Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vilvoorde-Brussel - Forum Wereldfietser

Vilvoorde-Brussel

Wie kan mij vertellen wat de beste fietsroute is van Vilvoorde naar Brussel (omgeving Onze Lieve Vrouwe ter Kapelle)? Ten zuiden van Vilvoorde lijkt de omgeving langs het kanaal wat te rommelig en moeilijk met ernaast een groot spoorwegemplacement. Ik denk half juli a.s. te gaan.
10 jaar geleden ben ik vanaf Antwerpen naar Brussel gefietst, bijna volledig langs het kanaal. misschien kan ik de route nog terug vinden. effe zoeken
edit: zo heb ik gereden, wel 10 jaar geleden, dus er zal wel wat gewijzigd zijn.
6858FDDF-4B7A-409F-80C9-4593CF8025B2.png
Op de linkeroever? Volgens Streetview in 2021 nogal wat werkzaamheden, wel of nog niet klaar....
Ik stap uit de trein in Mechelen.
Martin E. van Doornik schreef:
do 23 jun, 2022 22:15
Wie kan mij vertellen wat de beste fietsroute is van Vilvoorde naar Brussel (omgeving Onze Lieve Vrouwe ter Kapelle)? Ten zuiden van Vilvoorde lijkt de omgeving langs het kanaal wat te rommelig en moeilijk met ernaast een groot spoorwegemplacement. Ik denk half juli a.s. te gaan.
Het Brussels gewest - wat meer is dan Brussel zelf - is bezig met zijn fietsroutes.

Misschien kan dit je helpen. Ga met deze kaart (https://fietsnet.be/routeplanner/default.aspx) naar knooppunt 73 op de Albert I laan (bij het Business & Media park); en riskeer vervolgens je leven door aan te knopen bij deze kaart (https://routeplanner.bike.brussels/#13. ... p=profile1.
De routes op deze laatste kaart waren met borden aangegeven, maar ik weet niet of dat nu nog zo is.
Brussel vanuit het noorden binnenrijden is geen pretje.
in Brussel fietsen in sowieso geen lol aan, druk, veel kasseien. Maar ik kan me alleen herinneren dat het pas na de brug bij het centrum druk werd.
Hoorde wel een verhaal dat er tussen antwerpen en brussel een snelhiedslimiet voor fietser is van 30 km/u
Bedankt, alleen geen knooppuntennummers binnen Brussel.... Heb jouw kaartje gedownload. Ik heb nog wel een grote cityplan van Brussel uit 1975, waar m'n laatste bezoek per fiets in dat jaar was.... Zo te zien is er een fietspad langs de kaaien. Moet wel te doen zijn.
Vanaf Mechelen station Fietsostrada F1 richting Brussel: mooi traject langs de Zenne over het jaagpad. Volgen tot je echt niet verder kunt. Dan achter het Jan Portaelsziekenhuis terug naar het kanaal. Via de eerste brug het kanaal oversteken en dan via de rechteroever van het kanaal verder richting Brussel via een mooi nieuw aangelegd fietspad. De enige hindernis is het sorteercentrum van de post dat aan het kanaal ligt en waar je omheen moet.
In Brussel centrum is die Kanaalroute inderdaad erg druk befietst (en het is te smal) maar dat stuk is al bij al maar een kilometer of 2 lang. Daarvoor en daarna: normaal verkeer.
In tegenstelling tot anderen vind ik fietsen in Brussel helemaal niet onaangenaam, in tegendeel zelfs: mooie perspectieven, geaccidenteerde routes, vraagt concentratie en stuurmanskunst. Veel fietsers ook in Brussel tegenwoordig. Dat helpt ook om de dominantie van de auto te breken.
Voor het traject kanaal Jeugdherberg naast de Kapellenkerk: volg het kanaal tot aan de Ninoofsepoort, volg dan de kleine ring tot aan het St Pietersziekenhuis, sla de Hoogstraat in en op het eind daarvan ligt direct achter de Kerk de JH. Langs de kleine ring ligt een fietspad. Opgepast voor de onoverzichtelijke situatie aan de Stalingradlaan waar een nieuw metrostation wordt gebouwd.
joost r schreef:
vr 24 jun, 2022 08:18
Voor het traject kanaal Jeugdherberg naast de Kapellenkerk: volg het kanaal tot aan de Ninoofsepoort, volg dan de kleine ring tot aan het St Pietersziekenhuis, sla de Hoogstraat in en op het eind daarvan ligt direct achter de Kerk de JH. Langs de kleine ring ligt een fietspad. Opgepast voor de onoverzichtelijke situatie aan de Stalingradlaan waar een nieuw metrostation wordt gebouwd.
Goed aan deze route is dat je even kunt stoppen bij C'est si bon om brood te kopen.
Of je slaat eerder af en je rijdt het bruisende Brussel binnen langs de Dansaertstraat. Het fietsen in Brussel is er inderdaad de laatste jaren enorm op vooruit gegaan.
08696D33-7F65-4A9F-A147-6FDA924554F5.png
Zal mij benieuwen! Ik wil ook de bekende bezienswaardigheden van Brussel fotograferen, ook de grote basiliek op de Koekelberg, de bouw ervan heb ik nog meegemaakt.
Na afloop door naar het Pajottenland en Noord Frankrijk!
Als je doorfietst tot aan het St Pietersziekenhuis kan je in ieder geval al de Hallepoort van je lijstje te fotograferen bezienswaardigheden afstrepen. Als je ipv af te slaan bij het St Pietersziekenhuis doorfietst tot het Justitiepaleis kan je dat afstrepen en genieten van het uitzicht over Brussel en afdalen naar de Hoogstraat via de lift (of via een serieuze afdaling langs de helling als de lift kapot is).
Ik ben nu op de Brusselse jeugdherberg. Vanaf de grote hefbrug bij Vilvoorde, via grote verkeerslus naar het kanaal en dan langs de kaaien. Maar ik heb echt nog nooit zoveel elektrische steps gezien, er zijn er ook zo vele exemplaren in de berm neergesmakt. Batterij kennelijk leeg. Wel iedere vijftig meter. Triest gezicht.
Afgezien van een groot bedrijf pal aan het kanaal naast die zwarte ijzeren hefbrug grotendeels brede, prima asfaltweg. De Vlaamse overheid streeft ernaar om fietsvoorzieningen te verbeteren zoals ook nieuwe bruggen en bebordingen. Zelfs in het drukke centrum zijn er witte fietslogo's op het wegdek aangebracht. De vorige keer dat ik in Brussel heb rondgefietst, was in maart 1975....

20220720_135854.jpg
Ben je in de de jeugdherberg Bruegel?
Die steps kun je gewoon huren en als je klaar bent zet je hem weg ( het liefst in de weg).
Ook een fijne plaats is het eind van een zebrapad.
In he centrum is het helemaal feest met die steps.
Welkom in Brussel.
bert sitters schreef:
wo 20 jul, 2022 19:17
Ben je in de de jeugdherberg Bruegel?
Klopt! Morgen naar Geraardsbergen via Halle.
.
Doe commissaris Witse de groeten. .
Martin E. van Doornik schreef:
wo 20 jul, 2022 18:59
Afgezien van een groot bedrijf pal aan het kanaal naast die zwarte ijzeren hefbrug grotendeels brede, prima asfaltweg. De Vlaamse overheid streeft ernaar om fietsvoorzieningen te verbeteren zoals ook nieuwe bruggen en bebordingen. Zelfs in het drukke centrum zijn er witte fietslogo's op het wegdek aangebracht.
De puntjes op de i: het is het gewest Brussel dat verantwoordelijk is voor de aanleg van die infrastructuur en niet Vlaanderen. Ik zal je een lesje Belgische Staatshuishoudkunde besparen. Maar het komt erop neer dat ieder Belgisch gewest (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) verantwoordelijk is voor de inrichting van zijn grondgebied, de zogenaamde niet-persoonsgebonden materie.
joost r schreef:
do 21 jul, 2022 11:24
Martin E. van Doornik schreef:
wo 20 jul, 2022 18:59
Afgezien van een groot bedrijf pal aan het kanaal naast die zwarte ijzeren hefbrug grotendeels brede, prima asfaltweg. De Vlaamse overheid streeft ernaar om fietsvoorzieningen te verbeteren zoals ook nieuwe bruggen en bebordingen. Zelfs in het drukke centrum zijn er witte fietslogo's op het wegdek aangebracht.
De puntjes op de i: het is het gewest Brussel dat verantwoordelijk is voor de aanleg van die infrastructuur en niet Vlaanderen. Ik zal je een lesje Belgische Staatshuishoudkunde besparen. Maar het komt erop neer dat ieder Belgisch gewest (Vlaanderen, Wallonië en Brussel) verantwoordelijk is voor de inrichting van zijn grondgebied, de zogenaamde niet-persoonsgebonden materie.
Je hebt gelijk Joost, maar hier in Nederland snappen veel mensen de ingewikkelde staatstructuur niet met gewesten en gemeenschappen: in totaal zes regeringen voor zo'n betrekkelijk klein land.
Brussel is het Hoofdstedelijk Gewest Brussel, dat bestaat uit 19 gemeenten. Het gewest heeft een eigen regering. Minister Elke van den Brandt is verantwoordelijk voor de verkeersinfrastructuur. Brussel zet steeds meer in op de fiets.
Ik ga volgende maand de Euro 5, de Via Romea Francigena, door België rijden. Deze route is geheel bewegwijzerd en komt bij Rijsel België en verlaat het koninkrijk bij Martelange. Vervolgens gaat de route via Luxemburg naar het zuiden. De Via Romea Francigena gaat door het centrum van Brussel en loopt door de trendy Dansaertstraat.