Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijnroute versus Maasroute - Forum Wereldfietser

Rijnroute versus Maasroute

Ik twijfel tussen de Rijnroute en de Maasroute fietsen. Zijn hier mensen met ervaring met een van de twee of beide? Ik las al wel dat de Rijnroute een stuk langs een kanaal gaat, maar dat heb ik van de Maasroute ook gehoord. Ik ben benieuwd naar:
a. de afwisseling van de omgeving
b. het aantal campings langs de routes
c. overnachtingsmogelijkheden zoals warm showers of goedkope ho(s)telletjes
d. vegetarische lunchmogelijkheden onderweg
e. aantal zonuren :lol:
Ik heb in Mei een stuk langs de RIjn gefietst, vanaf Koblenz tot aan Millingen, als onderdeel van een groter rondje door Nederland, Belgie, Luxemburg en Duitsland. Ik moet zeggen: ik vond het landschappelijk gezien het 'minste' stuk van mijn hele tocht.

Het stuk van Koblenz tot pak hem beet Konigswinter is nog wel ok, je komt langs best leuke dorpjes enzo. Het stuk van pak hem beet Bonn - grens met Nederland had van mij niet gehoeven. Ten eerste loopt de route door best veel industrieterreinen: meer dan leuk is. Daarnaast is er altijd wel een drukke weg in de buurt.

Verder vond ik het landschap (voorbij Dusseldorf) ook iets 'te Nederlands' aandoen, maar goed ik woon zelf ook langs de Lek; ik kan me voorstellen dat dit voor iemand uit pak hem beet Drenthe of Limburg totaal anders is :D

Voor mij waren er genoeg campings naar mijn smaak op de route om leuke dagafstanden te maken.

Ik moet er wel bijzeggen dat de route aan beide kanten van de rivier is gemarkeerd, en dat het zomaar kan zijn dat ik steeds de verkeerde kant koos :D

Van overige fietsers die ik op de campings ontmoette begreep ik trouwens dat het stuk ten zuiden van Koblenz een stuk mooier is.

Wat betreft zonneuren: gewoon altijd met zonnebril opfietsen, dan valt het altijd mee 8)
Oh ik vergat nog de mogelijkheden om met OV een stuk te overbruggen. Begreep dat treinen in Duitsland redelijk makkelijk is en in Frankrijk lastiger.
Wat hierboven staat over het stuk vanaf Koblenz kan ik beamen. Het Niederrhein gebied lijkt gewoon heel erg veel op het Nederlandse rivierengebied. Als je daar bekend mee bent, dan is er voor jou weinig aan. Vanaf Koblenz zuidwaarts wordt het landschappelijk mooier, omdat je tussen de heuvels komt te rijden.
Ik heb in mei de Maasroute van Appeltern tot Maastricht gefietst, daarna de Veloroute du soleil tot iets ten zuiden van Metz en daar de Maasroute weer opgepakt (doorsteek naar het westen) en vervolgens via Verdun weer naar Maastricht. Voor wat betreft het deel van de Maasroute vind ik het een aardige route, vooral de Franse Ardennen, maar niet spectaculair. Het deel tussen Huy en Maastricht is het minste deel van de route. Je hoeft maar weinig te klimmen. Voldoende campings en hotelletjes en B&B’s onderweg. Ik heb geen gebruik gemaakt van warmshowers.
Als ik de Maasroute naar Frankrijk zou willen fietsen zou ik Luik ten westen passeren*. Je mist dan de 6 km binnenstad van Luik waar het best leuk is, maar ook de ca. 45 km (!) bedrijventerrein voor en na Luik.
Helaas is er ten westen van Luik geen officiële doorgaande route. Dat is wel jammer, want het zou toevoegen aan de afwisselendheid want het gebied daar is behoorlijk anders dan de rest, al is dat niet alleen in positieve zin. Ik snap wel dat het dan niet meer Maasroute mag heten.

* Bijvoorbeeld zo: https://brouter.de/brouter-web/#map=10/ ... -ignore-cr
De industrie hoort er wel bij in Luik. Geeft een beeld van vervlogen tijden. Heb je daar problemen, dan pak je een stukje trein van Luik naar Hoei. Een nadeel het station van Hoei heeft geen liften.
In Luik zijn er, als je de Maasroute volgt, momenteel veel wegwerkzaamheden waarbij het er voor de fietser niet gemakkelijker wordt gemaakt.
Ellema schreef:
vr 10 jun, 2022 10:31
Ik twijfel tussen de Rijnroute en de Maasroute fietsen. Zijn hier mensen met ervaring met een van de twee of beide? Ik las al wel dat de Rijnroute een stuk langs een kanaal gaat, maar dat heb ik van de Maasroute ook gehoord. Ik ben benieuwd naar:
a. de afwisseling van de omgeving
b. het aantal campings langs de routes
c. overnachtingsmogelijkheden zoals warm showers of goedkope ho(s)telletjes
d. vegetarische lunchmogelijkheden onderweg
e. aantal zonuren :lol:
We hebben in 2020 de Maasroute gereden van Dinant tot Langres. Een paar keer zijn we van de route afgeweken. Zo hebben we van Dinant tot dicht bij de Franse grens gewoon de weg gevolgd. Lang geleden de Ravel langs de Maas gedaan en niet tevreden geweest. Misschien is die Ravel nu in betere staat.
Het landschap is best wel afwisselend in Frankrijk. Je rijdt daar niet de hele tijd langs het water. Op dat punt een aangename tocht.
Twee keer hebben we niet gekampeerd. De camping in Domrémy bleek dicht te zijn. In Sedan (een noodstop omdat de rits van de tent stuk was gegaan) was volgens de inwoners die we consulteerden de camping er alleen nog voor woonwagens. Soms moet je wat van de route afwijken voor een camping.
Lunchmogelijkheden waren er genoeg, maar 't is niet het hipste deel van Frankrijk. Het is meer een streek waar ze met medelijden kijken naar vegetariërs en - hopelijk - behulpzaam een oplossing zoeken. Vegetarische restaurants zijn niet bepaald prominent aanwezig in het straatbeeld. Misschien bestaan ze in plaatsen als Givet, Verdun, Sedan, Langres etc.

Luik overslaan of niet? Langs oude industriegebieden rijden, kan indrukwekkend zijn (de Samber in Charleroi!). Maar 45 kilometer is veel. Persoonlijk zou ik vanaf Visé een alternatief zoeken tot Amay of zo.

In september vorig jaar was de Ravel langs de Maas tussen Namen en Dinant op verschillende plaatsen afgesloten wegens werken. Geen idee van de huidige toestand.

In Huy zeker van de route afwijken en de Muur meenemen. Ook de chambre d'hôtes in Domremy is een aanrader. In de negentiende eeuw een soort huis van eerder lichte zeden geweest. De eigenaar weet alles over Jeanne d'Arc, onder meer dat de officiële geschiedschrijving over haar van A tot Z nonsens is.

EDIT: om misverstanden te vermijden: wat we gereden hebben was Eurovélo 19.
bert sitters schreef:
vr 10 jun, 2022 13:55
De industrie hoort er wel bij in Luik. Geeft een beeld van vervlogen tijden.
De ruines van de oude staalfabrieken zijn groot, voor velen pittoresk en min of meer veranderend in natuurgebieden, maar vormen maar een heel klein deel. Het overgrote deel is industriële triestheid van de afgelopen 40 jaar. Het geeft mensen het idee dat Luik een enorme stad is, terwijl het dat volgens bevolkingsaantallen niet is. Probleem van zo'n enorm bedrijventerrein is wel dat het te ver is om naar het werk te fietsen, wat dus niemand doet, waardoor er geen voorzieningen zijn, waardoor het praktisch ook nauwelijks kan. Op zomerdagen ziet het er allemaal nog wel aardig uit, maar op een regenachtige novemberochtend gaat daar echt niemand fietsen. Ook is de lijn langs de Maas goed te fietsen maar veel andere essentiële verbindingen zijn er gewoon afschuwelijk en gevaarlijk.
Met de Berggeitentocht gingen we via de oostzijde van Luik naar het zuidwesten. Dat was een leuke route. Ik kan me geen vervelende industriegebieden herinneren.
willem.m schreef:
vr 10 jun, 2022 21:03
Met de Berggeitentocht gingen we via de oostzijde van Luik naar het zuidwesten. Dat was een leuke route. Ik kan me geen vervelende industriegebieden herinneren.
Als je ooit tijd hebt, moet je trein van Luik naar Huy nemen. Dan weet je wat Leon bedoelt ...
derdekeer schreef:
vr 10 jun, 2022 21:07
willem.m schreef:
vr 10 jun, 2022 21:03
Met de Berggeitentocht gingen we via de oostzijde van Luik naar het zuidwesten. Dat was een leuke route. Ik kan me geen vervelende industriegebieden herinneren.
Als je ooit tijd hebt, moet je trein van Luik naar Huy nemen. Dan weet je wat Leon bedoelt ...
Dat geloof ik best. Maar wat ik bedoel te zeggen is dat er opties zijn, en dat het glas niet per sé halfleeg hoeft te zijn 🧐

Zo ziet de een op deze zojuist gemaakte foto een lelijke kas, en de ander een mooie lucht.

PXL_20220610_193328713.jpg
Jullie zijn mooi, maar heuvelachtig, om Luik heen gefietst, maar probleem met jullie optie is dat het lastig een Maasroute te noemen is en dat is het onderwerp van dit draadje, toch?
willem.m schreef:
vr 10 jun, 2022 21:29
derdekeer schreef:
vr 10 jun, 2022 21:07
willem.m schreef:
vr 10 jun, 2022 21:03
Met de Berggeitentocht gingen we via de oostzijde van Luik naar het zuidwesten. Dat was een leuke route. Ik kan me geen vervelende industriegebieden herinneren.
Als je ooit tijd hebt, moet je trein van Luik naar Huy nemen. Dan weet je wat Leon bedoelt ...
Dat geloof ik best. Maar wat ik bedoel is dat er opties zijn, en dat het glas niet per sé halfleeg hoeft te zijn 🧐
Misschien zijn we het wel eens?
Ik denk dat je de Maasroute niet ontrouw bent als je dat industriegebied overslaat en bovenlangs Luik gaat.
Nou, een beetje ontrouw misschien, maar in dit geval lijkt me daar niks mis mee. Misschien is de beste oplossing nog die trein van Luik naar Huy, en dan de Muur doen om het af te leren.
Leon schreef:
vr 10 jun, 2022 21:33
Probleem met jullie optie in dit draadje is dat het lsstig een Maasroute te noemen is.
Net zo goed als Rotterdam de Maasstad is.😉

Nou jij weer 🏓
Flauwe afleidingsmanoeuvre hoor.
Ik ben gewoon optimistisch: er is altijd wel een oplossing!

Fijn zonnig weekend!
Ik snap je niet willem. Wie kwam hier vanochtend om kwart over elf al met een alternatief?
Terug een beetje on topic, heb ik een vraag voor de TS.

Denk je dat je leuk gaat vinden, dagen aan een stuk langs een rivier rijden?

Ik vind dat nogal snel vervelend.
Het prettige aan het stuk van de Maasroute dat we gedaan hebben, was net dat we, naarmate we vorderden, het omliggende landschap opzochten.

Een bijkomend pretje was dat we zeer weinig andere fietsers gezien hebben. Er waren geen stoeten van mensen die - al dan niet op de e-fiets - een namiddagje langs het water kwamen fietsen. Mijn vrouw vermoedde op een bepaald moment dat fietsen in Roemenië er ongeveer zo zou kunnen uitzien. Dat vond ik wat overdreven, maar op sommige plaatsen is het inderdaad La France profonde. Gek hoe je tegelijk relatief dichtbij en ver weg kunt zijn.

Het is maar wat je leuk vindt, vanzelfsprekend.