Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zweden in het voorjaar - Forum Wereldfietser

zweden in het voorjaar

Dit voorjaar is er de gelegenheid om voor het eerst in twintig jaar eens alleen (zonder kinderen of echtgenote) een week of 2 op stap te gaan. Dat voelt best raar en heel onbekend, maar lijkt toch zonde om niet voorbij te laten gaan. Intuitief is de gedachte om in het voorjaar op de ligfiets een stukje van zweden te verkennen met als doel ook eens te kijken of solo gemiddeld 150km dagafstand haalbaar en nog leuk is. Voorlopig plan is een boot vanaf Kiel of Travemunde naar het zuiden van Zweden en mogelijk via Denemarken weer terug (of andersom).

Routetips met mooie gebieden zijn welkom, maar waar het me vooral om gaat: vanaf wanneer zijn campings doorgaans open en is het qua weer redelijk te doen?

Onder redelijk te doen versta ik dan middagtemperaturen vanaf de dubbele cijfers (10 graden celcius), en af een toe net dat beetje zon waardoor je op een beschut plekje een beetje opwarmt.
Veel campings in Zweden waren de laatste keer dat ik daar was kamperen (2010?) alleen in het hoogseizoen open. juli - augustus, soms juni - september en soms het hele jaar.
blokdoorn schreef:
zo 13 feb, 2022 16:32
Onder redelijk te doen versta ik dan middagtemperaturen vanaf de dubbele cijfers (10 graden celcius), en af een toe net dat beetje zon waardoor je op een beschut plekje een beetje opwarmt.
Vanaf mei is dit in Zuid- en Midden-Zweden meestal het geval. In april alleen als je geluk heb (zie klimaatinfo).
Ik heb eens in de eerste week van april (het was in 1972) gefietst in Zweden, zeg maar de omgeving van Göteborg en Borås. Wel nogal fris en maar een paar uur zonneschijn meegemaakt. Er lagen hier en daar nog kleine lapjes sneeuw en de beekjes waren nog deels bevroren. Pas later in de maand mei krijgen de bomen bladeren. Ik overnachtte in vandrarhem. (dat woord kent geen meervoud)
Heb ook eens wat campings opgezocht en aangeklikt: de vroegsten openen in de tweede helft van paril. Dat bevestigt dat april toch wel wat te vroeg is. Helaas zijn in mei de solomogelijkheden beperkt.
Hier een foto van 3 april 1972 in de buurt van Borås.
Lekker koude nachten in je tent dus.
Half bevroren beek 1972.jpg

Dit is het dorpje Hedared. Weinig kleuren....
Houten huizen Hedared 1972.jpg
Persoonlijk zou ik in het (vroege) najaar naar Zweden gaan, om van de herfstkleuren van de bossen te genieten. Het oog wil ook wat.
Klopt, dit kan het beste in september gebeuren. Veel "Indian summer" kleuren te zien! Maar de nachten kunnen wel weer koud worden.... Ik heb eens het rijp van de autoruiten moeten krabben. Overdag lekker warm, maar al na 16 uur 's middags kan de temperatuur snel zakken. En Zweden is een land van lange afstanden.
imm007_7A.jpg
In het vroege najaar klinkt als best een goed idee. Koude nachten vind ik niet zo'n probleem als het kwik overdag flink stijgt. Vanwege de lange afstanden lijkt het me ideaal voor een solotocht op de ligfiets.