Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvervoer Wenen-Amsterdam - Forum Wereldfietser

Fietsvervoer Wenen-Amsterdam

Hallo,
Wij willen in september 2022 fietsen naar Wenen. We zoeken fietsvervoer terug van Wenen naar Noord-Holland.
Er mogen geen fietsen in de NigthJet trein helaas.
Heeft iemand een goede tip?
Gr. Jan & Ingeborg
Als ik op de website kijk kan ik gewoon een fiets toevoegen bij de reservering van de Nightjet tussen Hannover en Wenen. Het stuk tot aan Hannover is de normale IC richting Berlijn, volgens mij kunnen daar ook gewoon fietsen mee, na reserveren.
Thodana53! schreef:Heeft iemand een goede tip?
https://www.fiets-mee.nl/
Flixbus met fietsplaats boeken? 1 overstap in Dresden lijkt het.

Of van Wenen vliegen naar Schiphol?
Naar Wenen met een bus lijkt te lang en te gecompliceerd. Voorkom dat je op onmogelijke tijden moet overstappen.
Vraag een offerte voor een treinreis bij www.fiets-mee.nl
Naar Wenen met een bus lijkt te lang en te gecompliceerd. Voorkom dat je op onmogelijke tijden moet overstappen.
Jij bent geen busliefhebber, Bert. Mij bevalt het echter goed. Afgelopen september in een keer teug vanuit Milaan. Kan ook met de trein, echter niet sneller en altijd met overstappen. Naar Wenen kon met Flixbus ook altijd in een keer, blijkbaar is er iets in het reisschema veranderd of de rechtstreekse verbindingen voor september zijn nog niet in het reisschema opgenomen..
Flixbus met overstap heeft ook niet mijn voorkeur nee. Zeker niet een overstap middenin de nacht. Soms zijn de locaties van die busstations ook niet echt om vrolijk van te worden, al kun je ook best geluk hebben.

De fiets apart terug sturen naar Nederland zou ook nog een optie kunnen zijn. Hiermee bijvoorbeeld:

https://camino-fietstransport.nl

Al vermeldt men niet specifiek jullie bestemming. Maar je zou er best een mailtje aan kunnen wagen.

Terugfietsen is misschien ook nog een optie, of juist verder fietsen naar een bestemming waar je met fiets makkelijker terug kunt reizen naar Nederland.
Jurr schreef:
ma 07 mar, 2022 09:19


De fiets apart terug sturen naar Nederland zou ook nog een optie kunnen zijn. Hiermee bijvoorbeeld:

https://camino-fietstransport.nl

Volgens de website van Camino bieden zij: " FIETSTRANSPORT VAN EN NAAR FRANKRIJK,
NOORD- EN MIDDEN-SPANJE
NOORD- EN MIDDEN-PORTUGAL
EN ITALIË."
Dan lijkt Wenen een flink eind uit de buurt.
Een andere optie die je zou kunnen overwegen is om via Zürich te reizen. Er gaan meerdere rechtstreekse treinen van Wenen naar Zürich, vanuit Zürich naar Amsterdam heeft de Nightjet wel fietsplaatsen (13 stuk maar liefst).
ThomasG schreef:
di 08 mar, 2022 12:46
Een andere optie die je zou kunnen overwegen is om via Zürich te reizen. Er gaan meerdere rechtstreekse treinen van Wenen naar Zürich, vanuit Zürich naar Amsterdam heeft de Nightjet wel fietsplaatsen (13 stuk maar liefst).
Er zijn voldoende mogelijkheden om met een, twee, of drie keer overstappen van Wenen naar Nederland te komen, maar dan moet er wel ruimte zijn voor de fiets en je hebt wel een fietskaartje en een reservering voor de fiets nodig. De enige in Nederland die dit uit kan zoeken en regelen is op dit moment www.fiets-mee.nl
Het loopt nu echt al storm voor de treinen komende zomer, zelfs tot in september.
Vanaf Wenen zou ik net even doorfietsen naar Bratislava, en dan door Tsjechië met (halve) dagtochten per trein met gelegenheid om een (halve) middag per dag te fietsen naar Duitsland gaan.
Van daar met danwel een voorgeboekt kaartje met trein en fiets naar Nederland of gewoon makkelijk met een quer dur deutschland- of wochenendeticket op de bonnefooi doorreizen. Goed te doen als je vroeg vertrekt. En het is september dus de grootste fietsdrukte van gewone vakantiegangers is geen probleem meer. Vanaf Wenen is Nederland makkelijk te bereiken als je laatste drie dagen trein-fiets-reisdagen zijn. Een goed boek mee en heerlijk terugkijken op je inspannende reis.
Laat je vooral niet druk maken door de diverse posts hier die zich druk maken om nu al je vast te leggen op een bepaalde datum voor de terugreis.

Veel plezier met de verdere voorbereiding.
Als je tijd hebt, doe de terugreis over meerdere dagen, dan hoef je vooraf niets te boeken.
Dit is hoe wij het vorig jaar hebben gedaan in omgekeerde richting
(Nederland-Oostenrijk)

Thodana53! schreef:
zo 06 mar, 2022 11:53
Wij willen in september 2022 fietsen naar Wenen. We zoeken fietsvervoer terug van Wenen naar Noord-Holland.
Er mogen geen fietsen in de NigthJet trein helaas.
Hoezo? Dat kan nu niet maar NS suggereert toch wel degelijk dat het na april wel kan:

"In de rechtstreekste nachttrein van Amsterdam naar Wenen en München en Innsbruck kunt u tot april 2022 geen fiets meenemen"
https://www.nsinternational.com/nl/voor ... BB_-anchor
Bij de NS geldt altijd 'Eerst zien, dan geloven'. Ik vermoed dat er wel een plan is (geweest) om deze Nightjet te voorzien van fietsplaatsen, maar het zou niet voor het eerst zijn dat zo'n voornemen naar de toekomst wordt verschoven. In de reisplanners van zowel de ÖBB als de Deutsche Bahn wordt ook na april nog geen fietsmeeneemmogelijkheid (mooi scrabblewoord!) vermeld voor de Nightjet Amsterdam-Wenen.
keesswart schreef:
vr 11 mar, 2022 14:25
Bij de NS geldt altijd 'Eerst zien, dan geloven'. Ik vermoed dat er wel een plan is (geweest) om deze Nightjet te voorzien van fietsplaatsen, maar het zou niet voor het eerst zijn dat zo'n voornemen naar de toekomst wordt verschoven. In de reisplanners van zowel de ÖBB als de Deutsche Bahn wordt ook na april nog geen fietsmeeneemmogelijkheid (mooi scrabblewoord!) vermeld voor de Nightjet Amsterdam-Wenen.
Blijkbaar zou het juli worden, volgens de man van fiets-mee.nl in het recente interview van vorige maand:
‘De ÖBB wil ook fietsplekken aanbieden in de nachttrein naar Innsbruck en Wenen. Ik heb gehoord dat het medio juli zo ver zou zijn.

Maar hij had dezelfde bedenking als jou:
"Maar ik geloof het pas als ik de optie in het reserveringssysteem zie staan.’"
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/fiet ... treinreis/
goedenavond ,bedankt voor al jullie reakties , we hebben besloten om het plan om te gooien , we willen nu met de auto naar Regensburg, fietsen achterop , daar vandaan fietsen naar Wenen ,dan naar Praag vandaar weer naar Regensburg .
qua kms gelijk , geen trein ,dat vonden we toch een onzekere factor , we wilden echt met de nachttrein van Wenen naar Amsterdam met de fiets , Europeansleeper gaat ook nog wat doen op de treinverbinding . maar we vonden dit nwe plan eigenlijk wel een goede oplossing , ff niet teveel afhankelijk van externe factoren .
Thodana53! schreef:
za 19 mar, 2022 19:33
goedenavond ,bedankt voor al jullie reakties , we hebben besloten om het plan om te gooien , we willen nu met de auto naar Regensburg, fietsen achterop , daar vandaan fietsen naar Wenen ,dan naar Praag vandaar weer naar Regensburg .
qua kms gelijk , geen trein ,dat vonden we toch een onzekere factor , we wilden echt met de nachttrein van Wenen naar Amsterdam met de fiets , Europeansleeper gaat ook nog wat doen op de treinverbinding . maar we vonden dit nwe plan eigenlijk wel een goede oplossing , ff niet teveel afhankelijk van externe factoren .
Jammer, maar had www.fiets-mee.nl geen aardige mogelijkheid, zoals met de nachttrein van Wenen naar Hannover en van daar in vier uur met de Intercity naar Amsterdam?
Andere optie: een twee-persoonscabine huren, en met fietsen en al er in. Was wat proppen vorig jaar, maar het personeel maalde er niets om.
Fietsvervoer van Wenen naar Nederland (bv Utrecht) kan wel degelijk. Ga naar de zeer gebruiksvriendelijke www.bahn.de.
De ICE gaat met heel weinig overstappen (één!) overdag. Circa 9 uur 's morgens weg uit Wenen, circa 20.00 aankomst Utrecht. Ruime overstaptijd op hetzelfde perron. 60 euri!
En het mooie is: fiets kan gratis mee, zonder Fahrradkarte en zonder Stellplatzreservering. Geldt namelijk als bagage, moet daarom WEL in een hoes, met voorwiel eruit, enzovoort, enzovoort.
Ik heb nog ter controle gebeld met de servicedienst van DB, en dit werd bevestigd.
Hoe groot mag die hoes zijn?