Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Radweg R1; van Arnhem naar Berlijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Radweg R1; van Arnhem naar Berlijn

Als ik al die reacties zo lees, ben ik blij voor Frank van Rijn dat hij die verschrikkelijk barre tocht naar het oosten nooit heeft moeten maken... Wat had zijn Gazelle mondial met die 28mm banden toch een leed moeten doorstaan! Wat dat betreft kun je maar beter een (KASID fietsmerk) met 55mm banden nemen om deze Feldwege im Teutoburger Wald zu vervollständigen :lol:

Oja: inhoudelijke tip! Probeer te kamperen bij Freibad Guterloh (volgens mij in Verl). Super lieve, gastvrije mensen.
Flix schreef:
za 08 jan, 2022 02:13
En Kees Swart heeft ook een noordelijker alternatief op de R1 in elkaar gezet, en die zal ook ongetwijfeld prachtig zijn. Misschien kan ie zelf vertellen hoe die route zich verhoudt met een racefiets,
Voor een klassieke racefiets (dus met dunne, keihard opgepompte bandjes) is mijn route niet bedoeld; met een wat rubuustere randonneur die als gravelbike gebruikt kan worden, gaat het prima als je niet allergisch bent voor grind, kasseien, opgelapt asfalt en DDR-beton. Dit geldt trouwens ook voor de R1.
De hoofdroute van 'Fietsen naar Berlijn' is 740 km lang en gaat grotendeels over rustige wegen en paden. Zo’n 300 km is autovrij en 90 km is onverhard. Voor de langste onverharde stukken heb ik asfalt-alternatieven gemaakt. Er blijft dan nog 70 km onverhard over, verspreid over de hele route. Het langste aaneengesloten grindpad zonder asfalt-alternatief heeft een lengte van 4.7 km. De meeste grindpaden zijn vergelijkbaar met het pad op de coverfoto (zie hier).

Zie hier voor reviews van fietsers die mijn route het afgelopen jaar gefietst hebben. De meesten zijn enthousiast, een enkeling moppert over het gestuiter. Zelf heb ik alles op een ongeveerde fiets (met een stalen frame dat niet extreem stijf is) en 50 mm dikke asfaltbanden (Big Apple) gefietst, zonder af te hoeven stappen vanwege het wegdek.
Leuke route....
IMG_20220613_170901.jpg
Verleden jaar gereden, de R1 is vrij goed aangeduid.
Vooral in de voormalige DDR nog vrij veel kasseien...
Vorig jaar heb ik de R1 van Arnhem naar Berlijn gereden op mijn e-bike, Koga E-Worldtraveller Signature. Dit jaar wilde ik van Berlijn naar Tallinn fietsen (St.Petersburg was het oorspronkelijke doel, maar goed....), vind het stuk naar Berlijn zo mooi en boeiend dat ik 'm dit jaar er weer bij neem. Vooral het gedeelte door de voormalige DDR vond ik zeer de moeite waard, onverwacht eigenlijk, omdat ik dacht dat Oost en West Duitsland nu wel zo'n beetje hetzelfde zouden zijn, maar niets is minder waar: ik vond de sfeer in de 'Oost-Duitse' dorpen en steden compleet anders dan in West-Duitsland, het ziet er ook echt anders uit en met een beetje geluk kun je er nog flink afgebekt worden....das war einmal.

Qua route zou ik zelf niet in de eerste plaats aan een racefiets denken, maar PhlipBe bijvoorbeeld denkt daar al heel anders over. Blijft dus persoonlijk. Je fietst toch wel veel over onverharde wegen, door een landschap dat niet direct fan-tááás-tisch is, eerder vriendelijk en soms wat wat gezapig, zoals 'die Gutbürgerliche Küche', uitnodigend om rustig van te genieten. Op die manier valt er ook veel te zien en te ervaren.

En dan die keitjes in de dorpen en stadjes van de voormalige DDR. Daar valt inderdaad niet op te fietsen. Gelukkig is er bijna altijd wel een grasstrook of iets van een trottoir naast. Michiel Damhuis maakt daar ook dankbaar gebruik van, terwijl hij verzucht: 'voordat ik mijn vullingen kwijt ben' Hij heeft trouwens 8 leuke Youtube's gemaakt van die fietstocht, hier deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=u940PTFNOXo
PhilipBe schreef:
vr 10 mar, 2023 16:31
Leuke route....

IMG_20220613_170901.jpg

Verleden jaar gereden, de R1 is vrij goed aangeduid.
Vooral in de voormalige DDR nog vrij veel kasseien...
grappig, wij kwamen elkaar tegen (wij beide op Koga Worldtraveller) vlak voor Goslar. Nog even een praatje gemaakt. Leuk om je hier te treffen.