Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Maastricht Avignion Nice welke route? - Forum Wereldfietser

Maastricht Avignion Nice welke route?

Er zijn 3 routes om van Maastricht naar Avignion te fietsen
1) de groene weg naar de Middellandse Zee https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... andse-zee/
2) de Blauwe Loper https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... andse-zee/
3) de route du Soleil https://www.cyclingeurope.nl/routes/soleil/index.php

Welke zouden jullie aanbevelen?

en welk route in het stuk van Avignion naar Nice ? https://www.cyclingeurope.nl/routes/provence/index.php

wat ik waardeer in een route is rustige landwegen, afwisselend en cultuur historisch interessant.

Rob
Ik heb vorig jaar de groene weg vanaf Maastricht gereden, maar onderweg heb ik ook stukken route du soleil gereden, deze kruisen elkaar een aantal keer en liggen vaak niet ver uitelkaar dus je kan dan kiezen.

Kort door de bocht: groene weg is mooier en afwisselender, maar ook zwaarder (meer hoogtemeters). Eerste stuk vanaf Maastricht door de Ardennen is echt wel pittig. De route du soleil is makkelijker, gaat niet door de Ardennen en gaat daarna ook heel vaak langs rivieren ipv over heuvels. Dat fietst sneller door maar maakt em ook een stuk saaier - te saai vond ik soms.

De afwisseling vond ik wel okay, soms wil je gewoon flink doorfietsen, soms wil je mooier uitzicht of meer uitdaging. Die keuze kun je ter plekke vaak wel maken, of iig kort van te voren. Zet gewoon beide routes in je navigatie, zo deed ik het. Belangrijkste keuze is denk ik wel door de Ardennen of niet.
Farenji schreef:
wo 30 mar, 2022 09:54

Belangrijkste keuze is denk ik wel door de Ardennen of niet.
Ik begrijp waarom sommige fietsers de Ardennen liever overslaan - het is inderdaad een stevig begin - maar je mist dan wel een mooi stuk van de route. Het alternatief langs de Vennbahn is oersaai, wat mij betreft.
Ik vond zelf Benjaminse's route naar Barcelona erg mooi, zeker als je bovenlangs gaat en het Rhône dal links laat liggen.
robgru schreef:
di 29 mar, 2022 22:12
wat ik waardeer in een route is rustige landwegen, afwisselend en cultuur historisch interessant.
Rob
Als je echt vooral rust zoekt zijn alle drie de routes niet optimaal. De routes gaan namelijk deels door de dichter bevolkte gebeide zoals het Moezeldal en het Rhônedal. Maar het is een keuze. Misschien zou het wel gaan tegenstaan als je wekenlang alleen natuur en dorpjes ziet, en geen andere fietsers. Het cultuurhistorisch interesante is er ook snel af als je meer dan 25 Franse dorpjes hebt gezien, wat al na een paar dagen het geval zal zijn. Af en toe een flinke stad maakt het ook levendig. De Groene route is denk ik wel de route met de meeste rust.
Van Avignon naar Nice blijf je voor rust zo ver mogelijk van de kust af.
Afbeelding
derdekeer schreef:
wo 30 mar, 2022 10:27
Farenji schreef:
wo 30 mar, 2022 09:54

Belangrijkste keuze is denk ik wel door de Ardennen of niet.
Ik begrijp waarom sommige fietsers de Ardennen liever overslaan - het is inderdaad een stevig begin - maar je mist dan wel een mooi stuk van de route. Het alternatief langs de Vennbahn is oersaai, wat mij betreft.
Ik vond de ardennen inderdaad prachtig en ben blij dat ik niet de vennbahn heb gekozen, had het niet willen missen, maar op sommige momenten had ik het wel wat te zwaar om er echt van te genieten :lol:
dank voor jullie reactie, ik heb nu een goed beeld van de opties!
Die Ardennen is nog even een nadenkertje!
Wat leuk, ik lees even mee…. Ben beginnende vakantiefietser en ga binnenkort ook richting de middellandse zee. De Ardennen schijnen pittig te zijn. Ik heb wel in de Limburgse heuvels gefietst met bepakking, dan zullen de Ardennen toch ook wel lukken? Beetje extra trainen van te voren misschien. En niet te veel bagage meezeulen.

Hoorde al dat de groene route de mooiste is wanneer je van natuur en rust houdt.
Marijkefietst schreef:
za 23 apr, 2022 19:16
Wat leuk, ik lees even mee…. Ben beginnende vakantiefietser en ga binnenkort ook richting de middellandse zee. De Ardennen schijnen pittig te zijn. Ik heb wel in de Limburgse heuvels gefietst met bepakking, dan zullen de Ardennen toch ook wel lukken? Beetje extra trainen van te voren misschien. En niet te veel bagage meezeulen.

Hoorde al dat de groene route de mooiste is wanneer je van natuur en rust houdt.
Laat je niet te veel afschrikken door de Ardennen. Het verschil met Limburg is dat de hellingen langer zijn en dat de Ardennen je vanaf Goé (Limbourg-Dolaine) tot Ettelbruck véél hellingen voorschotelen. Maar op enkele korte stukken na zijn ze niet opvallend steil. Het zijn geen Alpenpassen. Gewoon een tempo zoeken en niet stoppen met trappen tot je boven bent. Vergeet trouwens niet dat je ook mooie afdalingen hebt.
Als je de etappes goed indeelt, kom je er wel over. Je hoeft geen superconditie te hebben om die 200 kilometer van Maastricht tot Ettelbruck in drie dagen te doen. Dat indelen kan wat zoekwerk vragen; als ik me goed herinner zijn er weinig campings op dat deel van de route.
Je kunt ook in Heerlen starten en dan via de Venbahn van Aachen naar Luxemburg gaan. Dat zal je geen heftig klimwerk opleveren.

Teken bijvoorbeeld eens op brouter.de een fietsroute uit van Aachen via de Vennbahn en langs de Our naar Vianden en vervolgens naar Luxembourg-stad. Dan zie je aan het hoogteprofiel dat het best wel meevalt: heel geleidelijk klimmen in het eerste deel, en daarna af en toe een niet al te lange klim. In mijn eigen Locus app kom ik zo snel even uit op 180km en 2300hm, en dat valt met wat meer aandacht vast nog wel te optimaliseren. (Het kan bijv. nog korter, maar dan zit er wel meer klimwerk in.) Ook willen sommige routeplanners wat overdrijven met het aantal hoogtemeters.
Ik vind de Ardennen juist een heel fraai stuk om mee te beginnen naar het Zuiden. Zoals gezegd is de route van Benjaminse naar Barcelona een aanrader om in de richting van het Rhônedal/Beaune te komen. Zitten ook weer meerdere varianten in, ook via Langres of via de Moezel.
Ik vind Limburgse heuvels zeker niet onderdoen voor de Ardennen. Lang omhoog is het nergens maar het vermoeiende zit hem in de herhaling. Maar ook weer een aardige training voor Frankrijk, dat over het algemeen bepaald niet vlak is.
Ik heb vaker hellingen vervloekt in Frankrijk dan in de Ardennen, al hangt dat uiteraard af van waar je fietst.
wanneer je 80km in limburg kunt fietsen, kan je ook de Ardennnen door.
80km in limburg is meestal meer dan 1000 hoogtemeters en als dat lukt zonder dood neer te vallen…
Neem de tijd, hoe de afstand korter en je hebt echt geen probleem.
Verleden week heb ik nog 3 rondjes in Zuid Limburg gedaan om te trainen, over twee weken ga ik ook door de ardennen naar het zuiden. ik verheug me nu al op die molshopen in de ardennen.
JandeFietser schreef:
zo 24 apr, 2022 09:49
80km in limburg is meestal meer dan 1000 hoogtemeters
Het kan, maar dan zoek je wel de hellingen expres er voor op, zoals bij de bekende wedstrijdparcoursen. Ik snap natuurlijk wel dat je dat doet; je komt immers niet naar Zuid-Limburg om vlak te fietsen, dat heb jij thuis veel beter. :D
Bedankt voor alle tips, ik ga die benjamin’s route ook eens bekijken. En de Ardennen, gaan vast wel lukken. Inderdaad wat kortere stukken fietsen eventueel. De vennbaan fietste ik vorig jaar, die is wel mooi en gemakkelijk, maar ook een klein beetje saai..
Je kunt ook vanaf Roermond via de Ruruferradweg (langs het riviertje de Roer) tot in Rurberg, dan via Gmünd, Kall, Nettersheim en Blankenheim tot in Jünkerrath en vanaf daar de Kyllradweg naar Trier.
Dit is ook een veel mooiere route dan de Vennbahn en het fiets wat makkelijker dan de Ardennen.
DaVinci schreef:
ma 25 apr, 2022 08:20
Je kunt ook vanaf Roermond via de Ruruferradweg (langs het riviertje de Roer) tot in Rurberg, dan via Gmünd, Kall, Nettersheim en Blankenheim tot in Jünkerrath en vanaf daar de Kyllradweg naar Trier.
Dit is ook een veel mooiere route dan de Vennbahn en het fiets wat makkelijker dan de Ardennen.
Hoe plan je zo'n route als je langs zo'n riviertje wil? Welke routeplanner maakt een mooie route als je die plaatsnamen invult? Ik heb het net met Komoot geprobeerd, maar die maakt er iets heel anders van.
Globaal?
Ga naar https://brouter.de/brouter-web/#map=10/ ... 8/standard
Klik op het begin en een eindpunt, dan heb je al een route. Werk in stukken van één dag of bv 100 km.
Klik dan op Cycling (Waymarked trails). Dan zie je de uitgezette fietsroutes. De Ruruferradweg heet 'Rur'.
Sleep het roze lijntje naar wens.
Klaar, klik dan op Exporteer. Etc.
Je kunt ook de Internationale Maasroute volgen. Daarbij brengt de Maas je door de Ardennen heen met een rits aan vestingsteden en verdedigingswerken: Maastricht, Luik, Hoei, Namen, Dinant, Givet, Sedan en Verdun. Bij de bovenloop van de Maas is niet altijd een weg langs de rivier en moet je klimmen en dalen. Uiteindelijk klim je het Plateau van Langres op naar de bron. Dit is een vrij eenzaam gebied met dorpen zonder voorzieningen. Op het Plateau van Langres ontspringen diverse rivieren. De doorsteek van de Maas naar de Saonne is gemakkelijk gemaakt. Deze rivier volg je naar het zuiden. Je kunt ook een stuk van de Saonne af door het fraaie landschap en de sierlijke dorpen van Bourgondië. Lyon is een fraaie stad met goede fietspaden .Lyon wordt steeds meer een fietsstad. Tikkeltje elitair en arrogant. Je volgt het fietspad langs de Rhone naar Avignon. Vaak met de mistral in de rug. De Himalaya fietsbrug wiebelt dan wel. Vanaf deze stad fiets je door de lavendelvelden van de Provence langs de legendarische Witte Reus Mont Ventoux en door de diepe kloof van de Grand Canyon du Verdon naar Nice,
De kunt de gidsen gebruiken van Paul Benjaminse:
Internationale Maasroute;
La Veloroute du Soleil;
Provence.
Zie: https://www.cyclingeurope.nl/
Leuk!
Ik fiets binnenkort vanaf Maastricht via de ‘langs oude wegen deel 1’ naar Vichy en vanaf daar door de Ardèche richting saintes Marie de la mer aan de Franse Rivièra
Wij hebben net het stuk gefietst van Avignon naar Nice via de route van Benjamins door de Provence.
Via Valensole(lavendel!) naar Moustiers st. Marie, de gorges du verdon(indrukwekkend en pittig), naar comps sur artuby, gorges du loup en dan via Cagnes sur met naar Nice.
Heel afwisselend qua landschappen.

Daarna via de haute corniche naar Menton, verder gaan we de rivieraroute richting Bazel, daarna naar Maastricht via de route naar Rome
Momenteel is het erg heet om te fietsen in Italië