Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen route suggesties - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Noorwegen route suggesties

Een geweldig draadje in het kader van afkicken na mijn fietsreis. Noorwegen komt hoog op mijn lijst al zal het niet op korte termijn zijn.
Ik lees over sneeuw in de vroege zomer op hoogte. Kan iemand iets zeggen over de beste tijd. Ik fiets graag in het voorjaar, vroege zomer. Of is voor Noorwegen de late zomer ook een optie?
Ik ben begin juli over Trollstigen heen gekomen, het was zeker druk maar heb er op de fiets verrassend weinig last van gehad. Elke bocht dat 2 campers en/of touringcars elkaar tegenkomen ontstaat er een opstopping. Nadeel is dat je soms opeens 10 keer wordt ingehaald, maar het voordeel is dan weer dat de weg soms ook heerlijk leeg is. De parkeerplaats bovenop was wel overvol, maar op de fiets sla ik dat soort plekken sowieso liever over.

Dalsnibba was ook aardig druk bovenop door de busladingen die van een cruiseschip afkwamen, maar de weg omhoog viel me nog mee. Ik ben wel om half 8 vertrokken, op dat moment liggen de meeste mensen in campers nog te slapen. Na een tijdje komt het camperverkeer dan wel op gang, maar hogerop is de weg toch breder en overzichtelijker waardoor je er op de fiets minder last van hebt.
LHTJoost schreef:
ma 25 jul, 2022 11:16
Een geweldig draadje in het kader van afkicken na mijn fietsreis. Noorwegen komt hoog op mijn lijst al zal het niet op korte termijn zijn.
Ik lees over sneeuw in de vroege zomer op hoogte. Kan iemand iets zeggen over de beste tijd. Ik fiets graag in het voorjaar, vroege zomer. Of is voor Noorwegen de late zomer ook een optie?
Als je een voorkeur hebt voor de vroege zomer dan is juni de beste tijd denk ik, de meeste wegen zijn dan (meestal) sneeuwvrij. Deze website geeft een mooi overzicht inclusief openingsdata van de afgelopen jaren:

https://www.nasjonaleturistveger.no/en/ ... in-winter/

Het is ook een beetje afhankelijk van je route, maar de wegen die het laatst open lijken te gaan lijken half juni meestal wel geopend te zijn. Tenzij het een winter met extreem veel sneeuw is, maar dan nog lijkt het meeste in juni wel open te zijn.
Voor Zuid Noorwegen vind ik juni ook de beste tijd ( ivm eerder genoemde drukte door auto/camperverkeer), de Rallarvegen wordt echter na 1 juli pas sneeuwvrij gemaakt, wij moesten destijds stuk met de trein vanaf Finse.
In de tweede helft van juni vonden wij het al erg druk worden. We fietsten toen langs de kustweg Steinkjer-Bodø, op de Lofoten, Vesterålen en Senja. Ik vermoed dat het dan in het zuiden ook al druk is.
Een campingbeheerder vertelde ons dat in juni de grote toestroom van senioren in campers begint. In juli droogt die stroom tijdelijk wat op om plaats te maken voor kamperende gezinnen. In de nazomer keren de senioren weer terug.
Ook trekkershutten waren vanaf half juni in de loop van de middag overal volgeboekt (alleen de chiquere exemplaren met eigen sanitair, waar soms meer dan € 200 (!) per nacht voor gerekend werd, waren dan nog over).
Het pinksterweekend was bij de Noren zelf populair. We arriveerden toen op een camping waar de receptionist alleen facturen kon maken voor officiële kampeerplekken, die allemaal bezet waren. We mochten toen gratis onze tent op een strook gras langs een heg neerzetten, wat voor ons de mooiste plek van de camping bleek te zijn: beschut tegen de wind en geen campers in beeld. Toen ik vroeg of we douchemuntjes nodig hadden, bleek het nog wel mogelijk om een factuur voor het gebruik van het sanitair uit te draaien ;-).
Inmiddels weer thuis!

Ik heb mijn route nog wat aangepast a.d.h.v. tips van fietsers die ik onderweg tegenkwam. Met als doel: een mooie afwisselende tocht op zo rustig / veilig mogelijke wegen.

Na de Rallarvegen en het Sognefjord ben ik meer oostwaarts gegaan, via Dovre nationaalpark, Roros en Stugudal (zoals hierboven ook beschreven).

Hoogtepunten voor mij:
- Rallarvegen vond ik echt waanzinnig
- Sognefjord
- Dovre nationaalpark
- Het stuk tussen Stugudalen en Selbu ook erg mooi, met regelmatig passerende rendieren.

Het was een prachtige fietstocht over grotendeels rustige wegen. Ik heb op de hele route slechts 3 kleine tunnels moeten nemen richting Sognefjord, waar misschien 2 auto's passeerden.

Ik het zal het verslag nog wat verder uitbreiden binnenkort met geüpdatet route.

Op de Lofoten heb ik een auto gehuurd en gewandeld met vriendin. Ik heb nog nooit zoveel fietsers met bagage voorbij zien komen. Maar ik had het niet leuk gevonden op die E10 met al die campers en auto's, tunnels en bruggen. Als je de E10 kan overslaan met bus of iets dergelijks, en alleen de kleinere wegen neemt, zou het m.i. wel fijn zijn, als je met het wisselvallige, gure weer om kunt gaan :)
Wij waren op de Rallarvegen op 10 juli. 20km de trein moeten nemen (tot Finse) wegens teveel sneeuw wat wel spijtig was. Inderdaad fantastisch mooi op de Rallarvegen.
Regine schreef:
vr 19 aug, 2022 12:00
Wij waren op de Rallarvegen op 10 juli. 20km de trein moeten nemen (tot Finse) wegens teveel sneeuw wat wel spijtig was. Inderdaad fantastisch mooi op de Rallarvegen.
Jammer! Ik was er 18 juli. Een paar stukjes moest ik de fiets door de sneeuw duwen / wandelen.