Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderdak Praag, Wenen en Budapest -fiets veilig - Forum Wereldfietser

onderdak Praag, Wenen en Budapest -fiets veilig

beste fietsers,

Ik berichtte al eerder dat ik, zo corona het toe staat, een fietstocht wil maken Praag-Wenen-Budapest.
Ik ben nu aan het zoeken naar goedkope overnachtingsmogelijkheden, redelijk in het centrum, die ook fietsveilig (dwz fiets in afgesloten plaatsje of anders) zijn.
Dat kunnen campings maar vooral ook goedkope hotels zijn; heb geen ervaring met B&B.
Iemand daar geweest en gelogeerd?
hoor (lees) het graag

theodosius
Als je wilt kamperen, is camping Klosterneudorf bij Wenen niet zo gek. Goede OV-verbinding met de stad (20 minuten). Echt goedkoop onderdak vinden in Wenen en Praag zal waarschijnlijk niet meevallen. Vooral Praag is de laatste jaren prijzig geworden. Er is daar wel een camping op een eiland in de Moldau, meen ik. Niet geweest omdat ik geluidsoverlast vreesde vanwege de populariteit van Praag bij het zuip- en feestplebs.
theodosius schreef:
vr 07 jan, 2022 15:52
.... die ook fietsveilig (dwz fiets in afgesloten plaatsje of anders) zijn.

Je fiets op slot, een gewoon AXXA slot, naast je tent.
Plaats je fiets tussen een lichtbron op de camping en je tent, zodat de schaduw van de fiets op je tent valt.
En als je het echt niet vertrouwt een donker draadje van je fiets naar een spandraad van je tent. (nog nooit gedaan, wel bedacht)

Ik heb het nog nooit meegemaakt dat mijn fiets bij een hotel of B&B niet ergens onder dak (lees veilig) weggezet kon worden.
Alle 3 steden heb ik per fiets bezocht en er ook gekampeerd:

Praag:
In het noorden van de stad aan de straat Trojska zijn meerdere 'tuincampings'. Een veilige buurt en alle campings zitten rondom goed in de hekken. Zoek op Google maar eens op camping trojska Praag, dan krijg je meerdere treffers. Ik stond er op camping Sokol. Je fiets kun je er aan een hek of iets anders vast zetten. Het centrum ligt binnen fietsafstand, maar er is ook openbaar vervoer richting centrum.

Wenen:
Net zoals Peter hierboven al aangeeft heb ik hier gekampeerd in Klosterneuburg op Donaucamping Kosterneuburg. Een grote camping met 2 aparte tentenveldjes. Het is ca 20 km fietsen naar het centrum van Wenen. Je komt daar ook prima met de trein, het station is op loopafstand van de camping. Ik ben zo een dag Wenen in geweest, de fiets stond op slot vast aan een hek.

Boedapest:
Hier stond ik op Camping Romai. Was er in het voorseizoen en toen was het er nog erg rustig. In de zomer zou het er wel eens overvol kunnen zijn. Er is een soort afsluitbare 'fietsenkooi' bij de ingang. De portier/bewaking heeft de sleutel. Metro richting centrum op loopafstand. De website van de camping is offline, geen idee dus of hij nog bestaat.
Later stond ik op Bikercamp, een camping alleen voor motoren en fietsers. Ligt in een tuin achter een huis met hekken/muren er omheen. Je krijgt een sleutel van de poort. Ligt redelijk in het centrum, openbaar vervoer in de buurt.Dichtbij deze laatste camping is een busstation waar de Flixbus naar o.a. Wenen vertrekt, kan handig zijn voor de terugreis :wink:
Allen,
hartelijk dank voor jullie suggesties; ik zal er gebruik van maken!

fietsers-groet theodosius