Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pechhulp buitenland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

pechhulp buitenland

In 2016 waren we ruim 1 week onderweg, de ' Groene valleienroute" net onder stad Luxemburg toen Wim zijn frame brak, op het moment supreme viel,dacht ik, mijn hele vakantie in duigen :cry: , zat ik 1 avond in zak en as maar na nachtje slapen kregen we de tegenwoordigheid van geest om in oplossingen te denken, ik ben fietsend naar het station gegaan en Wim steppend en lopend, daar de trein terug naar NL genomen, zelfs beetje trots hoe goed we met tegenslagen om konden gaan, hebben we onze vakantie voortgezet met auto en 2 racefietsen naar de Franse Alpen.

Kortom, die situatie vooral heeft me leren meebewegen en uiteindelijk hebben we een superleuke verrassende vakantie gehad. De reparatie kwam zodra we weer thuis warem.
keesswart schreef:
di 25 jan, 2022 18:31
Het opsturen van een simpel wijnrek vanuit Schotland was 25 jaar geleden al zo duur, dat ik toen een week lang met een lullige doos op mijn drager ben doorgefietst (zie dit verhaal). Een compleet fietswrak verzenden zal al gauw een veelvoud kosten van een wijnrek.

Zes jaar eerder hadden we diezelfde Reis- en Kredietbrief ook al gebruikt om onze fietsen uit Zwitserland op te laten halen. Die fietsen waren toen niet kapot, maar Corrie was te ziek om met haar bagage terug naar huis te reizen (zie dit draadje).
Wie koopt er nou een wijnrek als 'ie op fietsvakantie is. :)
De reis- en kredietbrief is 31 jaar geleden ingezet.
Ik denk dat je vandaag de dag goed kijkt naar je zorgverzekering en daarnaast een reisverzekering afsluit om je bij ernstige zaken uit de brand te helpen.
Een ligfiets (zie eerdere post van @keesswart) is andere koek dan een gewone fiets, dat is duidelijk.
.
Marjan schreef:
di 25 jan, 2022 18:34
In 2016 waren we ruim 1 week onderweg, de ' Groene valleienroute" net onder stad Luxemburg toen Wim zijn frame brak, op het moment supreme viel,dacht ik, mijn hele vakantie in duigen :cry: , zat ik 1 avond in zak en as maar na nachtje slapen kregen we de tegenwoordigheid van geest om in oplossingen te denken, ik ben fietsend naar het station gegaan en Wim steppend en lopend, daar de trein terug naar NL genomen, zelfs beetje trots hoe goed we met tegenslagen om konden gaan, hebben we onze vakantie voortgezet met auto en 2 racefietsen naar de Franse Alpen.

Kortom, die situatie vooral heeft me leren meebewegen en uiteindelijk hebben we een superleuke verrassende vakantie gehad. De reparatie kwam zodra we weer thuis warem.
Zo zie je maar, er zijn altijd uitwegen. Zelfs superleuke.
Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij/zij/hem/het/inclusief vreest.

Nu ik lees wat me allemaal kan overkomen denk ik er sterk over om mijn noodsetje, bestaande uit een paar imbussleuteltjes, een schroevendraaiertje, een plaksetje, een binnenband, een paar tie-wraps en een rolletje snelverband uit te breiden met een rolletje stevig tape.
Als de nood echt aan de man komt staan er altijd mensen voor je klaar in deze uiteindelijk erg saamhorige wereld.
Voorbije zomer deden de remmen het niet meer goed toen ik in de Savoie fietste. Met het materiaal dat ik bij had kreeg ik het niet opgelost. Op zoek naar een fietsenmaker in de regio ontdekte ik het inukshuk-café, een fietscafé waar je zelf aan je fiets mag sleutelen. De vriendelijke uitbater zette meteen een fietshersteller in om te helpen. Helemaal opgelost kregen we het probleem niet maar dankzij de inventiviteit van de fietshersteller kon ik toch verder fietsen. Dat leverde me een leuke herinnering op aan mijn reis.
Schermafbeelding 2022-01-25 om 18.54.02.png
Schermafbeelding 2022-01-25 om 18.53.16.png
Schermafbeelding 2022-01-25 om 19.23.17.png
Poppink schreef:
di 25 jan, 2022 18:56
Een ligfiets (zie eerdere post van @keesswart) is andere koek dan een gewone fiets, dat is duidelijk.
Ik heb de link van Kees niet doorgelezen, maar heb zelf wel een ligfiets. Een ligfiets heeft grotendeels dezelfde onderdelen als een niet-ligfiets. De vorm is anders, kabels en ketting zijn wat langer, verder zie ik niet zoveel verschil als het gaat om reparatie/onderhoud.
martin schreef:
di 25 jan, 2022 19:15
Poppink schreef:
di 25 jan, 2022 18:56
Een ligfiets (zie eerdere post van @keesswart) is andere koek dan een gewone fiets, dat is duidelijk.
Ik heb de link van Kees niet doorgelezen, maar heb zelf wel een ligfiets. Een ligfiets heeft grotendeels dezelfde onderdelen als een niet-ligfiets. De vorm is anders, kabels en ketting zijn wat langer, verder zie ik niet zoveel verschil als het gaat om reparatie/onderhoud.
Ik bedoelde transport terug naar Nederland in geval van persoonlijke of materi"ele pech.
martin schreef:
di 25 jan, 2022 19:15
Ik heb de link van Kees niet doorgelezen, maar heb zelf wel een ligfiets. Een ligfiets heeft grotendeels dezelfde onderdelen als een niet-ligfiets.
De onderdelen waren niet het probleem...

Afbeelding

Zie ook dit draadje.
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
Goedemiddag, deze zomer gaan mijn vrouw en ik vanaf Maastricht via Straatsburg naar Konstanz vlak bij Zwitserland. Van zoekopdrachten in Google zijn we niet veel wijzer geworden. Wie heeft er ervaring met pechhulp buiten Nederland en België: zijn er verzekeringen, tips? Wat moet je doen als je dure fiets bijvoorbeeld ergens in 'the middle of nowhere' in Frankrijk stuk gaat? Ik hoor het graag. Groetjes, Frank
Hoi Frank, gebruik je Komoot? Zoja, bij de betaalde versie zit een gratis pechhulp verzekering:

https://www.komoot.com/premium/insurance

Zeker een prima deal als je de verzekering zou willen afsluiten
keesswart schreef:
di 25 jan, 2022 19:59
martin schreef:
di 25 jan, 2022 19:15
Ik heb de link van Kees niet doorgelezen, maar heb zelf wel een ligfiets. Een ligfiets heeft grotendeels dezelfde onderdelen als een niet-ligfiets.
De onderdelen waren niet het probleem...
Ai :oops: dat is inderdaad andere koek. In de loop der jaren wel begrepen dat meerdere Orca's de eindstreep van een reis niet haalden...
martin schreef:
di 25 jan, 2022 20:57
Ai :oops: dat is inderdaad andere koek. In de loop der jaren wel begrepen dat meerdere Orca's de eindstreep van een reis niet haalden...
Dan zie je ze stranden op de stranden. :wink:
Hoi teegelbeckers,

Helaas bestaat dit nog niet. In het verleden heb ik daar wel over gehad met een bekend NL's fietsmerk om zoiets op te zetten maar dat bleek niet zo eenvoudig te zijn. Je hebt naast de onderdelen ook de mankracht nodig om dit op te pakken en dan moet het ook nog voor een redelijke prijs zijn. Een gebroken ketting (als voorbeeld genoemd) is iets wat binnen 5 minuten is op te lossen maar alle logistiek daarom heen is alleen te doen als er voldoende mensen zijn die die service willen afnemen. En hoe gaaf vakantiefietsen ook is, er zijn er gewoon niet voldoende van.

Wat dan wel te doen?
drie opties:
1. zelf leren hoe je een fiets moet repareren. Maar dat moet je maar willen of leuk vinden. Als dat het geval is gaat er een wereld aan vrijheid voor je open. Een fiets is technisch gezien een erg eenvoudig apparaat. Is echt te leren.
2. Voordat je vertrekt je fiets laten onderhouden door een ervaren fietsenmaker. Bij twijfel zaken vervangen zoals banden, kettingen, tandwielen, etc.
3. flexibiliteit....ik noem het altijd 'soepel in de heupen blijven :D '. Als iets kapot gaat waar je echt niet verder mee kunt fietsen vraag je aan omstanders of je fiets even achterop een pickup of iets anders kan. Dat lukt altijd. Naar de eerst volgende stad en daar laten maken.

Optie 3 brengt je als reiziger echt overal.... :D


Succes...
Johojo schreef:
di 25 jan, 2022 20:23
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
Goedemiddag, deze zomer gaan mijn vrouw en ik vanaf Maastricht via Straatsburg naar Konstanz vlak bij Zwitserland. Van zoekopdrachten in Google zijn we niet veel wijzer geworden. Wie heeft er ervaring met pechhulp buiten Nederland en België: zijn er verzekeringen, tips? Wat moet je doen als je dure fiets bijvoorbeeld ergens in 'the middle of nowhere' in Frankrijk stuk gaat? Ik hoor het graag. Groetjes, Frank
Hoi Frank, gebruik je Komoot? Zoja, bij de betaalde versie zit een gratis pechhulp verzekering:

https://www.komoot.com/premium/insurance

Zeker een prima deal als je de verzekering zou willen afsluiten
Gelet op de polisvoorwaarden is van de verzekeringen niet zo heel veel te verwachten. Ze bieden bij pech niet meer dan wat je zelf kunt regelen (taxi, onderdelen door webwinkel/thuisfront laten opsturen)ENRA brengt je hooguit terug naar je startpunt. Ik heb eens met ENRA contact gehad over wat het startpunt is bij een meerdaagse tocht. Het is het startpunt van de dag. (er staat ook niet naar' huis of zoiets. Komoot is dan wel lekker goedkoop. De verzekering via AXA brengt je niet zo heel ver van je pechpunt (max 50km). maar het ontzorgt wel lekker, een enkel telefoontje in het Nederlands en dan het beste hopen. Maar goed, sta je met je kapotte fiets op een treinsstation met treinen waar je fiets niet in mag.
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
...ergens in 'the middle of nowhere'...
Er is geen middle of nowhere wat dit betreft; zeker niet in Europa. Er zal zich altijd vroeg of wat later een oplossing aandienen. Gaat -bijna- als vanzelf.
Als je wielrenbandjes op zijn wil Peter Sagan je best helpen:
"Peter Sagan is woensdag 32 jaar oud geworden. De drievoudige wereldkampioen is momenteel op trainingsstage in Spanje, waar hij een gestrande wielertoerist uit de nood hielp."
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220127_93262831
Leon schreef:
do 27 jan, 2022 10:48
Als je wielrenbandjes op zijn wil Peter Sagan je best helpen:
"Peter Sagan is woensdag 32 jaar oud geworden. De drievoudige wereldkampioen is momenteel op trainingsstage in Spanje, waar hij een gestrande wielertoerist uit de nood hielp."
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220127_93262831
Geweldige kerel vind ik dat. die eet cassettes voor z'n ontbijt. maar doet hij ook kapotte motortjes of moet je dan toch bij Cancellara zijn?

https://www.youtube.com/watch?v=RohsW2mbWxk
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
Goedemiddag, deze zomer gaan mijn vrouw en ik vanaf Maastricht via Straatsburg naar Konstanz vlak bij Zwitserland. Van zoekopdrachten in Google zijn we niet veel wijzer geworden. Wie heeft er ervaring met pechhulp buiten Nederland en België: zijn er verzekeringen, tips? Wat moet je doen als je dure fiets bijvoorbeeld ergens in 'the middle of nowhere' in Frankrijk stuk gaat? Ik hoor het graag. Groetjes, Frank
Ben wel benieuwd wat TS met de gegeven reacties gaat doen en of hij een verzekering heeft gevonden.
Erna brengt je naar je vertrekplaats van dezelfde dag, niet naar huis, en betaalt je herstelling.
een fietsenmaker vinden die je wil en kan helpen is puur geluk. In de vakantie en met gebrek aan onderdelen geen sinecure. Ik rijd ondertussen al 5000 km met de door een Franse fietsenmaker vakkundig herstelde derailleur omdat er geen wisselstukken zijn.
Goed onderhoud is natuurlijk het begin. Als er toch wat gebeurt zijn de meeste problemen relatief klein en met wat basale kennis zelf op te lossen. Die kennis kunnen je opdoen bij de bekende m-gineering reparatiecurssussen die nu weer begonnen zijn: http://www.m-gineering.nl/ De eerste twee bijeenkomsten zijn al volgeboekt, maar er komen er vast meer.
Johojo schreef:
di 25 jan, 2022 20:23
teegelbeckers schreef:
ma 24 jan, 2022 15:54
Goedemiddag, deze zomer gaan mijn vrouw en ik vanaf Maastricht via Straatsburg naar Konstanz vlak bij Zwitserland. Van zoekopdrachten in Google zijn we niet veel wijzer geworden. Wie heeft er ervaring met pechhulp buiten Nederland en België: zijn er verzekeringen, tips? Wat moet je doen als je dure fiets bijvoorbeeld ergens in 'the middle of nowhere' in Frankrijk stuk gaat? Ik hoor het graag. Groetjes, Frank
Hoi Frank, gebruik je Komoot? Zoja, bij de betaalde versie zit een gratis pechhulp verzekering:

https://www.komoot.com/premium/insurance

Zeker een prima deal als je de verzekering zou willen afsluiten
Mijn ervaring is dat AXA assistence (met hen heeft komoot een contract) om te janken is zo slecht. 3x nodig gehad. 2x bellen ze me 3 uur later terug, nadat ik eerst met een Engelssprekende medewerker moest bellen om een terugbelverzoek aan te maken. Gisteren nog namen ze na 15 minuten en verschillende keren proberen gewoon niet op. Ergo ze zijn er niet als je ze nodig hebt.

Overigens pechhulp is wel handig. Als je voor ieder mogelijke vorm van pech materiaal en gereedschap mee moet sjouwen, heb je haast een tas nodig alleen voor het gereedschap.
Gelet op de polisvoorwaarden is van de verzekeringen niet zo heel veel te verwachten. Ze bieden bij pech niet meer dan wat je zelf kunt regelen (taxi, onderdelen door webwinkel/thuisfront laten opsturen)ENRA brengt je hooguit terug naar je startpunt. Ik heb eens met ENRA contact gehad over wat het startpunt is bij een meerdaagse tocht. Het is het startpunt van de dag. (er staat ook niet naar' huis of zoiets. Komoot is dan wel lekker goedkoop. De verzekering via AXA brengt je niet zo heel ver van je pechpunt (max 50km). maar het ontzorgt wel lekker, een enkel telefoontje in het Nederlands en dan het beste hopen. Maar goed, sta je met je kapotte fiets op een treinsstation met treinen waar je fiets niet in mag.
[/quote]

ENRA betaalt je transport en je herstelling ( en soms heb je al meer dan 50km gefietst). Toen ik in Frankrijk op een verlaten weggetje panne had, ben ik door hen zeer goed geholpen en met wat ik spaarde, kan ik nog jaren lid blijven
Heb zelf meegemaakt dat in België het frame van m'n pas een jaar nieuwe fiets was gebroken. Kon m'n verdere fietstocht wel vergeten. Trein naar huis genomen en tot verbazing van m'n collega's ook eerder met m'n werk begonnen. Omdat er nog garantie op zat, heeft de fabriek een nieuw frame aan de rest van de onderdelen gezet. Helaas in een andere kleur wat ik niet mooi vond.