Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rond de Oostzee April - Juli 2022 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rond de Oostzee April - Juli 2022

Klopt. Ik ga de ontwikkelingen volgen.
Lijkt me na vandaag niet meer nodig.
De ontwikkelingen zal ik zeker volgen. Mijn reis is totaal onbelangrijk als je de ellende in de Oekraïne ziet. :cry:
Ik zal mogelijk aanpassingen moeten doen maar dat is geen enkel probleem.
Het is inderdaad een tragische ontwikkeling. En dat is dan een gruwelijk understatement.
Nederlandse burgers kunnen helaas niet zoveel doen aan de situatie in de Oekraïne. Alhoewel... Je zou kunnen checken of je eigen gemeente zaken doet met Gazprom Energy, en als dat zo is, de gemeente mailen met het verzoek dit te heroverwegen. Immers, dat geld vloeit naar de oorlogskas van Putin en zijn corrupte bende. Dat kan o.a. via deze link: https://www.linkedin.com/posts/michelsc ... 62880-psjf. Dat lost op de korte termijn natuurlijk niets op, maar voor de bewustwording en afname van Russisch gas op de langere termijn misschien wel. Ik heb dat ook voor mijn eigen gemeente gedaan. Het goede nieuws is dat Den Bosch geen gas afneemt van Gazprom. Het slechte nieuws is dat we hier het Nederlandse kantoor van Gazprom Energy huisvesten. Je zult er maar werken: je kunt niets doen aan de situatie, maar lekker zal het niet voelen... 🤔

Screenshot_20220225-101412.png
Sorry voor het verder laten ontsporen van de reis van Joost.

De NOS geeft ook een link naar de petitie om te stoppen met het afnemen van gas via GazProm.
Vannacht keek ik op Google maps naar de Oekraïne en het was om te huilen. Overal files van vluchtende mensen, zelfs midden in de nacht.
20220225-00.27.JPG
Voor wie de verschrikkelijke situatie op de voet wil volgen is er liveuamap.com
De website wordt veel bekeken en geeft soms een 502 fout. Gewoon F5 indrukken en een beetje geduld.
Live Universal Awareness Map (“Liveuamap”) is a leading independent global news and information site dedicated to factual reporting of a variety of important topics including conflicts, human rights issues, protests, terrorism, weapons deployment, health matters, natural disasters, and weather related stories, among others, from a vast array of sources. We are passionate about what we do and are energized by the positive impact we bring, as demonstrated by the loyalty and recommendations of our growing viewers across the globe.
Tekst verwijderd

Hans
javb2812 schreef:
vr 25 feb, 2022 14:27


PS Wat een gore ellende

PS Sorry LHTJoost. Je krijgt trouwens fikse dilemma's hoe je je route zou moeten aanpassen.
Zeker een enorm drama voor Oekraïne en de wereld.

Wat mijn reis betreft: fietsen kan overal.
LHTJoost schreef:
vr 25 feb, 2022 18:41
Je krijgt trouwens fikse dilemma's hoe je je route zou moeten aanpassen.
Op dit moment kun je nog prima fietsen via de Suwalki Gap tussen Polen en Litouwen. Dan is Vilnius ook niet ver weg meer en zeker een bezoek waard. Sint-Petersburg is simpel te skippen met een veerboot van Tallinn naar Helsinki. Zelf namen we in 2006 een veerboot van Kiel of Travemünde naar Klaipeda, omdat we toen niet langer dan 3 weken weg konden blijven.

Het is wel de vraag hoelang het rustig zal blijven bij de Suwalki Gap. Rob de Wijk schreef gisteren in Trouw: 'Als ik Poetin was zou ik ook de druk op de Navo vergroten door troepen in Wit-Rusland naar de Suwalki-corridor te sturen.'
In 2017 stond er een interessante reportage in de Groene Amsterdammer over Kaliningrad en de Suwalki Gap. Te lezen is dat Litouwen ook toen al werd bestookt met cyberaanvallen en op maat gesneden propaganda uit Rusland.
Mogelijke aanvalscenenario's worden in dit artikel beschreven: The Suwalki Gap dilemma.

Laten we maar blij zijn dat Trump nu niet meer in het Witte huis zit.
Mogelijk kan ik mijn route door de Baltische staten gewoon fietsen. Voor het geval dat het daar toch te onrustig is of gewoon niet goed voelt, ben ik aan het kijken naar alternatieven. Een mogelijkheid die ik nu bekijk is vanaf Gdansk met de Ferry oversteken naar Karlskrona in Zweden. Dan de kust volgen tot Stockholm, oversteken naar Turku, Finland en daar mijn route weer oppakken. Dat kan via Helsinki of meteen noordelijk.

Graag jullie input voor de oversteek Stockholm - Turku. Ik zie dat er verschillende mogelijkheden zijn: direct of via de eilanden.

Tracks zijn ook welkom.
De ferry naar Karlskrona vertrekt vanuit Gdynia, een stukje ten noorden van Gdansk. Vanuit Gdansk kun je ook met een ferry naar Nynäshamn. Je bent dan al dichtbij Stockholm en dan sla je dus een heel stuk Zweden over.

Wanneer je van Stockholm naar Turku wilt, dat kan inderdaad rechtstreeks maar gezien de tijd die je hebt kun je ook via de Åland eilanden gaan. Vanaf Stockholm kun je naar Mariehamn, maar er zijn ook kortere overtochten vanuit Zweden.

Tussen de verschillende Åland eilanden varen ferries van de Ålandstrafiken. Toen ik er in 2017 was betaalde ik alleen de eerste overtocht, verder was het gratis.

Je kunt nu verder naar Turku rechtstreeks met verschillende ferries, maar ook al eiland-hoppend naar de Turku eilanden archipel, bijvoorbeeld via Kustavi. Daar kun je dan kiezen om verder te gaan richting Turku en Helsinki, of meteen verder noordwaarts te gaan en daar je oorspronkelijk geplande route weer op te pakken.

Let op de eilanden wel op de dienstregelingen van de ferries. Een aantal gaan maar een paar keer per dag en de afstanden op de eilanden zijn relatief kort, dat vergt soms enige planning vooraf.

Wanneer je in april van huis vertrekt duurt het nog wel even voordat je in de omgeving van Gdansk bent en je moet beslissen hoe je verder gaat. Veel plezier en een veilige tocht gewenst!
Dank je. Nuttige informatie.
Met de boot in 1 keer tot onder Stockholm ga ik niet doen. Anders ben ik te vroeg terug 😊.
Ik ga om te fietsen tenslotte.
Maar vast een alternatieve route geknutseld. Een route waar ik ook blij van wordt. Vooral doordat de Åland eilanden nu onderdeel van de route zijn. En een stukje Noorwegen. Noorwegen kan ook in mijn originele route opgenomen worden.
IMG_3467.jpg
Wens je veel succes met je tocht,

Gisteren een reiziger ontmoet in de herberg die al in Denemarken en Zweden gefietst heeft.

Sprak vol lof over de Deense shelters, waar hij volop gebruik van gemaakt heeft.
Misschien ken je ze al,

https://www.gone71.com/shelters-denmark/
PhilipBe schreef:
zo 27 feb, 2022 20:25
Wens je veel succes met je tocht,

Gisteren een reiziger ontmoet in de herberg die al in Denemarken en Zweden gefietst heeft.

Sprak vol lof over de Deense shelters, waar hij volop gebruik van gemaakt heeft.
Misschien ken je ze al,

https://www.gone71.com/shelters-denmark/
Dank je...ik kan niet wachten. Ondanks de onzekerheid die de onrust in Oost Europa met zich meebrengt. Net nu Corona het even rustig aan doet.

ik ken de shelters en de eenvoudige kampeerplekken uit het boekje "Overnatning i det Fri". Heel tof.
Toch weer twijfel over mijn route. Ik had al min of meer afscheid genomen van de Baltische Staten. Nu overweeg ik er toch doorheen te fietsen. Ik schat de risico's niet erg hoog in al kan dat snel veranderen. Ondertussen ben ik wel erg enthousiast geworden van de Åland eilanden. Daarom zou ik daar over willen steken naar Zweden in plaats van bij Vaasa. Dat geeft ruimte om een flinke ronde in zuid Finland te rijden. Dan lijkt het merengebied een mooie optie. Ik heb niet echt een beeld bij deze regio. Wat kan ik verwachten? Wat moet ik niet missen? Hoe is het terrein? Hoe zit het met de dichtheid van winkels en eenvoudige kampeerterreinen. Ik snap dat wildkamperen mogelijk is maar net iets meer (een kraan bv) heeft mijn voorkeur.
Hans van der Veeke heeft er gefietst https://vanderveeke.net/fiets2009/fietsen.htm
LHTJoost schreef:
wo 09 mar, 2022 20:29
Toch weer twijfel over mijn route. Ik had al min of meer afscheid genomen van de Baltische Staten. Nu overweeg ik er toch doorheen te fietsen. Ik schat de risico's niet erg hoog in al kan dat snel veranderen. Ondertussen ben ik wel erg enthousiast geworden van de Åland eilanden. Daarom zou ik daar over willen steken naar Zweden in plaats van bij Vaasa. Dat geeft ruimte om een flinke ronde in zuid Finland te rijden. Dan lijkt het merengebied een mooie optie. Ik heb niet echt een beeld bij deze regio. Wat kan ik verwachten? Wat moet ik niet missen? Hoe is het terrein? Hoe zit het met de dichtheid van winkels en eenvoudige kampeerterreinen. Ik snap dat wildkamperen mogelijk is maar net iets meer (een kraan bv) heeft mijn voorkeur.
Kijk hier eens:

https://www.fietsersafstappen.nl/2018/0 ... eindelijk/
eindgebruiker schreef:
wo 09 mar, 2022 21:44
Hans van der Veeke heeft er gefietst https://vanderveeke.net/fiets2009/fietsen.htm
Dat was een hele goede tip. Ik heb geweldige informatie gekregen van Hans. Met zijn route ben ik meteen aan het knutselen geslagen zodat ik eindig in Turku om van daaruit te gaan Island-hoppen op Åland.
IMG_3543.jpg
Ik heb vergelijkbare plannen. Ik wil begin juni vertrekken en eind augustus terug in Meppel zijn. Oorspronkelijk ook via St. Petersburg en een vriend bezoeken in Finland. Dan vanuit Helsinki de boot naar Lübeck en via de Hanzeroute naar huis (Meppel).
Het was al m'n bedoeling om Kaliningrad heen te fietsen. Onderlangs loopt de Green Velo – East of Poland Cycling route. Dan door de Suwalki corridor als Rob de Wijk geen gelijk krijgt. Wat me zou verbazen gezien de moeite die het Poetin kost in Oekraïne.
Rusland lijkt nu niet realistisch. Plan B meer tijd in de Baltische Staten te besteden. En dan van daar de boot naar Lübeck. Joost ik fiets dus achter je aan :)