Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Op dieet - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Op dieet

347 berichten
keesswart schreef:
di 18 jan, 2022 23:55
Na zo'n 12 uur bivakkeren in een frisse novembernacht is elke tent bij het ochtendgloren een druipsteengrot geworden.
Dat is inderdaad gedurende de hele reis een groot probleem geweest.
bdr schreef:
ma 17 jan, 2022 20:08
Tot Charlesville-Mézières had ik veel wind in de rug, nadien koude tegenwind en lichte pijn in de linkerknie.
Lag dit nog onder de brug aan de Maasroute in Charlesville-Mézières? (foto van deze zomer).
Schermafbeelding 2022-01-19 om 13.58.15.png
@Nicolevelo: niet meer gezien maar nog wel op andere plaatsen opgebrande auto's tegengekomen.
Dag 4: Ailly-sur-Meuse - Bourg-Sainte-Marie

filename-17.jpg
De open hemel gisterenavond liet al iets vermoeden: het was een koude nacht, ook te zien aan de tent en de fiets.

1 (1).jpg
Gisteren is mijn oploskoffie open gegaan in mijn kookzak zonder dat ik het wist, deze morgen veel tijd verloren met opkuisen dus weer te laat weg. Wat een ellende, bij het minste beetje vocht dat in de buurt komt krijg je van die vettige plakkende vlekken, ondertussen hangt de halve binnentent en mijn slaapmat vol.

2.jpg
Op de weg was het even koud, veel rijm maar gelukkig geen ijzel. Traag afgedaald, in Conmercy wel wat tijd verloren met de ALDI maar toch maar lekker een yoghurtje gegeten. Op facebook wordt onbegrijpend gereageerd op mijn foto's van yoghurtjes op parkings en zo. Ik denk dat alleen fietsreizigers en wandelaars het genot kennen van het opsmikkelen van lekkere dingen die je niet kan vervoeren.

3.jpg
Tegen de middag trokken de wolken weg en was het weer volop zon! Maakt wel 10 graden verschil.

Na de middag ben ik afgeweken van de route om verder de Maasroute te volgen. Volgens Benjaminse was het laatste stuk Maasroute niet interessant dus die rijdt iets meer naar het westen. Groot ongelijk, het is hier nog steeds prachtig, in België rijden we uren om zo’n vallei te zien. Ik vermoed dat de paar stukken gravel niet bij zijn doelpubliek passen.

4.jpg
Zoeken naar een kampeerplek was lastig, het gebied wat ik voor ogen had viel wat vroeg op de namiddag. Daarom maar wat verder gereden. Verschillende mogelijke plekken gezien maar die lagen vlak langs de spoorweg. Dan plots een bordje “Camping op 10km”, gebeld en ze waren open!

Op de camping blijkt dat ik de enige gast ben. Speciaal voor mij hebben ze een stukje van het sanitair tropisch heet gestookt. Daarenboven hebben ze witte Chimay, top.

Ik begin met de lader-dans om zoveel mogelijk op te laden. Vooral mijn telefoon heeft last van de kou, ik moet hem 's morgens, 's middags en 's avonds opladen en dan nog zit hij quasi permanent onder de 10% lading.

121,9km - 5,2km onverhard - 974hm

Edit: plaatsnaam
Op naar Jeanne d'Arc!
Afgelopen zomer heb ik daar van Zuid naar Noord gefietst.
Wat voor slaapzak, wat voor matje, hoofdkussen; vertel!
Thermarest Neoair
Decathlon Forclaz Slaapzak voor trekking Trek 900 0ºC dons
Decathlon Forclaz Opblaasbaar hoofdkussen voor trekking grijs
bdr schreef:
wo 19 jan, 2022 23:29
Decathlon Forclaz Slaapzak voor trekking Trek 900 0ºC dons
Niet koud gehad gezien het ijs op de tent? Of wat extra thermomeuk aan gehouden?
Fedor schreef:
do 20 jan, 2022 11:25
bdr schreef:
wo 19 jan, 2022 23:29
Decathlon Forclaz Slaapzak voor trekking Trek 900 0ºC dons
Niet koud gehad gezien het ijs op de tent? Of wat extra thermomeuk aan gehouden?
Jawel. De slaapzak is officieel goed voor 0ºC comfort en -5ºC limiet maar voor mij is 0ºC al niet echt comfortabel meer. Ik heb vanalles geprobeerd maar ik denk dat ik uiteindelijk ben uitgekomen op t-shirt+fleece en lange thermobroek en sokken voor de koude nachten.
Dag 5: Bourg-Sainte-Marie -- Vingeanne

filename-19.jpg
Vannacht was de koudste tot nu toe, maar dat denk ik al iedere nacht. Ik was heel vroeg wakker van de kou denk ik. Daarenboven was ik vergeten de darm van mijn camelbag in de frametas leeg te laten, die was dus stijf bevroren evenals de hele buitentent.

2.jpg
Van het privésanitair gebruik gemaakt om te ontbijten anders werd dat voor niets warm gestookt, ik was de enige gast. Voor 9€, daar kunnen campings in andere landen nog een puntje aan zuigen.

1.jpg
Maar niet getreurd wat de kou betreft, de campinguitbater had gezegd dat het hetzelfde weer zou zijn als gisteren dus waarschijnlijk weer eerst wat mist en dan terug open hemel en zon. Dat mag dan wel snel komen want ook mijn voorderailleur is bevroren.

3.jpg
Maar de mist is nooit opgetrokken, er stond een koude gure wind en de temperatuur is pas om 11u15 boven het vriespunt gegaan. Maar tegen dan had ik ijskoud, al een trui en donsjas bij aangetrokken en ook een extra paar sokken maar dat hielp niet.

4.jpg
Terwijl ik mij zo ellendig voel moet ik ook nog kilometers omrijden omwille van een gesloten spooroverweg. De overweg was nog maar net gesloten door hekken die met cijfersloten aan elkaar waren vastgemaakt. De twee werklui die de afsluiting hadden dichtgemaakt stonden aan de overkant zij aan zij parallel geparkeerd met draaiende motor en open ramen met elkaar te praten en natuurlijk deden ze of ze mij niet verstonden. 6 kilometer moeten omrijden op een stuk ellendige drukke baan met de wind pal op kop.

Edit: plaatsnaam
Dag 5: vervolg

6.jpg
Tegen ik eindelijk de bron van de Maas bereikte had ik verschrikkelijk pijnlijke voeten van de kou. Gelukkig had ik nog wat Colatjes om het moreel op te krikken, want het was toch wel een belangrijk moment: ik ben vanaf dag 1, vanaf Namen langs de Maas gereden, van dichtbij of van verder, en nu stond ik aan de bron. Met een bevroren camelbag. En een bevroren reservefles. Ik moest dus wel van de bron drinken.

5.jpg
Bij de bron nog een paar overschoenen bij aan getrokken maar dat hielp niets. Vlug de laatste 30km naar Langres om daar ergens warm te kunnen zitten. Maar vlug viel dik tegen, er lagen nog wat nijdige hellingen in de weg en vooral de laatste klim naar vestingstad Langres was moordend. In Langres was het al niks warmer, ook heel weinig mensen op straat. Eerlijk gezegd had ik goesting om daar een hotel te boeken en de rest van de dag niet meer buiten te komen. Maar toch eerst iets gaan eten, dat smaakte, en van de gelegenheid gebruik gemaakt om 1 paar wandelsokken uit te doen.

7.jpg
Opgewarmd ben ik terug vertrokken en waarempel, aan de andere kant van Langres viel de wind weg. De thermometer gaf 3° aan maar voor mij voelde het als 10º. Downhill en met de wind in de rug langs het kanaal ging het toch goed vooruit, fijn fietsen en tenslotte is zelfs de slang van de camelbag ontdooit!

8.jpg
131,7km - 9,1km onverhard - 857hm
Bij het lezen van dit verslag voel ik een zeer grote jaloezie in mij opwellen.
Ik heb geprobeerd je overnachtingsplek te vinden.
Capture.JPG
bdr schreef:
do 20 jan, 2022 20:54
Maar de mist is nooit opgetrokken, er stond een koude gure wind en de temperatuur is pas om 11u15 boven het vriespunt gegaan.
Met een beetje zon en minder wind had het weer een mooie herfstdag kunnen zijn. In november is het vaak een dubbeltje op z'n kant of de zwakke zon er wel of niet in zal slagen om door de mist heen te priemen.

bdr schreef:
do 20 jan, 2022 20:58
Tegen ik eindelijk de bron van de Maas bereikte had ik verschrikkelijk pijnlijke voeten van de kou.
Wat dan nog wil helpen is een stuk gaan lopen, liefst in een stevig tempo, zodat de bloedtoevoer in de voeten weer op gang komt. Zo zijn we destijds bij ruim 5 graden onder nul over de Timmelsjoch gekomen (zie onderin dit topic).
@Poppink: Je hebt ze gevonden, ik stond in het bos vlakbij jouw pin. Ik vraag me wel af wat die 8,09µg/m^3 is, PFOS concentratie aldaar?

@Kees Swart: mijn fout was om te licht gekleed te vertrekken, als je één keer koud krijgt is het moeilijk om dat opgelost te krijgen. De neopreen overschoenen hebben uiteindelijk wel geholpen, voor de rest van de reis aangetrokken bij temperaturen onder de 5º. Overigens zegt de GPS-log van mijn Edge 530 dat die dag begonnen is met -4ºC en dat het nooit warmer is geworden dan 1ºC. (Als ik termperaturen vermeld zijn dat die van mijn tripcomputer die notoir optimistisch is.)
Dag 6: Vingeanne - Chagny

filename-23.jpg
1.jpg
Zware dag vandaag. Vanmorgen op het laatste stuk kanaal naar Pontailler-sur-Saône merkte ik al dat het moeilijker ging dan gisterenavond maar ik had nog niet door waarom. In Pontailler-sur-Saône gewinkeld, wat later de rivier verlaten voor een “shortcut” van Benjaminse.

2.jpg
Natuurlijk heel de tijd naar boven en beneden zoals dat in heuvellandschap gebruikelijk is. Maar het ergste was dat de wind gedraaid is, waar ik vorige dagen kon genieten van een ijskoude duw in de rug vanuit het noordoosten, is het nu een iets warmere zuidenwind met regen.

3.jpg
Ik heb dus de hele dag wind op kop gereden en ik volg mijn zus dat dat eigenlijk erger is dan bergop want na een bergop volgt nog een bergaf. Nu was ik bij momenten 13 km/u aan het rijden op vlakke weg, frustrerend.

Het landschap deed me bij momenten aan de Nederlandse polders denken en dat is geen compliment. Eindeloze velden en akkers zonder beschutting.

4.jpg
Dag 6: vervolg

5.jpg
Naar het einde toe zat ik in Beaune, ziet er een mooie stad uit, om te onthouden voor een tussenstop in Frankrijk. Ik passeerde een middelbare school net bij het einde van een schooldag, rare ervaring die me op de neus drukte dat iedereen anders aan het werk is, niet in het minst mijn vrouw en kinderen. Ook opvallend dat geen enkele tiener met de fiets naar school komt.

6.jpg
Ik zit nu in het centrum van de bourgogne wat natuurlijk wijn en wijngaarden betekent. Ik ben niet echt een fan van wijngaarden, is toch een enorme mono-cultuur. Om één of andere reden moet in zo'n gebieden ook alles vol wijnranken staan, een boom of een ander klein landschapselement is taboe. Wildkamperen kan je dan ook vergeten in een wijngaard, overal waren mensen aan het werk om de stokken bij te snoeien.

7.jpg
De dorpen zelf hebben een Disney-gevoel, ik voelde me niet echt welkom met mijn beladen fiets. Toch maar een mandarijntje gegeten in het centrum van Meursault tussen de dikke nekken. Geef toe, toch een heel schilderachtig winkeltje!

9.jpg
8.jpg
Na Chagny was het al vrij laat om nog een goede kampeerplek te vinden, uiteindelijk naast een ruïne terechtgekomen maar wel open en bloot naast het kanaal, niet top.

124km - 4,6km onverhard - 592hm
Wat een geweldige verslagen, bdr! En wát een afstanden met die kou.👍
Alleen zijn voorkeur voor dode-beesten-foto's vind ik wat minder... het is met dat weer al zo troosteloos met dat weer en zo wordt het er niet beter van ;)

Of is het omdat je continue trek hebt tijdens het fietsen? :lol: ;)
Tussentijds wegen of deze inspanningen ook nog effect hebben zal wel niet lukken :?
Gaaf verhaal en respect om met deze omstandigheden zoveel km,s te maken
Dirk
Fedor schreef:
za 22 jan, 2022 10:15
Alleen zijn voorkeur voor dode-beesten-foto's vind ik wat minder... het is met dat weer al zo troosteloos met dat weer en zo wordt het er niet beter van ;)
Opvallend veel dode dieren die dag, en het paste inderdaad bij het weer en de sfeer.

Zo'n aanrijding met een everzwijn wil je toch niet meemaken, lijkt me. Maar er zitten ook levende dieren bij, de foto met omgeploegde akker toont een 5-tal herten in de verte. Deze kwamen uit bos toen ik langs deze akker stond te eten.