Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reis naar de top van Mont Ventoux - Forum Wereldfietser

Reis naar de top van Mont Ventoux

Hoi allemaal,

Een paar jaar geleden heb ik het wielrennen ontdekt als nieuwe hobby/obsessie. Net als heel veel anderen ben ik aan het begin van de pandemie op zoek gegaan naar een nieuwe manier van actief/fit blijven en het heeft me sindsdien niet meer los gelaten.

In 2020 ben ik vanuit Limburg via de Reitsma route afgedaald naar Rome, met in Italie nog wat uitstapjes door het Toscaanse landschap. Destijds heb ik het hele arsenaal bikepacking tassen van agu voor mijn wielrenfiets gekocht (rear, frame, front) en die heb ik vervolgens volgepropt met een tentje en wat kleren, om zo mijn weg naar Rome bij elkaar te knommelen. Uiteindelijk hebben mijn fiets en ik met flixbus in 36 uur onze weg terug naar de pannekoek gevonden (pfff).

Nu een paar jaar verder ben ik wel weer toe aan een volgende avontuur. Destijds heb ik in (voor mij) een moordtempo elke dag van zonsopkomst tot ondergang gefietst om zo snel mogelijk in Rome te komen, met vaak ruim boven de 200KM per dag en zonder rustdagen. Dat was fantastisch, maar ik wil de fiets/vakantie balans deze keer iets meer richting de vakantie laten gaan. Dus 100/150 KM per dag, iets rustiger aan en iets meer rustdagen. Ook wil ik er dit keer max 2 weken voor uit trekken.

Aangezien ik met wat vrienden op vakantie ga in het zuiden van wallonie (nabij dinant) lijkt het me een goed idee om vanuit daar te vertrekken zodat ik het eerste deel door NL/DU/BE kan overslaan, dat kan ik inmiddels wel. Ik ben op zoek naar inspiratie voor routes die naar de Ventoux leiden, volgenden heb ik gevonden:

https://www.cyclingeurope.nl/routes/barcelona/index.php

Deze Barcelona route volgt zo ongeveer de ideale lijn van mijn startpunt naar de Ventoux, maar is voor mijn ambities met de racefiets (zoek toch wat klimwerk ook) denk ik wat te 'mak', veel langs de rivieren.

https://www.100cols.nl/

Dan is er het andere uiterste met de 100 cols tocht, welke juist opzettelijk zoveel mogelijk hoogtemeters opzoekt. Helemaal fantastisch, maar ik denk het niet in twee weken te redden bepakt en bezakt via deze route als ik ook nog hier en daar een keer een plons wil nemen en vakantie wil vieren.

Zijn er andere routes in dit gebied die ik gemist heb en zou kunnen overwegen?

Verder, voor de reis terug vond ik dit:

https://cycletours.nl/fietsbussen/

Zij bieden op vaste data een enkeltje terug vanuit Avignon voor 145 euro. Zijn er andere voor de hand liggende opties? TGV?
Mijn plan is om zondag te beginnen aan de Benjaminse route naar Barcelona die je aanhaalt, maar ik neem de trekkingfiets mee. De route heeft wel wat keus tussen makkelijker (volg de rivier) en wat lastiger trajecten (door de Ardennen, het massif central, etc.). Reitsma is geloof ik ook wat meer volg de rivier dan Benjaminse naar Rome, maar ik ken die Reitsma route verder niet. Ik kies altijd mooier maar lastiger bij Benjaminse. Het eerste stuk zou voor jou Dinant - Verdun kunnen zijn, dat is 2300 hm in 210 km. Daarna vlakt het af, maar later kom je weer op iets van 1500 hoogtemeters per 100 kilometer (maar dan zit je denk ik al in de regio Ventoux). Als je substantieel meer wilt kom je wel richting die 100 cols route, of je voegt zelf wat cols toe (ik heb deze lijst veel gebruikt met de racefiets: https://www.bigcycling.eu/en/home/index/intro/, heel Zwitserland heb ik klaar). Mijn ervaring met de route naar Rome was dat Benjaminse een in mijn optiek fantastisch traject heeft gemaakt, daarom kies ik nu weer voor een route van hem ('ik ga graag weer met Paul op stap')

Voor het transport terug is mijn plan de trekkingfiets en tassen terug te sturen met https://camino-fietstransport.nl/. Ik heb dit vijf jaar terug ook gedaan vanuit Rome (toen met Soetens). Kost een paar stuiver, maar het is wel supermakkelijk. Ik had bij terugkomst wel wat schaafschade aan het frame, maar durf niet 100% zeker te zeggen dat dit niet tijdens een kleine crash van mijzelf op de route ontstaan is. Vijf jaar terug vloog ik zelf van Rome terug naar Rotterdam, dit jaar is mijn plan de TGV te pakken (Girona - Parijs Sud, metro naar Nord, Thalys naar Amsterdam en dan de Hanzelijn naar Zwolle). Vliegen zal goedkoper en makkelijker zijn, maar treinen is more-eco en ook leuker.

Stoere actie om met tent en racefiets te gaan! Als ik terug kom moet mijn Santos Cross Lite bijna klaar zijn, maar ik denk dat de tent voor mij toch voorbehouden blijft aan mijn Santos Travel Lite, anders moet ik zeker een lichter tentje (nu een MSR Elixer 2 van ongeveer 3 kilo). Ik was ooit met de racefiets op de Ventoux, mooie ervaring daar een keer omhoog te rijden en een iconisch reisdoel, goed bedacht!
Ik heb de Groene Weg naar de Middellandse zee gevolgd. Vanuit Maastricht tot aan de voet van de Ventoux.laatste stukje door de Provence Hoorde niet meer bij de officiële route.

Was iets meer dan 1100km. Prachtige route met redelijk wat klimwerk (12.000 hoogtemeters ongeveer).

Meer info is op Europafietsers te vinden.
Bedankt voor jullie reacties, heb zelf een route bij elkaar geïmproviseerd, 1600 km 20.000 HM. Vertrek volgende week donderdag :)

Terug met cycletours

Afbeelding
fotolink

Bijlagen

Vergeet de Signal de Lure niet (Geheimtipp)