Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dazen in Toscane - Forum Wereldfietser

Dazen in Toscane

Hallo,

Wij willen onderstaande route gaan fietsen in Toscane. Nou wordt er gewaarschuwd voor Dazen (horseflies) heeft iemand daar ervaring mee? Wij willen volgende week vertrekken. Misschien dat het in het voorseizoen meevalt(?). Wat zijn de ervaringen en eventuele preventietips hier?

https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... r-14493597

groet, Johannes
Ik ben heul vaak ik Toscane geweest, maar kan me geen overlast van dazen herinneren....
Blijf uit de schaduw en de buurt van paarden kan ik als tip meegeven. Nadeel voor de daas is wel dat het meteen zijn laatste prik is geweest in veel gevallen blijft ie nog even zitten. Verder vindt ik ze vooral lastig. als je doorfietst is de jeuk meestal ook snel weer weg.
Ik zou - vooral op de strade biachi - eerder uitkijken voor slangen dan voor dazen.
Oppassen om zomaar ergens in het gras langs de weg te gaan zitten.
Ik ben wel eens op een land-/bos weggetje aangevallen door tientallen van die beesten, en dat is zeker niet prettig. Maar op de asfalt- of gravel wegen (strade bianche idd) ben ik ze niet tegen gekomen. Ik vermoed doordat wat voor jou niet lekker is, namelijk het gebrek aan bomen langs de weg, en daarmee schaduw, zal voor die beestjes reden genoeg zijn zich niet te laten zien.

Als een mtb parcours gaat doen, dan ben je denk ik wel vaker het haasje.
Als je langzamer dan 18 km per uur fietst, kunnen dazen steken. Je kunt je ook insmeren. Let op waar je je pauze houdt. Dazen zijn vooral rond vee in de wei. Zoek in een dorp een bankje uit onder een dikke boom voor kerk.
Wikipedia:
De overlast van dazen kan bestreden worden door bedekkende kleding van voldoende dikte, waardoor ze niet meer kunnen bijten [niet zo evident bij het fietsen]. Op bloed beluste vrouwtjesdazen komen af op geuren, warmte en beweging om prooien te vinden. Dazen kunnen hun prooi moeilijker vinden als gebruik wordt gemaakt van sprays of smeersels met een geurbarricade.

Eergisteren toevallig nog wat fotootjes gemaakt van zo'n schoonheid met een slecht karakter.
20220605_123149.jpg
20220605_123128.jpg
"I want to hug you...."
In Peru werden we op een dag in een moeilijke klim overvallen door deze rotbeestjes. We wisten niet wat ons overkwam: ze vlogen vanuit de struiken op je lijf en namen gelijk een hap. Sneller fietsen op de steile, barslechte weg ging niet. Maar wat wél hielp was zonnebrand opsmeren. Ja, zo eenvoudig bleek het. Zonnebrand erop doen en ze bleven weg. En met deet zal het denk ik ook wel lukken.
Uit eigen ervaring weet ik dat het knap vervelend is als je deze beestjes tegen komt tijdens het klimmen in Toscane. Deet doet inderdaad wonderen! Ik gebruikte een spray en dat spoot ik ook achterop mijn dunne fietsbroek, want daar prikten ze ook maar al te graag doorheen. Absoluut een aanrader!
Chefske schreef:
do 09 jun, 2022 00:34
... dat spoot ik ook achterop mijn dunne fietsbroek, want daar prikten ze ook maar al te graag doorheen.
Moet je daarmee niet oppassen? ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Deet synthetisch textiel kan beschadigen.
Chefske schreef:
do 09 jun, 2022 00:34
...achterop mijn dunne fietsbroek, want daar prikten ze ook maar al te graag doorheen.
Jouw zwarte (warme) derrière zien zij als een paardenkont! Kijk maar na de zwarte ballen (met een witte kap erboven) die in het landschap vaak bij paardenboerderijen hangen. Die zwarte bal is het lokmiddel.
derdekeer schreef:
do 09 jun, 2022 13:06
Chefske schreef:
do 09 jun, 2022 00:34
... dat spoot ik ook achterop mijn dunne fietsbroek, want daar prikten ze ook maar al te graag doorheen.
Moet je daarmee niet oppassen? ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat Deet synthetisch textiel kan beschadigen.
Ik heb destijds vier ritten met de racefiets gemaakt vanuit het vakantiehuisje. Bij elke rit maar twee sprietsjes Deet-spray op mijn achterste gespoten en na elke rit ging de broek gelijk in de wasmachine. Ik heb er toen niets van gemerkt, maar misschien is dat anders als je het langdurig gebruikt en/of niet direct uitwast.
Flix schreef:
do 09 jun, 2022 14:02
Chefske schreef:
do 09 jun, 2022 00:34
...achterop mijn dunne fietsbroek, want daar prikten ze ook maar al te graag doorheen.
Jouw zwarte (warme) derrière zien zij als een paardenkont! Kijk maar na de zwarte ballen (met een witte kap erboven) die in het landschap vaak bij paardenboerderijen hangen. Die zwarte bal is het lokmiddel.
Dank voor deze leerzame les, dat verklaart een hoop!
Dubbel, excuus. Ik ben als nieuweling nog wat onwennig met dit forum :oops:
Wij hebben goede ervaring met +Aspivenin apparaat. Na gebeten te zijn door insecten zuig je met een vacuüm methode het spul van de beet uit je huid.
Deet schrikt ook de meest agressieve dazen in Toscane af: zelfs de Poggibonsi-variant.
Grappig dat jullie stellen dat DEET en andere smeersel helpen. Ik dacht toen ook: ‘hier ga ik even heel snel een einde aan maken’. Ik heb vrij sterke DEET mee, Maar ik kan me niet herinneren dat het enig succes had. Het kan zijn dat ze misschien minder beten, maar ze bleven ontzettend irritant dicht om me heen vliegen. Meen zelfs te herinneren dat ze mijn mond in wilden vliegen.
Flix schreef:
ma 13 jun, 2022 03:36
Grappig dat jullie stellen dat DEET en andere smeersel helpen. Ik dacht toen ook: ‘hier ga ik even heel snel een einde aan maken’. Ik heb vrij sterke DEET mee, Maar ik kan me niet herinneren dat het enig succes had. Het kan zijn dat ze misschien minder beten, maar ze bleven ontzettend irritant dicht om me heen vliegen. Meen zelfs te herinneren dat ze mijn mond in wilden vliegen.
Mondkapje opdoen tijdens de klim. :lol: :lol: :lol: :lol: