Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets in trein Spanje - Forum Wereldfietser

Fiets in trein Spanje

In mei zijn we van plan om het eerste deel van de Ruta Iberica te fietsen. Met de auto naar Pau en met de fiets verder naar Madrid. Maar dan......hoe komen we weer terug in Pau? Fiets in de trein, welke treinen, is het te doen (ik lees vooral de problemen met het Spaanse treinverkeer), welke tips? Wie weet meer?
Langeafstandsbussen zijn in Spanje voor veel bestemmingen een goed alternatief voor de trein. Vaak kun je een fiets meenemen, na aanmelding. Kijk bijvoorbeeld eens bij busmaatschappij ALSA.
Blommeke schreef: (ik lees vooral de problemen met het Spaanse treinverkeer)
Huh, hoezo? Probeer bijvoorbeeld dit eens:

Madrid-Zaragoza 07.15 Regional Expres of
Madrid-Zaragoza 15.47 Regional trein (vanaf € 20).

In Zaragoza overstappen op de Regional trein naar Canfranc. Vertrek 08.55 of 15.53 (€ 13,50).

Dan even een stukje over de Puerto de Somport fietsen en in Frankrijk de trein naar Pau!

Geen reservatie nodig!
Je kunt vanuit Nederland ook met de trein naar Pau en vanuit Madrid met regionale treinen naar Irun aan de grens met Frankrijkrijk Een paar kilmeter verder kunnen in Hendaye fietsen ongedemonteerd mee in een TGV naar Parijs.
bert sitters schreef:
ma 21 mar, 2022 07:47
Je kunt vanuit Nederland ook met de trein naar Pau en vanuit Madrid met regionale treinen naar Irun aan de grens met Frankrijkrijk Een paar kilmeter verder kunnen in Henaye fietsen ongemonteerd mee in een TGV naar Parijs.
Gedemonteerd neem ik aan.
Maar dan nog.
Dan is de gemonteerde fiets toch nog steeds te groot om toegelaten te worden in deTGV?
Of zit ik hier fout.
IMG_20220309_122937.jpg
In Spanje,
Geen enkel probleem op de "gewone" trein,
En is ook gratis, een gewoon ticket is ok.
Beetje sukkelen want er is ook niet echt iets voorzien....
Blommeke schreef:
zo 20 mar, 2022 17:09
In mei zijn we van plan om het eerste deel van de Ruta Iberica te fietsen. Met de auto naar Pau en met de fiets verder naar Madrid. Maar dan......hoe komen we weer terug in Pau? Fiets in de trein, welke treinen, is het te doen (ik lees vooral de problemen met het Spaanse treinverkeer), welke tips? Wie weet meer?
Persoonlijk zou ik het omkeren,
Eerst met de trein naar Madrid, (heb je direct al een zorg minder) en dan met de zon in de rug terug naar Pau fietsen....
Poppink schreef:
ma 21 mar, 2022 09:36
bert sitters schreef:
ma 21 mar, 2022 07:47
Je kunt vanuit Nederland ook met de trein naar Pau en vanuit Madrid met regionale treinen naar Irun aan de grens met Frankrijkrijk Een paar kilmeter verder kunnen in Henaye fietsen ongemonteerd mee in een TGV naar Parijs.
Gedemonteerd neem ik aan.
Maar dan nog.
Dan is de gemonteerde fiets toch nog steeds te groot om toegelaten te worden in deTGV?
Of zit ik hier fout.
In een aantal TGV-treinen van Hendaye naar Parijs kunnen wel degelijk ongedemonteerde fietsen mee. Het aantal fietsplekken schijnt echter niet groot te zijn.

Afbeelding

Ten noorden van Parijs was de laatste jaren alleen nog in regionale treinen plek voor ongedemonteerde fietsen. In het gerenoveerde Thalysmaterieel komen wel fietsplaatsen, maar dat is al weer uitgesteld tot volgend jaar.
keesswart schreef:
ma 21 mar, 2022 18:37
Het aantal fietsplekken schijnt echter niet groot te zijn.

Er zijn strikt genomen geen fietsplekken, je moet het bagageplatform gebruiken. Dus best van begin- tot eindhalte boeken (en geen elleboogwerk schuwen) of je hebt een probleem.
Schermafbeelding 2022-03-26 om 08.48.03.png
Schermafbeelding 2022-03-26 om 08.48.13.png

Wat de ALSA-bussen betreft, laatste keer dat ik in Spanje was en de bus wou nemen kon dat enkel als de fiets helemaal in plastic was gewikkeld (of een hoes etc.). Eerder nooit meegemaakt, dus misschien zijn de regels verstrengd of worden ze beter nageleefd.
CarlW schreef:
za 26 mar, 2022 09:08
... Wat de ALSA-bussen betreft, laatste keer dat ik in Spanje was en de bus wou nemen kon dat enkel als de fiets helemaal in plastic was gewikkeld (of een hoes etc.). Eerder nooit meegemaakt, dus misschien zijn de regels verstrengd of worden ze beter nageleefd.
Bij ons ook in 2018 toen we de fietsen meenamen in de bus van Alsa van Santander naar Bilbao. Dus vooraf even langs de bouwmarkt gaan om wat verpakkingsmateriaal te scoren.
Dank jullie wel voor alle reacties. Geeft weer meer opties!
Helaas blijkt nu dat er helemaal geen fietsplekken te reserveren zijn in de lange afstands treinen of TGV in Frankrijk. Hoelang dit niet mogelijk blijft, is nog de vraag.