Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Girona naar Andalusië oktober-november - Forum Wereldfietser

Van Girona naar Andalusië oktober-november

Aan al mijn fiets maatjes:
Begin oktober reis ik met de trein af naar Girona en vervolg mijn fietsroute naar Andalusië via de Benjaminse gids. Ik heb via dit forum vorig jaar voor mijn fietsroute van Dijon naar Girona bijzonder leuke tips ontvangen. Daar was ik heel blij mee en heb ik veel aan gehad. Wie heeft leuke tips zoals boeken films bezienswaardigheden voor mijn volgende fietsreis van Girona naar Andalusië zodat ik me kan voorbereiden?
Vriendelijke groetjes Annemiek
Hoi Annemiek, heb geen tips, maar wij gaan die route
ook doen rond half september. Veel fietsplezier!
Almalia
De beste tip naar mijn idee voor een fietsreis dwars door Spanje: neem geen tent mee, tenzij je een fanatieke wildkampeerder bent. Er zijn heel weinig campings (zeker in november zijn er veel dicht), en vaak onhandig gelegen. Profiteer van de relatief lage prijzen van hotels en pensions en geniet van de alomtegenwoordige Spaanse gezelligheid in de dorpen en stadjes.
Ik heb deze route begin juni gefietst en kan de laatste suggestie beamen. Zelf was ik zo stom wel een tent met kampeergerei mee te slepen bij gebrek aan voorbereiding op de route. In totaal heb ik tussen Girona en Sevilla welgeteld 3 x gekampeerd op een camping. Er zijn simpelweg weinig langs de route, meestal geconcentreerd in een toeristisch stuk of te ver weg. Je sleept nodeloos een hoop gewicht mee op een route die uit een aaneenschakeling van klimmetjes bestaat.
Verder via Google, Booking.com en het gidsje naar hostels en hotelletjes gezocht, meestal zo'n € 30-50 per nacht en dan € 15-25 voor avondeten. Wildkamperen is natuurlijk goedkoper, maar met je zweet-, zonnebrand- en vermalen vliegenkorst op de huid de slaapzakliner in is niet fijn.
In deze maanden is het vermoedelijk verstandig warmere kleding en handschoenen mee te nemen voor de hogere delen van de route.
-Daan- schreef:
za 09 jul, 2022 18:49
Wildkamperen is natuurlijk goedkoper, maar met je zweet-, zonnebrand- en vermalen vliegenkorst op de huid de slaapzakliner in is niet fijn.
In deze maanden is het vermoedelijk verstandig warmere kleding en handschoenen mee te nemen voor de hogere delen van de route.
Ach, beetje afwisselen... af en toe iets met een douche, bad, meertje, riviertje of beekje tussen het wildkamperen door en het is al beter uit te houden ;)

Mooi trouwens daar in Andalusië, ik vond de Sierra Nevada erg fraai, net als Cordoba, Granada en Sevilla en de kust bij Cabo de Gata. De rest van de kust schijnt vooral toeristisch te zijn en heb ik daarom overgeslagen. De Transandalus mountainbike route vond ik ook fraai trouwens, maar dat zal niet iedereen hier kunnen waarderen (-:
Hallo Annemiek,
In mei 2015 heb ik de route in omgekeerde richting gefietst. Het was voor mij de mooiste route die ik ooit gereden heb, maar ook de meest pittige. Ook ik heb niet veel gekampeerd, maar ik vind het toch wel fijn om mijn kampeeruitrusting bij me te hebben als het mogelijk is mijn tent op te zetten. Aan te bevelen campings zijn die in Cazorla en Albarracin, de camping in Siles zag er toen nogal verpauperd uit, maar ja, het is al weer 7 jaar geleden. De hotelletjes en B&B’s waren (destijds) gemiddeld goed en betaalbaar en schoon. Bijzonder mooie delen van de route zijn het deel ten noorden van Albarracin, en vanaf Cortijos Nuevos langs Embalse de Tranco naar Cazorla, en vervolgens het traject van Cazorla via Guadix naar Granada. Maar ook niet te vergeten de via verdes (voormalige spoorlijnen) ronduit heerlijk om die te fietsen door het lage stijgings-/dalingspercentage. Neem wel goede verlichting mee want niet alle tunnels waardoor je heen fietst op de via verdes zijn goed verlicht.
Spanje is een fantastisch fietsland; een mooie reis toegewenst.

Harrie.
Wildkamperen is natuurlijk goedkoper, maar met je zweet-, zonnebrand- en vermalen vliegenkorst op de huid de slaapzakliner in is niet fijn.
Dat is ook helemaal niet nodig. Ik mag graag wild kamperen, maar ga steeds lekker gewassen mijn slaapzak in, Dat gaat prima met 1 liter water en een beetje privacy. Dat laatste is meestal geen probleem bij het wild kamperen.
Oktober/november worden de dagen wel erg kort.
Poppink schreef:
zo 10 jul, 2022 21:21
Oktober/november worden de dagen wel erg kort.
In Sevilla in november zijn de dagen langer (in de zin van tijd tussen zonsopkomst en -ondergang) dan waar jij woont. Zuid-Spanje ligt immers een stuk dichter bij de evenaar. Met dik tien uur daglicht kan je een aardig eind fietsen.

https://www.timeanddate.com/sun/spain/s ... th=11.html
Poppink schreef:
zo 10 jul, 2022 21:21
Oktober/november worden de dagen wel erg kort.
Wij waren daar eens in november en het is daar om zes uur gewoon donker. Heel ongezellig, verkeerde periode van het jaar.
En tijdens je trip is het landschap ook niet erg boeiend, alles bruin en dor na de zomer.
Dat van die dorre landschappen begrijp ik helemaal. Dat zou voor mij een reden zijn om alleen in het voorjaar naar centraal en zuid-Spanje te gaan.

Dat van het daglicht is maar wat je zoekt. Als je 's-ochtends vroeg al op het zadel zit kan je tien uur fietsen. Dan kan je met af en toe pauze 100km wegtikken voor het donker wordt.

Wél een probleem is dan het tergend lange wachten op het avondeten, wat in Spanje soms erg laat wordt opgediend. Dus daar heb je een punt.
Wat fijn al deze ervaringen en tips. Dankjulliewel! Mochten anderen nog iets willen toevoegen graag …Ik voel me net als vorig jaar weer aangemoedigd via het forum niet stoppen hoor.
Het is verrassend hoeveel verschillen in de Wereldfietsers bestaan. Ikzelf hou van afwisseling hostel b&b wild kamperen of bij de burgemeester van het dorp in de tuin het kan allemaal.
Ondanks al die felle klimmetjes ga ik toch maar bepakt en hou ik het aantal km per dag laag. Een gemiddelde van 50 km per dag ben ik al heel tevreden mee. Het is weer een hele uitdaging.
Ik ga mijn trip wel iets naar voren schuiven halfseptember tot en met oktober. Ja deze maanden is alles dor maar de lente in Nederland wilde ik niet missen. Kon ik maar de lente op twee plekken tegelijk beleven. Ik wens ieder een geweldige fietsvakantie deze zomer herfst winter en lente….