Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen route suggesties - Forum Wereldfietser

Noorwegen route suggesties

Deze zomer (3-4 weken juli / augustus, hoogseizoen dus) wil ik graag een fietstocht maken door Noorwegen.

Ik dacht zelf aan het stuk Bergen - Trondheim en een rondje Lofoten.

Ik heb gelezen dat het soms wel druk kan zijn op de geasfalteerde wegen en dat er elk jaar tunnels worden aangelegd en sommige veerboten dan niet meer gaan.

Europafietsers heeft een route langs de kust: https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/noorwegen/
Ik zie laatste updates van 2019.

Kan iemand deze of een andere route aanbevelen? En wellicht wat meer vertellen over drukte op de wegen of andere (route)tips voor een aangename fietsreis door dit land?
Ik vond de Rallarvegen erg mooi. Trollstigen ook wel leuk om eens te fietsen. Vanaf Rjukan richting de Hardangervidda kon ik ook wel waarderen, net als de stad Oslo. Maar het blijft lastig kiezen, zoveel moois te zien daar.
De kustroute naar Lofoten is erg mooi, was ook niet druk maar dat is al weer een aantal deccenia geleden 🙄http://moh.freehostia.com/index.html?2001/index
Ben er nog nooit geweest. Maar ik geniet enorm van de video's van Matthew Norway op joetjoep. Hij heeft op de fiets heel (nou ja) Noorwegen verkend. Dus als je inspiratie zoekt...
Timothy schreef:
ma 11 apr, 2022 13:28
... Ik dacht zelf aan het stuk Bergen - Trondheim en een rondje Lofoten. ...
Zie bijvoorbeeld ons reisverslag van Stavanger naar Trondheim: https://www.themeeg.nl/stavanger-naar-trondheim/. Je vindt daar ook de gereden track.

Norway2014-054.jpg
2014 noorwegen.JPG
De Lofoten zijn prachtig! Het tussenstuk (tussen Trondheim en de Lofoten) vind ik een stuk saaier.
willem.m schreef:
ma 11 apr, 2022 22:23
De Lofoten zijn prachtig! Het tussenstuk (tussen Trondheim en de Lofoten) vind ik een stuk saaier.
Het is inderdaad lastig om de Lofoten te overtreffen qua natuurschoon maar het ligt er maar net aan welke weg je pakt van Trondheim naar Lofoten, de E6 door het binnenland of de kystriksveien?
Wij hebben in Noorwegen een mooie ronde gefietst: https://vanderveeke.net/fiets2016/fietsen.htm

De wegen die we deden hadden in het algemeen weinig verkeer. En als er wel meer verkeer was, dan waren er aparte fietspaden. Alle tunnels waren goed te doen. Hoogte punt was de Rallarvegen. Daarover heb ik in het laatste tijdschrift een (te) kort stukje geschreven.
De tovenaar schreef:
di 12 apr, 2022 10:18
willem.m schreef:
ma 11 apr, 2022 22:23
De Lofoten zijn prachtig! Het tussenstuk (tussen Trondheim en de Lofoten) vind ik een stuk saaier.
Het is inderdaad lastig om de Lofoten te overtreffen qua natuurschoon maar het ligt er maar net aan welke weg je pakt van Trondheim naar Lofoten, de E6 door het binnenland of de kystriksveien?
Klopt. En vergeleken met Nederland is dat stuk weer minder saai. Maar als je te weinig tijd hebt to do it all (TS schrijft: 3-4 weken), dan zou je kunnen overwegen om het middenstuk met de trein (of bus?) te overbruggen.
Trein van Trondheim naar Bodø is mogelijk, heb ik op de terugweg gedaan. Het traject Bergen-Lofoten moet ook te doen zijn op de fiets, ik heb een maand gefietst vanaf Sylt in Duitsland t/m een rondje Lofoten.
Dat er na 2019 niet veel ge-update is, is natuurlijk niet zo vreemd gezien de pandemie die er is.
In feite is alles in Noorwegen erg leuk, maar ik zou in ieder geval aanraden om ver van de E-wegen te blijven waar alle caravans rijden. Met het aanhouden van de kust zit je in de regel altijd goed, al is het handig om de veerdiensten in de gaten te houden.

Je kan altijd een deel doen via de Hurtigrute boot (al is dit een prijzige optie, wel handig en leuk)

Let op dat het stijgen en dalen in Noorwegen flink tegen kan vallen, de Lofoten/Vesteralen zijn daarbij het vriendelijkst en waarschijnlijk ook een van de mooiste delen die je kan fietsen.
Let op,
Volgens de auteur van het Olavspad naar Trondheim is er veel belangstelling voor de nieuwe ferry van de Eemshaven naar Noorwegen.
Er schijnen als afvaarten in het hoogseizoen vol te liggen.
bert sitters schreef:
do 14 apr, 2022 09:53
Er schijnen als afvaarten in het hoogseizoen volt te liggen.
Elektrische ferry ? :wink:
Dat zou wel heel snel zijn :wink: .

Holland Norway Lines
geeft zichzelf nog 4 jaar de tijd: 'Wij streven ernaar om in 2026 de eerste emissieloze cruiseferrylijn te zijn'. Zie ook dit draadje.

Het is in ieder geval de kortst mogelijke verbinding tussen een Nederlandse en een Noorse haven. Veel directer dan de voorloper van deze boot, die ooit van Amsterdam naar Stavanger en Bergen voer.
In 2020 heb ik deze route gereden in totaal 17 vakantiedagen, Zie ook foto's. Veerboot heen: Hirtshals-Porsgrunn, veerboot terug: Oslo-Kiel. Totaal aantal km: 2732km, waarvan in Noorwegen 1192km en Denemarken 401km.

In 2011 heb ik een uitgebreidere versie van deze route gereden in 23 dagen. Eerste stuk door Denemarken mist hier, maar globaal hetzelfde als in de 2020 versie. Zie ook foto's. Veerboot heen: Hirtshals-Kristiansand, veerboot terug: Oslo-Kiel.

Niet alle details van die routes vind ik trouwens aanbevelingswaardig, vooral sommige stukken door de tunnels niet, en inderdaad E wegen, helaas soms niet te vermijden. Maar globaal vind ik het wel goed geslaagd. Vooral Hardangervidda, Sognefjord en Bergen vind ik aanraders.

Ik heb ook nog in andere jaren in Noorwegen gefietst, o.a. door Telemark een keer in de winter, Trollstigen, van Trondheim naar Östersund, en langs de Noorse zuidkust. Die zuidkust vond ik geen aanrader. Druk, de hele dag korte steile hellingen, en niet supermooi. Ten noorden van Trondheim ben ik nooit gekomen met de fiets, Lofoten staat zeker nog op mijn verlanglijstje voor ooit.
Dank voor alle reacties! Ik ga ze gebruiken in het plannen van mijn route.
willem.m schreef:
ma 11 apr, 2022 22:23
Timothy schreef:
ma 11 apr, 2022 13:28
... Ik dacht zelf aan het stuk Bergen - Trondheim en een rondje Lofoten. ...
Zie bijvoorbeeld ons reisverslag van Stavanger naar Trondheim: https://www.themeeg.nl/stavanger-naar-trondheim/. Je vindt daar ook de gereden track.


Norway2014-054.jpg
2014 noorwegen.JPG

De Lofoten zijn prachtig! Het tussenstuk (tussen Trondheim en de Lofoten) vind ik een stuk saaier.
Was erg leuk om je verslag te lezen / zien! Ik ga waarschijnlijk deels dezelfde route rijden. Ik fiets vanaf de luchthaven van Oslo naar de Rallarvegen en ga vanaf daar naar Trondheim.

Ook verslagen / tips van de rest!

Ik twijfel nog of ik vanaf Flam iets meer via het westen of oosten zal gaan. Via beide routes kom ik op zo'n 1000km afstand en 12.000 hoogtemeters.
Klinkt goed, Timothy! 💪

Ik heb nog drie extra tips, één algemene en twee voor het Westelijke Fjordengebied, waar we vorige zomer met de auto waren:

1. Kwaliteit in plaats van kwantiteit
In het fjordengebied zijn diverse prachtige fjorden en valleien met doodlopende wegen. Hieronder twee voorbeelden. Verder vind ik het gebied ten westen en noorden van Oslo saai: soms drukke wegen en veel bos. Mijn advies zou zijn om vooraf goed na te denken over je plan, en voor kwaliteit te gaan (wat dat ook voor jou betekent).

2. Nærøyfjorden Camping
https://maps.app.goo.gl/WKazKEVee2UVVDvX8
Kleine camping met grasstroken voor tenten direct aan het water. Als je wandelschoenen mee hebt, kan je de berg op wandelen, die tot meer dan 1400 meter boven het fjord uittorent en vanaf waar je je eigen tent nog net kunt zien. Ik vond dat best wel spectaculair.

PXL_20210830_165449933-02.jpeg
3. Høyseth Camping
https://maps.app.goo.gl/LxqxioFrLQitcXjG8
Kleine camping aan het einde van een dal met 360 graden uitzicht. Er loopt een woeste stroomversnelling vlak langs de camping. Echt prachtig! Wordt beheerd door leuke, vlotte mensen. Ook vanaf hier kan je enkele mooie wandelingen maken. Wij liepen naar Gallen en de top daarachter, vanaf waar je de 'gletsjerkom' van bovenaf kunt zien. De klim was wel vrij steil...

PXL_20210829_070722778-02.jpeg
Voor beide campings geldt dat deze ook zonder wandeling een kleine omweg waard zijn.

Veel fietsplezier in Noorwegen!!! 🚲 🇳🇴]
reactie op prachtige foto's van Willem m:
Alleen al hierom pas ik fietsroutes liever aan op mooie kampeerplekken dan dat ik ergens op een lullig plekje sta na een lange fietsdag. Als ik zo'n plekje zie als bovenstaand en heb nog maar 40 km gefietst? dan nog ga ik er staan! :D

dit even terzijde
Marjan schreef:dit even terzijde
Juist geen terzijde.
Dit is waar het om gaat.
Om 11 uur van je fiets stappen, tent opzetten, en de rest van de dag genieten van het uitzicht.
Als we toch campings aanbevelen in Noorwegen (en toevallig wel op een doorgaande route liggen):

Hildal Camping, vlak bij Odda met uitzicht op Vidfossen:
P8250275.thumb.jpg
Uitzicht Vidfossen uit de tent bij het wakker worden
Soggebrua camping, op de afslag vanaf het noorden richting Trollstigen:
SDC13205.JPG
Kjørnes Camping, uitzicht over het Sognefjord aan de overkant van Sogndal:
img_2106.jpg