 2004 echt een ramp, ik ben uiteindelijk maar op de autoweg ernaast gaan rijden. Niet alleen de maat van de stenen is van belang, ook hoe egaal ze liggen. Waar kan je zien wat je beschrijft? Google Streetview is er niet..
Mijn ervaring is welliswaar 18 jaar geleden, maar recente ervaringen van anderen hier schetsen dat het nog steeds slecht is.
_Peter_ schreef:
vr 01 jul, 2022 23:03
Als ik die kinderkopjes zo bekijk dan zijn ze niet beter/slechter dan de bakstenen wegen in Drenthe of Groningen.
Ga je gang, probeer het zelf maar eens op die weg.
Ik hoor graag je verslag.
Dat heb ik in 2014 gedaan, op een driewieler, en dan merk je heus wel of een weg goed of slecht is. Ik zie net dat ik toen het veer van Rügen naar Sundhagen heb genomen dus de volledige weg heb ik niet gevolgd. Er staat me dus niet bij dat het erg slecht was.
https://www.komoot.nl/highlight/516327
Daar staat dat er in 2021 een fietspad werd aangelegd.

Ik moet zeggen dat de foto's mij ook meevallen, misschien is vooral dat je er ruim voor 20km wel klaar mee bent, of zijn er stukken slechter, verzakt enz.
_Peter_ schreef:
vr 01 jul, 2022 23:03
Als ik die kinderkopjes zo bekijk dan zijn ze niet beter/slechter dan de bakstenen wegen in Drenthe of Groningen. Het zijn in ieder geval niet de stenen zoals ik me dej kinderkopjes voorstelde, zoals je die ook wel in de duitse binnensteden ziet. Leuk fietsen is misschien anders, maar het is wel onderdeel van de geschiedenis, net als mijn betonplatten dat toen waren.
Als je de foto op mijn website bedoelt: het lijkt misschien vrij egaal, maar het was echt verschrikkelijk.
Bedankt voor de info.
Wij hebben een alternatieve route voor het geval het echt niet gaat. De foto's van Komoot zien er niet al te belabberd uit. We gaan het zien. Over een dag of 12 nemen we deze route.
Ik laat de bevindingen nog weten wanneer wij deze route hebben genomen.
Mvg Jan
Zelf heb ik deze route in september 2021 gereden.

Het was een lastig stuk om te rijden en ik was blij dat het achter de rug was: vooral omdat je veel trager op dit type rijweg rijdt, minder omdat het oncomfortabeler rijden is.
Ik herinner het me niet als verschrikkelijk of als 'ten allen prijze te vermijden', maar dat is natuurlijk ook weer subjectief.

Succes met de rit.

Misschien "een open deur", maar het is heel druk aan de Oostzee, zelfs in september, dus zeker in juli/augustus.
Overnachting kan wel een dingetje zijn: Ik ben 2 keer tot het volgende stadje moeten rijden voor het vinden van een kamer in hotel (ik kampeerde niet). Campings zijn er vrij veel, maar allemaal grote campings (voor langkampeerders). Ik kan niet zeggen of je daar altijd plaats gaat vinden (tijdens het hoogseizoen).
Vanaf mei is de Oostzee druk, dat komt vooral omdat Berlijn nogal dichtbij ligt.
Vandaag de rit gereden van Born naar Greifswald. De oorspronkelijke route hebben wij niet gedaan. De 2 andere medefietsen durfden het niet aan. Wij hebben een " veilig" alternatief genomen maar het leek erop dat deze niet veel van de oorspronkelijke route onderdoet. Ook ergveel Schotterweg en Betonplatten ook een groot traject wat meer weg had van een wasbord. Men werkt wel aan vervanging van de Betonplatten maar wat nu rest is slechts een mul zandpad totdat de Schotterpaden op zijn plek liggen. In de JHB in Greifswald sprak ik 2 fietsers uit Berlijn die wel over die route waren gegaan en die vonden de Schotterwegen slechter te verteren dan de kasseien. Maw de Komootroute is best te doen (volgens overlevering.)
Gr Jan