Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Water in de Moldavische republiek - Forum Wereldfietser

Water in de Moldavische republiek

Vorige zomer was ik op weg naar Odessa, dat is door een "administratieve hick-up” niet gelukt (domweg mijn paspoort vergeten in te pakken :roll: ) en dus ben ik gestrand in Chisinau. “Dan maar volgend jaar”, dacht ik. Juist. Maar ook de Moldavische republiek, waarvan het meest gerussificeerde deel zich al in 1990 heeft afgescheurd (Transnistrië) zou wel eens jarenlang een moeilijke bestemming kunnen worden. Het grootste deel van de inwoners van die voormalige Sovjet-deelstaat zijn cultureel niet te onderscheiden van de Roemeense Moldaviërs, het is dan ook logisch dat Moldavië na de ineenstorting van het sovjetimperium nog harder dan Oekraïne naar het Westen lonkte. De niet al te rijke landbouwstaat Moldavië, die ondermeer goede wijn exporteerde naar Moskou, werd daarvoor door de Russen gestraft met een economische blokkade (in typische Kremlin newspeak, “om redenen van voedselveiligheid”). Sindsdien is Moldavië straatarm.
IMG_20210807_162036.jpg
Dat betekent ondermeer: een primitief wegennet. In het noorden zijn enkel de hoofdwegen naar Chisinau geasfalteerd en alles wat secundair is bestaat uit gravelpistes. Merkwaardig genoeg blijkt bij nader inzien een groot deel van die wegen voormalig asfalt. Blijkbaar zijn de communisten in de jaren ’60 en ’70 wel degelijk volop aan het asfalteren geslagen, maar omwille van (vermoed ik) belabberde kwaliteit en een totaal gebrek aan onderhoud zijn die stroken letterlijk verpulverd. Op het platteland zijn auto’s zeldzaam, zeker als je vergelijkt met Roemenië waar je hier en daar moet opletten om niet in hectische verkeerssituaties terecht te komen. Het is hier dus geweldig fietsen.
0809_084851.jpg
Maar wat ik in geen enkel Europees land eerder heb gezien: ook het openbare waternet is onderontwikkeld. Grote stukken van het platteland zijn voor hun watervoorziening aangewezen op traditionele waterputten. Beetje dorp heeft er vier of vijf, de putten die aan de invalsweg liggen zijn meestal geflankeerd door kruisbeelden of andere christelijke tableaus die uitdrukking geven aan het millennia-oude primitief-religieuze inzicht: “water bron van leven”. Naast geweldig fietsen is het hier dus ook geweldig water inslaan. Als het 40° is rij je gewoon van put naar put, desnoods met slechts 500m tussenafstand en tank je koel, lekker water ad libidum. Zo’n emmer water 10, 12 meter omhoog zeulen kost vaak meer moeite dan je denkt (het heeft met verzet te maken!), maar uiteindelijk varen de tijdens een fietsreis meestal zwaar onderbenutte bicepsen daar ook nog wel bij.
0809_130654.jpg
20210811100040.xcf0809_131534.jpg
IMG_20210808_160926.jpg
0813_100333.jpg
0809_183702.jpg
De constructies variëren van heel primitief (een lange paal als hefboom) tot complete mini-tempels in diverse staten van onderhoud. Vaak zijn ze kleurrijk en uitbundig versierd, met een hoofdrol voor het bewerkte blik dat in de daken van veel Moldavische huizen wordt gebruikt en er heel erg uitziet als een sjabloon: ik vermoed dat hier een fabriek voor was, eerder dan dat het artisanaal zou zijn. Op een dag moet iemand van het Moldavische ministerie van infrastructuur, ongetwijfeld tijdens een delirium, gedacht hebben: tijd voor een moderne, betonnen waterput die niks met de pancreator te maken heeft maar de sfeer er wel een beetje inhoudt: introducing de koffiepot. Die dingen vind je dan ook overal, met of zonder teut en deur.



0811_095051.jpg
0810_132118.jpg
0813_150051.jpg
IMG_20210809_084851.xcf0808_145329.jpg
0813_142140.jpg
0810_130335.jpg
IMG_20210809_130027.jpg
0813_111618.jpg
0814_114330.jpg

Rond Chisinau, vooral in het zuiden, duiken hier en daar de slanke silhouetten op van door USAID gesponsorde, moderne watertorentjes. Die zullen, neem ik aan, binnen afzienbare tijd de oude putten gaan vervangen en een stukje moderniteit in het leven van de Moldavische plattelander brengen. Zo is het ook in Roemenië gegaan — en uiteraard ook in de rest van Europa maar daar is het al veel langer geleden. De oude waterputten worden afgebroken, overleven soms als voorraadschuurtje of worden in een zeldzaam geval gerecycleerd als kapel.
0814092437.jpg
IMG_20210813_203454.jpg0813_123156.jpg
0822_105838.jpg
+100 voor dit thematische reisverslag met informatieve foto's 👍
+101 :!:
Mijn nieuwsgierigheid naar Moldavie is alleen maar aangewakkerd. Het ligt alleen wel erg dicht bij Oekraine voor een korte termijn avontuur.
Ik vrees dat de mensen dan voorlopig niet meer in de stemming zijn om zulke prachtige waterputten te maken.
Vandaag las ik in de Volkskrant over Moldavië en heb er voor de zekerheid jouw reisverslag ook nog even opnieuw bijgepakt @CarlW.
Prachtig.