Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Radweg R1; van Arnhem naar Berlijn - Forum Wereldfietser

Radweg R1; van Arnhem naar Berlijn

Hoi allemaal,

Komende zomer wil ik met de racefiets de R1 van Arnhem naar Berlijn fietsen.
In Komoot zie ik dat er behoorlijk veel kilometers over gravel(achtigterrein) gaan.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de R1?
En is het aan te raden de R1 met de racefiets te doen?

Alvast bedankt!

gr. Willem
Ik reed die route in ‘14; er zitten stukken “schotterweg” bij, gravel dus, ik herinner me ook een stuk door wat bos-en natuurgebieden of dwars door akkerland, maar weinig wat niet met een racefiets te doen is, het is ook goed mogelijk om ter plekke af en toe wat andere wegen te nemen of desnoods een stukje te lopen.
In DE worden zitten best wat ruwe stukken, was blij met 55mm tubeless banden die op 1.8 bar konden op die stukken, op een race fiets kan wel met weinig bagage en hopelijk 28mm banden maar als je een zwakke rug hebt ga je sommige dagen niet zo leuk vinden
Ik heb de R1 gereden in de tweede helft van september 2020.
In het Bikeline boekje van de Europaradweg R1 kan je exact zien hoeveel km onverhard is en welke stukken

Mijn ervaring: Vooral in de Hars (laaggebergte in midden van de route) zijn er heel wat onverharde boswegen. Ze gaan recht de heuvel op, met veel stenen in de weg. Ik zou hier niet met de racefiets overrijden. Zeker bergaf was het met een stevige vakantiefiets al een uitdaging. Enige positieve punt is dat het wel maar een zeer beperkt deel van de route is (ik schat 1-2 %).
In het vroegere Oost-Duitsland zijn de fietspaden niet altijd even goed: soms verhogingen van boomwortels en vele scheuren in de weg. Je kan dan meestal wel een parallelweg nemen, maar dan heb je niet de charme van de echte route.

Kortom: Als je met de racefiets gaat, zorg dan voor goede banden en neem voldoende reservebanden en plakmateriaal mee.

De route zelf is goed gekozen, aangenaam on te fietsen, langs vele interessante stadjes, met heel wat afwisseling. Hoogtepunten voor mij: Dessau (Bauhaus) en het stuk vlak nadien langs de rivier, de aankomst in Berlijn,..
Op dit forum vind je zeker nog meer informatie.
Gezien de staat van veel fietspaden in D zou ik de breedst mogelijke banden monteren, de meeste fietspaden beginnen, of eindigen met een waarschuwingsbord vanwege de staat van het wegdek. Op gravel of bospaden fiets je denk ik zelfs vaak fijner al misschien niet zo hard als je zou willen.
willemvanwanrooij schreef:
vr 07 jan, 2022 19:29
Komende zomer wil ik met de racefiets de R1 van Arnhem naar Berlijn fietsen.
In Komoot zie ik dat er behoorlijk veel kilometers over gravel(achtigterrein) gaan.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de R1?
En is het aan te raden de R1 met de racefiets te doen?
Een eerder topic, met veel raakvlakken: "op de wielrenfiets naar Berlijn"

viewtopic.php?f=12&t=33352&hilit=berlijn
In dit draadje 'Hanzeroute - paar vragen' kun je ook nog relevante informatie vinden, en ook mogelijke alternatieven.

Ik heb de R1 niet gefietst, dus kan die niet vergelijken, maar ben erg gecharmeerd van de Radweg Berlin-Hameln (RBH). Volgens mij goed te doen op de racefiets, behoudens enkele kleine stukje icm met slecht weer? En Kees Swart heeft ook een noordelijker alternatief op de R1 in elkaar gezet, en die zal ook ongetwijfeld prachtig zijn. Misschien kan ie zelf vertellen hoe die route zich verhoudt met een racefiets,
In de Harz zijn inderdaad best een aantal slechtere wegen die met een racefiets extra lastig zullen zijn. Eventueel kun je de Harz omzeilen door wat noorderlijker te rijden, of een stukje met de trein te gaan (bijv van Goslar naar Gatersleben).

Ik herinner me ook veel kleine plaatsjes in voormalig Oost-Duitsland waar de originele oude keien nog in de straten lagen en waar het dus flink stuiteren was. Ook met 55mm vond ik dat op een gegeven moment wat minder grappig worden.
Dank allen!

Ook heel fijn voor de voorpret!

Gr. Willem
Farenji schreef:
za 08 jan, 2022 12:03
Ik herinner me ook veel kleine plaatsjes in voormalig Oost-Duitsland waar de originele oude keien nog in de straten lagen en waar het dus flink stuiteren was. Ook met 55mm vond ik dat op een gegeven moment wat minder grappig worden.
Voor de keitjes hoef je echt niet zover hoor, die liggen in bijna elke dorps of stadskern met enige historische waarde (volgens de Duitsers zelf dan)
Kortom, het je komt er wel, op de racefiets maar het zou van de meesten hier niet de eerste keuze zijn…(ook niet mijn keuze)
Komt de keuze voor een racefiets voort uit voorkeur of bij gebrek aan een andere fiets?
Je kunt uiteraard ook zelf een route maken, bijvoorbeeld met brouter.de.
Racefiets en vakantiefiets hebben ieder hun bestaansrecht voorfietsvakanties. Alleen het type overnachtingen en het type route kan heel anders zijn naargelang de keuze van je fiets.
Ik rij iig niet over de Duitseboekjesroutes als ik een van m'n snellere fietsen gebruik dan plot ik gewoon zelf een route. Zelfs op de vakantiefiets ga ik redelijk vrij om met de route, ik heb echt geen zin om 15km over gravelpaden te hobbelen als ik hetzelfde stukje in 1km op een fietspad langs een hoofdweg kan afleggen (ok beetje gechargeerd, maar die indruk heb ik wel van veel Duitse fietsroutes).
Ivo Miesen schreef:
za 08 jan, 2022 21:54
Racefiets en vakantiefiets hebben ieder hun bestaansrecht voorfietsvakanties. Alleen het type overnachtingen en het type route kan heel anders zijn naargelang de keuze van je fiets.
Ik rij iig niet over de Duitseboekjesroutes als ik een van m'n snellere fietsen gebruik dan plot ik gewoon zelf een route. Zelfs op de vakantiefiets ga ik redelijk vrij om met de route, ik heb echt geen zin om 15km over gravelpaden te hobbelen als ik hetzelfde stukje in 1km op een fietspad langs een hoofdweg kan afleggen (ok beetje gechargeerd, maar die indruk heb ik wel van veel Duitse fietsroutes).
Voor ons precies andersom… ik rijd liever 15 km op gravelwegen dan 1 km langs een hoofdweg. Maar ja, ik hoef ook niet ergens naartoe, we hebben vakantie. Wij zijn ooit naar Berlijn gefietst via een andere route, en dat zorgde voor mooie routes en extra km’s.
Ik heb in 2014 de R1 gereden tot aan Berlijn, dat had ik niet graag op een racefiets willen doen. Destijds was het ook redelijk nat. Er zaten stukken tussen die met 32 mm zelfs slecht begaanbaar waren. Maar dat zal beperkt zijn geweest.
frank12 schreef:
vr 07 jan, 2022 23:32
De route zelf is goed gekozen, aangenaam on te fietsen, langs vele interessante stadjes, met heel wat afwisseling. Hoogtepunten voor mij: Dessau (Bauhaus) en het stuk vlak nadien langs de rivier, de aankomst in Berlijn,..
Op dit forum vind je zeker nog meer informatie.
Dat leest als een leuke route.

Is er een verschil, qua route, tussen deze:
Afbeelding

En deze:
Afbeelding
Nope…er is maar één R1.
Inderdaad: Er is maar één R1 en die loopt van Boulogne-sur-Mer naar St Petersburg. Bikeline geeft de alom bekende route Arnhem - Poolse grens uit. Maar ervoor en daarna zit nog een flink stuk. Ik heb ook een deel van de Poolse route gefietst en vanaf Klaipeda (boot vanuit Kiel) naar Tallinn (afgebogen bij Tärtu). Kaliningrad en Rusland overgeslagen want dat gunde ik Poetin niet in 2015.
Het ene boekje is vanaf Münster en de andere vanaf Arnhem.
De Radweg 1 of de R1 en de D3 worden door organisaties uitgezet en die beheren ook de bewegwijzering. Voor dat in Duitsland ook gefietsknoopgenetwerkt werd met van die wit-rode wegwijzers reed je de route met kaart en vrijwilligers schilderden op wat voor handen was een icoontje met een pijl. Dat was natuurlijker avontuurlijker. Ik kom af en toe nog verweerde icoontjes tegen op plaatsen waar de route al lang niet meer langs gaat. Tegenwoordig hangen de iconen onder die rood-witte wegwijzers. Daar uit kan je afleiden dat de route tegenwoordig meestal het lokale feitsknooppunten netwerk volgt.
De Radweg 1 kronkelt als een malle om elk achteraf paadje om bij highlights te komen.

Uitgeverijen geven vervolgens een routeboek uit met allerlei praktische en toeristische informatie. Als bonus bieden ze een GPS-track aan bij aanschaf van een routeboekje. Waarschijnlijk krijg je bij een verouderd boekje de meest recente GPS track die afwijkt van wat er in het boekje staat. Je kunt ook een GPS track van internet plukken als een routeboek je niet interesseert.

Je kunt de route zonder GPS fietsen met de kaarten in het boekje. Een GPS track is toch veel handiger. Vooral als er ergens markt is, de wegwijzer achter een kraam verstopt zit, en je met de kaart pas laat door hebt dat je te ver bent doorgereden.

De Radweg 1 vind ik prachtig. Ik ben 1 x naar Berlijn gejakkerd met te lange dagettapes. Toen zat ik wel gesloopt in de trein terug door het slechte wegdek en een niet verstandige stuur/handvatten keuze.

Een andere uitdaging is als je op campings wil overnachten. Er is niet veel keuze, dus het zal soms een te korte of te lange fietsdag worden. Let op dat bij OSM campings je soms met een kano camping te maken hebt waarbij je eerst moet bellen en wachten tot er iemand komt. En een grote toeristisch camping moet je ook niet willen uitsluiten als je dagettappe rond Münster uitkomt.

Als je met de trein snel heen of terug wil, moet je zeker met plannen in het hoogseizoen, nu al aan boeken gaan denken. Is goedkoper en een grotere kans dat er nog fietsplekken zijn. Iets van 25 in de trein naar Amsterdam.