Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campings op OpenStreetmap - Forum Wereldfietser

Campings op OpenStreetmap

Ik kwam van de week ergens op internet een link tegen waar Sven Geggus op openstreetmap een project is begonnen waar op een speciale kaart veel campings zijn aangeven met diverse informatie over de camping. De link is hier te vinden. Misschien handig voor mensen die routes plannen voor de vakantie.
Bedankt dat is nu iets waarvan ik me afvroeg of het al bestond.

Cursorisch doorkijken leert dat in mijn buurt verschillende scoutsterreinen als camping aangeduid zijn op openstreetmap, hoe kan ik die daaruit halen?

Of algemeen, wat is de geijkte manier om op openstreetmap een terrein aan te duiden dat je als groep kan huren maar waar je niet als particulier terecht kunt? Tovenaar?

Edit: ik heb het gevonden, tags "group_only=yes" toevoegen en ook nog "scout=yes" toegevoegd, nu benieuwd of die uit de listing van opencamping gaat verdwijnen...
Het ziet er leuk uit. Maar ik begrijp nog niet helemaal het voordeel ten opzichte van Archies. Die kun je thuis downĺoaden en onderweg heb je de app.
Afgelopen jaren al vaak campings op OSM gezien, die in werkelijkheid al jaren niet meer lijken te bestaan.
Maar ik geef toe. Ook Archies is niet foutloos.
dunlop schreef:
di 01 feb, 2022 18:29
Het ziet er leuk uit. Maar ik begrijp nog niet helemaal het voordeel ten opzichte van Archies. Die kun je thuis downĺoaden en onderweg heb je de app.
Het voordeel ten opzichte van Archies is dat OpenStreetMap een gedistribueerde database is die door iedereen kan bijgewerkt worden. Als je iedereen campings in zijn buurt op OSM invoert en de boel wat in de gaten houdt is die data potentiëel beter dan Archies.

Een ander voordeel is dat dat de data in OSM zit en dus ook in Openfietsmap, en dus ook in je routeringsapp, als je met een smartphone navigeert. Dus geen aparte app nodig. Een derde voordeel is dat je met overpass-turbo (een query-tool voor osm) waarschijnlijk in een paar lijnen hetzelfde kan doen als de camping selector tool die Stef voor Archies maakte.
bdr schreef:
di 01 feb, 2022 22:26
Een ander voordeel is dat dat de data in OSM zit en dus ook in Openfietsmap, en dus ook in je routeringsapp, als je met een smartphone navigeert. Dus geen aparte app nodig. Een derde voordeel is dat je met overpass-turbo (een query-tool voor osm) waarschijnlijk in een paar lijnen hetzelfde kan doen als de camping selector tool die Stef voor Archies maakte.
Jaah, jah, inderdaad....
Ik moet bekennen dat ik er niks van snap.
De afgelopen 2 dagen geleerd van BRouter en OpenCamping en dat vind ik al heel mooi.

Ik zou het leuk vinden als een paar deskundigen hier eens een cursus willen geven.
Ik schrijf me er graag voor in.
Op youtube staan vrij veel filmpjes om je op weg te helpen voor het navigeren. Een cursus is dan misschien niet nodig. Maar wat ik vooral veel gedaan heb is veel oefenen met de GPS (in mijn geval een Garmin). Veel doen. Routes in je eigen omgeving maken, die fietsen, uitproberen, nog eens uitproberen. Oftewel het kost vrij veel tijd om vertrouwd te raken met de Garmin en de mappen die je allemaal kunt gebruiken.

Wat ik wel jammer vindt is dat de website garmin.openstreetmap.nl niet meer up to date gehouden wordt Die gebruikte ik regelmatig om een kaart van een land of gebied in één keer op de micro USB van de Garmin te zetten. Via de Garmin heb je nog wel de optie om bijv. deelkaarten via BaseCamp te installeren, maar dat is bijzonder traag. Dat duurt uren. Ligt vast aan de software van de Etrex30, maar wel jammer. Als iemand daar nog eens een oplossing voor heeft?

Die camping selector van Stef werkt overigens uitstekend. Je voert een route in en krijgt in één keer alle campings zichtbaar in de buurt van je route.
Fytsreizger schreef:
wo 02 feb, 2022 13:36
Wat ik wel jammer vindt is dat de website garmin.openstreetmap.nl niet meer up to date gehouden wordt
Een alternatieve site is extract.bbbike.org om je kaarten voor je garmin te downloaden (Basecamp versies zijn niet beschikbaar). Zie https://www.openfietsmap.nl/downloads/worldwide voor meer uitleg.
Fytsreizger schreef: Op youtube staan vrij veel filmpjes om je op weg te helpen voor het navigeren. Een cursus is dan misschien niet nodig. Maar wat ik vooral veel gedaan heb is veel oefenen met de GPS (in mijn geval een Garmin). Veel doen. Routes in je eigen omgeving maken, die fietsen, uitproberen, nog eens uitproberen. Oftewel het kost vrij veel tijd om vertrouwd te raken met de Garmin en de mappen die je allemaal kunt gebruiken.
Dat hebben wij opgelost door waar we ook heen gaan de navigatie in de auto aan te zetten, ook al weten we de weg. Zo leer je sneller met je gereedschap om te gaan, in ons geval is het een TomTom.
WimB schreef:
wo 02 feb, 2022 19:02
Dat hebben wij opgelost door waar we ook heen gaan de navigatie in de auto aan te zetten, ook al weten we de weg. Zo leer je sneller met je gereedschap om te gaan, in ons geval is het een TomTom.
Gelijk heb je en het is ook TomTom.
Onze Volvo 2013 heeft Volvo navigatie.
Die is achter, zelfs als je de nieuwste versie hebt, plus dat die de onhebbelijkheid heeft je met de auto fietsweggetjes op te sturen plus dat 'ie zegt: RECHTSAF! ..... pauze...... na 300 meter.
Je rijdt acuut een straat te vroeg in.
TomTom doet het snelheidsafhankelijk en dan zegt TomTom: na 300 meter rechtsaf, in de stad na 100 meter rechtsaf en op de snelweg na 500 of 1000 meter rechtsaf.
Hoe simpel kan het zijn.
Sorry, heeft niets met fietsen te maken maar ik moest even m'n hart lucht over die @#%navigatie van de Volvo.