Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in de Camargue - Forum Wereldfietser

Fietsen in de Camargue

In Juni gaan we fietsen van Bordeaux tot Marseille.
Bordeaux tot Agde via Canal lateral a la Garonne en Canal du Midi, van daaruit verder de kustlijn volgen.
Ik kom echter wat in de problemen na La grande Motte: Het Parc naturel régional de Camargue.
Is er iemand die ervaring heeft met fietsen door dit gebied?
Ik denk voor het eerste stuk best omrijden via D58 tot Saintes-Maries-de-la-Mer, van daar uit lijkt het te doen om door te steken naar Salin-de-Giraud.
Wil ik daar verder lijkt het echter bijna onmogelijk om niet op grote banen te fietsen doorheen industriezones tot Fos-sur-Mer.
Heeft iemand dit al geprobeerd? Street view lijkt het nog te doen om daar te fietsen, maar mocht iemand er ervaring mee hebben, hoor ik het graag :) .
Ik heb dit probleem op de kaarten ook al eens geconstateerd. Ik heb daar daarom niet gefietst. De ligging van Marseille is voor fietsers nu eenmaal dri keer niks. Je kutn natuurlijk overwegen om het laatste stuk op de trein te stappen, maar treinen en fietsen vo0rmen weer een avontuur op zich.
De doorsteek van Saintes-Maries-de-la-Mer naar Salin-de-Giraud lijkt me geweldig om te doen, maar ik zou wel zeker willen weten dat het kan want je weet maar nooit met zulke miniweggetjes.
Hi Marc,
Misschien vindt bikerouter.de wat kleine weggetjes voor je.
Capture.jpg
Of toch de trein.
Beste Marc,
Ik ben een paar jaar geleden van Plage Napoleon, het eindpunt van de ViaRhona naar Toulouse gefietst.
Ik ben net ten noorden van Port-Saint-Louis-du-Rhone met een pont de Rhone overstoken en door de Camargue zoveel mogelijk langs de kust naar Les-Saintes-Maries-de-la-Mer gefietst. Voor een deel over ruwe paden met een paar slechte stukjes, maar uiteindelijk viel het wel mee. Les-Saintes-Maries-de-la-Mer is vrij toeristisch. De camping is groot, maar de drukte viel mee, ondanks dat het midden in het Franse seizoen was. Er waren leuke fietsplaatsen en de prijzen vielen ontzettend mee.
Vanaf dit plaatsje wilde ik naar het veer Le Bac du Sauvage, maar dat veer was toen niet in de vaart. Volgens de website nu wel, maar hoe je ook fietst: je komt uit op de D-58 en dat is een afschuwelijke weg om te fietsen. Druk en smal.
Vanaf Aigues-Mortes, Le Grau-du-Roi en La- Grande -Motte is het redelijk fietsen. Het zijn drukke badplaatsen en de architectuur is lelijk, maar er zijn veel fietspaden en parallel wegen.
Ik had kamperen in Marseillan-Plage ingepland maar alle campings zaten loeivol en waren bovendien niet ingesteld op fietsers. Uiteindelijk hielp de aardige eigenaresse van de enige eenvoudige Camping Le Lorrain mij. Zij vroeg aan een Duitse motorrijder op hij zijn plek met mij wilde delen. Ruimte zat. Mevrouw spreekt Duits, want ze komt uit Lotharingen.
Het deel van het "fietspad" langs het Canal du Midi in het departement vond ik een ramp. Niet te doen voor een vakantiefiets met bepakking. Zodra ik het departement Haute-Garonne binnenkwam fietste ik ineens op een echt fietspad langs het kanaal.
Toulouse is een geweldige stad met veel Catalaanse invloed. Om dicht bij het leuke centrum te zijn, sliep ik in het Ibis Budget Hotel. Mijn fiets kon in de kelder.
Op het gevaar af dat sommige mensen me een zeur vinden toch maar een reactie. Met excuses aan topicstarter.
De vorige reactie lijkt niet te gaan over de oorspronkelijke vraag, namelijk, hoe kom ik op een nette manier in Marseille.
Het lijkt inderdaad een lastige opgave.
Wellicht meer naar het Noorden. Een eerste probeersel.

https://cycle.travel/map/journey/298712
dunlop schreef:
wo 30 mar, 2022 18:06
Op het gevaar af dat sommige mensen me een zeur vinden toch maar een reactie. Met excuses aan topicstarter.
De vorige reactie lijkt niet te gaan over de oorspronkelijke vraag, namelijk, hoe kom ik op een nette manier in Marseille.
Het lijkt inderdaad een lastige opgave.
Wellicht meer naar het Noorden. Een eerste probeersel.

https://cycle.travel/map/journey/298712
Peter Molog, alias Dunlop,
In het kopje van de vraag van Marc staat "Fietsen in de Camargue". Daar heb ik vanuit mijn ervaring in de praktijk op de fiets op gereageerd. Verder wil Marc langs het Canal du Midi en zoveel mogelijk langs de kust.
Poppink heeft al gereageerd met een mogelijke route tussen de Camargue en Marseille.
Jij komt met een route om de Camargue heen. Dat is dus niet fietsen in de Camargue. De Camargue is een bijzonder gebied. Mag je dus eigenlijk niet missen.
Laat Marc zelf bepalen wat hij aan de reacties heeft.
Marc Bijnens schreef:
wo 30 mar, 2022 09:38
In Juni gaan we fietsen van Bordeaux tot Marseille.
Bordeaux tot Agde via Canal lateral a la Garonne en Canal du Midi (...)
Mag geschrapt worden als te veel offtopic, maar het fietspad langs het Canal du Midi is soms erg slecht van kwaliteit (als ik het me goed herinner begon dat een enkele tientallen kilometer voorbij Toulouse).
Het routeboekje dat ik toen had, was op dat punt niet helemaal betrouwbaar, vond ik.
Je ziet maar wat je met deze informatie doet.
Je citeert een deel van het openingsbericht en zegt dat het offtopic is. :D
bert sitters schreef:
wo 30 mar, 2022 17:39
Ik ben net ten noorden van Port-Saint-Louis-du-Rhone met een pont de Rhone overstoken en door de Camargue zoveel mogelijk langs de kust naar Les-Saintes-Maries-de-la-Mer gefietst. Voor een deel over ruwe paden met een paar slechte stukjes, maar uiteindelijk viel het wel mee.
Super, bedankt voor deze input, ben ik er ook wat geruster op dat de route die ik daar voor ogen had mij niet plots doet vastlopen omdat het zandwegje op de kaart toch niet blijkt door te lopen :D
Poppink schreef:
wo 30 mar, 2022 11:26
Hi Marc,
Misschien vindt bikerouter.de wat kleine weggetjes voor je.Capture.jpg
Of toch de trein.
Schrik die ik daarbij heb is dat die weg door de site van Arcelor-mittal lijkt te lopen. Op streetview lijkt dat zelfs een privéweg, dus in welke mate is het daar toegelaten/verstandig om te fietsen?
dunlop schreef:
wo 30 mar, 2022 18:06
Op het gevaar af dat sommige mensen me een zeur vinden toch maar een reactie. Met excuses aan topicstarter.
De vorige reactie lijkt niet te gaan over de oorspronkelijke vraag, namelijk, hoe kom ik op een nette manier in Marseille.
Het lijkt inderdaad een lastige opgave.
Wellicht meer naar het Noorden. Een eerste probeersel.

https://cycle.travel/map/journey/298712
Deze ziet er inderdaad niet slecht uit, ik had al meer zuidelijk verbindingen gezocht, deze weg is op één of andere manier niet in mijn blikveld gekomen. Rond km22 rijdt hij wel eventjes de verharde weg af. Streetview gaat hier ook niet verder (ik kan een rood-witte afsluiting met hoogtebeperking zien, dus er zal wel een weg lopen, gebied is ook geblurd in sateliet-view, dus vind het wat lastig om zeker te weten dat ik daar ook wegkom. Maar dus: bedankt voor de suggestie, ik bekijk hem verder :)
Marc Bijnens schreef:
do 31 mar, 2022 10:59
Rond km22 rijdt hij wel eventjes de verharde weg af. Streetview gaat hier ook niet verder (ik kan een rood-witte afsluiting met hoogtebeperking zien, dus er zal wel een weg lopen, gebied is ook geblurd in sateliet-view, dus vind het wat lastig om zeker te weten dat ik daar ook wegkom. Maar dus: bedankt voor de suggestie, ik bekijk hem verder :)
Interessant.
De blur is duidelijk vanwege het vliegveld iets ten noorden hiervan.
Op MTB-map zie ik dat het paadje van de route niet binnen de omheining van het vliegveld valt. Ik zie ook een soort crosscircuit.
Op een streetview vanaf de andere kant van het spoor zie ik dit crosscircuit en zie ik ook een auto rijden over het paadje waar jij over zou willen fietsen:https://www.google.com/maps/@43.4798866 ... 312!8i6656
Dit stemt uiteraard positief.

Als je het echt wilt weten moet je het waarschijnlijk vragen aan de "Association de promotion du vélo comme mode de déplacement sur l'ouest de l'étang de Berre" (Vereniging ter bevordering van het fietsgebruik als vervoermiddel in het westelijk deel van het Etang de Berre). Je zou ook de tekst van de pagina's van de website kunnen kopiëren en in deepl.com invoeren. https://lesvelosdesetangs.wordpress.com/
Leon schreef:
do 31 mar, 2022 10:15
Je citeert een deel van het openingsbericht en zegt dat het offtopic is. :D
De vraag in het openingsbericht ging niet over dat deel van de tocht ... dus offtopic.
Ik meld het gewoon omdat ik de informatie in het routeboekje (van Oteman, denk ik) niet betrouwbaar vond.
Ergens na Avignonet-Lauragais hebben we het Canal du Midi verlaten en hebben we gewone wegen genomen.
Het kan interessant zijn om vooraf al een alternatief uit te werken, zodat je iets achter de hand hebt wanneer je het gedender over de boomwortels etc. beu bent.
Meer was het niet. Maar eigenlijk offtopic, dat wel.
Marc Bijnens schreef:Deze ziet er inderdaad niet slecht uit,
Zoals ik schreef, een eerste probeersel.
Ik moet wel zeggen, ik ken het gebied niet, maar Camarque, dan krijg ik allerlei beelden. Maar niet de uitgebreide industrie die er dus is. Kan me voorstellen dat je daar weg van wilt blijven. Overigens is mijn routesuggestie makkelijk aan te passen. Cycle.travel is een wat onbekendere routeplanner, maar naar mijn idee, niet de slechtste.
derdekeer schreef:
do 31 mar, 2022 11:35
Leon schreef:
do 31 mar, 2022 10:15
Je citeert een deel van het openingsbericht en zegt dat het offtopic is. :D
De vraag in het openingsbericht ging niet over dat deel van de tocht ... dus offtopic.
Ik meld het gewoon omdat ik de informatie in het routeboekje (van Oteman, denk ik) niet betrouwbaar vond.
Ergens na Avignonet-Lauragais hebben we het Canal du Midi verlaten en hebben we gewone wegen genomen.
Het kan interessant zijn om vooraf al een alternatief uit te werken, zodat je iets achter de hand hebt wanneer je het gedender over de boomwortels etc. beu bent.
Meer was het niet. Maar eigenlijk offtopic, dat wel.
Het jaagpad langs het Canal du Midi was ooit redelijk te befietsen, totdat er een aantal overstromingen is geweest. Boomwortels zijn bloot komen te liggen. Door de stormen zijn bomen omgewaaid. Andere moesten worden gekapt. Al dat werkverkeer en het transport van de gevelde bomen hebben het jaagpad verder aangetast. De slechte toestand geldt voor het Canal du Midi in het departement Aude. In het deel in het departement Haute-Garonne, met als hoofdstad Toulouse, is een keurig geasfalteerd fietspad langs het kanaal.
Ondanks dat het Canal du Midi is opgenomen in de Franse langeafstandsfietsroute Entre-deux-Mers, is het departement Aude niet van plan om hun stuk te verbeten.
De Camargue is een uniek natuurgebied, maar ten oosten daarvan kijk je bij Port-Saint-Louis-du-Rhône uit op een woud aan schoorstenen, pijpleidingen op opslagtanks van de petrochemische industrie. Port-Saint-Louis-du-Rhône is een macabere plaats zonder een duidelijke stedenbouwkundige structuur. Maakt het wel boeiend. Niet ver van deze plaats is de monding van de Rhône en het eindpunt van de fietsroute ViaRhona bij Plage Napoleon: een eenzame zandvlakte. Hier is totaal niets. Alleen een paar campers, maar geen enkele strandtent met iets te eten of te drinken.
In Port-Saint-Louis-du-Rhône is geen camping. Er zijn twee hotels. Hotel Francois is in het stadje. Hotel de la Plage is net buiten het stadje op de weg naar Plage Napoleon. Het laatste hotel heeft een restaurant.
In Port-Saint-Louis-du-Rhône zelf had ik 's avonds moeite om een restaurant te vinden. Het plaatsje is dan uitgestorven. Praktisch alle restaurants zijn behalve op vrijdag en zaterdag 's avonds gesloten.
Na wat zoeken vond ik een eenvoudig Cambodjaans afhaalrestaurant met ook wat tafeltjes bekleed met glimmend rood plastic dat open was.
De eurovelo 8 in ontwikkeling langs de Middellandse Zee gaat met een grote boog om Marseille heen. Door onder andere het Parc Naturel Regional du Luberon. Zie: https://www.freewheelingfrance.com/bike ... route.html
Leon schreef:
do 31 mar, 2022 11:27
Als je het echt wilt weten moet je het waarschijnlijk vragen aan de "Association de promotion du vélo comme mode de déplacement sur l'ouest de l'étang de Berre" (Vereniging ter bevordering van het fietsgebruik als vervoermiddel in het westelijk deel van het Etang de Berre). Je zou ook de tekst van de pagina's van de website kunnen kopiëren en in deepl.com invoeren. https://lesvelosdesetangs.wordpress.com/
Ik heb een mailtje gestuurd naar één van de voorzitters met de vraag of hij meer info heeft over mogelijke fietsroutes in die zone. We zullen zien wat hij zegt :)
bert sitters schreef:
vr 01 apr, 2022 08:56
De eurovelo 8 in ontwikkeling langs de Middellandse Zee gaat met een grote boog om Marseille heen. Door onder andere het Parc Naturel Regional du Luberon. Zie: https://www.freewheelingfrance.com/bike ... route.html
De V65 die potentieel ooit zou gemaakt worden, zou door Marseille gaan lopen en ergens door het gebied gaan waar ik nu door wil. Helaas is die er nog niet, maar misschien dat er wel al sluipwegjes zijn op het voorziene traject...