Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
Op een dag sta je op en zie je dit op de weegschaal:
1.jpg
Genoeg is genoeg denk ik dan en ik post het volgende op facebook: "126kg is toch zwaar erover. Ik ga op dieet, doei!"
Ach, je hebt vast schoenen met loden zolen aan.
Trek die uit en dan zul je 88 kg zien staan. :lol:
't Kan ook nog het gewicht met fiets en vakantiebagage zijn ;)
Inleiding

De gedachte om alleen op fietsreis te vertrekken komt natuurlijk niet uit de lucht gevallen. Ik heb alleen al een aantal korte fietsreizen gemaakt (zie bijvoorbeeld Pinksteren met Pasen), ik heb samen met vrouw en kinderen de Frontlijnroute afgereden, we hebben in Spanje rondgereden, ik heb wel wat lange dagafstanden gereden maar de vraag "Wat gebeurt er als ik er echt de tijd voor neem?" hangt al een hele tijd in mijn hoofd.

Natuurlijk steekt Corona hier wat stokken in het wiel. Eigenlijk was ik graag in de lente van 2021 vertrokken maar gezien de traagheid waarmee de Belgische vaccinatiecampagne van start gaat is dat onmogelijk, uiteindelijk heb ik pas half augustus mijn tweede prik gekregen. Ik plan tentatief om begin oktober te vertrekken, dan weet ik zeker dat iedereen goed aan het schooljaar begonnen is.

Dag 0: 27 september 2021

Op 27 september staat mijn vrouw huilend van de pijn met een compleet verwrongen arm aan de deur. Ze is op het rotslechte fietspad voor ons huis gevallen en door een buur naar huis gebracht. Mijn vrouw heeft naar Belgische normen een fantastische fietsweg van en naar haar werk: langs de Netedijk en de fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Maar de laatste paar honderd meter zijn een betonnen fietspad langs een steenweg met platen die in alle richtingen liggen. Met de zon in de rug heeft ze een opstaande rand van 10cm niet gezien hoewel ze hier al jaren langs fietst.

Het verdikt is "onderarm gebroken", 6 weken thuis om te revalideren.

Uiteindelijk ben ik op 21 november toch vertrokken. Ik ga niet beweren dat het triviaal was, ik heb serieus getwijfeld of november nog wel een moment was om te vertrekken. Maar de eerstkomende maanden wordt het weer er zeker niet beter op dus ben ik met een klein hartje de fiets opgesprongen. Wat volgt is een geredigeerde versie van mijn dagelijkse verslagen naar het thuisfront.
Dag 1: Lier - Bivouac de Mazée

filename-7.jpg
Ik vertrek met een klein hartje maar het weer zit toch mee, ik vertrek zonder regenjas met de softshell aan, wat natuurlijk zwaar optimistisch was, een half uur later kan ik mijn nieuwe R7 jas al aantrekken, en die gaat de rest van de dag niet meer uit.

Het programma van vandaag is bekend terrein, eerst richting Leuven, dan die lange ravel naar Namen en dan langs de Maas naar de mooie bivakzone van Mazée die ik hoop te bereiken.

1.jpg
Tussen Leuven en Jodoigne stuurt brouter me waarempel langs een heleboel gravel. Normaal hou ik van gravel maar in deze gietende regen is het toch wat minder. Ketting drie keer proberen te smeren maar dat is hopeloos.

Als ik in Namen ben stopt het zowaar even met regenen waardoor ik mijn eerste dieetfoto kan maken:

2.jpg
(Ik heb voor de rest van de reis elke dag op facebook foto's gepost van wat ik at tijdens mijn "dieet").

Verderop is allemaal bekend terrein, begin januari ben ik met mijn vrouw van Namen naar de franse grens gefietst langs de Maas, ik herken nog vele plekken. Wel veel omleidingen omdat er veel gewerkt wordt aan het fietspad, hopelijk is dat tegen de zomer af.

Gelukkig blijft het niet de hele dag regenen. Op zich is mijn regenkledij prima maar ik moet opletten dat ik niets nat laat worden in de miezer of van het zweten want het droogt niet (handschoenen, muts).

Eigenlijk blijf ik te lang doorfietsen om goed te zijn maar ik bereik de bivakplaats toch. De eindklim valt wel flink tegen, ik geraak niet boven en moet duwen. Ik stel me ook vragen bij mijn versnellingen, vooraan heb ik een 42T/26T combinatie die van mijn oude vakantiefiets komt, achteraan een 11-40T cassette. Gisterenavond heb ik nog een nieuwe ketting gemonteerd.
Het 42T kettingblad is met nieuwe ketting toch te versleten, veel geratel. 26T was nog te groot voor de eindklim naar de bivak, waarom heb ik de 40T/24T combinatie toch niet gemonteerd?

3.jpg
165,5km - 12,7km onverhard - 748hm
Ik weet niet precies waar dit draadje over gaat en waar het naartoe gaat. Wel respect voor je doorzettingsvermogen. 💪🏻
Nu al mooi!
LHTJoost schreef:
zo 16 jan, 2022 22:19
Ik weet niet precies waar dit draadje over gaat en waar het naartoe gaat. Wel respect voor je doorzettingsvermogen. 💪🏻
Dit is een verslag van een recente fietsreis in Europa dat ik dag na dag probeer te posten. Ik antwoord graag op vragen en opmerkingen tenzij ik denk dat ze in komende episodes zowieso beantwoord worden.
Goed initiatief, bdr. 💪 Ben benieuwd naar het eindgewicht, maar nog meer naar de reisverslagen.
Op dag één en met zeer matig weer 165 km... lekker bezig zo! :)
165 km met volle bepakking, dat doe ik je niet na.
Dat is 8¼ uur volcontinu op de fiets en dan trap je stevig door.
Ongelofelijk @bdr, petje af!
Haha ... rustig aan beginnen...Kudo's :wink: Benieuwd naar het vervolg
Spannend en een indrukwekkende afstand. Ik ben benieuwd waar je de tent opzette. Verder valt me op dat ik het verzet toch vrij licht vind en verstandig om dan gezien je gewicht eerder en wat groter achtertandwiel te nemen dan een kleiner voortandwiel. En hoewel ik weet dat je in deze tijd meer bagage mee moet nemen lijkt me dit toch wel veel. Daar in snijden lijkt me zinvoller dan een kleiner voortandwiel monteren. En natuurlijk willen we snel meer horen. Fietsverhalen zijn de krenten in de pap.
Wim schreef:
ma 17 jan, 2022 11:18
En hoewel ik weet dat je in deze tijd meer bagage mee moet nemen lijkt me dit toch wel veel. Daar in snijden lijkt me zinvoller dan een kleiner voortandwiel monteren.
Dat zou lichter fietsen en dan zou het dieetdoel alleen toch juist verder weg zijn?

Bdr ik wens je veel fietsplezier!
Dag 2: Bivouac de Mazée - Yoncq

filename-10.jpg
Slecht geslapen vannacht, voor de eerste keer in deze voor mij nieuwe tent. Ik moet de tent met meer dan 2 pikketten opstellen want zo flappert ze teveel in de wind. De bivak is ondanks het ochtendgrijs nog steeds even mooi. Ook fijn dat er een toilet is.

1.jpg
Mijn opruimprocedure moet ik nog finetunen want ik krijg koud voor ik op de fiets zit. Gelukkig is het vandaag een koude maar droge dag.

Het terrein is nog steeds bekend, het lijkt wel een trip down memory lane. Eind september zijn we aan de bivak gepasseerd tijdens een weekend Viroinval en het grootste gedeelte van de rit van vandaag heb ik in juni 2020 gereden als zelf-georganiseerde Expeditie Natuurpunt omdat de echte wegens Covid afgelast was.

Maar het blijft toch wel adembenemend hoe de Maas hier door de Ardennen snijdt op de Frans-Belgische grens. Het fietspad langs de Franse kant is ook veel beter dan langs de Belgische kant.

In Monthermé inkopen gedaan in de supermarkt en water gekocht, kraantjes op kerkhoven zijn nu allemaal afgesloten.

2.jpg
Met de vele bochten duurt het toch lang voor je in Charlesville-Mézières bent, daarna volgt wat onduidelijke weg langs allerlei vijvers en bebouwing en snelwegen en treinsporen, het duurt tot Sedan tot je je weer echt in de Maasvallei voelt.

3.jpg
Het fietst wel lekker zo in de zon maar de juiste hoeveelheid laagjes is nog moeilijk, teveel is ook maar zweten. Ik reed vandaag met T-shirt, onderpull Decathlon en regenjas, fleece erbij was net te warm. In de zon perfect. Tot Charlesville-Mézières had ik veel wind in de rug, nadien koude tegenwind en lichte pijn in de linkerknie.

Tegen 16u aan ga ik op zoek naar een plaats om te slapen. Volgens Archies is Camping Les Bouleaux in Inor open maar wanneer ik bel word ik nog net niet luidop uitgelachen, het is winterseizoen en dan is de camping nooit open. Spijtig, niet dat ik een camping nodig heb maar het had de trip down memory lane compleet gemaakt, in 2017 heb ik daar met mijn vrouw gekampeerd tijdens een fietsweekend vanaf Virton. Gelukkig biedt zich iets verder een prima wildkampeerplek aan met mooie zonsondergang bovenop.

4.jpg
120,9km - 4,5km onverhard - 406hm

Edit: datum
Wim schreef:
ma 17 jan, 2022 11:18
Ik ben benieuwd waar je de tent opzette.
Bivouac de Mazée is één van de zeer mooie bivakzones in Viroinval en het bos van Chimay, zie https://bivakzone.be onder La Grande Traversée. Ik vind dit de mooiste kant van België.
Dank voor je verslag, @bdr!

Brood, kaas, zakmes. Het punt waarnaar alle vakantiefietsers over de hele wereld op enig moment convergeren! :)
Dag 3: Yoncq - Ailly-sur-Meuse

filename-16.jpg
Om maximaal van de korte dagen te kunnen genieten probeer ik om 8 uur weg te zijn maar ondanks de frisse ochtend geraak ik toch nog niet op tijd weg.

Ik twijfel tussen de hoeveelheid laagjes en regenjas of shoftshell. Er is een groot verschil in temperatuur tussen zon en schaduw. Open hemel, prachtige blauwe lucht en de Maasvallei is zoals gekend prachtig.

1.jpg
De route volgt de hele tijd de Maasroute, daar had Kees Swart toch meer tijd in gestoken voor de Frontlijnroute. Voor Verdun is er een prachtig stuk gravel met wind in de rug.

2.jpg
Bij een brug heb ik een lang gesprek met een visser over onder meer COVID, hij was niet gevaccineerd want gelovig en de vissen (duizenden!) beten niet wegens noordenwind. Toch wel een fijne man. Mede dankzij dit gesprek niet op tijd in Verdun geraakt om te middageten, dan maar bij een hele mooie picknickplek gestopt. Hier ook de tent kunnen laten drogen, de binnentent was toch heel nat geworden in de buitentent. Morgen moet ik de binnentent uithaken en apart opbergen.

3.jpg
Mijn Garmin Edge 530 kan niet met Garmin Connect de app verbinden als hij een koers aan het opnemen is. Mijn track liep teneinde in Verdun, ik moest een nieuwe koers laden dus een nieuwe opname moeten beginnen.

Ik was veel vergeten van Verdun, maar bij het rijden langs de kades en door een tunnel langs het water kwam dat terug. Na Verdun begint eindelijk nieuwe weg, tot hiertoe heb ik alles al eens gereden, o.a. tijdens de Frontlijnroute.

Het eerste stuk viel wel al tegen: de Route de la Libération was één lange saaie départemental van 21 km aan één stuk met veel vrachtwagens. Saint-Mihiel had ik ook meer van voorgesteld, goed dat de Frontlijnroute dat allemaal liet liggen.

Wondermooie zonsondergang vanop mijn slaapplek.

4.jpg
127km - 14,1km onverhard - 787hm
Ik kijk nu al uit naar morgen.
Kerel, wat kunt u fietsen!
Ha, bekend terrein ;-). Ten zuiden van Verdun ligt al een onverhard jaagpad en een overwoekerde spoorlijn, dus zo moeilijk kan het voor de Fransen niet zijn om ook daar een voie verte aan te leggen.

Net als het afleggen van dikke honderdplussers als de dagen zo kort zijn, is het droog zien te krijgen van een tent in november best wel een uitdaging. Na zo'n 12 uur bivakkeren in een frisse novembernacht is elke tent bij het ochtendgloren een druipsteengrot geworden.