Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
Dag 7: Changy - Lyon

filename-24.jpg
Deze nacht wat regen gehad maar buiten modder in de tent geen problemen, gelukkig maar want ik stond nogal zichtbaar. Je mag in Frankrijk bivakkeren maar het is me niet duidelijk of dat ook op de oevers van de kanalen mag.

1.jpg
Na het debacle van gisteren heb ik de route van Benjaminse gelaten voor wat ze was en goede oude getrouwe brouter opgestart. Beginpunt, eindpunt en voila een mooie beschutte route langs de Saône. Soms is die software haast akelig telepathisch, hij kiest precies de route die ik zelf zou tekenen. Als ik Benjaminse had gevolgd was het weer heel de tijd departementals met auto’s rond de oren, zonder beschutting en met een klim over 600m.

Ik zit nu trouwens al in het stroomgebied van de Rhône, naar de Middellandse zee dus. Ik wist niet dat je Frankrijk kon doorkruisen van Noord naar Zuid zonder ooit over de 500m te moeten gaan.

2.jpg
De zuidenwind is nog steeds van de partij maar langs de rivier zijn er vele hagen geplant, ik zit veel meer beschut dan gisteren. En de zon is er terug wat de het ene na het andere prachtige plaatje oplevert. Vandaag is het landschap niet zo indrukwekkend, het is de lucht die alle aandacht opeist.

4.jpg
Na een tijdje begint de ratelfabriek gekend als mijn versnellingen weer op te spelen. Tijd om te smeren, maar bij nader inzien blijk ik de nieuwe ketting op de verkeerde manier door de derailleur geleid te hebben waardoor deze door een stuk metaal van de kooi slijpt! Doh! Ik heb de ketting er thuis ‘s avonds laat in het donker opgelegd maar toch, door mijn domme aanname dat het slijtage was heb ik het niet eerder gecontroleerd en mij zes en halve dag aan geratel geërgert.

3.jpg
Op de middag maak ik de call om een hotel te reserveren in Lyon. Het was heimelijk mijn hoop om op 7 dagen in Lyon te raken en zoals het nu vooruit gaat ziet het eruit alsof dat gaat lukken. Wel een heel gedoe op de telefoon, gelukkig had dat kastje van de bank bij want dat was dus nodig.
Dag 7: vervolg

5.jpg
Die brouter is iets te telepathisch want na Mâcon maakt het geasfalteerde jaagpad van “La voie bleue ” plaats voor een verzameling grind en gravelpaden langs de oever. Ik rij graag gravel maar had dit toch liever op voorhand geweten. Uiteindelijk blijft de gravel tot iets voor Lyon duren...

7.jpg
6.jpg
Maar hoe meer de zon erdoor komt hoe minder wind tot het tenslotte een 40 tal km voor Lyon helemaal windstil is. Pas nu komen de mensen buiten, al wandelend want fietsers ben ik nog niet veel tegen gekomen, een zwerver/fietser met volgeladen fiets, fietskar en hond niet nagelaten.

8.jpg
Het binnenrijden van Lyon vind ik enorm indrukwekkend, de stadsdrukte begint al zo’n 10km van het centrum. Dit is een grote stad, en mooi gelegen ook op die heuvels rond de Saône en de Rhône.

9.jpg
Er wordt ook heel veel aandacht besteed aan het mooi uitlichten van bruggen en gebouwen, en er zijn veel fietspaden voorzien. In Lyon-centrum moet ik door een lange fietstunnel die gedecoreerd is met projecties en een soundscape. De tunnel wordt ook warmer naarmate je meer naar het midden gaat, een surrealistische ervaring op het einde van deze lange fietsdag!

Op het hotel aangekomen pak ik eerst het hoogstnodige uit; natte tent, natte kleren, vieze overschoenen, na een uur ziet de kamer er niet meer uit. Ik heb razende honger en eet zowat alles op dat ik nog heb.

Na een lange douche en een hazenslaapje sleur ik mij toch nog het centrum in. Brouter blijkt mij op een fantastische verkeerluwe manier pal naar het centrum geleid te hebben want zo te voet ronddwalend is het toch heel wat drukker, veel opgefokte auto’s die luid optrekken. Veel mensen voor de cafés op straat, zal wel met de pas sanitaire te maken hebben, die ze op het hotel overigens niet gevraagd hebben.

Morgen wassen en plassen en rustdag. Maar ik heb het gehaald, Lier - Lyon op 7 dagen, supertrots!

161,9km - 71,9km onverhard - 390hm
Voor de haastige forumbezoeker vat ik de belangrijkste inzichten van deze etappe samen:
1. Durf van beschreven routes af te wijken (brouter is je vangnet).
2. Zorg dat je voldoende licht hebt als je een ketting op je fiets legt.
3. Bdr is een bikkel ("161,9km - 71,9km onverhard") 💪💪💪
willem.m schreef:
zo 23 jan, 2022 13:01
Voor de haastige forumbezoeker vat ik de belangrijkste inzichten van deze etappe samen:
1. Durf van beschreven routes af te wijken (brouter is je vangnet).
2. Zorg dat je voldoende licht hebt als je een ketting op je fiets legt.
3. Bdr is een bikkel ("161,9km - 71,9km onverhard") 💪💪💪
Bdr est un vrai randonneur.
Chapeau!
bdr schreef:
zo 23 jan, 2022 12:50
Tijd om te smeren, maar bij nader inzien blijk ik de nieuwe ketting op de verkeerde manier door de derailleur geleid te hebben waardoor deze door een stuk metaal van de kooi slijpt! Doh! Ik heb de ketting er thuis ‘s avonds laat in het donker opgelegd maar toch, door mijn domme aanname dat het slijtage was heb ik het niet eerder gecontroleerd en mij zes en halve dag aan geratel geërgert.
Herkenbaar, zo'n beginnersfout die ik ook na meer dan 30 jaar 'derailleurervaring' nog wel eens maakte ;-). Hopelijk is de kooi niet teveel doorgesleten.
bdr schreef:
zo 23 jan, 2022 12:57
Maar ik heb het gehaald, Lier - Lyon op 7 dagen, supertrots!
Zo lijkt Lyon niet zo ver... tot je de daggemiddelden bekijkt. Heel mooie prestatie (ook nog die 72 km onverhard op de laatste dag)!
Fantastische rit, geweldige afstanden.
Sommigen mensen denken dat je naar Ladakh moet voor een fietsuitdaging ... :shock:
Na de zonnige foto's van bij Lyon krijg ik ook weer veel zin!
Inderdaad, goed gedaan. Mooie blauwe luchten, dat was hier tijdens mijn rondje vandaag zeker niet het geval.
bdr schreef:
zo 23 jan, 2022 12:57
161,9km - 71,9km onverhard - 390hm
Naar de Middellandse Zee was het nog maar 2 dagen fietsen geweest, misschien wel met de mistral in de rug :wink: .
derdekeer schreef:
zo 23 jan, 2022 20:33
... Sommigen mensen denken dat je naar Ladakh moet voor een fietsuitdaging ... :shock:
Frankrijk en Ladakh vergelijken doet me aan 🍎 en🍐 denken: allebei lekker, maar wel anders.
willem.m schreef:
zo 23 jan, 2022 13:01
2. Zorg dat je voldoende licht hebt als je een ketting op je fiets legt.
Het is eerder, controleer je assumpties. Als ik op dag één eens even goed naar de derailleur had gekeken had ik dit direct kunnen oplossen, maar ik deed het niet omdat ik ervan uitging dat het geratel slijtage was.

Ik weet eigenlijk niet waarom die tab in een derailleurkooi eigenlijk nodig is, de mijne is nu in ieder geval half doorgesleten.

Shimano-XT-RD-M8000-Shadow-11-speed-Rear-Derailleur-0.jpg
(Niet mijn derailleur)
Dag 8: rustdag Lyon

Na het wassen en plassen in het hotel is het de middag al voorbij voor ik buiten ga. Het regent, ik heb mijn rustdag goed gemikt. Dat wil zeggen nauwelijks foto's want daarvoor moeten de handschoenen uit. Dat is een heel gedoe als ik mijn regenjas aan heb want die mouwen zitten strak over de handschoenen. Ik denk dat het een universele wet is dat er bij slecht weer veel minder foto's genomen worden maar het geeft natuurlijk wel een vertekend beeld.

1 (1).jpg
Mijn linkerknie heeft het nog wel niet begrepen, die zit precies nog meer op slot. Ik heb ze de eerste dag geforceerd met de poging tot klim naar de bivakzone, en vanaf dan is het toch maar hobbelen en strompelen tot ze wat opgewarmd raakt. Fietsen doet gelukkig geen pijn, het zeurt wat in het begin maar gaat dan weg. Maar klimmen zorgt toch voor wat gevloek. Wandelen is nog het lastigste. Ik hoop dat deze rustdag de boel toch wat losser maakt maar ben al lang blij dat het niet erger wordt.

2.jpg
Vreemd dat je hier moet bellen
Regen + stad is museumtijd dus ik bezoek het MHL, Musée de l'Histoire de Lyon in de oude stad. Veel gedoe voor ik binnen ben, de fiets mag niet op de binnenplaats maar moet op straat, dan moet de pas sanitaire gescand maar eerst mondmasker. Met regenjas, sjaal, bril en fietshelm aan doe ik weer iets verkeerd in de volgorde waardoor je met beslagen glazen met een mondmasker staat te knoeien dat niet rond je oren wil.

In het museum leer ik dat de Rhône lange tijd een wilde rivier was met sterke stroming en wisselende waterstanden. Hierdoor kon de groei van Lyon alleen langs de Saône-kant plaatsvinden. Er was lange tijd geen brug over de Rhône. In de de twintigste eeuw is de Rhône getemd met verschillende dammen en watercentrales. Daarvoor is hoofdzakelijk één staatsbedrijf verantwoordelijk, de Compagnie nationale du Rhône of CNR.

Als ik buitenkom is het natuurlijk donker maar de regen is nog niet gestopt. Ik klim naar de Nôtre-Dame de Fourvière die vanop een heuvel de stad overschouwt.

3.jpg
In de basiliek zelf staan een 3-tal leken en een priester klaar om de weinige bezoekers te ontvangen. Eén van de leken klampt mij aan en vraagt of ik gelovig ben. Ik antwoord naar waarheid dat ik katholiek ben opgevoed maar dat ik niet geloof, en dat ik de theorie van Jan Verstappen onderschrijf dat een religie misschien niet meer waard is dan de artefacten die ze achterlaat. Daar is ze het niet mee eens, het zijn maar stenen. Ik betoog dat die stenen nochtans met veel zweet en liefde door mensen op die manier zijn gebeeldhouwd en gestapeld en daarom toch de moeite van het bekijken waard maar dat was niet het juiste antwoord. Ik mag wel rustig contempleren in de basiliek. Ik denk alsof hier 4 mensen hadden gestaan om mensen te bekeren zonder die hoop stenen.

Als ik buitenkom zijn er aantal mensen druk bezig met de voorbereiding van een projection mapping op de facade van de basiliek. Blijkbaar gaat elk jaar in Lyon rond 10 december een "Festival des Lumières" door waarbij de hele stad verlicht wordt. Lijkt me de moeite want Lyon is nu al mooi verlicht.

4.jpg
Bij het terugrijden naar het hotel spot ik een zwerver in de winkelstraat pal voor de cinema. Het is nu 4ºC en het regent, ik kan niet anders dan meevoelen, dit is shitty weather.

5.jpg
ik vind dit basiliek van Lyon fascinerend. Daterend van (ongeveer) het laatste kwart van de negentiende eeuw, net als de Sacré Coeur in Parijs. De Eglise du Sacré-Cœur et Notre-Dame de Lourdes in Luik en de basiliek van Koekelberg in Brussel zijn (vind ik toch) opgetrokken met hetzelfde effect voor ogen, maar van iets latere datum. In Lourdes heb je de Basilique Notre-Dame-du-Rosaire de Lourdes, die ook van het einde van de negentiende eeuw is. Het lijkt wel alsof er in Frankrijk en België een herkersteningsbeweging bezig was in die periode.
respect, al op de weegschaal gestaan?
Dat doet Pathé toch wel goed, zo'n mooie, klassieke luifel. Daar kan ik altijd wel blij van worden als ik zoiets tegenkom. :)

Afbeelding
sjacka schreef:
di 25 jan, 2022 09:00
respect, al op de weegschaal gestaan?
Dat is inderdaad de vraag die ons na het startbericht allemaal bezig houdt: hoeveel kilo's heb je er af kunnen fietsen? Of gaat dit net zoals met een Netflix-serie, in de zin dat we na een succesvol 1e seizoen eerst nog vier extra seizoenen moeten volgen voordat we weten hoe het zit? Nee toch? Dus hou ons niet langer in spanning 😬 en pak die weegschaal. ⚖️
Dag 9: Lyon - Soyons

filename-25.jpg
Na een late start - als alles uitgepakt is moet ik toch 2 uur rekenen om terug ingepakt te geraken - om 10u30 de deur uit geraakt. Nu het droog is ziet Lyon er direct veel beter uit.

Snel nog een korte poging gedaan om toch nog een 24T voortandwiel te scoren, de klim naar Fourvière gisteren, zonder bagage, gaf toch wat twijfel. Ik zoek een TA Specialités of Stronglight 24T 5 arm 74mm BCD. Als ik het tandwiel hier niet vind dan waarschijnlijk nergens. Google Maps levert 3 shops in de buurt van het hotel die op maandag open zouden zijn. Shop 1 moest bestellen, shop 2 was alleen een deur met een telefoonnummer en shop 3 bestond helemaal niet, dus genoeg geprobeerd.

1.jpg
Ik verlaat Lyon langs de wijk “Confluence”, echt op de samenvloeiing van Saône en Rhône. Dit is de meest recente wijk, interessante architectuur maar de buitenruimtes overtuigen me niet echt, het lijkt toch allemaal nogal dens en grootschalig. Wel een interessant gebouw van Euronews.

2.jpg

Natuurlijk moet ik poseren op de samenvloeiing van Saône en Rhône, het museum Confluence houden we voor een andere keer.
3.jpg
4.jpg
Dag 9: vervolg

Ik rij Lyon buiten langs de Benjaminse route om er zeker van te zijn dat ik zonder onnodige omwegen de petrochemische haven ten zuiden van Lyon voorbij geraak. Zoals te verwachten stellen de voorsteden niet veel voor maar ook het weer werkt niet mee om de omgeving op te fleuren.

6.jpg
Het is droog en grijs overtrokken en er staat terug een ijskoude wind, gelukkig voor mij opnieuw uit het noorden. Dus laat ik mij gezwind het Rhônedal doorblazen. Zo fluks dat ik een voortas verlies, losgetrild, later op de dag verlies ook mijn waterfles. Ik kan niet stellen dat ik erg tevreden ben van die bikepacking setup vooraan, de riemen van de Topeak Versacages komen los bij regen wegens te glad om houvast te hebben in de gesp, en als ik de riemen niet muurvast trek komen ze langzaam los, ook al omdat de inhoud van mijn drybags zich begint te settelen.

Maar bovenal is die setup weinig stabiel. Omdat de drie bevestigingspunten in één lijn liggen trilt de bagage rond die as, benieuwd hoe lang dat goed gaat gaan.

1 (1).jpg
De vallei is veel drukker bevolkt en veel smaller dan de vallei van de Saône. Ik heb de hele dag autosnelweg geluid op de achtergrond gehad. Om mij te pesten was er ook voor mij steeds wat blauw in de lucht maar de zon zelf heb ik niet gezien. Wel wolken die live sneeuw aan het uitkappen waren op de heuvels ten westen, toch wel intimiderend, ik schat dat de sneeuwgrens nu op 500m ligt.

7.jpg
Dus kort saai landschap, slecht weer maar gelukkig die wind om er toch nog een epische rit van te maken, ik weet niet of ik al ooit zo snel 100k heb gereden met of zonder bagage. Op het einde zelfs nog los door Valence geknald - over de drukke kerstmarkt - om toch wat langer van de wind te kunnen genieten.

Daardoor wel in het donker een plek moeten zoeken, niet ideaal. Als de tent staat word ik voor de eerste keer ontdekt door een wandelaar met hond, maar zonder erg.

8.jpg
144,3km - 6,7km onverhard - 462hm
bdr schreef:
di 25 jan, 2022 21:02

Maar bovenal is die setup weinig stabiel. Omdat de drie bevestigingspunten in één lijn liggen trilt de bagage rond die as, benieuwd hoe lang dat goed gaat gaan.
Zou de vorm van de klassieke - maar minder 'hippe'- tubusvoordrager dan toch goed bedacht zijn? ;-)