Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Arlbergpas-weg: goed te doen met de fiets? - Forum Wereldfietser

Arlbergpas-weg: goed te doen met de fiets?

Vraag: is deze Arlbergpas-weg, stijgend of dalend goed te doen met de fiets?
Ik bedoel niet de zwaarte, maar de hoeveelheid auto's die er toch nog langs gaan ondanks de tunnel. Ik ben van plan de pas vanaf Landeck te benaderen en naar Bregenz te fietsen.
Hoeveel km fiets je op deze autoweg? Zijn er fietspaden in de dorpen?
En: welke kant is de moeilijkste klim?

Afbeelding.
Dank voor als iemand het weet.
Ik weet weinig, maar wat ik wel weet is dat je in de Alpen op vrijdag, zaterdag en zondag moet kiezen voor gravelwegen, anders ben je je leven vandaag de dag niet meer zeker.
Tenzij je voor 10 uur 's morgens de racebaan verlaten hebt en veiliger wegen hebt gevonden.
Windy en Opentopomap.org geven je vaak een aardig beeld van wat je te wachten staat.
Google maps in de stand Verkeer geeft je op een mooie zomerse dag wel een beetje een indicatie over welke wegen erg druk zijn.
De klok hier op deze site klopt niet helemaal, het is nu 22.20 uur en niet 23, ik zal het even melden.
Leuke sites, maar kun je hier ook de verkeersdrukte aflezen? Kon ik niet vinden.
In 2014 gereden als onderdeel van het brevet Merselo-Verona. De drukte was geen enkel probleem, ik heb de weg zelfs eerder als heerlijk rustig in herinnering.
Ivo Miesen schreef:
ma 10 jan, 2022 23:00
In 2014 gereden als onderdeel van het brevet Merselo-Verona. De drukte was geen enkel probleem, ik heb de weg zelfs eerder als heerlijk rustig in herinnering.
In 2008, wel wat langer geleden, fietste ik er vanuit Feldkirch overheen richting St Anton en Landeck. Het was op een dinsdagmiddag begin augustus bij redelijk weer. Het was toen betrekkelijk rustig op het traject. Op de stukken waar je de hoofdweg kan vermijden, dit natuurlijk doen.

Hans
off-topic:
veldfiets schreef:
ma 10 jan, 2022 22:20

De klok hier op deze site klopt niet helemaal, het is nu 22.20 uur en niet 23, ik zal het even melden.
Kan het zijn dat je instellingen ergens niet goed staan? Met de zoekfunctie is er vast wel wat over te vinden.

Groetjes,

Carl
We hebben hem in 2010 gefietst als onderdeel van de Rome ( voor ons Florence) route. Dat kun je hier nog lezen: https://vanderveeke.net/fiets2010/30-7.htm

Het staat me bij dat ik deze route, toen al, erg vervelend vond met de auto's. Maar als ik het zo terug lees, viel het nog wel mee. Je kunt om de tunnel heen. We waren toen nog niet heel ervaren klimmers dus ik had het meeste moeite met de steilheid en de vermoeidheid (lees ook de dag ervoor)
Ik heb de pas een aantal jaren geleden gedaan, van Oost/Zuid naar West/Noord (dus de terugreis uit het zuiden). Dat was best een stevige klim. Wat ik eng vond was dat er een gedeelte was waar de weg half overdekt was met galerijen, en daar was weinig ruimte om opzij te gaan als er een auto achterop kwam. Ik heb toen wel een stukje op het smalle voetpad gelopen omdat ik het te eng vond worden. Misschien is het beter als je van de andere kant komt, omdat je dan beter zichtbaar bent in de zon.
Op drukke wegen rij ik sowieso een meter uit de kant om auto's te dwingen achter mij te blijven.
Als er tegenliggers aankomen en ik hoor een auto achter mij dan ga ik zelfs nog iets meer naar links om de auto achter me te houden.
Ik geef toe; het is link.
Het geeft ruimte om nog naar rechts uit te wijken.
Wat ik vaak doe is dan toch - op het geluid af - op het laatst naar rechts te gaan zodat er meer ruimte tussen de auto en mij is.

Als je op het kantje gaat rijden zien automobilisten je niet als obstakel en rijden langs je heen of je er niet bent.

De weg die diep in mijn geheugen gegrift staat is de SP005 van Bagnoregio naar Viterbo, de laatste pak-em-beet 10 km voor Viterbo. Wat heb ik daar een angsten uitgestaan. Smalle weg, afgereden wegdek aan de rechterkant en druk verkeer.
veldfiets schreef:
ma 10 jan, 2022 22:03
Zijn er fietspaden in de dorpen?
Als je op googlemaps de streetview aanzet kun je dat zien. Als er al iets is wat lijkt op een fietspad dan is dat een brede afwateringsstrook of veredelde parkeerplaats, dus nee. Het beste kun je dan ook in de dorpen even binnendoor ten koste van waarschijnlijk wat extra klimmen en dalen. En wat Poppink al schrijft, ga niet op de kant rijden (daar ligt ook de meeste rommel) en monteer een spiegel zodat je niet elke keer over je schouder hoeft te kijken.
In 2011 gereden vanaf richting Bregenz in de richting van Landeck. Dus juist andersom.
We hadden overnacht in Klösterlee op een camping. Daar is de klim al begonnen. Volgende ochtend de Arlberg over gefietst. Was prima te doen en mijn klimcapaciteiten zijn over het algemeen wat minder dan mijn fietsgenoten. Wel zwaar.

Was toen in juni en we troffen een koude dag. Bij de afdeling regenjack aangetrokken ivm koude lucht/wind. En ik vond het toen niet druk, tenminste dat staat me niet meer bij. Later die dag de Reschenpass nog gepasseerd. Was op mijn route van NL naar Bari en dit onderdeel was van de Reitsma route.
Je kunt ook de silvrettapas overwegen in plaats van de arlbergpas. Komende vanuit het zuiden in de richting van Bregenz een goed alternatief. De andere kant op is met vele haarspeldbochten echter veel zwaarder
wam schreef:
di 11 jan, 2022 16:05
Je kunt ook de silvrettapas overwegen in plaats van de arlbergpas. Komende vanuit het zuiden in de richting van Bregenz een goed alternatief. De andere kant op is met vele haarspeldbochten echter veel zwaarder
Inderdaad. Silvretta bovendien fraaier nog dan Arlbergpas. Van oost naar west niet al te zwaar.

Hans
Je kunt er ook nog tussendoor, over de Silberpas, maar die is wat avontuurlijker.
130706 23  P1050215.jpg
ik heb hem in 2020 gefietst van Feldkirch naar Landeck.

Het eerste deel gaat over fietspaden. Het stuk later is rustig omdat veel verkeer via de tunnel wordt geleid.
De Silvretta pas vond ik veel zwaarder. Is een stuk hoger en steiler.
Afbeelding

Zie mijn youtube video voor een impressie



http://luddo.freehostia.com/Alps2020/Alps2020.html
De klim van de arlberg begint erg geleidelijk. Pas bij Kloserle wordt het zwaar. De weg kronkelt in talloze haarspeldbochten naar boven. Bij een omleiding is het wat drukker waarbij al het verkeer over een smal weggetje moet. Vlak voor de top wordt het ook nog zonnig en zie ik een vijftal vakantiefietsers. Ook is daar de afslag naar Lech.

Het laatste stuk na de haarspeldbochten is erg geleidelijk, de klim vlakt af. Op de top is geen pashoogte aangegeven, wel een lelijk restaurant.
Carl schreef:
di 11 jan, 2022 00:17
off-topic:
veldfiets schreef:
ma 10 jan, 2022 22:20

De klok hier op deze site klopt niet helemaal, het is nu 22.20 uur en niet 23, ik zal het even melden.
Kan het zijn dat je instellingen ergens niet goed staan? Met de zoekfunctie is er vast wel wat over te vinden.

Groetjes,

Carl
Gevonden.
berg fietser schreef:
di 11 jan, 2022 22:51
ik heb hem in 2020 gefietst van Feldkirch naar Landeck.

Het eerste deel gaat over fietspaden. Het stuk later is rustig omdat veel verkeer via de tunnel wordt geleid.
De Silvretta pas vond ik veel zwaarder. Is een stuk hoger en steiler.
Afbeelding

Zie mijn youtube video voor een impressie



http://luddo.freehostia.com/Alps2020/Alps2020.html
De klim van de arlberg begint erg geleidelijk. Pas bij Kloserle wordt het zwaar. De weg kronkelt in talloze haarspeldbochten naar boven. Bij een omleiding is het wat drukker waarbij al het verkeer over een smal weggetje moet. Vlak voor de top wordt het ook nog zonnig en zie ik een vijftal vakantiefietsers. Ook is daar de afslag naar Lech.

Het laatste stuk na de haarspeldbochten is erg geleidelijk, de klim vlakt af. Op de top is geen pashoogte aangegeven, wel een lelijk restaurant.
Mooi gemaakt! Ziet er i.d.d. vrij rustig uit. Dank, geeft de burger moed. (eerst nog wel de corona overwinnen).
2. En, hoe kun je hier img plakken (vierkantje met bergje hierboven), lukt mij niet.
Bert van Sprang schreef:
di 11 jan, 2022 17:16
Je kunt er ook nog tussendoor, over de Silberpas, maar die is wat avontuurlijker.
130706 23 P1050215.jpg
Hoe gaat dit traject?
javb2812 schreef:
di 11 jan, 2022 16:31
wam schreef:
di 11 jan, 2022 16:05
Je kunt ook de silvrettapas overwegen in plaats van de arlbergpas. Komende vanuit het zuiden in de richting van Bregenz een goed alternatief. De andere kant op is met vele haarspeldbochten echter veel zwaarder
Inderdaad. Silvretta bovendien fraaier nog dan Arlbergpas. Van oost naar west niet al te zwaar.

Hans
Even opgezocht: kom er niet echt uit hoe dit moet: zie link hieronder, idee. Ik kom vanaf de Reschenpas, die staat ook op het programma:
Fernpas - Reschen (Italie even aandoen) - Arlberg,optie - Bregenz, trein naar Nederland. Is het dit traject?
https://goo.gl/maps/o8PGLMuQq1yumxxT9
Silberberg-route: kom ik niet uit, zoektocht ...
veldfiets schreef:
wo 12 jan, 2022 15:19
javb2812 schreef:
di 11 jan, 2022 16:31
wam schreef:
di 11 jan, 2022 16:05
Je kunt ook de silvrettapas overwegen in plaats van de arlbergpas. Komende vanuit het zuiden in de richting van Bregenz een goed alternatief. De andere kant op is met vele haarspeldbochten echter veel zwaarder
Inderdaad. Silvretta bovendien fraaier nog dan Arlbergpas. Van oost naar west niet al te zwaar.

Hans
Even opgezocht: kom er niet echt uit hoe dit moet. Ik kom vanaf de Reschenpas, die staat ook op het programma:
Fernpas - Reschen (Italie even aandoen) - Arlberg,optie - Bregenz, trein naar Nederland. Is het dit traject?
https://goo.gl/maps/o8PGLMuQq1yumxxT9
Zoals je het in je goegolmeps link hebt aangetekend, is inderdaad de Silvretta pas.
Mooier dan de Arlberg, met name ten westen van Bielerhöhe, de pashoogte.

Bert van Sprang kwam met nóg een alternatief, de Silberpas, die tussen de Arlbergpas en de Silvretta in ligt. Die kende ik nog niet, is waarschijnlijk onverhard en (vrijwel) auto- en motorfietsvrij. Die zou ook verdomde interessant kúnnen zijn. Op google maps loopt de weg vanuit het Silbertal echter dood tussen de Schwarzer See en de Langsee. Bert, loopt er verder nog een fietsbaar pad naar het oosten, zodat je bij bijvoorbeeld de Konstanzer Hütte uit kan komen?

Hans