Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rond de Oostzee April - Juli 2022 - Forum Wereldfietser

Rond de Oostzee April - Juli 2022

IMG_3355.jpg
Toch maar even een nieuw draadje. Anderhalf jaar geleden kwam ik met dit plan:
[url]viewtopic.php?f=12&t=35490&p=411254&hil ... rg#p411254[url/]

Het plan is grotendeels intact gebleven. Alleen heb ik St Petersburg eruit gehaald en ga ik in Tallinn oversteken naar Helsinki. Daar zijn verschillende redenen voor. Doorslaggevend was mijn tijdsplanning en de behoefte om een flink stuk van Zuid Finland en Zweden mee te pakken. Fijn dat het nu echt dichterbij komt. Ik kan niet wachten tot het medio april is. Dan heb ik tot eind juli de tijd voor deze reis.
Mooi vooruitzicht! Kilometer of 7000?

Waar ik benieuwd naar ben is naar je paklijst voor deze trip. Liefst met gewichten. Ik speel zelf namelijk al een poos met de gedachten om de Noordzee route te gaan fietsen. Vergelijkbaar dacht ik.
Linksom of rechtsom?
(ivm de overheersende windrichting)
tegen de klok in.
Dat klinkt logisch, gezien je overtocht van Talinn naar Helsinki.
Bronsky schreef:
vr 11 feb, 2022 19:36
Mooi vooruitzicht! Kilometer of 7000?

Waar ik benieuwd naar ben is naar je paklijst voor deze trip. Liefst met gewichten. Ik speel zelf namelijk al een poos met de gedachten om de Noordzee route te gaan fietsen. Vergelijkbaar dacht ik.
7000 zal aardig in de buurt komen uiteindelijk.

Grappig dat je over de Noordzeeroute begint. Dat was mijn eerste plan.
Mijn paklijst staat hier al zijn er al wat zaken aangepast. Beetje naar beneden scrollen.
[url]viewtopic.php?f=21&t=35033&hilit=paklijst&start=160[url/]
Ik heb geen gewichten erbij staan. Nog niet aan toe gekomen. Ik ga met voor en achtertassen maar zonder stuurtas op pad.
Ik neem aan dat je Rusland nu mijdt, en dus ook Kaliningrad; ergo via Polen Litouwen in fietst ipv via Kaliningrad zoals je kaartje aangeeft?
Flix schreef:
vr 11 feb, 2022 20:02
Ik neem aan dat je Rusland nu mijdt, en dus ook Kaliningrad; ergo via Polen Litouwen in fietst ipv via Kaliningrad zoals je kaartje aangeeft?
Ik heb een route om Kaliningrad heen maar mijn voorkeur heeft nog steeds door Kaliningrad. Met een visum dus. Ga ik proberen te regelen.
Ik loop totaal vast in de bureaucratie om een visum te verkrijgen voor Kaliningrad. Ik geef het op en ga om Kaliningrad heen fietsen. Heeft iemand de route rond Kaliningrad gefietst? Tips zijn welkom.
IMG_3363.jpeg
Het is op dit moment niet mogelijk een e-visum voor Kaliningrad te regelen, maar best mogelijk dat het binnenkort weer kan. Je kunt dat visum ook onderweg nog gemakkelijk aanvragen. Ik vond Kaliningrad echt niet te missen op onze reis van Berlijn naar Litouwen. Gezien je route hoef toch pas in Oost-Polen te beslissen of je langs of door Kaliningrad wilt?
Dat is een goede tip. Met een E-visum zou ik er nog voor willen gaan. Ik laat de deur op een kier staan. 👊🏻
LHTJoost schreef:
ma 14 feb, 2022 11:01
Dat is een goede tip. Met een E-visum zou ik er nog voor willen gaan. Ik laat de deur op een kier staan. 👊🏻
Dit is de officiële site waar je het tzt rechtstreeks en kosteloos kunt aanvragen: https://evisa.kdmid.ru/
(Er schijnen nogal wat bureautjes te zijn die je ervoor laten betalen)
Ongeveer deze route ben ik/wij van plan in 2023 te rijden. Wel iets korter overigens omdat we een stuk Duitsland in met de bus/trein gaan. En twijfel is nog het stuk Rusland. Als ik nu zou moeten gaan zou ik het overslaan. En dan ook met de veerboot naar Helsinki.

Voor ons in principe via St. Petersburg en dan bij Turku naar Stockholm. Als we Rusland overslaan dan om de Oostzee, maar daarna richting Kristiansand met de nieuwe veerboot terug naar Nederland. Voordeel dan, althans dat vindt ik, om dwars door Zweden te kunnen rijden en ook nog een stuk Noorwegen mee te nemen. Met de stukken met de bus zitten wij dan op zo'n 5000-5500 km geloof ik.

Ben benieuwd naar je ervaringen nu jij dit jaar al gaat. Succes met de voorbereidingen (voorpret is altijd erg leuk) en de reis straks.
Het is al even geleden, maar ik betwijfel of er veel is gewijzigd:

https://vanuitdestoofstraat.blogspot.com/2014/ (vanaf 22 juli fietsen we door Litauen. Overigens deden we wat later (2015) ongeveer de route die jij wilt fietsen (inclusief Kalingrad en St Petersburg en oversteken naar Zweden:
https://vanuitdestoofstraat.blogspot.com/2015/10/.

Maar zoals gezegd: het is weer even geleden ....
Wat je mist, is Vilnius. Maar ook Drusininkai. Een echte sovjetbadplaats. Oké, je moet er van houden, maar wel mooi.
dunlop schreef:
di 15 feb, 2022 18:17
Wat je mist, is Vilnius. Maar ook Drusininkai. Een echte sovjetbadplaats. Oké, je moet er van houden, maar wel mooi.
Ik heb deze variant ook nog om te overwegen als ik het red in de tijd. En Drusininkai ken ik niet maar klinkt zeker interessant. Wie weet?!
DF623233-CC3B-468F-8EF5-28F57622ADCA.jpeg
Voor Drusininkai moet je voor Vilnius wat verder naar het zuiden.

Verplichte literatuur vooraf is Baltische Zielen van Jan Brokken. Om echt iets te Zien in de Baltische staten.
dunlop schreef:
di 15 feb, 2022 18:51

Verplichte literatuur vooraf is Baltische Zielen van Jan Brokken. Om echt iets te Zien in de Baltische staten.
Bedankt voor de tip. Ik ga er naar kijken.
dunlop schreef:
di 15 feb, 2022 18:51
Verplichte literatuur vooraf is Baltische Zielen van Jan Brokken. Om echt iets te Zien in de Baltische staten.
Meteen even bij de favorieten opgeslagen op de Byb-app. Dank voor de tip ook!
Anno
LHTJoost schreef:
vr 11 feb, 2022 20:06
Ik heb een route om Kaliningrad heen maar mijn voorkeur heeft nog steeds door Kaliningrad. Met een visum dus. Ga ik proberen te regelen.
Ik denk dat je eruit van moet gaan dat Rusland binnenkort beter gemeden kan worden als westerling; voordat je als simpele fietser slachtoffer wordt van geopolitieke ontwikkelingen.