Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Kristiansand naar Zweden - Forum Wereldfietser

Van Kristiansand naar Zweden

We zijn plannen aan het maken voor deze zomer en één van de ideeën is met de boot van Eemshaven naar Kristiansand en van daaruit via de North Sea Cycle route richting Zweden te gaan. Omdat we allebei niet erg dol zijn op lange, steile hellingen, vroegen we ons af of het stuk door Noorwegen erg veel steile hellingen bevat. We hebben al veel in Zweden (zuid en midden) gefietst en dat vinden we goed te doen.
Dat valt heel erg mee, al moet ik wel zeggen dat ik van de andere kant ben komen fietsen, het kan dus dat de heuveltjes met de wijzers van klok mee wat pittiger zijn dan tegen de klok in, al kom je nergens echt hoog. Wat dus vooral lastig is is dat je regelmatig net niet genoeg momentum hebt om met de snelheid van de afdaling boven op het volgende heuveltje (al mag je zo niet eens noemen) te komen.
Die in Zweden zijn inderdaad wat vriendelijker maar ook vaak wel wat langer.
Dag Henk,

Ik vond de Noorse zuidkust ' killing' om te fietsen, het gaat op-en-neer, op-en-neer in tegenstelling tot Zweden waar het heuvellandschap minder grillig. Persoonlijk maar in Noorwegen zat ik nooit in een fijne cadans. Ik klim bij wijze van spreken liever langer dan dit korte ' gedoe' maar dan wel de hele fietsdag lang.

Zweden vind ik daarentegen een heerlijk fietsland en mopper ik bijna niet of nooit. Mijn man wil dan ook absoluut niet meer met mij + fiets naar Noorwegen.

Er zijn vast ook positievere ervaringen.
Je kan ook met de trein. In de loop van de middag in Oslo.
Dat kun je op de website van Europafietsers prima vinden. Met hoogteverschillen. Even de juiste etappe erbij pakken en je ziet hoe het profiel eruit ziet.

https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/

Gr. Anno