Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bulgarije - Forum Wereldfietser

Bulgarije

Ik wil eind deze zomer fietsen van Svilengrad naar Skopje. Dat kan "onderlangs"via Smorlag en Petrich, en "bovenlangs" via Plovdiv. Onderlangs is langer en zwaarder, maar ook vast mooier, Heeft iemand ervaring met een van deze routes? Asfalt? Stijgingen?
Ik ben in 2014 via het zuiden van Burgos naar Corfu gefietst, was erg mooi qua natuur. Overal watertappunten, plaatsen hadden wel een sterk oostblokkarakter, beetje grimmig en weinig koffie met gebak. Veel wildgekampeerd, rustige wegen, veel armoede (zigeuners) en naadloze overgang verschillende culturen en geloven. Het was er mooi bergachtig, dus het zal best wel steil zijn geweest, zodra ik boven ben ben ik dat echter vergeten. Inmiddels is er ook een fietsvariant van de Sultantrail, wellicht kan je die volgen. Macedonie was duidelijk minder, doorgaande wegen druk en onverharde alternatieven niet te fietsen.
Bert, dank.

De fietsvariant van de Sultantrail gaat noordwaarts, naar Hongarije. Die route lijkt me ook wat vlak en druk, en dus niet zo mooi op het eerste gezicht. Kan me vergissen? Daarom Ik wil westwaarts. Maar ik ga nu wel proberen Noord-Macedonie te mijden.
Of iemand moet me overtuigen dat de sultantrail door Bulgarije en Hongarije WEL mooi is.
Ik heb in het oostelijk deel van Bulgarije een deel van de wandelroute Sultanstrail "gefietst", dit was bijna niet te doen. (niet omdat het moest, maar omdat we dachten dat het leuk was.)
Noord-Macedonië of toen ik er was nog FYROM is zeker een mooi land, maar fietsen in Skopje en daar geraken vanuit het noorden op een veilige manier vergt wel wat uitzoekwerk, als het al mogelijk is. Ik ben destijds over de A2 geknalt (bergafwaarts) vanuit Kosovo en zou dat niet nog een keer doen. Wat me wel opviel is dat het verkeer vooral lokaal is dus als je Skopje langs de rivier uit gaat (fietspad) en dan later weer op de weg zit naar het zuiden dat het wel meevalt met het verkeer. Voor wat betreft jouw route heb ik geen idee, wel dat het land voornamelijk uit bergen bestaat en je links of rechtsom die gewoon tegen gaat komen.
Ik heb in Bulgarije in 2003 en 2005 gefietst, zie mijn homepage.
Zou de zuidelijke variant kiezen door het Rodopegebergte, erg mooi daar. De EV13 route via Smolyan is verhard als je Openstreetmap mag geloven. De weggetjes waar ik heb gefietst waren geasfalteerd, de cols niet zwaar. Plovdiv is ook een mooie stad overigens, je zou ook beide kunnen combineren, eerst vlak naar Plovdiv en dan naar het zuiden/westen het gebergte in. Het Rila- en en Piringebergte is ook mooi.
Ha Peter,
Waarom zou ke de A2 (pristina-skopje) niet meer nemen? Te druk, onveilig?
Hoe was Kosovo verder fietsbaar?
Ha Tovenaar,
Daar maakt mijn hart een sprongetje van! Je stelt me gerust.
Waar kan ik je homepage vinden?
Is een beetje verborgen op mijn website, geen uitgebreid verslag maar hier staan wat foto's van een rondje vanuit Plovdiv:
http://moh.freehostia.com/2005/photo/09 ... hoto7.html
En hier http://moh.freehostia.com/index.html?2003/index ook nog een stukje Bulgarije
Henk1953 schreef:
do 10 mar, 2022 16:31
Ha Peter,
Waarom zou ke de A2 (pristina-skopje) niet meer nemen? Te druk, onveilig?
Hoe was Kosovo verder fietsbaar?
Sorry, het was de E65 en die steekt de A2 min of meer over. Dat is zeg maar net zo'n drukke weg als je vergeet in Sarajevo de juiste afslag te nemen en op de snelweg blijft zitten, ondanks de vluchtstrook toch niet echt fijn fietsen maar soms is het niet anders. De A2 is dus nog drukker dan de E65. en zeker 's avonds als iedereen naar huis gaat.
Kosovo is overigens prima te fietsen, aardige mensen al blijf je de spanning tussen Albanezen en Serviërs wel merken (ook als buitenstaander) Ook hier is het weer even zoeken naar een wat rustiger weg, meestal evenwijdig aan de nieuwere lopend. Ook de grens over was er geen probleem gelukkig.