Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
Geweldig verslag.
Ik begin stilaan benieuwd te worden wat het eindpunt was.
Een gokje.
Kaapstad?
bdr schreef:
vr 04 feb, 2022 21:45
De fiets is superstabiel met bagage, maar het is dan ook niet het lichtste frame... Waarom heb je de jouwe weggedaan?
Beetje off-topic maar na een aantal jaren op de Kinesis begon het te jeuken en wilde ik een vork met cargo mounts. Maar die zijn zo prijzig dat een stap naar een nieuw frame niet zo heel groot meer is. En stiekem gaat mijn hart sneller kloppen van staal met een klassiek buis profiel. Al is de Kinesis met zijn overgedimensioneerde onderbuis en afgeplatte bovenbuis wel een stuk stijver dan mijn huidige Mehteh van Brother Cycles. Wat ook een brits frame is trouwens…
Nou ja, het gaat uiteindelijk om de ritten die je er op maakt. En deze van jou is jaloersmakend mooi!
derdekeer schreef:
vr 04 feb, 2022 22:47
Geweldig verslag.
Ik begin stilaan benieuwd te worden wat het eindpunt was.
Een gokje.
Kaapstad?
Ik hoop het :? :lol:
Heerlijk om te lezen
bdr schreef:
vr 04 feb, 2022 22:02
130m klimmen later sta ik op de stuwdam waar je natuurlijk niet over mag. Terug naar beneden en langs de andere kant terug naar boven. Grrr, ik zou het ondertussen al moeten weten, telkens de European Divide iets onlogisch doet is dit een specialiteit van de chef die ofwel totaal ondoenbaar is met mijn fiets en bagage of het is verboden.
Zou(den) de maker(s) van de European Divide zelf wel alles gefietst hebben? De kwaliteit van een beschreven route wordt voor een flink deel bepaald door het gedane veldwerk.
bdr schreef:
do 03 feb, 2022 23:00
1.jpg
Ik geniet dagelijks van je reisverslag als ware het de herinneringen die ik zelf graag gehad had. De foto's spelen daar voor mij een flinke rol in. De zon schijnt buiten op dit moment weliswaar, maar de rest van de winter is het hier toch vooral grauw. De foto's van een zonnig Spanje geven mij weer hoop op een mooie zomer.
Maar ik heb wel een puntje voor die foto's. Het contrast is nogal sterk; dat geldt voor alle foto's. Nu weet ik niet wat voor camera je gebruikt en wat voor settings, maar ik vind de voorgrond van veel foto's toch wel wat erg donker; waarschijnlijk komt de foto bij mij anders over dan wat jij ter plekke ervaren hebt.
Nu ben ik wel iemand die qua foto's niet verzot is van de manier waarom moderne smartphones de foto's ontwikkelen, waarbij donkere delen (en kleuren en lokaal contrast) zo sterk worden gepimpt dat het gevoel met de realiteit voor mij verloren gaat.
Maar er is wat mij betreft altijd een tussenweg. Is het een idee om de gebruiksaanwijzing eens goed te bekijken? Of zit het in de manier waarop je foto's nabewerkt? Idee?
bdr schreef:
vr 04 feb, 2022 22:02
...telkens de European Divide iets onlogisch doet is dit een specialiteit van de chef die ofwel totaal ondoenbaar is met mijn fiets en bagage of het is verboden.
Een route is wat je er zelf van maakt. Je kunt online vaak al veel verkennen, en naar eigen inzicht en voorkeur afwijken van de beschreven route. En dat doe je denk ik inmiddels al.

derdekeer schreef:
vr 04 feb, 2022 22:47
... Ik begin stilaan benieuwd te worden wat het eindpunt was. Een gokje. Kaapstad?
Ook ik ben benieuwd wat je einddoel was/is, en -gezien de titelteaser minstens zo belangrijk!- wanneer je de stand van de weegschaal gaat doorgeven. ⚖️
Leon schreef:
za 05 feb, 2022 10:55
Maar ik heb wel een puntje voor die foto's. Het contrast is nogal sterk; dat geldt voor alle foto's. Nu weet ik niet wat voor camera je gebruikt en wat voor settings, maar ik vind de voorgrond van veel foto's toch wel wat erg donker; waarschijnlijk komt de foto bij mij anders over dan wat jij ter plekke ervaren hebt.
Er zijn weinig dingen waar ik spijt van heb wat deze reis betreft maar met stip op nummer één staat dat ik geen betere telefoon heb gekocht voor ik vertrok.

Alle foto's zijn gemaakt met mijn iPhone SE (1ste generatie). Meestal maak ik een reeks van 3 à 4 foto's want de eerste foto die de iPhone maakt is altijd onderbelicht en de laatste meestal overbelicht. Om niet te verdrinken in de hoeveelheid foto's, en omdat ik permanent te weinig opslag heb, heb ik 's avonds de slechtste dubbels eruit gegooid. Nu ik het resultaat op mijn computerscherm zie valt dat toch wel tegen. Wegens het tijdstip van het jaar was er heel veel contrast waar de telefoon duidelijk niet goed in is. Ik heb ook altijd de foto's overgehouden waar er nog een beetje tekening in de lucht zit. Mits wat nabewerking valt dat nog wel goed te trekken maar wat mij het meest stoort, en wat jullie waarschijnlijk niet zien wegens de hele slechte fotoverkleining van het forum, is dat eigenlijk geen enkele foto echt scherp is.

@Kees Swart e.a.: over de European Divide is het laatste woord nog niet gezegd.
Gelukkig heb je gekozen voor de foto's met doortekening in de lucht, anders was dat niet te corrigeren. De donkere delen zijn meestal wel te verbeteren. Het is toch 12MP? Ik ben eigenlijk wel benieuwd? (Je krijgt een PB)
bdr schreef:
za 05 feb, 2022 13:28
Meestal maak ik een reeks van 3 à 4 foto's want de eerste foto die de iPhone maakt is altijd onderbelicht en de laatste meestal overbelicht.
Staat HDR aan en 'Bewaar normale foto' uit in de Instellingen/Camera?
Beetje offtopic, maar de camera van de eerste iPhone SE was niet zo geweldig, zo is ook mijn ervaring. Inmiddels een nieuwe iPhone, want de batterij van de SE had er ook geen zin meer in. Rond 8 maart wordt door Apple een nieuwe iPhone SE uitgebracht.

En ja, ik lees deze serie ook met erg veel plezier!
@ericplan: Tja de batterij houdt inderdaad niet over, in de kou in Noord-Frankrijk moest ik drie keer per dag opladen...

@flix: ja
Dag 19: Vic

filename-37.jpg
Deze nacht fris gehad. Niet echt wat je verwacht van een hotel maar blijkbaar gaat de verwarming na 23u af. Dat was een streep door mijn rekening, gisterenavond was de kamer zo’n sauna dat ik dacht wat vuile dingen te kunnen wassen. Maar vanmorgen zat ik nog met een kletsnat t-shirt, onderpull en paar dikke kousen. Dat krijg ik nooit droog, vooral die onderpull is een probleem, dus mijn plan om maar één nacht te boeken gaat al direct de mist. Dure was.

2.jpg
Gisterenavond was nog wel geestig. Eerst vieze durum gegeten, niet opgekregen ondanks geweldige honger. (Noot: ik eet sedert enige jaren in principe vegetarisch maar zo'n durum was al van het begin van het dieet door mijn hoofd aan het spoken.)

Nadien markt. Op de receptie van het hotel hadden ze al gestoefd met hun vierdaagse middeleeuwse markt die nogal bekend schijnt te zijn. Ik dacht de laatste avond mee te maken maar bleek om 20u dus domweg te laat te zijn. Wel allerlei middeleeuws verklede mensen kramen zien afbreken en met camionetten zien rijden, had ook wel iets.

1.jpg
Deze voormiddag de fietsenmaker bezocht die ik gisterenavond al gespot had. Ik wil de achterband met plug naar voor leggen en het lek van binnenuit plakken. En als het even kan, een lichtere versnelling.

De technieker van dienst kende zijn vak en sprak warempel een beetje Frans, hij had tot zijn 6 in Frankrijk gewoond. En ze hadden een 11-46T Sunrace cassette in stock! Prima voor mij want Shimano 11-46T heeft geen goede verhoudingen.

Maar de grote vraag is natuurlijk of het past op een Ultegra RX-800 die officieel maar 11-34T mag. Het lukt maar mijn derailleur is bezwaarlijk stock te noemen: ik heb de b-link vervangen door een Roadlink DM en de kooi door een SGS-kooi van een 10 speed Shadow+ derailleur. Met de 11-46T staat de derailleur wel helemaal op zijn uiterste; naar het kleinste tandwieltje schakelen lukt slechts sporadisch maar dat kan me niet veel schelen, die 11T is toch maar om bij te trappen in afdalingen. En mijn ketting is natuurlijk te kort.

Spijtig genoeg heb ik voor vertrek mijn ketting eindelijk op de juiste lengte gebracht: ik reed eerst 46-30T vooraan, begin september vervangen door 42-26T maar pas in november heb ik de ketting de vereiste 2 schakels ingekort. Nu, met die megacassette achteraan, heb ik terug de volle lengte nodig. Extra schakels zijn er natuurlijk niet dus nieuwe ketting gekocht. Ga de rest toch terug naar huis sturen.

3.jpg
Nu de banden. In de achterband zit nog een beetje latex, wat me verwonderd gezien de paddestoel van latex rond de plug aan de buitenkant.

Binnenin blijkt de band over meer dan anderhalve centimeter gescheurd, nog een wonder dat het überhaupt met zo'n dunne Dynaracer plug dicht is geraakt. De technieker schudt het hoofd en biedt me een aantal gebruikte banden aan die ik gratis mag gebruiken, ik zie WTB riddler en een Michelin Power Gravel, top, die wou ik altijd proberen.

Maar ik ga die René Herse van 92€ niet na één week afschrijven. Ik plak de band met een patch uit de tubeless patch set van Rema TipTop. De plakker wil slecht hechten maar de technieker geeft me een verfstripper om de boel te verwarmen. Het plakt, denk ik. Als hij probeert om het wiel op druk te zetten, is een fontein van sealant is het gevolg, de plakker is gelost.

Ik had het kunnen weten want bij verwijderen van mijn GP5000’s zag ik daar ook een geloste plakker. Nooit gehad met Stan’s, die Orange Seal reageert duidelijk met de lijm van Rema.

Gelukkig heeft de technieker nog een ander oplossing, een soort van paddestoel met grote voet die je door het gat prikt en dan langs buiten afknipt. Hij geeft me daar zelfs nog een reserve van mee. Het zaakje dicht uiteindelijk en ik ruim op. Ondertussen heb ik al betaald, in totaal hebben ze me 15€ arbeidsuren aangerekend. Top van Cycles Vic.

(Maar wel handelsprijzen voor cassette en ketting, valt tegen als je Duitse webshops gewend bent.... Begrijp me niet verkeerd, geen klachten.)

4.jpg
Dag 19: Vic - vervolg

1.jpg
Na Cycles Vic nog een snelle stop in mijn favoriete winkel — ze hebben geen vriesdroog meer :-( — maar nog wel repen e.d.

Ik wil eigenlijk nog een museum bezoeken maar wegens Spanje zijn die allemaal tot 15u dicht. Ik besluit naar de heuvels rond de Plana Vic te fietsen. Ik fiets naar een kluizenaarskerkje en een dorpje op een rots. Zelfs zonder bagage kan ik de 26T/46T combinatie al goed gebruiken.

2.jpg
Wondermooie gravel maar mijn zelfgemaakte route maakt voor eens en altijd duidelijk dat single track hier voor de voetgangers is. Een heleboel hike-and-bike later kom ik om 17u30 terug in de stad aan.

3.jpg
Museum moet ik nu niet meer aan beginnen. De post is ook geen optie, alleen ‘s voormiddags open. Nog even langs de supermarkt en dan naar het hotel waar blijkt dat iemand de kamer heeft opgeruimd. Schaamtelijk want alles lag vol met kleren en kampeergerief, natte tent in de douche e.d. Ik excuseer me bij de receptie maar die maken er niets van.

4.jpg
Google’s zoekterm voor een vegetarisch restaurant levert me een zeer eigenaardig restaurant zonder menu op waar ze me een zeer onsmakelijke veggieburger met ok aardappelen en een ok omelet serveren. Bij alles wat ik vraag verdwijnt de Chinese zaakvoerster minuten lang in achterkamers waarvan de rommel uit de deuren puilt. Intussen lopen twee tieners ruikend naar wiet af en.aan van het tuinterras naar de straat.

Ik hou mijn hart vast voor de rekening, er staat bijvoorbeeld een fles wijn voor mijn neus terwijl ik om een glas had gevraagd maar uiteindelijk valt dat best mee, 7,5€ voor vers gemaakt eten in een verwarmde ruimte met flesje water, glas wijn en koffie, voor die prijs kan ik het zelf niet eens.

5.jpg
34,4km - 12,5km onverhard - 714hm
bdr schreef:
zo 06 feb, 2022 11:19
Dure was.
Als ik dan eens in B&B of hotel terecht kom, dan vraag ik altijd naar een centrifuge voor m'n was.
Vaak is dat er wel of krijg je het aanbod dat het spul in de wasmachine mag.
Een keer, in Arabba, werd mijn was van mij 'afgestolen' en lag het volgende morgen netjes opgevouwen voor mij klaar. Gratis!
20180703_1612_DSC_0232_F5121.JPG
20180703_1640_DSC_0236_F5121.JPG
@bdr Ik heb een methode om kleren die ik in een hotel heb gewassen droog te krijgen.

Na het wassen van de kleding pak ik de grote katoenen handdoek uit de badkamer van de kamer, die handdoek leg ik op de grond en de natte kleding leg ik daarop. Vervolgens rol ik de handdoek met de kleding erin op, dan wring ik het geheel goed uit.
towel-wring.png
towel-wring.png (254.01 KiB) 1048 keer bekeken
Hierdoor absorbeert de handdoek veel vocht en daarna hang ik de kleding op om te drogen. Ik droog me na het douchen af met één van de kleinere handdoeken.

Zelfs als de kamer niet al te warm is, is de kleding meestal in de morgen droog genoeg om weer aan te trekken.
Beter wring je niet ook nog eens een keer maar zou knijpen voldoende moeten zijn (bij mij tenminste) de meeste technische stoffen houden er namelijk niet van uitgewrongen te worden.
Geen ervaring mee, bij de fietskleding en t-shirts die ik draag heeft dat nog geen problemen gegeven.
Dag 20 - Vic — Salelles

filename-38.jpg
Hotelkamer opgeruimd, cassette, ketting en zelfbouw pedalcell naar huis gestuurd en het was weeral 10u30 voor ik weg was. Om tijd te winnen moet ik niet op hotel te gaan.

2.jpg
Op het programma voor vandaag staat een klim naar 1200m en dan langzaam afdalen door minder vlakker en minder bevolkt gebied.

1.jpg
Zowaar een andere fietser!
Maar natuurlijk is de hamvraag: is dat nu een verbetering die megacassette. Het antwoord is volmondig ja, ik kan nu tijdens het klimmen mijn hartslag beter onder controle houden en ik heb meer marge om te manoeuvreren, als er weer een steen in de weg zit geraak ik er beter rond of over. Nog wel een paar keer moeten afstappen, eens je de juiste lijn verliest is het heel moeilijk te corrigeren op onverhard bij 17%.

3.jpg
Schakelen doet het wel beduidend minder goed dan de 11-40, ‘t is te merken dat de derailleur aan zijn max zit. Ik zal het zo stellen: met de 11-40T schakelt hij perfect, bij de 11-46T en de 12-25T (die ik thuis gebruik) zitten er een paar kransjes midden in de cassette die meer overredingskracht nodig hebben.

4.jpg
Dag 20 - Vic — Salelles - vervolg

5.jpg
Kilimmen dus. Ik klim naar boven in een bos en blijf klimmen in een bos tot ik boven ben. Occasioneel kan ik tussen de bomen iets zien maar zelfs op het hoogste punt van de klim zie ik niets. Ik heb al verschillende zijwegjes geprobeerd om toch iets te zien en heb intussen razende honger dus steek ik warme kleren, telefoon, verrekijker en eten en drinken in mijn minirugzakje en klim nog 50m hoger naar de dichtstbijzijnde top (op 1025m, geen 1200) om daar van het uitzicht te genieten.

6.jpg
Spijtig genoeg is ook daar niets te zien, ik neem een panorama foto als bewijs. Dit vind ik echt frustrerend, dat is nu al de tweede keer dat ik een serieuze klim doe die niets oplevert. Dan zou ik nog liever een paar honderd meter hoger klimmen als dat wat meer uitzicht biedt.

7.jpg
Uiteindelijk krijg ik mijn mooie uitzicht pas na Moira, meer dan 300m lager. Maar dan zit ik al in een nieuw segment van de European Divide want in Moira heb ik mijn eerst volledige Stage afgerond. Ik had het mooie uitzicht overigens bijna gemist omdat de European Divide een onberijdbaar knekelpad op 50m van de N141c boven de baan zelf verkiest. Ik snap nu wel dat mensen graag onverhard rijden, doe ik zelf ook, maar als er grote baan met magnifiek uitzicht naar rechts en piekfijn asfalt naar beneden daalt, ga ik niet per sé op 50m links zitten hobbelen zonder uitzicht.

8.jpg
Uitzicht vanaf N141c
Navigeren was trouwens lastig vandaag. Vrij veel fout gereden — het is dikwijls niet duidelijk of iets een oprit danwel een landweg is. Veel moeten nakijken of een bepaalde afslag een SoC (Shortcut of the Chef) is of toch echt een richtingsverandering en vooral, twee keer gehad dat het climb pro scherm opspringt om een nakende klim aan te kondigen vlak voor een druk kruispunt.

Een slaapplaats vinden viel ook niet mee, op het laatste nog in serieus stedelijk gebied terechtgekomen, daar moet ik mee rekening houden want in het dunbevolkte Spanje zit ik nog niet.

Wel teleurgesteld dat ik maar 65km heb gedaan, het voelde als meer en ik zou toch heel graag aan 80 per dag geraken...

9.jpg
64,5km - 44,4km onverhard - 1.108hm
Dag 21: Salelles — Santa Perpetua de Gaia

filename-39.jpg
Gisterenavond niet warm gegeten wegens te weinig water. Vannacht goed koud gehad, het heeft net niet gevroren. Daarom wel ruim op tijd wakker en redelijk op tijd vertrokken.

Na de tas koffie bij het ontbijt drink ik bij vertrek de allerlaatste slok water op. Ik maak me geen zorgen want gisteren ging de route van het ene naar het andere dorpje.

1.jpg
Maar vandaag ben ik zo gelukkig niet. Het is al meteen werken geblazen, de route gaat op en af in een vallei vlak bij een kreek. Ik mis het dorpje waar de route langs passeert, ik rij er domweg onderdoor, en voor ik het weet zegt Climb Pro: "Volgende klim: 251m".

2.jpg
Volgens de ED betekent dit "Welkom"
Vooral naar het einde toe is de klim ultrasteil, 2 motards die me kruisen kijken me meewarig aan. Maar ik ga door, vandaag wil ik wat opschieten.

3.jpg
Doenbare singletrack
Het uitzicht op die reusachtige gekartelde bergketen die me al sinds gisteren opvalt wordt steeds beter, maar water zou het nog veel beter maken. Uiteindelijk duurt het tot ver na de top voor ik kan bijtanken bij een vriendelijke boer.

4.jpg