Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 12 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
bdr schreef:
ma 14 feb, 2022 21:25
Wegens de goede weg ben ik al om 15u in Valencia. Valencia zelf is druk en dens. Ik ga op zoek naar een plein om even te rustig te zitten maar vind er geen. Alles speelt zich hier op de trottoirs en straathoeken af, er is heel weinig open ruimte.
Je doet Valencia geen recht. Dwars door de stad loopt in een oude rivierbedding (ooit een afgrijselijk verwaarloosd gebied) een kilometerslang park, dat culmineert in de Ciutat de les Arts i les Ciències. Daar kun je uren in alle rust doorbrengen. Volgende keer beter!
Mooi verhaal trouwens, de masochistische inslag maakt het boeiend. Dit onder het motto: een reisschrijver die niet lijdt, heeft niets lezenswaardigs te melden.
bdr schreef:
ma 14 feb, 2022 21:25
Echt een vreemde omgeving, La Horta. De tuinbouw loopt tot tegen de flatgebouwen.
De Spaanse manier vaqn een stad bouwen is inderdaad de omgekeerde van die van België. In Belgie zou een stad met zoveel inwoners (1,5 x Antwerpen) uitgesmeerd zijn over de wijde omgeving en had je bij het binnenkomen van de stad al tientallen kilometers geen uitzicht meer gehad.
@Flix: de kust ziet er daar inderdaad mooi uit, ik heb soortgelijke stukken gedaan boven L'Ampolla.

@peter de rijk: dat is de korte samenvatting van dag 28, dat verslag volgt vanavond.

@Leon: Dat is niet wat ik bedoel. Vanaf Castelló de la Plana tot Valencia kan je het kustgebied semi-urbaan noemen, grote kernen bebouwing en industrie met daartussen boomgaarden. Vanaf Puçol voelt het echt als suburbs aan. Maar La Horta ligt nog veel dichter bij Valencia, waar volgens mij de grondprijzen al redelijk hoog zijn. Het is de combinatie van nabijheid van de stad en de densiteit van de boerderijtjes die voor mij raar aanvoelde. Zie https://goo.gl/maps/DAEme7xtF9snbCBs8
Dag 28: Valencia

1.jpg
2.jpg
3.jpg
Na gisterenavond te voet vandaag met de fiets door València. Eerst naar mijn favoriete winkel om vriesdroog in te slaan want eerlijk gezegd, alles wat ik in de supermarkt aan kant en klaar heb gekocht was eigenlijk niet te eten. Ik had verwacht om veel meer zelf te koken maar buiten het vanzelfsprekende probleem “hoe kleine hoeveelheden vinden” en “hoe vervoeren” is er het veel grotere condensprobleem, vriesdroog zorgt voor warm eten met de minste waterdamp.

4.jpg
Onderweg naar de Decathlon vind ik de ader die deze stad laat ademen. Van de oude rivierbedding van de Túria is één groot park gemaakt dat de oude stad omarmt. En groot is echt wel groot, ik tel drie voetbalvelden, een rugbyterrein, en een baseballveld in het park. Denk aan Park Spoor Noord maar dan kilometers lang. Als die overkapping van de Ring in Antwerpen er ooit komt zouden ze zoiets kunnen doen.

5.jpg
Dag 28: Valencia - vervolg

6.jpg
Op het einde van het park is er de Ciutat des Artes y des Ciencias. Een enorm nieuwbouwproject van Calatrava met daarin 4 grote gebouwen ter grootte van het station van Luik. Het omvat oa een Paleis voor Schone Kunsten (Palau des Artes) met daarin vier zalen onder een bladvormig dak van 100m dat slechts op 2 punten ondersteund wordt!

Daarnaast is er een mooi weggewerkte parking met gaanderijen in 2 niveaus en een daktuin. Een bolvormige cinema met een enorm dak erover met flanken die kunnen open en dicht gaan als oogleden En het wetenschapsmuseum. Tussen dit alles waterpartijen.

Er loopt veel volk rond, op de waterpartijen kan je met een bootje varen, je kan fietsen en go-carts huren en onder één van de gaanderijen gaat de kerstmarkt door.

8.jpg
Ik bezoek het wetenschapsmuseum dat vooral op jong publiek gericht is, allemaal heel interactief maar niet echt diepgaand. Maar wat een gebouw! Ze krijgen het wel niet warm.... Prachtige slinger van Foucault, een gevechtsvliegtuig dat in een hoek aan het plafond hangt verdwijnt in het niets.

7.jpg
Naast dit museum nog een hangbrug met één pijler van 180m hoog en dat staat er een grote blauwe Agora, nog een zaal, met iets bewegend in het dak die momenteel gewoon niet gebruikt wordt.

9.jpg
Ik had al gehoord dat dit project budgettair ontspoord was. Het Oceanografic ernaast, van een andere architect, oogt nogal gewoontjes. Mij lijkt vooral dat je Calatrava geen carte blanche moet geven. Is het overkill? Totaal. Ben ik nog fan? Ja, ondanks alles zie je dat Calatrava zijn metier beheerst, en het spreekt duidelijk tot de verbeelding, gezien de vele foto ‘s die iedereen maakt.

10.jpg
Dag 28: Valencia - vervolg

Spijtig genoeg loopt het Turia-park na dit project niet door. Het is duidelijk wel de bedoeling want het braakliggend terrein tussen het rijk van Calatrava en de haven stelt niets voor, er staat nu wel een grote kermis maar dit zou zoveel beter kunnen.

De plezierhaven ligt vol met megayachten. Ernaast begint het strand. Op de pier een grote discotheek in een doorzichtige tent. Ineens een hele andere sfeer. Interessante stad, Valencia. Santé!

1.jpg
Aha, Calatrava. Altijd leuk om over uit te weiden.In Nederland vooral bekend door een drietal niet zo zeewindbestendige fietsbruggen over de langste sloot in de Haarlemmermeer (onderin dit draadje, met bijbehorende Calatravadiscussie).
Ik was nog wat aan het opzoeken over dat megalomane project in Valencia. Calatrava is blijkbaar geboren in Valencia, wat één en ander verklaart. Hij is ook ouder dan ik dacht, van 1951. Volgens Wikipedia is hij in 1968 naar Parijs gegaan om daar te studeren, waar natuurlijk niets van in huis kwam, en dan maar teruggekeerd naar Valencia.
Dag 29: Valencia — Rio Cabriel

filename-47.jpg
In Valencia vertrokken met zon. Dan ziet alles er toch meteen beter uit. Na de inpaksessie in het goedkope maar claustrofobische kamertje gestopt in het eerste café op de hoek voor koffie met croissant. 2,20€, aan deze manier van ontbijten kan ik heel snel gewend geraken.

1.jpg
Verderop in Valencia de route opgepikt, langs de westkant is alles toch veel meer ghetto dan de oostkant waarlangs ik de stad in reed. Gestopt bij de bakker voor brood en maar meteen nog een koffie gedronken op het terras...

2.jpg
De route voert me vrij snel de stad uit. Ik passeer twee mannen die elk een grote winkelkar vol rommel vooruit duwen. Wat later een groot terrein vol rommel waar duidelijk wat daklozen wonen. Zouden hier die vuilnisbakkenschuimers wonen die ik veelvuldig afval zag verzamelen?

3.jpg
Het wordt snel landelijk maar wel heel rommelig. Olijven, appelsienen en krotten, zo kan je het beschrijven. En het betrekt steeds meer en meer. Op de middag zit ik een natuurgebied in de heuvels. Prachtig maar spijtig van die grijze lucht. Tijdens het eten overvalt me de stilte. Voor het eerst in dagen hoor ik geen auto’s, treinen of zee.

4.jpg
Dag 29: Valencia — Rio Cabriel - vervolg

5.jpg
De route gaat verder omhoog langs een vallei. Het begint te miezeren. Voor de eerste keer in Spanje doe ik mijn regenjas aan. Even verder houdt het asfalt op. Ik ben niet verrast want ik had gezien dat er onverhard tussen zat, maar op deze natte afgeronde rivierkeien heb ik extra grip nodig. Bandendruk verlagen dus.

Een half uur later is het asfalt er weer. Ik kijk op mijn telefoon, voor de rest geen gravel verwacht dus pompen maar. De ketting kan ook wat smering gebruiken.

6.jpg
Nadien volgt een mooi aangeduide klim van 6km lang die km per km aftelt. Blijkbaar een bekende klim. Hij gaat wel lekker, tot mijn grote spijt ben ik nog altijd geen klimgeit maar dit voelt redelijk goed. Alleen spijtig van het weer, bij mooi weer heb je hier waarschijnlijk epische zichten, nu zit alles in de wolken.

Wanneer Climb Pro aangeeft dat de klim ten einde is volgt natuurlijk nog een 100m klimmen. Ik zit ondertussen in een onheilspellend landschap, alles is hier lage stekelige begroeiing zonder bomen.

7.jpg
De grote niveauverschillen vallen ook weg, dus kunnen ze de wegen gewoon rechtdoor laten lopen, wat ellenlange kaarsrechte wegen omhoog en omlaag oplevert. Ik zit al een tijdje met “The road to hell” van Chris Rea in het achterhoofd, nergens toepasselijker als hier. Plots geeft mijn gps aan: “over 20m naar rechts naar een straat”. Ik vloek, ben ik nu weer verkeerd gereden?, hier is niks van straat te zien. Bij nader inzien zegt de gps “binnen 20km afslaan”.

8.jpg
9.jpg
Dag 29: Valencia — Rio Cabriel - vervolg

10.jpg
11.jpg
Op de duur wordt ik wel wat ongerust, hier kan ik nergens een tent zetten. Ik raadpleeg de telefoon, een eind verder duik ik een vallei in, lijkt me een goede plek.

Bovenaan de vallei gekomen word ik overvallen door het prachtige zicht, ik kijk bijna 400m naar beneden. Ik ga van dit uitzicht genieten maar heb geen zin in voor de zoveelste keer op rij auto’s te horen in mijn tent.

Ik ga te voet op verkenning en vind wel wat mogelijke plekken. Ik sleur mijn fiets zo’n 100m van de weg naar beneden door het gras en de stekelstruiken. Met veel moeite vind ik een plaatsje groot genoeg voor de tent. Het is warm genoeg om buiten de tent te koken dus doe ik dat met zicht op de prachtige vallei.

12.jpg
Na het koken is het te donker om nog een mooie foto met tent te maken. Dat doe ik morgen wel want dit is een topspot.

86km - 10km onverhard - 1.348hm
@bdr Wat een reisverslag dit!! Geweldig om te lezen en leuk dat je steeds iets post. Misschien een stomme vraag, maar waar voert de reis heen?
Eigenlijk niet belangrijk waar de reis heengaat, als het maar nooit stopt!! :wink:
Toch spijtig dat hij al thuis is.. :cry:
Is ook niet belangrijk. Totaal niet. De voorpret en de reis zelf zijn vaak het mooist.
Maar vroeg het mij af.
Ik denk dat het gezin ergens in Spanje samen is gekomen om de kerst te vieren.
jwkeij schreef:
do 17 feb, 2022 00:22
.... Misschien een stomme vraag, maar waar voert de reis heen?
Eerdere vragen over eindbestemming (en dieet) werden niet beantwoord.
En terecht! 💪🏻
_Peter_ schreef:
do 17 feb, 2022 16:17
Ik denk dat het gezin ergens in Spanje samen is gekomen om de kerst te vieren.
Dat zouden we dus over een dag of 5 merken, als ik het goed tel.
willem.m schreef:
do 17 feb, 2022 17:24
jwkeij schreef:
do 17 feb, 2022 00:22
.... Misschien een stomme vraag, maar waar voert de reis heen?
Eerdere vragen over eindbestemming (en dieet) werden niet beantwoord.
Omdat ik dat op dit moment in het verslag niet weet. Noch eindbestemming noch gewicht. Ik kan natuurlijk vooruitlopen maar wat heb je daar nu aan?

Voor de duidelijkheid, op dit moment volg ik de brouter-route naar Cordoba die ik in de mist in mijn tentje in Poboleda heb gemaakt, de route die dus langs de kust over Valencia ging.
bdr schreef:
do 17 feb, 2022 22:35
jwkeij schreef:
do 17 feb, 2022 00:22
.... Misschien een stomme vraag, maar waar voert de reis heen?
Omdat ik dat op dit moment in het verslag niet weet. Noch eindbestemming noch gewicht. Ik kan natuurlijk vooruitlopen maar wat heb je daar nu aan?
En zo is het.
Spannend hoor!
Elke avond wachten op een nieuwe episode.