Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
nicolevelo schreef:
di 25 jan, 2022 21:08
Zou de vorm van de klassieke - maar minder 'hippe'- tubusvoordrager dan toch goed bedacht zijn? ;-)
Ik ben met een Tubus Tara ook al tassen kwijt geraakt, de bevestiging is dan misschien wel beter maar de tassen hangen voor mij veel te laag.
sjacka schreef:
di 25 jan, 2022 09:00
respect, al op de weegschaal gestaan?
Ik had onderweg wel wat bij maar een weegschaal, nee dat niet.
Even vreesde ik dat Lyon het eindpunt zou zijn, maar nu komt die grote lauwe zoutwaterplas toch heel dichtbij!
Sorry als ik mensen op het verkeerde been heb gezet, mijn "ik heb het gehaald" na de lange dag naar Lyon sloeg op die, toch wel zware, dag, en het feit dat ik het meeste twijfels had, en het zenuwachtigste was, voor de trek naar het zuiden eind november.

Ik weet niet of mijn verslag dit duidelijk maakt, maar ik had geen einddoel noch einddatum voor deze reis. Voor hetzelfde geld had ik rotweer en was ik na een week terug thuis aangekomen.

Ik had natuurlijk wel dromen en verlangens, zoals "in 7 dagen van Lier naar Lyon fietsen", waarbij de alliteratie belangrijker was dan de prestatie ;-)
Dag 10: Soyons - La Roque

filename-26.jpg
Vannacht werd ik halverwege wakker van de kou en moest ik wat bij aantrekken, en inderdaad de hemel was open getrokken. Het was de koudste nacht tot nu toe maar wel fijn dat de zon er van het begin van dag bij was.

1.jpg
De koude Noordenwind bleef wel in mijn rug blazen dus het ging vooruit. Ik volg nu de ViaRhôna, een uitgebreid fietspad dat vanaf Genève tot de Middellandse Zee loopt. Het fietspad loopt vaak op de dijk van de Rhône maar ook in naastliggende buffer- en overstromingsgebieden. Het is over de volledige lengte geasfalteerd met goed tot zeer goed asfalt. Alleen uitkijken voor opkruiend asfalt door boomwortels. Hoogteverschillen zijn er ook niet, het is goed bewegwijzerd en van tijd tot tijd zijn er bankjes en picknickplekken.

Zeker met de wind in de rug loopt het als een trein maar het is wel wat saai. De bermen zijn met bomen beplant dus erg veel zie je niet, hooguit wat heuvels aan de rand van de vallei. En het pad gaat niet door de steden, zo ben ik vandaag ongezien Montellimar voorbij gereden wat toch geen klein stadje is.

2.jpg
Maar voor Montellimar ben ik nog een grote kerncentrale gepasseerd met een fraai staaltje van greenwashing: er waren 4 reusachtige koeltorens in werking waarvoor 2 amechtige windturbines stonden te draaien, genoeg om het licht aan te houden denk ik dan.

Hier ben ik de eerste andere fietsreizigers tegen gekomen. Extreem ingepakt zoals alle fietsers hier, maar ja, zij moesten tegen de wind in. Ik ben niet gestopt, daarvoor ging het te hard (voor mij). Maar wel leuk om andere fietsers te zien, tot hiertoe ben ik alleen maar zwervers met de fiets tegen gekomen. Nu ja, ik vermoed dat de meeste mensen mij ook als een zwerver zie, dat leid ik toch af aan de reacties als ik ergens om water vraag.

3.jpg
Bij Rochemaure nog een imposante hangbrug over de Rhône:

4.jpg
Dag 10: vervolg

5.jpg
Op de middag ben ik met mooie vestingstadje Viviers ingereden om ergens op te warmen want het was fris ondanks de zon. Ik vond een charmant café slash brocanterie en heb ok gegeten maar helaas geen verwarming.

6.jpg
Het stuk na Viviers vond ik het mooiste stuk ViaRhôna tot nu toe maar dat had er misschien ook mee te maken dat ik voor het eerst geen autostrade hoorde, de Rhône-vallei is hier breder dus kon die verder van het water weg.

7.jpg
Laatste blik op de Rhône
In Pont-Saint-Esprit heb ik de ViaRhôna-express verlaten om niet in de kustagglomeratie terecht te komen. Ik was er niet rouwig om; het fietspad heeft me snel ver gebracht maar het voelt toch allemaal wat artificieel, alsof je van Antwerpen naar Luik zou rijden en niks meer zien dan het Albertkanaal.

Maar de vallei verlaten betekent stijgen, het was dus zweten geblazen, ook al omdat de Noordenwind wegviel. Het landschap was typische Provence rommelboel: overal huizen en wijngaarden (Côtes du Rhône) tussen het maquis. Van ver ziet het groen uit - dor bruin voor de wijngaarden- maar eigenlijk is elke vierkante meter bebouwd.

8.jpg
Ik heb dus flink mijn best moeten doen om een slaapplaats te vinden, eerste poging leverde een hoop stekels en doornen en een opgeschikt everzwijn maar geen goede plek op.

Een bosweg aan de overkant bracht meer soelaas, ik vond ëén redelijke plek en een paar honderd meter verder een betere en nog een paar honderd meter verder echt een goede. Ik was blij want de laatste wildkampeerplekken waren niet top, veel lawaai en niet echt verscholen.

9.jpg
Hier was alles rustig, voor de eerste keer heb ik op een steen buiten de tent van de schemering en de buitenlucht genoten.

Ik ben echter iets te lang blijven zitten want plots had ik het door en door koud, ik heb alles uit de kast moet halen om het nadien terug warm te krijgen: soep en koffie en een hoop extra kleren.

121km - 9,2km onverhard - 706hm
Ahh. Een reisverslag. Daar moet het toch over gaan.
Niet over 13 of 14 tandjes.
Oké, het is niet mijn cuppa thea. Maar ik vind het wel byzonder.
Hopelijk gaat dit nog maanden lang door!
dunlop schreef:
wo 26 jan, 2022 19:07
Hopelijk gaat dit nog maanden lang door!
:shock: Met die dagafstanden wordt dat een rondje wereld.

Prachtig dieet bdr. Montignac kan er niet aan tippen!

Carl
Wat ontzettend leuk om te lezen! Lekker eenvoudig en to-the-point!
Vertel eens @bdr.
Hoe doe je dat nou met douchen of kruip je bezweet en al in je slaapzak.
Dan is het geen wonder dat je al snel voor zwerver wordt aangezien.

Laat ik het andersom stellen.
Ik vind alles best als ik maar schoon in m'n slaapzak kan schuiven.
Dat betekent voor mij een camping of bij veel regen een kamer en als het heel erg mee zit qua weer en er is een beek of meer dan zou ik willen overwegen om in het wild te kamperen.
Poppink houdt namelijk van een warme douche.

Maar Poppink wil ook graag van anderen leren.
- heb je een binnenslaapzak?
- hoeveel lagen kleren heb je aan in je slaapzak om het warm te houden?
- hoe hou je je spullen droog?
- kruip je 's avonds gewoon in die natte tent?
Poppink schreef:
wo 26 jan, 2022 21:54
Vertel eens @bdr.
Hoe doe je dat nou
Ja, dat heb ik me ook al afgevraagd. Als ik het goed begrijp heb je altijd wildgekampeerd (gewildkampeerd?).
Dat heb ik ook al gedaan in Frankrijk, maar in de bergen. Die enkele keren dat ik het gedaan heb in de nabijheid van beschaving, gewoon langs een weg, waren toch wat vreemd.
Prachtige tocht, @bdr. Maar ik krijg het zo koud. Vond de kachel bij de B&B heerlijk toen we in april door hagel en sneeuw naar Parijs fietsten. En tijdens m'n woon-werk fietstochten was ik in de winter soms na een uur nog niet doorgewarmd. Moedig.
Hier idem, zou het ook graag doen, maar krijg het al steenkoud bij het lezen, misschien een factor waardoor de km's oplopen?
Dag 11: La Roque - Montoulieu

filename-27.jpg
Vannacht was de koudste nacht tot nu toe. Hoewel ik me speciaal warmer had aangekleed toch nog kou gehad. Opstaan ging met tegenzin, uiteindelijk was ik pas om 10 na 9 weg. Fietsslot was bevroren en toen ik eindelijk klaar was om te vertrekken merkte ik dat mijn bril nog in de opgevouwen tent zat. Voorderailleur was ook weer bevroren maar ik heb al geleerd om die ‘s avonds naar het kleinste blad te schakelen dus geen probleem.

Wegens open hemel ging ik van een nieuwe zonnige dag uit, dus lichter gekleed en mijn overschoenen niet aangedaan. Na een uur kwam ik erachter dat dit zeer optimistisch was, er kwamen alsmaar meer wolken, in de verte was het zelfs aan het regenen.

1.jpg
Lussan
Plan was dan om in Lussan, een verhoogde vestigingsstad, een koffie te drinken, mijn overschoenen aan te trekken en het verslag van gisteren bij te schrijven. Maar natuurlijk was er niets open, uiteindelijke in de tuin van een protestantse kerk mijn overschoenen aangetrokken. De kerk was overigens verwarmd, niet de eerste keer, in Lyon was de basiliek ook warmer dan de cafés. Rare jongens die Fransen.

2.jpg
Na Lussan werd het landschap wat meer open maar nog wel dichtbevolkt. Qua dichtheid en bouwwijze te vergelijken met Limburg, veel grote huizen op grote percelen maar weinig publieke voorzieningen. Ik was met name op zoek naar een bakker en water.

4.jpg
Dag 11: vervolg


Op de middag heb ik een bakker gevonden met warme mini-pizza’s voor 2€, op water heb ik heel wat langer moeten wachten. De heuvels van de Gard maakten plaats voor een brede vallei met in de verte bergen en veel wolken. In een grote boog ging het rond Alès maar wel steeds dichter naar de wolken toe.

3.jpg
Rond half drie had ik prijs, regen. De shoftshell uit en de regenjas aan, had ik eerder moeten doen want de regenjas was warmer. Een tegenvaller maar het landschap maakte veel goed: ik zit nu in de uitlopers van de Cevennes, voor het eerst in dagen heb ik een wow-gevoel.

5.jpg
In Saint-Hyppolite-du-Fort vind ik eindelijk een bar met koffie en drinkwater. Ik stuit ook op een winkeltje waar ze valles maken van oude fietsonderdelen maar een nieuw voortandwiel hadden ze niet. Want ze maakten geen fietsen. 😋Sympathieke mensen en zowat de eersten die mij als fietser zagen en niet als een zwerver die weet ik wat komt doen.

6.jpg
Bij het buitenzijden van Saint-Hyppolite nog een wegwijzer naar een grot met een “Trois dames” druipsteen gezien. Ik vraag me af of ik daar niet eerder geweest ben, de naam Saint-Hyppolite zei me ook iets.

7.jpg
Met al het draaien en keren in de stad mijn oriëntatie kwijt geraakt en serieus fout gezeten. Hierdoor kwam de plek waar ik wou kamperen in het gedrang maar onderweg stootte ik gelukkig op camping Le Grillon - Ouvert toute l’année waar ik nu van hun uiterst onbetrouwbare WiFi gebruik maak. (De telefoon heeft geen ontvangst). Zo dadelijk douchen in onverwarmd sanitair.

8.jpg
97km - 1,7km onverhard - 1163hm
@Poppink & derdekeer: ik hoop dat het verslag van dag 11 en dag 12 (morgen) een paar van jullie vragen zal ophelderen.
Dag 12: Montoulieu - Béziers

filename-28.jpg
De douche was net niet warm genoeg waardoor ik met kou in de tent ben gekropen. Na een natte nacht — het heeft niet geregend maar wel veel condensatie in de tent — om kwart voor negen weg geraakt. Mijn handdoek was natuurlijk nog kletsnat, een nacht hangen in onverwarmd sanitair doet natuurlijk niets. Dan maar vanachter op de bagagedrager, dat is de enige plaats waar iets droogt en het past bij mijn zorgvuldig geconstrueerde zwerverslook.

Het was fris maar waarempel na een uur een bakker met koffie en warme Quiche Lorraine gevonden. Op het terras van de bakker geprobeerd om een account op het Couchsurfing platform te maken want dat zou wel eens van pas kunnen komen. 3 kwartier later was ik volledig verkleumd, twee doorlopende betalingen van 3€ per maand armer en kon ik contact opnemen met hosts op Couchsurfing als ik mij liet “verifiëren” door nog eens 56€ per credit kaart te betalen en mijn Facebook profiel aan Couchsurfing te koppelen. Ik moet mijn app review nog schrijven maar je kan al raden hoe die er gaat uitzien, dit is nauwelijks verhulde datamining, de ellenlange vragenlijst die je moet invullen verteld genoeg.

1.jpg
Na dit debacle bij de bakker verder gefietst door de Gorge de l’Herault. Heel mooi, aan de hoeveelheid kanostandjes te zien moet het hier in de zomer heel druk zijn maar nu was ik alleen. De Gorge loopt plots uit op een zacht golvende vlakte.

2.jpg
3.jpg
4.jpg
Dag 12: vervolg

6.jpg
Mijn adrenaline begint te stijgen want vandaag kom ik langs de Middellandse Zee. Bij iedere beklimming dacht ik :”Nu zie ik de zee” maar dat was telkens mis poes. Gelukkig werd ik geholpen door een ferme Noordwester, sommige stukken spelenderwijs 38 km/u kunnen trappen.

5.jpg
Ik was mij al aan het verheugen op de dieet-foto die ik op Facebook wou zetten, want bij het strand zou ik zeker toch iets kunnen kopen. Zou ik voor een frisco gaan of een pintje?

Uiteindelijk ben ik vlak bij de zee aangekomen maar ik had het zelf niet door want er lag nog een gigantische hoop afgesloten campings tussen mij en de zee. Ik ging ervan uit dat de route mij automatisch naar de zee zou brengen maar dat was niet zo. Erger nog, ik had het pas door toen ik al ettelijke kilometers tegen diezelfde vermaledijde Noordwester naar Béziers aan het stompen was.

7.jpg
Teruggekeerd en gedacht “wat hebben die social media sterren toch een rotleven”. Aan het strand was niets open, en er was ook niemand. Wel even stilgezeten bij deze mijlpaal en dan maar zorgvuldig een foto gecomposeerd met mijn gummibeertjes.

8.jpg
Uiteindelijk heb ik mij in de schemering, bijna donker, door het verkeer van Béziers geknokt. Uiteindelijk aangekomen bij het hotel dat volgens Booking.com het goedkoopste was. De vriendelijke dame aan het onthaal is nog een beetje onder de prijs van booking gegaan en heeft er voor gezorgd dat ik een kamer op het eerste had zodat ik niet te veel met mijn fiets moest sleuren.

9.jpg
131,3km - 0,8km onverhard - 810hm
Dag 13: Béziers

filename-29.jpg
Hoewel het niet mijn bedoeling is om rustdagen te beschrijven toch een kleine uitzondering voor deze al was het maar om bij te houden hoe slecht de routering van Garmin Connect wel is.

Vooreerst moet ik aangeven dat mijn mening over Béziers gekruid is door het feit dat ik weet dat deze stad geregeerd wordt door een extreem rechtse burgemeester. Het zou niet mogen maar het geeft toch kleur aan mijn waarnemingen.

Ik heb er gisteren al op gealludeerd maar het verkeer is hier niet te doen. Geen fietspaden en geen fietsers. Druk autoverkeer met vele files zorgt voor een gespannen situatie. Ik heb mij overal tussendoor moeten wringen want de auto’s laten geen plaats naast de geparkeerde auto’s. Ook twee bijna aanrijdingen gehad op ronde punten waar wagens mij simpelweg voorbij steken om dan voor mijn neus rechtsaf te slaan.

4.jpg
Er zijn geen deelfietsen en er staan ook nergens fietsen in de stad. De enige fiets die ik gezien heb stond op een balkon op één hoog. Een groot contrast met Lyon waar een chique franse retrofiets tot de standaarduitrusting behoort.

3.jpg
Béziers zelf is een redelijk typische Middeleeuwse vestingstad met nauwe straten en huizen van 4 hoog waarvan ik er ondertussen zoveel van heb gezien. Aan de staat van de huizen te zien heerst er veel armoede. In het midden van Béziers is er één heel groot Hausmaniaans langgerekt plein waar mijn hotel ligt.

1.jpg
Béziers is volledig in kerstsfeer, op het plein is een kerstlandschap opgetrokken met wit gespoten kerstbomen en grond. En beetje absurd want de platanen hebben hier nog niet al hun bladeren verloren en andere bomen zien nog gewoon groen.

2.jpg
Uit speakers klinkt een quintet aan kerstliederen op repeat. Waaronder “petit papa Noël”. Mensen die de fantastische film "La Cité des Enfants Perdues" gezien hebben weten tot welke uitersten dit verschrikkelijke nummer je kan dwingen. Ik hoor het tot in mijn bed. In de winkelstraten is een opzichtige sterrenhemel opgehangen waardoor je precies onder TL-lampen loopt.

Kortom horror. Wat ik hier dan doe?
Dag 13: vervolg

1.jpg
Het weer is zeker top. Gisteren 18° op de teller gehad die weliswaar zeer optimistisch is bij zon, maar toch, zo’n 14° à 15° zou het wel zijn. In de luwte van de koude noordwester is het goed te doen hoewel ik vele bézierer’s hoor klagen van de kou.

De reden dat ik hier ben is de ligging van Béziers. Hier kruisen de route “Fietsen naar Barcelona” van Paul Benjaminse en de nieuwe “European Divide” bikepacking route. Ik wou de European Divide rijden vanaf ik ervan hoorde, maar in de winter door de Jura en de Vogezen zag ik niet zitten plus ik kon wel wat kilometers gebruiken wegens gebrek aan conditie en te dik. Nu mijn reis tot hier voorspoediger is verlopen dan ik verwacht had is het tijd voor het nieuwe hoofdstuk “bikepacking”, veel off road dus.

Daarom moet ik eerst nieuwe banden want met de GP5000’s gaat dat niet lukken. Ik heb nieuwe René Herse Hurricane Ridge banden bij maar die moeten natuurlijk nog gemonteerd. Daarom maak ik snel in Garmin Connect een route langs drie fietsenmakers om mij te helpen.

4.jpg
De eerste wil wel helpen maar heeft geen tijd wegens zelf op weekend, de tweede is akkoord maar sluit tussen 12 en 14u. Dus doe ik eerst uitgebreid boodschappen in de Leclerc (veel te veel gekocht, winkelen met honger) en koop nog wat vriesdroog in bij de Decathlon.

3.jpg
Tussen alle commerciële en industriële gebouwen in vind ik nog een braakliggend terrein annex wijngaard om rustig mijn boterhammen op te eten. Naar mediterrane traditie wordt er naar hartelust gestort.

2.jpg
Dan naar de fietsenwinkel, in een uur heb ik de klus geklaard, het kost me niks en ze hebben me nog aan nieuwe remblokken kunnen helpen ook. Wel geen originele Shimano want ook dat is hier niet te verkrijgen.

5.jpg