Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Albanie - Forum Wereldfietser

Fietsen in Albanie

Ik overweeg om eind april naar Tirana te vliegen en een rondreis te maken van 2,5 week. Zijn er mensen die in Albanie gefietst hebben en tips kunnen geven over mooie routes? Gravelwegen geen probleem. Albanie is niet heel groot dus ik zou eventueel ook een stuk door Montenegro of Griekenland kunnen fietsen.
Ik ben een aantal jaren terug van het Prespameer via Korce naar Sarande gefietst en vervolgens met de boot naar Corfu en met het vliegtuig terug. Behoudens de grote weg langs Gjirokaster was het erg mooi fietsen. Vanwege het mooie landschap, de vriendelijke mensen en mediterrane sfeer wil ik er altijd nog een keer terug. Het is er helaas nog niet van gekomen.
In 2010 een klein stukje Albanië verkend vanuit Montenegro:
http://moh.freehostia.com/index.html?2010/index

Over een spectaculaire SH20 bergweg (zie streetview, is inmiddels geasfalteerd is, toen nog gravel)
Afbeelding
Montenegro zou ik ook zeker niet overslaan!
Dat ziet er spectaculair uit. Ik ben eerder in Montenegro geweest maar is nog genoeg te ondekken
Zoek even op het forum, er zijn meerdere fietsers geweest, ik een aantal jaren geleden ook maar met een driewieler zijn gravelwegen met stijgingen eigenlijk niet te doen, gelukkig ligt er op veel plekken ook goed asfalt. Een aanrader lijkt wel van Shkodër naar Kukes langs en over de Drin te zijn. (of in omgekeerde richting)
Ik heb in het noorden gefietst, van Durrës naar Shkodër en vanuit Shkodër via Prekal een rondje naar Theth. Daarna richting Kotor in Montenegro langs het Shkodër meer. De Albanese Alpen zijn schitterend en een beetje ruig, zeker een aanrader. Als je ook de zuidkust, Girokaster en het Ochridmeer wil zien zullen de 2 weken snel om zijn denk ik, ook al is de combinatie Noord-Albanië / Montenegro een heel goed idee.

Serieus uitkijken in het verkeer zal wel geen overbodige tip zijn, ik heb in Albanië ondanks een niet al te lang verblijf een aantal gevaarlijke gekken zien rondrijden (en daarmee bedoel ik niet 'roekeloze chauffeurs', die vind je overal) die ik niet licht ga vergeten. Op secundaire en zeker niet-geasfalteerde wegen zit je wel goed.
Schermafbeelding 2022-04-02 om 09.10.08.png
Schermafbeelding 2022-04-02 om 09.06.41.png
Heel bizar is het grote aantal blinkende Mercedessen dat je zal zien op de weg, ondanks de vigerende net-niet-armoede. Een Fransman die ik ontmoette in Slovenië en vaak in Tirana kwam vertelde me volgend waargebeurd, Albanees verhaal:

Een Duitser, een Italiaan en een Albanees sterven op hetzelfde moment en komen aan bij de hemelpoort. Ze moeten even wachten en vertellen hoe ze daar gekomen zijn.
Duitser: ik reed met mijn BMW op de autobahn, er was mist, even verstrooid, brugpijler, BOEM.
Italiaan: met mijn Alfa in de bergen, ruzie aan het maken met mijn vrouw, bocht gemist, BOEM.
Albanees: net als de meeste van mijn landgenoten heb ik 2 maand geleden een Mercedes gekocht op afbetaling. Ik ben gestorven van de honger.
De grap is leuk, maar er zijn veel Albanezen na hun vlucht naar veelal Engeland (daarom ook zo veel Britse kentekens) teruggekeerd. Als je aan de kust bent (hele mooie zandstranden) zie je daar ook veel nieuwe luxe huizen staan, die zijn dan vaak van die ex-vluchtelingen (of mensen die het niet zo nauw met de wet nemen)
Vliegen naar Dubrovnik is ook een optie. Dan kan je zo Montenegro binnen fietsen en heerlijk genieten van de baai van Kotor. Vanuit Kotor de klim naar boven, enz, enz
_Peter_ schreef:
za 02 apr, 2022 11:15
De grap is leuk, maar er zijn veel Albanezen na hun vlucht naar veelal Engeland (daarom ook zo veel Britse kentekens) teruggekeerd. Als je aan de kust bent (hele mooie zandstranden) zie je daar ook veel nieuwe luxe huizen staan, die zijn dan vaak van die ex-vluchtelingen (of mensen die het niet zo nauw met de wet nemen)
Financieel snap ik het wel. In Albanië laat je voor de prjis van één rijtjeshuis in Londen natruulijk tien luxe villa's bouwen. Ik heb echter wel de vage indruk dat in landen als Albanië relatief meer Bad Day at Work-Youtubefilmpjes worden opgenomen, dus of die villa's na tien jaar nog rechtop staan moet je even afwachten.
Ik ken Albanië omdat ik daar meerdere keren rondreizen maakte. En twee keer met de fiets naar Albanië gegaan. Een plaats tussen Durres en Tirana was mijn einddoel.

Op zich prima te fietsen daar. Ook nog vrij veel gravel inderdaad. Fietsen in het donker zou ik voorkomen. Er rijden, en dat werd al eerder aangegeven, veel oudere auto's en een lampje vervangen is niet het eerste wat ze doen. Zeker op wat mindere wegen, bij licht prima te doen, is in het donker een hele onderneming omdat ook auto's van links naar rechts manoeuvreren.

Mensen zijn ontzettend vriendelijk. In de buurt van Barbulush (iets ten zuiden van Shkoder) op een camping gestaan bij NL eigenaars. Of die daar nu nog zitten weet ik niet, was in 2016. In dat dorp was ook een verpleegtehuis opgezet met hulp van Max maakt mogelijk. Daar nog een rondleiding gehad. In het zuiden, zuidelijk van de lijn Durres-Tirana, niet gefietst. Wel met de auto en dat lijkt redelijk vergelijkbaar. Soms slechte wegen, maar ze zijn ook druk bezig om betere wegen aan te leggen.

Albanië kent veel historie uit Venetiaanse tijd, Griekse en Ottomaanse tijd. Kijk bijv. bij Appolonia, maar ook de steden Gjirokaster en Berat zijn aanraders. Helemaal in het zuiden is Butrint een aanrader (waren ze ook met De Mol).
Bedankt voor de tips. In montenegro ben ik al eerder geweest dus ik hou het bij Albanie. Na wat video's bekeken te hebben over Albanie ben ik zeer enthousiast. Mooie natuur, rustige wegen en de nodige cultuur en historie. De vlucht is inmiddels geboekt. Vanuit Tirana ga ik de zuidelijke helft verkennen. De route ligt nog niet vast maar zal globaal via Ohrid, Coste, Gijrokaster, Behrat en Durres gaan.
Fytsreizger schreef:
wo 06 apr, 2022 17:07



Mensen zijn ontzettend vriendelijk. In de buurt van Barbulush (iets ten zuiden van Shkoder) op een camping gestaan bij NL eigenaars. Of die daar nu nog zitten weet ik niet, was in 2016.
Tot 2018 waren ze eigenaar.
Ik heb net door Albanië gefietst. (Ik volgde eurovélo 8)

Mijn ervaring: het eerste deel - van Tirana naar Vlorë (ongeveer) - heb je 3 opties: ofwel zijn er autostrades, ofwel heb je asfaltwegen die druk zijn (maar kan ook totaal niet druk zijn- asfalt kan ook bestaan uit duizendmiljoenmiljard putten) ofwel heb je een onfietsbare weg. Bij mij had het geregend en ik moest 3km over een pad waarbij er putten waren van een halve meter water. Je zag de ondergrond niet en er waren traktorsporen dus ik heb geploeterd.

Vanaf Vlorë kom je in de bergen terecht (als je langs de kust gaat) en dan zijn de wegen goed: asfalt zonder al te veel putten. Natuurlijk kom je er nog steeds tegen. Van Orikum naar Dhermi doe je een berg die ik zelf ervaarde als de moeilijkste klim die ik tot nu heb gedaan (en heb al wat bergjes beklommen) het regende toen ook echt ontzettend hard, was koud en ik had te weinig gegeten. Bereid je allesinds voor op de klim, wie weet valt het bij jou super goed mee, zoveel te beter! Dhermi- Piqeras en Piqeras- Sarande en Saranda- grens Griekenland vond ik suuuper mooi! Echt een aanrader!
Is de kustweg of euroveloroite niet te druk met verkeer? Vaak vermijd ik kustwegen vanwege toerisme en drukt...hoewel dat in april/mei misschien nog meevalt. Kan iemand mij vertellen of wildkamperen een probleem is. En dan bedoel ik niet of het gedoogd wordt, maar of er makkelijk plekjes te vinden zijn.
Ik vond Albanië destijds erg rustig alleen in de dorpen en steden wat drukker maar dat heb je overal. Verder zou ik gewoon een hotel of pension opzoeken, dat kost je daar de wereld ook niet. Genoeg 1 persoons hotels ook nog daar, wel allemaal van beton en zonder faciliteiten. Let er wel op dat je daar flessenwater koopt, het waterleidingnet is niet zo betrouwbaar als hier in NL. En als je toch wilt kamperen de mensen zijn er alleraardigst en behulpzaam, ondanks de taalbarriere.