Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijnroute versus Maasroute - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Rijnroute versus Maasroute

Ok
bert sitters schreef: Regionale treinen zijn deze zomer een probleem in Duitsland door de explosieve toestroom van reizigers dankzij het 9 euro abonnement dat een maand geldt in regionale treinen.
Valt reuze mee. Kan ik uit eigen ervaring zeggen.

Dinsdag jl. met fiets op de VR van 11.50 gestapt in Verona Porta Nuova, overgestapt op Brenner en Innsbruck Hbf en overnacht in Kufstein.

Woensdag, gewapend met 9 euro ticket en Fahrradkarte van Kufstein via Munchen, Treuchtlingen en Wurzburg naar Frankfurt am Main Hbf gereisd. Afgezien van de ochtendspits rondom Munchen was het nergens echt druk en ik had geen enkele moeite een fietsplaats te bemachtigen.

Donderdag was het wel heel erg druk, ook met fietsers, vanwege de nationale feestdag Fronleichnam in o.a. NRW. Desondanks zonder problemen via Koblenz Hbf, Wesel en Arnhem Centraal zonder vertraging thuis gekomen.

Hele reis gedaan zonder ook maar iets tevoren te regelen, gewoon naar t station gegaan, kaartje gekocht, ingestapt.

Zolang je de weekenden en de feestdagen mijdt is er weinig aan de hand. En ook op die drukke dagen blijkt het mogelijk zonder problemen met de fiets de trein te nemen in Duitsland.

En goedkoop - de reis van Kufstein naar Arnhem kostte mij 21 euro, 1x een 9 euro ticket en twee keer een Fahrradkarte a 6 euro.
peter de rijk schreef:
za 11 jun, 2022 14:03
Ellema schreef:
za 11 jun, 2022 09:06
derdekeer schreef:
vr 10 jun, 2022 22:22
Terug een beetje on topic, heb ik een vraag voor de TS.

Denk je dat je leuk gaat vinden, dagen aan een stuk langs een rivier rijden?
Nou eerlijk gezegd, denk ik niet dat het leuk is om dagen aan een stuk langs een rivier te rijden 8) . Maar het is mijn eerste (solo)fietstocht en ik dacht, laat ik niet te moeilijk beginnen. Over zowel de Maas- als de Rijnroute las ik dat ze goed te doen zijn voor beginners. Een route meer door binnenland en dorpjes/kleine steden zou ik leuker vinden, maar dan kom je al snel in meer heuvels terecht. Daar ben ik niet op getraind.
Wat ik tot nu toe uit jullie reacties haal is dat beide routes saaie stukken hebben en dat het in Frankrijk heel lastig vegetarisch eten is. Dus dat is nu één plus meer voor de Rijnroute :)
Als het je eerste fietstocht is, zou ik zeker voor de Rijnroute kiezen. Vooral in Frankrijk zijn er op de Maasroute niet veel voorzieningen en goed plannen van onderdak en boodschappen is noodzakelijk. Dat lijkt me voor een eerste tocht misschien wat veel gevraagd. Overigens rijd je in België wel, maar in Frankrijk vaak niet echt langs de Maas, maar door een licht heuvelachtig landschap met een paar forse klimmetjes, de bovenloop van de Maas is een vrij miezerig riviertje. De Rijnroute is heel anders, je rijdt vaak langs de rivier en daar is altijd leven: scheepvaartverkeer en ja, ook best veel industrie op bepaalde plekken. Na de NL grens eerst een bekend rivierenlandschap, dan vanaf Königswinter tot Bingen heuvels met kastelen, schattige dorpjes en veel gezelligheid (de romantische Rijn, het mooiste stuk) en na Mainz veel uiterwaarden met een paar aardige steden zoals Worms en Speyer, en het laatste deel tot Basel een gekanaliseerde rivier. Daar zou je beter door de Franse Elzas kunnen fietsen als je meer afwisseling en een mooi landschap zoekt. In elk geval is langs de Rijnroute onderdak en boodschappen doen geen enkel probleem. Ook terrasjes etc. zijn er in overvloed, terwijl je in Frankrijk geluk hebt als je überhaupt een open café treft. Wat niet wegneemt dat dit zeker ook een mooie route is. Wellicht heb je iets aan de verslagen van de Maasroute in Frankrijk en de Rijnroute in Duitsland op mijn website.
Ten zuiden van Karlsruhe via Strasbourg naar Freiburg heb ik wel erg mooi gefietst. Daarna over het Zwarte Woud via Titisee en Bonndorf naar Schaffhausen en Stein am Rhein, prachtig maar zwaar.
Maar wéér die Bert Sitters over het ontbreken van liften op stations (Huy). Je fiets op je schouder zetten is toch geen probleem?