Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kom ik zonder te vliegen met fiets in Schotland? - Forum Wereldfietser

Hoe kom ik zonder te vliegen met fiets in Schotland?

Aan het zoeken naar de beste manier om in Schotland (Edinburg, Inverness) te komen met mijn fiets. De boot naar New Castle is verschrikkelijk duur..... Ik wil liever niet vliegen. Iemand nog slimme tips?
met de trein door de kanaaltunnel... een flinke omweg, maar met een voordeelticket (?. interrail? iets anders?) misschien toch betaalbaar?
mee op een vrachtschip dat oversteekt. ik heb weleens gehoord dat er mensen zo reizen.
met iemand mee, die zeilend oversteekt.
als bijrijder met een vrachtwagen (en dan wel de boot naar New Castle. fiets in de vrachtwagen)
(je fiets ombouwen tot waterfiets en wachten op een vlakke zee? :wink: )
Mir schreef:
ma 06 jun, 2022 20:18
Aan het zoeken naar de beste manier om in Schotland (Edinburg, Inverness) te komen met mijn fiets. De boot naar New Castle is verschrikkelijk duur..... Ik wil liever niet vliegen. Iemand nog slimme tips?
Ik heb naar Hull wel eens een vierpersoonshut met 3 onbekende mensen gedeeld. Was destijds niet op de website te boeken maar alleen telefonisch bij de ferrymaatschappij. Een stuk goedkoper ook dan in je eentje in een hut destijds. Misschien eens informeren?

Wat je misschien ook kunt doen is een Flixbus met fiets, die rijden door de Kanaaltunnel.
Met Flixbus kan je inderdaad naar Londen en daar verder naar Edinburgh, het kan voor €50 maar je bent wel een hele dag onderweg en zo te zien kan je niet je fiets meeboeken als fiets maar zie https://www.flixbus.nl/service/fiets-in-de-bus, het is wel mogelijk als speciale bagage.

Lees eens het grote Flixbus topic door voor meer informatie.
Moet je per se dit jaar nog naar Schotland?
Die ferries plegen aanzienlijk minder duur te zijn als je lang van te voren boekt.

Bij ferries betekent last minute extra duur.
Hoe zit het met de tarieven van de andere ferryboten?
bert sitters schreef: Hoe zit het met de tarieven van de andere ferryboten?
Een paar jaar geleden heb ik wel eens een vergelijking van de tarieven gemaakt met een motorvoertuig. Ik weet niet of dat nu nog geldt. De vuistregel die ik daarvan heb onthouden was dat hoe verder je van Schotland aankomt, hoe goedkoper de overtocht wordt, maar hoe meer kosten en reistijd je moet maken om in Schotland aan te komen.
martin schreef:
di 07 jun, 2022 12:03
bert sitters schreef: Hoe zit het met de tarieven van de andere ferryboten?
Een paar jaar geleden heb ik wel eens een vergelijking van de tarieven gemaakt met een motorvoertuig. Ik weet niet of dat nu nog geldt. De vuistregel die ik daarvan heb onthouden was dat hoe verder je van Schotland aankomt, hoe goedkoper de overtocht wordt, maar hoe meer kosten en reistijd je moet maken om in Schotland aan te komen.
Hoe ziet de vergelijking eruit met een fiets?
martin schreef:
di 07 jun, 2022 12:03
bert sitters schreef: Hoe zit het met de tarieven van de andere ferryboten?
Een paar jaar geleden heb ik wel eens een vergelijking van de tarieven gemaakt met een motorvoertuig. Ik weet niet of dat nu nog geldt. De vuistregel die ik daarvan heb onthouden was dat hoe verder je van Schotland aankomt, hoe goedkoper de overtocht wordt, maar hoe meer kosten en reistijd je moet maken om in Schotland aan te komen.
Als we dan toch met open deuren aan het strooien zijn, vergeet dan ook niet de eventuele extra reiskosten naar de ferry in nederland/belgie/frankrijk mee te tellen (indien die havens verder van je vertrekplaats liggen dan ijmuiden :D

Verder denk ik dat je wel ook moet kijken naar hoeveel je de extra 'tijd overdag' die je extra kwijt gaat zijn. Voordeel van de nachtboot is namelijk dat je 'snachts reist. Hoeveel is je dat waard in ruil voor 2 volle dagen kwijt zijn aan reizen maar wel een paar eurootjes minder kwijt zijn ;)
Ook ik zit met hetzelfde issue. Gemakkelijk in Schotland geraken zonder te vliegen.
Ik heb zelfs zitten kijken naar de overtocht Hirthals DK - Lerwick Shetlands UK - Aberdeen UK zitten kijken. Dan niet zozeer als reisdag, maar als onderdeel van de fietsvakantie. Maar dan ben je vanaf Aberdeen (bijvoorbeeld) nog niet aan de westkust van Schotland.

Of toch de boot naar Newcastle, stukje fietsen, dan vanaf Edingburgh met de Scottish CityLink bus verder Schotland in? Ook misschien nog een optie. Maar in beide gevallen moet je geen haast hebben en denken dat je er met 3 uur reizen bent. Ja, dat kan: vliegen. :wink:
Toen wij naar Schotland gingen hebben we de boot naar Newcastle genomen.
Van daaruit een keer de trein naar Edinburgh / Aberdeen (en dan de boot verder noord) en een keer de trein terug van Oban via Edinburgh naar Newcastle).

Ons is treinen met fiets in het VK niet echt goed bevallen, reserveren, weinig ruimte, slechte plekken en dezelfde plekken worden ook als vuilstort in de trein gebruikt.
Ook instappen is duidelijk minder soepel dan in NL.

Onze ervaringen zijn echter van een aantal (8 en meer) jaar geleden,

Onze voorkeur gaat uit naar fietsen vanaf de ferry, vermits je genoeg tijd hebt (of een korter rondje maken).
Heb je al gekeken naar de combinatie boot Hoek van Holland - Harwich en dan de Caledonian sleeper naar Schotland? Boot op een zaterdag in de vakantie voor rond de 100 euro gezien, Caledonian Sleeper voor 75 pond. Dan moet je alleen vanuit Harwich nog naar een opstappunt voor de Caledonian sleeper zien te komen, mogelijk het startpunt in Londen.
Er is een aansluitende trein van Harwich PQ naar London Liverpol Street.
jwkeij schreef:
di 07 jun, 2022 13:33
Ook ik zit met hetzelfde issue. Gemakkelijk in Schotland geraken zonder te vliegen.
Ik heb zelfs zitten kijken naar de overtocht Hirthals DK - Lerwick Shetlands UK - Aberdeen UK zitten kijken. Dan niet zozeer als reisdag, maar als onderdeel van de fietsvakantie. Maar dan ben je vanaf Aberdeen (bijvoorbeeld) nog niet aan de westkust van Schotland.

Of toch de boot naar Newcastle, stukje fietsen, dan vanaf Edingburgh met de Scottish CityLink bus verder Schotland in? Ook misschien nog een optie. Maar in beide gevallen moet je geen haast hebben en denken dat je er met 3 uur reizen bent. Ja, dat kan: vliegen. :wink:
Tel er maar een paar uur bij op als je met de fiets door schiphol heen wil.
1. de tijd om op schiphol te komen.
2. 2 uur van te voren er zijn, nu met de drukte 4 uur.
3. vliegen is maar een klein uurtje.
4. fiets ophalen en door de douane heen. ( als je pech hebt een uur sleutelen om alle schade te herstellen)