Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen route suggesties - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Noorwegen route suggesties

Wildkamperen is natuurlijk nog leuker.

Bijvoorbeeld langs de Rallarvegen:

Norway2014-047.jpg
Of langs het Løyningvatn:

Norway2014-022.jpg
Inderdaad wild langs de Rallarvegen. Wij hadden achteraf spijt dat we niet een 2e nacht verderop de route hebben gekampeerd. Eenmaal in Flam ga je niet meer terug.
20950_100509206648851_4679066_n.jpg
Wauw wat een plaatjes. Ik ga zeker wildkamperen en graag op de mooiste plekjes (kwaliteit) :)
Heb nu 2 routes (ongeveer) uitgestippeld:

Na Rallarvegen via de kust:
https://ridewithgps.com/routes/40113795

Na Rallarvegen meer binnenland:
https://ridewithgps.com/routes/40113354

Beide vind ik veel klimmen, maar vooral die via de kust, die route is ook langer.

Die via de kust is wellicht mooier, maar ook drukker en meer tunnels?

Nog andere voors en tegens? :)
Beide routes laten hetzelfde zien.

Wellicht heb je bij 1 route per ongeluk verkeerd aangeklikt?
Je vermijdt de Trollstigen in jouw routes?
Zie voor een mooie route van Oslo naar Trondheim mijn route op http://moh.freehostia.com/index.html?2001/index
Timothy schreef:
vr 08 jul, 2022 17:13
Na Rallarvegen via de kust:
https://ridewithgps.com/routes/40113354
Na Rallarvegen meer binnenland:
https://ridewithgps.com/routes/40113354
Dat zijn dezelfde links, foutje neem ik aan?
Zoals genoemd, als je toch in de buurt bent, zou ik Trollstigen meenemen, tenzij je echt te weinig tijd hebt.
Ik zou deze route nemen
Oslo Trondheim

In 2007 had ik ook Oslo Trondheim gefietst:
http://luddo.freehostia.com/Norway2007/Norway2007.htm

Afbeelding
berg fietser schreef:
vr 08 jul, 2022 21:55
Ik zou deze route nemen
Oslo Trondheim...
Je vergeet vlak voor Geiranger de afslag naar Dalsnibba: een no-brainer als je er toch langs fietst.

Overigens krijg ik de indruk dat we sinds het starten van het draadje in herhaling dreigen te vervallen.
Excuus, idd foutje met plakken gemaakt.

De andere via de kust is deze:

https://ridewithgps.com/routes/40113795
Dank wederom, de Trollstigen ga ik proberen mee te pakken, ziet er waanzinnig uit. :D
Als je Trollstigen mee wilt pakken heb ik nog wel een suggestie voor je (ben zelf net terug van een 3-weekse ronde). Uitgaande van je "via Coast route" zou je iets voor Førde rechtsaf kunnen slaan, dan Skei -> Stryn -> Gamle Strynefjellet -> Geiranger -> Trollstigen. Is het nodige klimwerk, qua kilometers wel korter. En je komt langs een aantal prachtige plekken!
Timothy schreef:
za 09 jul, 2022 10:53
Dank wederom, de Trollstigen ga ik proberen mee te pakken, ziet er waanzinnig uit. :D
+ De Dalsnibba?

Norway2014-101.jpg
Norway2014-102.jpg
Wel zonde, ik had alleen maar regen en wolken toen ik daar was. Toen maar de rit naar boven overgeslagen helaas.

Toch maar een keer terug ;)
De zon schijnt er soms ook! Wel lekker laatste stukje van een toch al lange klim als je vanuit Geiranger komt, maar het uitzicht is het meer dan waard!
20220630_104634.jpg
Timothy schreef:
ma 11 apr, 2022 13:28
Ik heb gelezen dat het soms wel druk kan zijn op de geasfalteerde wegen en dat er elk jaar tunnels worden aangelegd en sommige veerboten dan niet meer gaan.

Europafietsers heeft een route langs de kust: https://www.europafietsers.nl/fietsroutes/noorwegen/
Ik zie laatste updates van 2019.

Kan iemand deze of een andere route aanbevelen? En wellicht wat meer vertellen over drukte op de wegen of andere (route)tips voor een aangename fietsreis door dit land?
Wij zijn net terug van twee maanden fietsen in Noorwegen. De eerste 4 dagen reden we langs de zuidkust tussen Kristiansand en Porsgrunn, waar het lastig bleek te zijn om drukke wegen te mijden. Zodra het ook nog slechter weer werd, hebben we de trein naar Lillehammer genomen. Vandaar zijn we noordwaarts door de bergen naar Røros gefietst. Eind mei was het daar nog rustig.

Na Røros hebben we weg 30 (doorgaande weg naar Trondheim, dus druk) vermeden door een oostelijker route via Stugudal te nemen, dat nog volledig ingedut was. Na Trondheim werd het drukker. Gelukkig konden we hier eerst nog vaak over onverharde binnenwegen fietsen.

Vanaf Steinkjer hebben we grotendeels Fietsroute 1 gevolgd (dit is de route die ook door de Europafietsers wordt aanbevolen). Gek genoeg volgen de Europafietsers na Steinkjer eerst de (idioot drukke) E6 tot de afslag naar de kustroute (weg 17). Wij hebben hier de E6 volledig en weg 17 zoveel mogelijk gemeden, door nog een tijd lang via deels onverharde binnenwegen te fietsen. De laatste 30 km voor Namsos zijn er echter geen rustige en fietsbare alternatieven meer (afgezien van zeer steile bospaden met een grote omrijfactor, die alleen met een fatbike goed te doen zijn). Weg 17 bleef hier vervelend druk. Pas 10 km ten noorden van Namsos keerde de rust weer terug (voor mij betekent dat minder dan 50 auto's/uur) en werd ook het landschap weer mooi.
De laatste 8 km voor Kolvereid vond ik weg 17 weer te druk. Ook de 25 km tussen Berg en Brønnøysund vonden we veel te druk, alle fietsroutebordjes ten spijt.

Rond Sandnessjøen hebben we een groot stuk van weg 17 geskipt door fietsend en varend door de Vega archipel te reizen en vanaf Sandnessjøen een rechtstreekse boot naar Nesna te nemen. Na Nesna stond weg 17 gelukkig weer garant voor veel fietsplezier.
Vanaf Ørnes werd het ons weer te druk. Daarom hebben we 35 km voorbij Ørnes deze route weer verlaten en zijn we via Sørarnøya naar Bodø gehopt.

In 2005 hadden we al eens op de Lofoten gefietst. Ook toen was de E10 mij daar soms al te druk, maar niet half zo erg als nu. Een Noorse fietser die we spraken was het met ons eens en vertelde dat de E10 in de zomer nu bekend staat als een van de drukste wegen in heel Noorwegen. Zodra ik hier ging tellen, had ik binnen 10 minuten al 40 auto's, campers en motoren gespot. In Ramberg waren we het zat en hebben we de bus naar Leknes genomen. Daarna konden we weer een stuk over rustige wegen langs de zuidkust van de Lofoten fietsen. Ook vanaf Svolvaer hebben een stuk met de bus gedaan.

Verder noordwaarts was het rustiger, maar de weg van Sortland naar Risøyhamn vond ik nog steeds te druk. Gelukkig bleek de weg langs de Eidfjord tussen Stokmarknes en Sortland een prachtig alternatief te zijn voor weg 82. Ook de noordwestelijke kustroute tussen Risøyhamn en Andenes was een feest om te fietsen.

Op het eiland Senja is de Svarthollatunnel ten oosten van Senjahopen tot ver in het najaar gesloten. Een vervangende pont vond men te duur, zodat fietsers hier nu minstens 10 km om moeten rijden (als ze er tenminste tijdig achter zijn gekomen dat de tunnel dicht is, anders kan het omfietsen oplopen tot ruim 75 km). De omleiding is drukker en saaier. Net toen wij hier waren, was het op Senja 32 graden en werden we lekgestoken door horrorhorzels zodra we moesten klimmen of even stilstonden.

In Finnsnes vonden we het welletjes. Alleen al het vooruitzicht dat er na Tromsø geen alternatief meer is voor de E6, was voor ons genoeg om te besluiten niet verder naar het noorden te fietsen, maar een boot/trein naar het zuiden te pakken en daar nog wat rond te fietsen. Rond de grote fjorden en op de Rallarvegen hadden we in 2014 al gefietst, maar in de buurt van Jotunheimen vond ik nog wat nieuwe routes op de kaart. Ook daar was het hoogseizoen inmiddels losgebarsten. Op onverharde wegen viel er nog goed te fietsen, maar langere stukken asfalt, zoals weg 52 tussen Vågåmo en Beitostølen, bleken alleen voor 10 uur 's ochtends en na 7 uur 's avonds nog een lage vroemfactor te hebben.

We gaan hier vast nog wel een keer fietsen, maar dan wel in mei of september.
Dank voor dit verhaal. Misschien handig om de "afgekeurde" trajecten op kaart te zetten. Dat leest wat makkelijker.
In mijn ervaring was het in 2020 al op een hoop plekken vervelend druk in Zuid-West Noorwegen, drukker dan in 2011, ondanks dat het een coronajaar was. Met name op stukken waar je drukke (E) wegen moeilijk kan vermijden zoals de E134 Haukeligrend-Røldal (op de stukken over de tunnels na die wel rustig en mooi zijn) of een stuk E16 van Vossavangen tot de 13 naar Viksøyri / Sognefjord.
Zolang het alleen autoverkeer is gaat het wel, maar het wordt vooral vervelend als er veel vrachtauto's rijden op de smalle wegen die je moeilijk kunnen inhalen en zeker waar de snelheid laag is tijdens een klim.
De zuidkust is inderdaad druk en ook enorm heuvelachtig met steile korte hellingen, ik zou die sowieso vermijden. Ten noorden van Trondheim ben ik helaas nog nooit gekomen met de fiets, staat nog wel op mijn wensenlijstje.
willem.m schreef:
ma 11 jul, 2022 20:42
Timothy schreef:
za 09 jul, 2022 10:53
Dank wederom, de Trollstigen ga ik proberen mee te pakken, ziet er waanzinnig uit. :D
+ De Dalsnibba?
In de zomer begint het daar al aardig op de Preikestolen te lijken (streetview is van juni 2019).

Afbeelding

Van enkele fietsers hoorden we onderweg dat ze eind mei in alle rust over de Trollstigen hadden kunnen fietsen, omdat deze was afgesloten voor snelverkeer. Af en toe moesten ze hun fietsen door een sneeuwveld duwen, zoals op de Rallarvegen in de vroege zomer gebruikelijk is. Zodra de Trollstigen weer open ging, zullen de motormuizen en campertrollen vast niet lang meer gewacht hebben.

Een streetview van juli 2019 laat een drukbezochte Trollstigen zien.

Afbeelding

Ik schat in dat het hier tussen 10 uur 's ochtends en het begin van de avond vooral fijn is voor fietsers die het geluid van rollende autobanden op asfalt best wel gezellig vinden.

Van bijna dezelfde plek is een streetview van augustus 2018 beschikbaar.

Afbeelding

Ik weet niet hoe laat het was toen de camerawagen van Google hier langsreed. Als deze tijdens normale kantooruren rijdt, zou dit kunnen betekenen dat het hier wat later in de nazomer een stuk rustiger is dan in de voorzomer.
In 2014 waren wij er in de eerste twee weken van augustus op de fiets. Het was, op het plaatsje Geiranger (1e foto) en de Trollstigen (2e foto) na, nergens druk.
Norway2014-105.jpg
Norway2014-116.jpg
In 2021 waren we er in de laatste tien dagen van augustus en begin september met de auto (en twee tentjes). Het was toen nergens druk.

Ik vermoed dat Noorwegen in juli heel druk is, en in toenemende mate bezocht wordt door mensen met campers.

Beschouw dit s.v.p. niet als klagen over drukte, want daar dragen we zelf ook aan bij.