Additionally, paste this code immediately after the opening tag: [verslagje] Een fietstochtje naar Basel - Forum Wereldfietser

[verslagje] Een fietstochtje naar Basel

Afgelopen jaar had ik eigenlijk het plan om in de zomer 6 weken te gaan fietsen. Het was de bedoeling om langs de Rijn naar Zwitserland te rijden, daar een rondje om het land te fietsen en via FraLuxBe weer terug naar huis.

Helaas werd ik na vertrek op de eerste dag door mijn moeder gebeld dat mijn vader in het ziekenhuis was opgenomen, en helaas was het dusdanig ernstig dat ik de volgende dag gelijk weer terug fietste. Einde fietsreis dus :cry:

Een paar weken lang stond mijn hoofd niet naar fietsen, maar zo tegen eind augustus kreeg ik toch weer zin om nog een stukje te gaan fietsen. Helaas had ik geen tijd meer voor de volledige route, maar ik besloot nu de oorspronkelijke terugtocht te gaan rijden: via BeLuxFra naar Basel dus :D

Omdat ik de laatste tijd alleen maar topics over techniek (voor mij niet zo interessant) en actualiteiten (nog minder interessant) tegen kom op het forum dacht ik dat het misschien wel leuk was om wat van mijn belevenissen hier te delen 8)

De route die ik zou gaan fietsen was er 1 uit een boekje: Fietsen naar Venetie deel 1: Tilburg naar Basel.

Volgens mij had ik precies het laatste boekje besteld, want nog geen week nadat ik hem binnen had, stond hij niet meer op de site van cyclingeurope, en ook nergens meer te koop. Hoe verrassend :lol:

Dit soort gidsen gebruik ik vooral voor 'randinfo' over bijvoorbeeld de streek waar je door fietst, en ook bijvoorbeeld hoogteprofielen zijn wel handig. Het daadwerkelijk navigeren deed ik op basis van de gps-tracks. Voor het navigeren raad ik deze gids absoluut af, de teksten zijn (voor mij iig) nagenoeg onleesbaar.

Dag 1: Alblasserdam --> Baarle-Nassau (92km)
Eerst via een met Brouter.de samengestelde route richting Tilburg, waar ik via onder andere de Biesbosch op de route uit de gids terechtkom. Na het verlaten van de stad kom ik al snel op een voormalig spoorlijn: het Bels Lijntje. Dit mooie fietspad leidde me via een bijna kaarsrechte lijn via Alphen naar Baarle-Nassau, de streek met 1000 grensovergangen. Hier had ik een camping op het oog, waar gelukkig nog genoeg plek was. Hier bleek ik tevens niet de enige fietser te zijn, er stond ook nog een groepje die langs de dodendraad aan het fietsen waren.

Afbeelding

Afbeelding

Dag 2: Baarle-Nassay --> Diest (87km)
Na opgestaan te zijn in een mistige wereld had ik snel gepakt, en ging het weer via het Bels lijntje richting Turnhout. WEderom een lange rechte weg, met een geweldig uitzicht rondom op de bomen en struiken langs het pad. Letterlijk een groene tunnel. :lol:

Turnhout vond ik niet heel interessant om door te fietsen, dus ik was blij dat ik er doorheen was. Na Turnhout ging het via landweggetjes door de Kempen richting Herenthals, waar ik flink heb zitten schelden op de kasseienstroken waar Benjaminse meende me overheen te moeten sturen. De kl******!

Vervolgens ging het via Aarschot en een jaagpad langs de Demer richting Diest, waar ik in de buurt een camping zocht. Hier kreeg ik een mooi plaatsje naast de vijver.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 3: Diest --> Melines (131km)
Vandaag een lange, en vooral ook zware dag. Na het doorkruisen van Diest, waar voorbereidingen werden getroffen voor 1 of ander wielerfestijn, ging het via de Haspengouw richting de rivier de Maas. Dit stuk vond ik erg mooi fietsen, door een Betuwe-achtige streek maar dan heuvelachtig. Er stonden echter net zoveel perenbomen als in de Betuwe. Jammer dat ze nog niet rijp waren :oops: :P

Bij Huy ging het de Maas over, en vanaf hier werd het gelijk een stuk zwaarder. De route ging namelijk vooral omhoog, en daarna flink op en neer. De dalingen waren vooral tof, maar de klimmetjes werden uiteindelijk best zwaar. Ze waren niet allemaal echt lang, maar soms wel flink steil.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kamperen deed ik op een camping in Melines. Vlak voor die camping moest ik nog een weg overwinnen die enigszins was weggespoeld:

Afbeelding

Ik besloot het er gewoon op te wagen, want ik was inmiddels te vermoeid om terug te gaan en om te fietsen. Gelukkig kon ik er best makkelijk langs met de tassen eraf en de fiets dragend. Soms scheelt het dat je lange benen hebt en daardoor grote stappen kan nemen ;)

Dag 4: Melines --> Wiltz (68km)
Vannacht een paar keer wakker geworden van de krampen in mijn benen, blijkbaar was de dag gisteren toch wel iets te veel van het goede. Daarom ook erg rustig aan gedaan en de tent ook droog in kunnen pakken.

Na vertrek van de camping ging het wederom verder door de heuvels. Erg mooi fietsen, rustig ook. Ook zwaar :P

Het ging nu via LaRoche richting Bastogne. Deze stad schampte ik via de rand , en hierna ging het via een mooie Ravel richting de Luxemburgse grens. Dit pad daalde de hele afstand tot aan Wiltz licht, dus het tempo zat er best goed in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 5: Wiltz --> Alzingen (87km)
Ik fiets vandaag de hele dag door het Groothertogdom, en het contrast met Belgie is groot. De wegen en fietspaden zijn van een totaal andere orde dan die waar ik in Belgie overheen gefietst heb.

Al vrij vlot zit ik in het dal van de Sure, waar ik tot aan Ettelbruck langs fiets door het dal met zijn steile wanden. Erg mooi fietsen, en ook redelijk verkoelend. Dit dal is geen onbekende voor mij, een aantal jaar terug wandelde ik hier met rugzak over de steile wanden over de Lee-trail, en dat was toen best pittig.

In Ettelbruck vond ik het een chaos, en ik was er dan ook blij dat ik er doorheen was. Hierna ging het via het dal van de Alzette richting Luxemburg-stad

Van te voren was ik even bang dat het fietsen door deze grote stad ook redelijk chaotisch zou zijn; maar dat viel eigenlijk reuze mee. Sterker nog, ik vond het eigenlijk opvallend rustig. Iig een stuk rustiger fietsen dan bijvoorbeeld Ettelbruck of Huy,

Een paar kilometer ten zuiden van Luxemburg had ik een camping op het oog in Alzingen, en ik was eigenlijk blij dat ik er uiteindelijk was. De temperaturen waren namelijk ondertussen flink opgelopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 7: Alzingen --> Metz (76km)

Omdat de Ardennen in combinatie met de warmte best zwaar waren gevallen hield ik gisteren in Alzingen een rustdag. Eigenlijk was het echt een dag van luieren, ik heb geen seconde op de fiets gezeten en ik ben alleen naar het park naast de camping geweest om een boekje te lezen. Zodoende was ik de dag erna weer een stuk fitter om richting Frankrijk te gaan.

Vanuit de camping ging het via een mooi heuvelachtig landschap zuidwaarts richting de Moezel. Het ging ongemerkt via een klein weggetje de grens over, en in het eerste Franse dorpje had ik pas door dat ik in Frankrijk was door de andere architectuur en atmosfeer.

Na de moezel overgestoken te zijn ging het via het dal van de Canner(?) richting Metz. In de gids stond helaas geen aanlooproute naar de stad, omdat de route uit de gids er langs zou lopen. Ik besloot de laatste kilometers via Google Maps te navigeren, maar dit was geen succes. Ik kwam uiteindelijk op een drukke autoweg terecht, die niet bijster fijn fietste doordat de auto's zeer snel voorbijreden. Echter, eenmaal in de stad aangekomen was het weer prima te doen en ik fietste uiteindelijk vrij snel en makkelijk richting de stadscamping, die aan de oevers van de rivier ligt. De locatie van deze camping is ideaal vind ik, hij ligt pal tegen de rand van het mooie centrum.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 8: Metz --> Nancy (76km)
Ik was bijtijds op pad vanmorgen, en na eerst een stukje door de stad te hebben gedwaald (want beetje lost) ging het volledig via fietspaden langs de Moezel richting Nancy. Dit fietspad was eigenlijk perfect fietsbaar, en ook gemarkeerd als een 'Voie bleu V50'.

Onderweg kwam ik onder andere langs een Romeins aquaduct, erg tof.

In Nancy een hotel genomen, en onder andere genoten van het mooie centrale Stanislas-plein.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 9: Nancy --> Lac de Bouzey (89k)
Na wederom een vroeg vertrek ging het vandaag weer langs heel veel kanalen, rivieren en nog meer sluizen verder zuid-waarts richting Epinal; aan de rand van de Vogezen. Doordat ik grotendeels in de schaduw van de bomen fietste had ik niet zoveel last van de warmte als gisteren langs de moezel, en dat fietste best relaxed.

Even voorbij Epinal, bij een stuwmeer, besloot ik mijn tent op te zetten op een camping.

Afbeelding

Dag 10: Lac de Bouzey --> Cornimont (78km)
Vanwege de voorspelde hoge temperaturen ging het vandaag weer op tijd op pad, en al vrij snel na de camping moest het via een onverhard pad een aantal heuveltjes over. Erg leuk fietsen, maar vanwege het rulle zand en de grote keien af toe ook best lastig. Mijn tempo lag niet bijster hoog ;)

Vanaf Girancourt ging het weer via kanalen en sluisjes richting Xertigny vanaf waar het weer klimmen werd. Qua afwisseling kom ik in ieder geval niks te kort ;)

Ik kwam wederom weer op een hobbelig bospad terecht met vuistgrote keien. Erg zwaar fietsen, en een ideale lijn was er gewoon niet. Genieten van de omgeving zat er niet in, opletten waar ik rijd wel ;)

Na in Remiremont geluncht te hebben ging het vervolgens via een Voie Verte door het dal van de Moselotte richting Cornimont waar ik op een camping even buiten het dorp kon staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 11: Cornimont --> Seppois-le-bas(91km)
Het broedseizoen voor herten is begonnen, en dat was duiidelijk te horen op de camping. Een aantal keren werd ik gewekt door het geburl van herten, dat van vlak naast de tent leek te komen.

Vandaag stond het letterlijke hoogtepunt van mijn tocht op de planning: de Col d'Oderen op een hoogte van 884 meter. Al vrij snel na het verlaten van Cornimont kwam ik op de klim naar deze pas, en al die tijd blijf je gestaag klimmen. Tussendoor heb je af en toe mooi uitzicht over de Vogezen. Ook passeer je het dorpje Ventron waar ondanks het tijdstip genoeg horeca open leek te zijn.

Op de top aangekomen was het even tijd voor een break, en daarna ging het via een vlotte afdaling weer naar beneden, waar ik uitkwam in Kruth. Ik kan je vertellen dat de afdaling een stuk sneller ging dan omhoog, maar dat wisten jullie vast al ;)

Het fietsen werd nu makkelijk, tot aan Thann ging het via voie-vertes langs het riviertje de Kruth. Thann vond ik een leuk plaatsje, maar fietste ik toch voorbij.

Na Thann ging het over wat heuveltjes uiteindelijk richting Seppois-le-bas, waar ik op een mooie camping terecht kwam.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 12: Seppois-le-bas --> Bazel(50km)
Laatste dag vandaag. Het was net 50km naar Bazel, en het landschap was niet heel heuvelachtig meer. Meeste vreemde gebeurtenis vandaag: het fietsen in de regen! Dat was namelijk de eerste keer deze tocht. Gelukkig was het nu ook weer niet zo heftig dat ik gelijk in de regenkleding hoefde.

Na het inrijden van Zwitserland was het niet bijster ver meer naar Bazel, en dit ging voornamelijk op basis van het landelijk fietsroutenetwerk in het Alpenland. DIt was best goed gemarkeerd, en zo kwam ik dus best snel uit bij mijn hotel in de binnenstad.

Gelijk na aankomst ben ik als eerste naar het treinstation gegaan om te proberen treinkaartjes te kopen voor de volgende dag, maar dat was helaas niet meer mogelijk voor hogesnelheidstreinen. Uit de reactie van de baliemedewerker van DB kreeg ik de indruk dat dit een 'rookie mistake' was en ik veeeeeeel eerder die kaartjes had moeten regelen :lol:

Uiteindelijk naar huis gegaan met een 'quer-durch-lande' ticket en een fietskaartje, zo kon ik iig met regionale treinen tot de nederlandse grens komen.
Afbeelding

Dag 13: thuisreis
Vandaag vooral in de trein doorgebracht. Ik zat om half 7 's morgens in de eerste, en uiteindelijk was ik 22:30 thuis. Ik heb geloof ik 700 keer moeten overstappen. Als afwisseling moest ik tussen Breyell en Venlo een stukje fietsen vanwege werkzaamheden aan het spoor. Dit deed ik samen met 2 andere vakanttiefietsers die ook in die trein zaten. Met onze gezamenlijke navigatiekunsten kwamen we uiteindelijk bij het station in Venlo aan waar onze wegen zich weer scheidden.

Afbeelding

Eenmaal thuisgekomen kan ik terugkijken op een fietstocht die weliswaar aanzienlijk korter was dan het initiele plan, maar desonanks niet heeft teleurgesteld. Ik vond hem prima qua afwisseling, al was ik op een gegeven moment wel klaar met de 7 miljard sluisjes langs de kanalen in Frankrijk :P

Het klimmen in de Vogezen is me eigenlijk alleszins meegevallen, al had ik daar af en toe wel last van de warmte. De Ardennen vielen me wel zwaar, maar dat zal ook deels komen door de lange etappe naar Melines. Het zou me niks verbazen dat als ik die etappes iets anders had ingedeeld, dat ik er iets frisser was doorheen gegaan.

Afbeelding
Mooie tocht! Heel wat plekken herken ik van tochten in hetzelfde gebied. Zoals het noordelijke deel van de Groene Weg, waar ik in 2007 heb gefietst (nog op een ligfiets met karrimors, zie hier) en het oostelijke stuk van de Frontlijnroute (zo'n beetje vanaf hier).
Goed idee om twee weken te fietsen, omdat je dan vanuit Basel redelijk makkelijk per trein terug kunt naar NL.
Wel mis ik in het verslag iets tussen dag 5 en dag 8, ineens zit je in Metz.
Dank beiden!
DaVinci schreef:
do 21 apr, 2022 23:33
Goed idee om twee weken te fietsen, omdat je dan vanuit Basel redelijk makkelijk per trein terug kunt naar NL.
Wel mis ik in het verslag iets tussen dag 5 en dag 8, ineens zit je in Metz.
Scherp! Er was een stukje weggevallen door een foutje bij een img-tag. Dag 7 staat er inmiddels weer :)
Dank voor je leuke verslag met goede foto's, Polariteit! Fijn dat je dit met ons wilt delen.
Tip,l
De camping van Bazel is vrij prijzig, maar nog net voor de grens is in de buurt van de Rijn een Franse camping die stukken goedkoper is.
Prachtige foto's zitten er tussen :D

Leuk verslag ook trouwens.
Dank voor jullie leuke reacties. Ik zat inmiddels alweer op de fiets, net terug van een 17 daags tochtje 8)
bert sitters schreef:
vr 22 apr, 2022 08:01
Tip,l
De camping van Bazel is vrij prijzig, maar nog net voor de grens is in de buurt van de Rijn een Franse camping die stukken goedkoper is.
Deze gezellige en goed gelegen camping bestaat helaas niet meer.