Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reis naar Le Mont Saint Michel, deels via NS - Forum Wereldfietser

Reis naar Le Mont Saint Michel, deels via NS

Ik heb een reis naar Le Mont Saint Michel in de planning staan.

Het eerste stuk vanaf Groningen tot en met Breda is het plan om met de trein te gaan, tegen beter weten in, want het wemelt van de storingen in het treinnetwerk.

Iets anders dat me dwars zit is dat het me niet meer lukt om fietsen in te plannen voor een treinreis. Heeft de NS dat uit de planner gesloopt? De vorige keer (jaren geleden) had ik de optie om vooraf fietsplaatsen in de trein te reserveren zo gevonden, maar nu kan ik het niet meer vinden. Ik vind alleen dit: https://www.ns.nl/reisinformatie/fiets-in-de-trein.html
  • Per persoon mag je maximaal één fiets meenemen in de trein.
  • Je mag je fiets alleen meenemen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 – 16.00 en van 18.30 – 06.30, en in het weekend de hele dag. Op feestdagen en in de maanden juli en augustus mag je fiets ook de hele dag mee.
  • Is er plek? Dan stal je de fiets alleen op een speciaal daarvoor bestemde plek in de trein en haal je de bagage van je fiets. Zo houden we het samen voor iedereen veilig.
  • Is er geen vrije fietsplek in de trein? Dan mag de fiets niet mee. Neem dan de volgende trein en volg de aanwijzingen van het NS-personeel.
  • Koop ook een Fietskaart Dal. Dit is het vervoerbewijs van je fiets.
  • Plan je reis in de NS-app of in de Reisplanner op ns.nl.
Dat laatste puntje is mij dus niet duidelijk... Moet die fiets net als voorheen mee ingepland worden of moet ik alleen mezelf opgeven?

Het plan is te vertrekken op dinsdag 19 juli, in de ochtend.
gewoon naar het station gaan en instappen met de fiets, kaartje voor de fiets online kopen is voordeliger.
Heel af en toe komt het voor dat je niet de enige bent die met de fiets komt, ik heb ooit 1 keer een trein over moeten slaan.
Die laatste opmerking over plannen in de app slaat niet specifiek op het meenemen van fietsen, die zin kom je bij de NS letterlijk overal tegen.
Komt er eigenlijk op neer dat je continue je reisschema moet controleren in de app/op de website om te kijken of er geen storingen/vertragingen/stakingen/boeren etc zijn
Reserveren kon alleen een periode tijdens Coronatijd maar was geen garantie op een plek.

Je begint je reis in Groningen op een zgn. kopstation. Dus op tijd naar het station. De trein naar Utrecht staat er vaak al een half uur voor vertrek, dan heb je alle tijd om een plek te pakken.
In Utrecht kan het dan nog even spannend worden of de beoogde trein al vol is. Dan evt de volgende nemen. Is mij trouwens nog nooit overkomen, vaak passen er ook meer fietsen in dan toegestaan.

Tsja, iets anders is als een trein uitvalt. Als dat gebeurt op het bottleneck Meppel - Zwolle dan heb je pech of je moet een lieve buschauffeur treffen die je fiets wel wil meenemen (is mij één keer overkomen op traject Groningen - Leeuwarden). Heb ook een keer van Hoogeveen naar Hardenberg moeten fietsen om in Zwolle te komen.
Als onder Zwolle een trein uitvalt zijn er vaak wel mogelijkheden met omrijden.

Het avontuur begint als je de voordeur achter je dicht trekt.
Reserveren voor de fiets was een proef vorig jaar. Experiment is volkomen mislukt.
Ga vroeg op pad. Dan heb je de meest kans dat er fietsplaatsen vrij zijn. In juli en augustus mogen ook fietsen mee in de spits.
Neem de trein van Groningen naar Rotterdam. In Rotterdam stap je over in de Intercity naar Breda. Let op: neem niet de internationale trein naar Brussel. Daarin mogen alleen fietsen met een internationaal fietskaartje naar België. Er gaan echter voldoende andere treinen.
Ik zou gewoon gaan.
Als je in Groningen instapt ben je waarschijnlijk de enige. Kies een verbinding met zo weinig mogelijk overstappen (open deur intrappen) en rijdt door tot Rotterdam. Daar kun je geluk of pech hebben, maar dat levert hooguit vertraging op tot de volgende trein naar Breda.
Ah, ik zie dat mijn advies Utrecht niet klopt. Sorry.
Gelukkig zijn anderen beter op de hoogte.
Overstappen in Zwolle kan trouwens ook (intercity naar Roosendaal)
https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-r ... skaart-dal
Je fiets mag mee op maandag t/m vrijdag vóór 6.30 uur, tussen 9.00 - 16.00 uur en tussen 18.30 - 6.30. In het weekend, op feestdagen en in juli en augustus mag je fiets de hele dag mee in de trein.
Ah, gelukkig. Dat geeft aardig wat speling :)
ivokremer schreef: Ik heb een reis naar Le Mont Saint Michel in de planning staan.
Hey Ivo,

Sorry dat ik even je topic opgraaf, ik kwam via de zoekfunctie op 'Mont Saint Michel' hierop uit :-)

Heb je het traject richting Mont Saint Michel uiteindelijk gedaan?
Ik heb een kleine 2 weken vakantie begin mei en zou graag ook eens met de fiets die richting uitgaan (zeer nostalgische bui, ooit een klasreis naar die contreien gedaan).

Mijn vraag is vooral of je adviezen/tips hebt voor wat betreft de route richting Bretagne. Ik vertrek zelf vanuit België, meer bepaald Gent. Heb jij een vaste/uitgestippelde route gereden of was het creatief zijn onderweg?

De terugreis zou ik waarschijnlijk ook deels met de trein doen, als je daarover nog tips hebt, ook altijd welkom :-)
Is de Kanaalroute van Kees Swart een optie https://www.recreatief-fietsen.nl/fiets ... aal-deel-2?

Jan
Je kunt de volgende routes koppelen:
Naar Parijs
https://www.cyclingeurope.nl/routes/parijs/index.php
Van Parijs naar Mont-Saint-Michel de Veloscenie
https://www.veloscenic.com/


Op 26 juli beginnen in Parijs echter de Olympische Spelen. Het wordt dan in en ver rond Parijs een gekkenhuis. Geen slaapplek meer te vinden.

Je kunt langs de kust, maar dan ben je aanzienlijk meer tijd kwijt.

In Nederland. De kustroute
https://www.lfkustroute.nl/?gad_source= ... 7lEALw_wcB

In België de kustroute naar de Franse grens.
https://www.icoonfietsroutes.be/kustroute

Op de Franse grens is aansluiting op de Vélomaritime langs de kust.
https://nl.francevelotourisme.com/fiets ... eurovelo-4

Al deze routes zijn geheel bewegwijzerd.
Bij de Le Havre is de lange brug over de monding van de Seine. De fiets kan mee in de bus over deze brug Pont Normandie.
JanVH schreef:
do 21 mar, 2024 11:43
Mijn vraag is vooral of je adviezen/tips hebt voor wat betreft de route richting Bretagne. Ik vertrek zelf vanuit België, meer bepaald Gent. Heb jij een vaste/uitgestippelde route gereden of was het creatief zijn onderweg?
Vorig jaar ben ik vanuit West-Vlaanderen naar de Loire gefietst, via de Velomaritime tot in Caen en van daaruit de Velo Francette gevolgd tot aan de Loire. Voorbij Domfront kruist de Velo Francette de Veloscenie die richting Bretagne gaat en overgaat in de VelowestNormandy tot aan de Mont St Michel. De VelowestNormandy start trouwens in Bayeux, dan kun je nog langer op de Velomaritime een deel van de WWII geschiedenis erbij nemen.
Een handige overzichtskaart: https://www.francevelotourisme.com/itineraire
Openaf schreef:
vr 22 mar, 2024 08:41
JanVH schreef:
do 21 mar, 2024 11:43
Mijn vraag is vooral of je adviezen/tips hebt voor wat betreft de route richting Bretagne. Ik vertrek zelf vanuit België, meer bepaald Gent. Heb jij een vaste/uitgestippelde route gereden of was het creatief zijn onderweg?
Vorig jaar ben ik vanuit West-Vlaanderen naar de Loire gefietst, via de Velomaritime tot in Caen en van daaruit de Velo Francette gevolgd tot aan de Loire. Voorbij Domfront kruist de Velo Francette de Veloscenie die richting Bretagne gaat en overgaat in de VelowestNormandy tot aan de Mont St Michel. De VelowestNormandy start trouwens in Bayeux, dan kun je nog langer op de Velomaritime een deel van de WWII geschiedenis erbij nemen.
Een handige overzichtskaart: https://www.francevelotourisme.com/itineraire
Let op! Een aantal routes op deze overzichtsaart is nog niet gereed!
let op als je vroeg vertrekt want bij de NS is de fiets mee tot 9 uur niet toegestaan, dus niet een verbod op fiets mee van 6.30 - 9.00 uur, maar tot 9 uur. bij Arriva is dit anders (en vaak gratis) en zelfs per regio/provincie verschillend.
Met een internationaal fietskaartje mag je ook voor 9:00 uur met jouw fiets in de trein.
Voor treintips, zie mijn praktijkervaringen: https://www.keesswart.nl/fietsreportage ... nkrijk.htm
Heel erg bedankt allemaal voor de waardevolle en vele feedback en inspiratie!
Nog meer keuzestress om knopen door te hakken :D

Een combinatie van de Velomaritime, VelowestNormandy en Veloscenie is wat ik ruw in mijn hoofd had, maar ik heb slechts 12 fietsdagen, dus zou dan wat trajecten kunnen aanvullen met de trein.
Met de praktijkervaringen van keesswart zie ik dat er wel wat opties zijn om op de SNCF te vertrouwen als back-up en shortcut
bert sitters schreef:
vr 22 mar, 2024 08:31
...
Bij de Le Havre is de lange brug over de monding van de Seine. De fiets kan mee in de bus over deze brug Pont Normandie.
Kan en mag je ook (gratis) overfietsen, rij op het voetpad dan heb je een lage betonnen afscheiding met de autosnelweg.
IMG_20210819_193955.jpg
PhilipBe schreef:
wo 27 mar, 2024 08:22
bert sitters schreef:
vr 22 mar, 2024 08:31
...
Bij de Le Havre is de lange brug over de monding van de Seine. De fiets kan mee in de bus over deze brug Pont Normandie.
Kan en mag je ook (gratis) overfietsen, rij op het voetpad dan heb je een lage betonnen afscheiding met de autosnelweg.

IMG_20210819_193955.jpg
Je kunt over de brug fietsen, maar het is bepaald geen pretje.
De brug is meer dan 2 km lang en doorvaart voor de schepen is bijna 60 meter boven de Seine. De hellingen zijn 6%. Er staat vaak wind. Het voetgangersstrookje is zeer smal. Zeker tijdens de afdaling als jouw fiets van zelf vaart maakt en je ook nog rekening moet houden met zijwind is het lastig manoeuvreren. Ondertussen raast het verkeer met de vrachtauto's aan de rechterkant pal langs je.
Dan toch maar lieve de bus!.
Of de veerpont bij Quillebeuf-sur-Seine, iets ten Oosten van deze zelfs met de auto vrij griezelige brug...