Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
Met als groot nadeel dat je al die nattigheid mee naar binnen neemt.
…maar ik hou erover op. Ik wil je niet overtuigen. Ik zeg wat ik doe.
In de gegeven omstandigheden wordt alles 's nachts nat van de condens. Door de tassen bij mij in de tent te houden blijven ze droog, tenzij ik te lang wacht om ze in de tent te leggen.
Dag 32: Alcaraz—Embalse de Guadalen

filename-50.jpg
1.jpg
Seven O'Clock Rain
Deze morgen eindelijk nog eens op tijd opgestaan en gemerkt dat mijn wekker te vroeg staat. Het wordt pas tegen achten licht, heeft geen zin om dan om 7u30 klaar te zijn om te beginnen opbreken. Het zag er lange tijd naar uit dat ik een epische zonsopgang zou kunnen fotograferen in dit immense dal maar de zon is uiteindelijk achter de wolken blijven steken.

2.jpg
Epische kampeerplek toch?
Terug onderweg blijft de gps mij naar de onbruikbare oude spoorlijn sturen. Ik denk er het mijne van, de spoorlijn ligt vol reuzegroot grind, wordt door alle mogelijke wegen onderbroken en de boeren hebben hun hekken er dwars over gezet. Waarschijnlijk een overijverige Spanjaard die zijn wensen voor werkelijkheid neemt en hier een fietsroute heeft getekend op OSM. Ik neem de drukke N-weg die parallel loopt.

3.jpg
Maar even verder in Reolid is er terug een aanduiding en staan er picnicbanken, echter zonder toegang tot de oude spoorweg. Wat verder na het dorp ben ik terug vertrokken, eerst is de oude spoorlijn nog half overgroeid maar na een tijdje beland ik op een gravelboulevard van 4m breed. Helemaal voor mij alleen want op 2 wandelaars na ben ik niemand tegen gekomen.

6.jpg
Dag 32: Alcaraz—Embalse de Guadalen - vervolg

5.jpg
Blijkbaar noemen alle fietsroutes van Castilla y La Mancha "Ruta de Don Quixote". De kaart van het netwerk is er maar nog niet alle trajecten zijn volledig afgewerkt. Maar ze zijn dus al wel op OSM gezet.

4.jpg
Wat een prachtfietspad is dit toch, en zeker als het licht naar beneden gaat. Ik suis over het gravel met snelheden tot 30 per uur, de bandendruk is perfect en de uitzichten magnifiek. Het enige wat nog mist is een bakker want ik heb geen brood meer voor vanmiddag.

7.jpg
Biogaz y Energia
Een dorpje op de route blijkt minstens 50km ver te zijn dus in beslis ik af te wijken naar Puente de Genave. Maar mijn vaart is zo groot dat ik 5km te laat besef dat ik er voorbij ben. Even terug over onverhard en gewone weg, hmm dit voel ik wel aan de benen, zo’n spoorweggradient went snel. Ondertussen begint het ook nog te miezeren, snel regenjas aan. Gelukkig maar want tegen ik bij de winkel ben is het echt aan het regenen. Tot zover mijn plan om de tent op de middag open te leggen.

8.jpg
9.jpg
Onderweg naar de bakker
Dag 32: Alcaraz—Embalse de Guadalen - vervolg

10.jpg
Ik winkel met hongerige maag, nooit een goed idee, ik koop teveel. Eten kan onder het afdak van het busstation waar een hoop reizigers duidelijk al heel lang staan te wachten op hun bus. De bus arriveert, ze rijdt naar Valencia en Barcelona. Met de bus terug naar Valencia duurt waarschijnlijk niet meer dan een uur of twee, voelt altijd raar als je traag reist.

Na dit oponthoud rij ik terug naar de Via Verde die ik prompt moet verlaten van de gps. Ik moet naar de Cordel de Andalucia, geen idee wat het betekent maar het is in ieder geval een rotslechte asfaltweg. Tegemoet komende jeeps gebruiken de hele breedte van de weg en dan nog een meter van de kant om hun banden niet kapot te rijen op de immense potholes. Ook op de fiets moet ik mijn aandacht er 100% bijhouden om mijn wielen niet kapot te rijden. Geef mij dan maar gravel.

11.jpg
Oncoming traffic
De Cordel gaf al iets aan, verderop zit ik op de A-312 van de Junta de Andalucia. Zo, ben ik Castilla y La Mancha al voorbij? In ieder geval geen traditionele windmolens gezien, heeft Don Quixote dan toch gewonnen?

Een echte Spanjaard zal het wellicht niet graag horen maar ik merk eigenlijk geen verschil tussen die verschillende regio’s hier. Niet tussen Catalonië en Valencia, ik veronderstel dat de Ebro de grens is tussen beiden? Castilla y La Mancha had ik herkend omdat het op hun bushokjes staat, nu herken ik Andalucia aan de kilometerpalen. Heel veel van dat autonomie gedoe heeft toch in de eerste plaats electorale voordelen. Maar of het land er beter van bestuurd wordt? Volgens wat ik las ivm de Dag van de Grondwet hier vind een ruimte meerderheid van de Spanjaarden dat de grondwet dringend moet aangepast worden, in welke richting is me niet duidelijk.

12.jpg
Andalusië dus, wat heb ik tot dusver gezien van Andalusië? Olijven, olijven en olijven, niks dan olijven. Alles staat er vol mee, de heuvels van top tot teen. Ik maak een grote klim van 270m op de A-312 en al wat je van boven kan zien zijn olijfboomgaarden voor zover je kan kijken. Het is volop oogsttijd dus al wat je hoort zijn de trildingen die gebruikt worden om de olijven uit de bomen te trillen. Hoe klinken die machines? Als bladblazers.

13.jpg
Een schoonheidsprijs gaat de omgeving niet direct winnen en de route al evenmin. Brouter blijft me maar langs die A-312 sturen en dat is best een drukke weg. Uiteindelijk begin ik me zorgen te maken over mijn slaapplek, langs deze drukke baan gaat dat niet lukken. Maar de route neemt een ommetje langs een stuwmeer waar één oever van vele picknickbanken voorzien is, waar duidelijk veel wordt gekampeerd en waar het stikt van de vuurplaatsen. Zodoende schreef ik dit verslag langs het eerste kampvuur van m’n dieet, doet goed die warmte. Ik ben lekker veel in de rook gaan zitten in de hoop de vuilnisbeltgeur van de natte tent te overtroeven.

14.jpg
127km - 17,8km onverhard - 847hm
Dag 33: Embalse de Guadalen — Andujar

filename-51.jpg
Gisterenavond aan het kampvuur was het een prachtige open hemel. Toen ik éénmaal in de tent lag stopte vlakbij een auto. Ik kreeg al een déja vu maar er stapte niemand uit dus geen problemen. Na een tijdje had de dame van het koppel in de auto door dat ze vlakbij een tent stonden, gevolg koplampen vol op mijn tent maar ze zijn toch naar een andere plek verhuisd, niet dat er niet genoeg plaats was, hier kunnen wel honderden tenten en auto’s staan.

1.jpg
Vanmorgen express lang blijven liggen, wachtend op de zon om mijn tent te drogen. Als ik de deur van de tent open blijk ik weer in één grote mistbank te staan. Uiteindelijk pas om 10u weg met kletsnatte tent, zo schiet het ook niet op.

2.jpg
Ik sta een hele tijd stil bij een oude Romeinse brug over een riviertje want er hangen een hele hoop vogels rond, inclusief een mij onbekende soort met blauw en roze en een zwart kapje en witte borst. Ik zoek tussen de lijsters en de klapeksters maar vind hem niet. Pas later daagt het: het is blauwe ekster. Hier in het zuiden vervangt die de gewone ekster. Vandaag moet ik de scheiding tussen beiden overschreden hebben want voor de rest ven de dag zie ik geen gewone eksters meer. Vandaag ook nog 5 hoppen gezien, blijft toch echt wel mijn favoriete vogel. Mooie waarneming met openstaande kuif op telefoondraad.

De rest van de voormiddag ga ik op en af de A-312. Tegen Linnares heb ik het echt wel gehad met die weg, ik ben er — denk ik — bij kilometerpaal 72 op gegaan en pas bij kilometerpaal 9 verlaat ik deze drukke weg.

Maar na Linnares begint een nieuwe drukke weg, de A-6100, benieuwd hoe lang brouter me die zal laten volgen.

4.jpg
Ergerlijk lang, zo blijkt, ik wil bijna de route verlaten wanneer we eindelijk de olijfboomgaarden induiken op een onverhard pad. Een eindje verder vind ik een handige betonnen sokkel om op te zitten en stukken tent te drogen te leggen. Ik geniet van het eten dat ik in Linnares heb aangeschaft, Oikos Griekse yoghurt en vers brood en eet bijna een volledig Frans brood op.

Het voelt heel lang geleden dat ik rustig op mijn gemak heb kunnen eten dus ik neem het ervan. Wat natuurlijk helpt is geen wind, zon en een uiterst behaaglijke temperatuur. Later op de middag geeft mijn immer optimistische thermometer op de kilometerteller zelfs 24° aan! Zo warm voelt het niet maar 18°-19° is zeker mogelijk.

Gisteren was Andalusië olijven, olijven, olijven, wat heb ik vandaag gezien? Nog veel meer olijven, olijf verwerkende coöperatieves, en allerhande kleine industrie zoals een baksteenfabriek. En veel poorten en omheiningen. En afval, enorm veel afval.

3.jpg
Dag 33: Embalse de Guadalen — Andujar

8.jpg
Blijkbaar behoort het hier nog tot de vaste gewoonte om alles wat je niet nodig hebt uit je auto te gooien. De bermen liggen vol met flessen en blikjes en bouwpuin en allerhande viezigheid. Dat was me in de rest van Spanje nog niet opgevallen.

6.jpg
Het fietsen zelf is deze namiddag heel wat aangenamer dan in de voormiddag. Brouter schotelt me een heleboel onverhard voor en zelfs wat singletrack, maar die leidt al snel tot een woud van riet en wilgen en een onoverbrugbare rivier. Even terug naar de weg rijden en we zijn weer op pad. De weg is wel vreemd vochtig, alsof er net een apocalyptische regenbui heeft plaatsgevonden of zijn het de irrigatiebuizen van de olijfbomen die lekken? (Rond elke stam ligt een druppel buis gekronkeld)

7.jpg
Ik vraag me af waarom brouter me geen alternatieven voor die A-312 kon voorschotelen? Was alles in die omgeving privé? Het zou kunnen want in tegenstelling tot voorheen waren gisteren en vanmorgen de olijfboomgaarden omheind en met poorten afgesloten. De “fincas” hier zijn ook geen kleine huisjes, zou dat hier allemaal in handen van grootgrondbezitters zijn? Zou er daarom zoveel afval tegen die omheiningen gegooid worden als een soort van . you? Of staan die omheiningen er om het afval uit de boomgaarden te houden?

Wat ook kan, en waarschijnlijker is, is dat er gewoon geen andere wegen op OSM ingetekend staan? Die singletrack waar ik zojuist op zat leek me typisch een zaak van een fervente MTB’er die zijn favoriete tracks had ingetekend. Maar het toont wel hoeveel moeite het algoritme van brouter doet om mij niet op drukke weg te laten rijden.

9.jpg
Rond 16u10 rij ik Andujar binnen en passeer even langs de plaatselijke Lidl. Duurt toch weer 20min. Ik raadpleeg de telefoon, mogelijke slaapplek op 15 of 25km. Toch maar 25km proberen, dan heb ik morgen meer marge. Maar een half uur later begint het te miezeren. Ik trek mijn regenjas aan en besluit verder te fietsen. 10min later is dit toch heel wat meer dan miezer, als ik zo verder ga zijn mijn broek en schoenen nat en hoe krijg ik die dan weer droog?

Keuze is regenbroek of tent opzetten, ik zie bij een uitnodigende plek vlakbij dus die keuze is snel gemaakt. 15k heb ik niet gehaald.

Ondertussen regent het al drieënhalf uur...

74,3km - 14,1km onverhard - 585hm
bdr schreef:
ma 21 feb, 2022 22:44
Gisteren was Andalusië olijven, olijven, olijven, wat heb ik vandaag gezien? Nog veel meer olijven, olijf verwerkende coöperatieves
Volgende keer gewoon een paar honderd km noordelijker gaan in Spanje. Daar is geen olijfbouw wegens te koude winters.

Tip: Kijk eens op de volgende site. Daar kun je zien waar olijfbouw etc. is. Zodra je op een punt klikt komt links in beeld, onder Landscape, te staan dat er olijfbouw is.
https://solargis.info/imaps/#tl=GeoMode ... 99988&z=10
bdr schreef:
ma 21 feb, 2022 22:44
Gisteren was Andalusië olijven, olijven, olijven, wat heb ik vandaag gezien? Nog veel meer olijven, olijf verwerkende coöperatieves, en allerhande kleine industrie zoals een baksteenfabriek.
Het landschap van Zuid-Spanje is de afgelopen decennia enorm veranderd, en niet ten goede voor de toerist, zoals je al constateert. De kleinschalige olijventeelt rond witgepleisterde finca's met vaak ook wat veeteelt heeft plaatsgemaakt voor gigantische industriële plantages. Nu nog met vaak redelijk grote bomen op enige afstand van elkaar, maar in de buurt van Sevilla zag ik een paar jaar geleden de toekomst al: eindeloze rijen mini-olijfbomen, dicht op elkaar en zonder enige ondergroei. Precies zoals in de lage landen de hoogstamfruitbomen ook zijn verdwenen.
Dag 34: Andujar — Córdoba

filename-52.jpg
The rain in Spain falls mainly on the plains.

Toen ik gisterenavond mijn tent opzette dacht ik me te kunnen verwachten aan een fikse bui van een uur of zo, maar nee, het is de hele nacht blijven regenen. Gevolg een slechte nacht want regen op de tent maakt veel lawaai. Maar bovenal was ik ongerust want ik sta in een rivierbedding te kamperen. Het waterpeil staat wel 3, 4 meter lager dan mijn tent, één bui kan geen kwaad, maar een ganse nacht?

Twee keer ga ik het waterpeil controleren, dus regenjas aan, wandelschoenen aan, uit de tent en dan bij het terug binnenkomen proberen de binnentent droog te houden.

‘s Morgens staat het water misschien 20cm hoger, zorgen voor niets dus (maar wel niet voor herhaling vatbaar). In de gietende regen ingepakt. Je weet hoe dat gaat: je probeert efficiënt en gecontroleerd in te pakken en zo weinig mogelijk de tent in en uit te gaan maar uiteindelijk doe je er toch een uur langer over dan normaal en hangt alles vol met slijk.

1.jpg
Met regenbroek en regenjas vertrokken, gelukkig is het warm genoeg om de handschoenen uit te laten. Het is van dag 1 geleden dat het zo hard regent, toen zat ik ook te vloeken tussen Leuven en Bierbeek.

2.jpg
Mijn kampeerplek langs de rivier was zo slecht niet want de plekken op 15 en 25 km die ik voorzien had waren beide niet geschikt, olijfboomgaard zonder beschutting in het zicht van huizen.

3.jpg
Wat brengt dag 3 Andalusië? Olijven, wat had je anders gedacht. En witte dorpjes waar de kerstdrukte stilaan losbarst, rond de middag vertrekt iedereen blijkbaar naar elders, auto’s staan te draaien en toeteren voor huizen. Blijkbaar is het de gewoonte je eigen taart mee te brengen want ik zie vele gezinnen met taartstolp over straat wandelen.

4.jpg
Dag 34: Andujar — Córdoba - vervolg

5.jpg
Na de middag verandert het landschap, de olijfboomgaarden verdwijnen en maken plaats voor niets. Helemaal niets, eindeloze velden, net geploegd, waar een klein beetje gras begint te groeien. Nergens een heg of boom, één grote ecologische woestenij. Met de dreigende lucht doet het ergens nog wat aan Schotland denken maar de wildernis aldaar is niet volledig man-made.

6.jpg
Omdat ik de vallei van de Guadalcivir verlaten heb gaat het steeds op en af. Met dit regenweer is juist kleden moeilijk; bergop is steevast te warm, bergaf bevries ik zowat. Maar de regen houdt zo langzamerhand op en ik heb honger dus kijk ik uit naar een plek voor het middageten. Ik zoek iets uit de wind en uit de regen; ik beloof mezelf niet moeilijk te doen en bij het eerste beste te stoppen. Na 3 kwartier geef ik het op en eet staande langs mijn fiets langs de kant van de weg. Wat een onbarmhartig landschap hebben die boeren er hier van gemaakt!

7.jpg
Deze binnenweg heeft wel het voordeel dat ik een hele hoop urbanización mis. Uiteindelijk word ik van een heuvel boven de stad rechtstreeks Córdoba binnen gedropt. Aan de andere kant van de stad zijn hogere bergen, als ik de European Divide was blijven volgen was ik daarlangs gekomen. Vast nog veel natter want die bergtoppen hangen al de hele dag in de wolken.

8.jpg
Hier in Córdoba is mijn brouter track vanuit Poboleda ten einde. Ik hoop hier een groter scherm dan mijn telefoon te vinden om de volgende stappen te plannen want eerlijk gezegd waren de laatste dagen landschappelijk doodsaai. Op zich vond ik het wel een interessant experiment, domweg begin en einde opgeven en de rest aan brouter overlaten maar brouter is natuurlijk niet helderziend. Hulde voor de gps, die heeft toch maar mooi zonder morren en zonder dralen elke dag een track van 830km opgestart, en kon zelfs de route herberekenen als ik ergens verkeerd zat. Dat had ik met de oranje eTrex niet moeten proberen!

9.jpg
84,3km - 2,7km onverhard - 805hm
bdr schreef:
di 22 feb, 2022 23:18
ik sta in een rivierbedding te kamperen.
Kamperen in rivierbeddingen is op dit forum niet meer zo populair want dat verhaal kennen we:
viewtopic.php?f=13&t=18134&hilit=revanc ... 40#p175158

Maar wat een grijze foto's. Hopelijk komt er nog wel een fraaie epiloog.
bdr schreef:
di 22 feb, 2022 23:20
Ik hoop hier een groter scherm dan mijn telefoon te vinden om de volgende stappen te plannen want eerlijk gezegd waren de laatste dagen landschappelijk doodsaai.
Ik heb eens wat online zitten kijken waar je dan gefietst zou kunnen hebben. Dan loop je tegen het probleem dat er in Spanje soms bar weinig verbindingen zijn. Lang niet alle van de honderden of duizenden kloven in het land zijn doorkruisbaar of hebben een brug. Op OSM is dit niet zo goed te zien omdat OSM een erg vaal beeld geeft.
Ik denk dat het handig was geweest als je een ouderwetse Michelinkaart bij je had gehad. Daarom zie ik direct een paar alternatieven zoals langs de Rio Júcar.
Leon schreef:
wo 23 feb, 2022 09:01
Kamperen in rivierbeddingen is op dit forum niet meer zo populair want dat verhaal kennen we:
viewtopic.php?f=13&t=18134&hilit=revanc ... 40#p175158
Wat een horrorverhaal! Dat is waar ik altijd schrik van heb met die droge kreken...

Te zien aan de begroeiing waar ik tussen stond, wilgen en populieren, en de hoogte boven het normale waterpeil, denk ik dat een paar natte voeten in het natste seizoen (de lente?) het worst-case scenario was op die plek. Ik denk dat ik de risico's wel goed had ingeschat maar desondanks toch ongerust geweest en dan ben je toch niet goed bezig.
Leon schreef:
wo 23 feb, 2022 09:01
Ik heb eens wat online zitten kijken waar je dan gefietst zou kunnen hebben.
brouter maakt nog altijd dezelfde route van Poboleda naar Cordoba. Wel even geduld hebben...
Dag 35-36: Kerst in Cordoba

1.jpg
Ja, wat valt er allemaal te zeggen over Córdoba. Grootste stad ter wereld anno 1000 en so far de enige stad die ik ken die sinds dan kleiner is geworden. Tevens de warmste stad van Spanje — doorlopend +35° in de zomer — maar ik ben waarschijnlijk één van de weinige toeristen die Córdoba vooral in de regen gezien heeft.

3.jpg
Vrijdagavond (kerstavond) was dikke ambiance: de studenten vierden duidelijk het begin van de kerstvakantie. Nog snel ontbijt gekocht in de ALDI, wat een overrompeling daar. Reservatie gemaakt in een tof Arabisch restaurant voor morgen.

2.jpg
4.jpg
5.jpg
Dag 35-36: Kerst in Cordoba - vervolg

6.jpg
Zaterdag (kerstdag) uitgeslapen en iets te laat bij de beroemde Mezquita-kathedraal om deze nog te bezoeken wegens ‘s namiddags gesloten. Rondgedwaald in de oude stad, als de regen te erg werd café of bar ingedoken. Toch nog nat geworden tot op mijn onderbroek, opgedroogd op café met lekkere wijn, ontbijt gekocht in winkel, bij buitenkomen winkel stortregen dus terug in hetzelfde café gedoken.

7.jpg
Nadien facetimen op hotel met de uitgebreide familie op het kerstdiner. ‘s Avonds restaurant en jazz café waar alweer geen live muziek was en waar ze alweer geen jazz speelden. Dit wordt wel een running joke: in alle steden tot nu toe probeer ik telkens live jazz mee te pikken maar nog geen enkele keer gelukt.

8.jpg
9.jpg
Zondag op zoek naar groot scherm om vervolg route te plannen. Google geeft een internet café aan dat niet al te ver ligt en nu open zou zijn dus te voet daarheen.

10.jpg
Dag 35-36: Kerst in Cordoba - vervolg

11.jpg
Niet te ver en open was dus heel optimistisch, 4 uur later ben ik doodmoe gestapt, internet cafés zijn een uitgestorven ras en op 2de kerstdag is er niet veel open.

12.jpg
Maar wat een fijne stad om in rond te wandelen toch, steeds weer interessante kanten en hoekjes, patio’s en binnentuinen. En overal wel ergens een oude kerk achterin.

14.jpg
Nog snel de kathedraal meegepikt, indrukwekkend maar ook een voorbeeld van schaamteloze cultural appropriation.

13.jpg
Nadien met de fiets op schok want ik moet mijn kleren gewassen krijgen, dat wordt dringend want het is al 17u. Bij het dichtstbijzijnde wassalon vul ik argeloos de kleinste wasmachine, geen rekening houdend met de rij wachtenden. Iedereen wacht op één van de twee droogkasten want met dit regenweer -- het regent hier blijkbaar al een week -- krijgt niemand zijn was droog. Terwijl ik zit te wachten op mijn wasmachine wordt de situatie mij duidelijk: als al die wachtenden nog voor mij moeten drogen zit ik hier nog uren. Ik vraag aan één van de dames hoeveel wachtenden er nog zijn voor mij. Onderling besluiten de dames dat wassende mensen voorrang krijgen want anders blijven de wasmachines bezet. Ik ben er niet rouwig om want op 50 min ben ik buiten. Zij hebben ook niet al te lang moeten wachten want mijn was was op 15 van de voorziene 23 min droog.

Bij buitenkomen regent het terug. Dan naar mijn favoriete winkel voor proviand. De kleine city winkel heeft zoals gewoonlijk niets binnen van vriesdroog maar geen nood, ik heb een route doorgetekend naar de grote winkel buiten de stad en ik ben nu toch al half nat.

Onderweg naar de grote winkel begint het keihard te gieten. Mijn regenbroek en overschoenen liggen in het hotel, natte broek en natte schoenen dus. Verdorie, die geraken nooit droog tegen morgen.

Een warme douche in het hotel doet wonderen. Ik doe nog een poging om in het mooie restaurant in de straat te gaan eten wegens toch leeg om 20u45 maar het is volledig gereserveerd in de hele eindejaarsperiode, binnen het uur zou het stampvol zitten.

15.jpg
Het mooie café even verderop heeft wel plaats, sfeer en kleine pintjes aan 1,5€. En ze spelen jazz... Ik blijf dan ook een pak langer dan gepland hangen, vroeg gaan slapen komt er weer niet van.
bdr schreef:
wo 23 feb, 2022 23:53
Ja, wat valt er allemaal te zeggen over Córdoba.
Nou ... De accent aigu staat in ieder geval goed. :)

Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een nieuwe auto, en mijn oog viel op een mooie Chrysler Cordoba uit de jaren '70. Prachtige auto. Ik zag me er al helemaal in rijden.

Op zoek naar meer informatie vond ik de orignele TV-reclame ....

https://www.youtube.com/watch?v=tfKHBB4vt4c&t=10s

... en een interview met Ricardo Montalban, waarin hij de verkeerde uitspraak toelicht:

https://www.youtube.com/watch?v=NbBlIa5OtgU&t=634s

De auto heb ik uiteindelijk niet gekocht (mevrouw non-fixie vond het niets :( ) maar sindsdien ben ik nog wel op zoek naar een zadel van "Corinthian leather". :D

OK, terug naar het reisverslag.
non-fixie schreef:
do 24 feb, 2022 21:55
bdr schreef:
wo 23 feb, 2022 23:53
Ja, wat valt er allemaal te zeggen over Córdoba.
Een paar jaar geleden was ik op zoek naar een nieuwe auto, en mijn oog viel op een mooie Chrysler Cordoba uit de jaren '70. Prachtige auto. Ik zag me er al helemaal in rijden.
Dweil op wielen. Mevrouw Fixie had het mooi wel bij het rechte eind met haar NON.
Over Córdoba valt te zeggen dat de Mezquita in mijn ogen een van de wereldwonderen is die je bezocht móet hebben.
De entree is 's morgens gratis, om 10 uur is er een dienst en wordt het gebouw eerst ontruimd om na de dienst betaald open te gaan. (althans in 2015)
Het half uur dat ze bezig waren de tent te ontruimen en er bijna geen mens meer rondliep in dat prachtige gebouw zal ik niet licht vergeten.
Poppink schreef:
do 24 feb, 2022 22:41
Over Córdoba valt te zeggen dat de Mezquita in mijn ogen een van de wereldwonderen is die je bezocht móet hebben.
Ik heb ze bezocht (en het is niet gratis meer):
bdr schreef:
wo 23 feb, 2022 23:58
Nog snel de kathedraal meegepikt, indrukwekkend maar ook een voorbeeld van schaamteloze cultural appropriation.
Je moet toch wel een cultuurbarbaar zijn om midden in zo'n prachtige moskee een laat gotische - vroeg barok kerk neer te poten... Als moslim moet het toch wel heel raar (en beledigend ?) zijn om de Mezquita te bezoeken...

1.jpg
2.jpg
Mezquita_de_Córdoba_desde_el_aire_(Córdoba,_España).jpg
Foto van Toni Castillo Quero - CC BY-SA 2.0 via Wikipedia
In NL hadden ze destijds de boel met de grond gelijk gemaakt en er een destijds modern gebouw voor in de plaats gezet.