Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pechhulp buitenland - Forum Wereldfietser

pechhulp buitenland

Goedemiddag, deze zomer gaan mijn vrouw en ik vanaf Maastricht via Straatsburg naar Konstanz vlak bij Zwitserland. Van zoekopdrachten in Google zijn we niet veel wijzer geworden. Wie heeft er ervaring met pechhulp buiten Nederland en België: zijn er verzekeringen, tips? Wat moet je doen als je dure fiets bijvoorbeeld ergens in 'the middle of nowhere' in Frankrijk stuk gaat? Ik hoor het graag. Groetjes, Frank
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
pechhulp buiten Nederland en België
Beste Frank,
Eerder had ik een fietsverzekering met pechhulp-werelddekking. Wel eens pech gehad, maar nooit gebruikt gemaakt van deze service. Ik neem altijd, zij het beperkt, reservemateriaal en gereedschap mee met als doel mezelf kunnen redden. Gaat er iets 'groots' kapot kan ik dat ook niet. Niet meegemaakt, maar ik heb me voorgenomen 'dan wel weer te zien'. Goed voorbereid op stap is belangrijk, spullen nakijken. Geen garantie natuurlijk.

Toen ik mijn ketting een keer brak in Albanië heb ik wel even gedacht hoe lang het zou duren voordat de pechhulp langs zou kunnen komen, maar daar bleef het bij omdat ik het zelf heb opgelost.

Op jullie te rijden route zitten vast ook fietsenzaken die dan zouden kunnen helpen.
Veel plezier op jullie fietstocht.
Gr. Anno
Allereerst, welkom!

Zorg er om te beginnen voor dat jullie fietsen in goede staat van onderhoud zijn voor vertrek. Vervolgens zou je een sleutelcursus kunnen overwegen om een aantal mogelijke problemen op te lossen. Voorheen ging dat in grotere groepen bij een aantal fietsenwinkels en vanuit deze vereniging bij Marten Gerritsen in Kiel-Windeweer.

Wat je ook zou kunnen doen is een kundig fietsenmaker te vragen voor een privé-cursus specifiek afgestemd op de afmontage van jullie fietsen. Vraag dat bijvoorbeeld eens aan de winkel waar jullie fietsen gekocht en/of in onderhoud zijn.

Wat voor fietsen gaat het om en in welke regio wonen jullie?
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
Wat moet je doen als je dure fiets bijvoorbeeld ergens in 'the middle of nowhere' in Frankrijk stuk gaat?
Hetzelfde als wanneer je goedkope fiets kapot gaat, repareren en doorfietsen. Zal wel weer om een e-bike gaan?
Zal wel weer om een e-bike gaan?
foei! Het is toch prima als fietsers die nog niet zo bedreven zijn in het vakantiefietsen hier om raad vragen. Zoals hieronder al gezegd: zorg dat je fiets in orde is en dat je kleine reparaties zelf kunt uitvoeren. Als je weet hoe je je band moet plakken en je versnelling en remmen moet afstellen en je gereedschap bij hebt om loszittende boutjes vast te draaien kom je al een heel eind. Soms gebeurt er iets wat je niet direct op kunt lossen en dan begint het avontuur pas echt. Uiteindelijk kan je overal in Frankrijk in de bus stappen en een fietsenmaker opzoeken of zelfs naar huis reizen.
Precies. Een goede fiets gaat zelden echt kapot, al kun je altijd pech hebben. Zoals Bert zegt, een fiets in goede staat, wat basaal gereedschap, reserve binnenbanden, en een sleutelcursus zoals bij m-gineering brengt je heel ver. Uiteindelijk ga je ook niet naar de andere kant van de wereld. Om wat voor fietsen gaat het?
Bert van Sprang schreef:
di 25 jan, 2022 10:12
Soms gebeurt er iets wat je niet direct op kunt lossen en dan begint het avontuur pas echt.
Helemaal mee eens, dat leidt ook tot verhalen die je weer thuis kunt vertellen.

Wat tips hoe om te gaan met pech in de volgende anecdote.
Op een vakantie in Duitsland brak de kabel van mijn voor derailleur. Ik heb altijd reservekabels bij me maar nu niet :(
Met behulp van mijn mobiel een fietsenmaker dichtbij opgezocht.
Fietsenmaker wilde mij, ondanks mijn wanhopige blik, pas na drie weken helpen. Een nieuwe kabel wilde hij mij wel verkopen.
Maar dan, hoe deze te installeren? Ik had geen cursus gevolgd. Gelukkig had ik een PDF met fietsreparatievoorbeelden in een oude mailbox staan.
Van mijn mobiel een hotspot gemaakt en de PDF gedownload op mijn iPad mini.
Met behulp van de PDF wist ik wat ik moest doen.
Gereedschap dat ik bij me had was voldoende (schroevendraaier, ringsleutel en tang). Reparatie ging in één keer goed.
Wel goed geordend te werk gaan zodat je je spullen in het oog kunt houden en niet één of ander onverlaat je tas met waardevolle spullen meeneemt (ik verrichte mijn werkzaamheden in een druk parkje in het centrum van een stad). Dit had ik mij aangeleerd na een ervaring in Sevilla: bij het eten van een ijsje werd ik door iemand afgeleid waardoor zijn kompaan mijn portemonnee uit mijn tas kon pakken


Tips zijn dus:
- weet je mobiel goed te gebruiken (zoeken, hotspot, data roaming)
- heb reservemateriaal bij je
- volg een reparatiecursus
- heb een instructie fietsreparaties bij je op een tablet (beter te lezen dan op dat kleine scherm van een mobiel)
- heb het juiste gereedschap
- hou zicht op je waardevolle spullen.

Ik ken geen pechhulp opties voor fietsers in het buitenland, behalve dan in Amerika (dwz een ervaring uit 2013).

Op het forum zijn topics te vinden die gaan over mee te nemen gereedschap / reservemateriaal.
en zorg daj je de inlogcodes van de wereldfietser bij de hand hebt.
Je kunt altijd een noodkreet plaatsen en dan wordt je overladen met tips :)
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
Wat moet je doen als je dure fiets bijvoorbeeld ergens in 'the middle of nowhere' in Frankrijk stuk gaat? Ik hoor het graag. Groetjes, Frank
Zorg dat je gemakkelijk aan de fietsen kan sleutelen. Zelf zou in nooit een fiets kopen zonder uitvalnaven. Een lekkeband is wel het minste wat je kan oplopen. Hier te zien hoe snel je wielen uit je fiets kan halen.
Ik heb vroeger 'talloze' keren mijn achterband geplakt zonder hem uit de fiets te halen. Met de drieversnellingsfietsen van toen was het bepaald geen feestje om het wiel er uit te halen.
WimB schreef:
di 25 jan, 2022 12:17
Een lekkeband is wel het minste wat je kan oplopen.
Een lekke band is geen materiaalpech, een lekke band is gewoon een lekke band, toch? :wink:

Verder heb ik geen ervaring met pechhulpdiensten, maar ik denk dat de basis toch is: zelfredzaam en creatief zijn.

Zorg dat je fiets goed in elkaar steekt en dat je basale reparaties zelf uit kunt voeren.

En gebeurt er iets dat je niet direct zelf kunt verhelpen: zie het niet als pech, maar als een avontuur. :lol:
Lift naar een plaats met een fietsenwinkel, zoek hulp bij lokale fietsers of online (warmshowers, facebookgroepen)

Tussen Maastricht en Konstanz fiets je door uitermate welgestelde, veilige en ontwikkelde gebieden, dus eigenlijk kan er hoe dan ook niks fout gaan.



Mijn eigen internationale pechverhaal: in 2005 was ik met 2 fietsmaatjes in Luxemburg (racefietsen, basecampen op een camping en met de trein heen en terug want geen auto want student).
Tijdens een ritje lette ik niet op en crashte ik op enorm onnozele wijze de carbon voorvork van mijn racefiets doormidden, waardoor ik geen meter verder meer kon fietsen. Oplossing: met Nederlandse vakantiegangers mee terug gelift naar de camping.
Kapotte vork uit fiets gehaald.
Op de camping bij de receptie in het telefoonboek (want 2005 dus nog geen smartphones) naar fietsenzaken gezocht. Volgende dag met bus en trein naar Luxemburg stad (grootste stad, dus meeste kans op succes), daar bij een fietsenwinkel een nieuwe vork gescoord, starnut over laten zetten, terug naar de camping, vork monteren en 's middags zat ik weer op de fiets!
Bert van Sprang schreef:
di 25 jan, 2022 10:12
Zal wel weer om een e-bike gaan?
foei! Het is toch prima als fietsers die nog niet zo bedreven zijn in het vakantiefietsen hier om raad vragen.
En ergens is het ook best wel raar dat je met een kapot koekblik wél in heel Europa geholpen kunt worden, maar dat zoiets voor de fiets nog niet echt bestaat.
Leon schreef:
di 25 jan, 2022 12:26
Ik heb vroeger 'talloze' keren mijn achterband geplakt zonder hem uit de fiets te halen. Met de drieversnellingsfietsen van toen was het bepaald geen feestje om het wiel er uit te halen.
Jij weet toch ook dat je met regen meer kans hebt op een lekke band. Dus heb ik altijd een reserve binnenband bij me, om dat getob in de regen te voorkomen. En voor de racefiets een opvouwbare buitenband. Uitvalnaven wat een uitvinding.
De pechhulpverzekering voor auto’s moet ook niet overschat worden; uiteindelijk moest ik ooit in Frankrijk ook gewoon door een lokale garage geholpen worden, niet heel verschillend tov forse pech aan je fiets. Bovendien betaal je al die jaren dat je lid bent fors voor uiteindelijk vrij beperkte service voor zaken die je met enige vindingrijkheid zelf ook kunt regelen.

Ik denk dat alle fiets-tips wel gegeven zijn; hoewel we nog niet weten om welke fietsen het gaat. Met een goed onderhouden fiets van start zou ik me geen zorgen maken.
Misschien ENRA contacteren? Dacht heel Europa als pechverhelping.
Welkom op dit forum!

Misschien ten overvloede: als je een of andere pechhulpinstantie vindt (gebruik ook de zoekfunctie op dit forum, ik heb een vage herinnering aan een eerder bericht hierover), vraag dan voor de zekerheid goed na wat ze je precies bieden, als je op zaterdag om 18:13 in Frankrijk 15 km voor het eerstvolgende dorp met een gebroken voorvork *) staat. Om te voorkomen dat je misschien betaalt voor een service terwijl je het toch zelf moet oplossen.

Alvast veel fietsplezier gewenst!

Carl

*) Dat van die voorvork is willekeurig gekozen, zo vaak breken die niet. Dat pech altijd in het weekeinde net na winkelsluitingstijd plaatsvindt op een plek waar sowieso helemaal geen winkels zijn, is echt waar.
Meer dan 80% van de reparaties is klein. Dat kun je zelf
Een klein deel is grote reparaties. Dan moet je improviseren. Dat hoort er ook bij. Houd rekening met het onverwachte en als het zich voordoet accepteer het dan. Er is altijd een oplossing, zeker in onze buurlanden,
Als repareren geen optie is (zoals destijds bij Corries ligfiets aan het eind van dit verhaal), dan is het wel fijn als je reisverzekering er daarna voor zorgt dat het fietswrak wordt opgehaald. Dat hadden we namelijk nodig om een vergoeding van de fabrikant te krijgen. De fiets was nog maar een jaar oud.
Overal in Europa is een fietsenmaker dichtbij.
En duurt het een dag voordat je onderdeel er is, geen nood, geniet van de mooie omgeving waar je bent en maak er een fijne dag van met terras en wandeling.

Het is toch vakantie?
Ik heb soms de indruk dat er mensen zijn die alleen maar gericht zijn op hun DOEL, hun EINDBESTEMMING.

EDIT
En @keesswart heeft zeker een punt, maar heb je daar een fietsverzekering voor nodig?
Je vindt altijd wel een manier om de fiets terug naar huis te sturen.
Poppink schreef:
di 25 jan, 2022 18:12
Je vindt altijd wel een manier om de fiets terug naar huis te sturen.
Het opsturen van een simpel wijnrek vanuit Schotland was 25 jaar geleden al zo duur, dat ik toen een week lang met een lullige doos op mijn drager ben doorgefietst (zie dit verhaal). Een compleet fietswrak verzenden zal al gauw een veelvoud kosten van een wijnrek.

Zes jaar eerder hadden we diezelfde Reis- en Kredietbrief ook al gebruikt om onze fietsen uit Zwitserland op te laten halen. Die fietsen waren toen niet kapot, maar Corrie was te ziek om met haar bagage terug naar huis te reizen (zie dit draadje).