Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Brussel naar Kassel (D) - Forum Wereldfietser

Van Brussel naar Kassel (D)

Ik zou volgende zomer vanuit Brussel naar Kassel (Duitsland) willen fietsen, via Keulen.

Ik zal uiteraard online op zoek gaan naar interessante routes, maar misschien zijn hier ook al mensen die positieve ervaringen hebben.

Welke routes raden jullie aan?

En: ik zag dat er tussen Keulen en Kassel best wel wat hobbels liggen. Hoe goed zijn die te doen, volgens jullie?

Lieven
Ik fietste een paar jaar geleden van Dresden onderlangs Kassel en via Köln naar Roermond. Zie dit topic inclusief foto's en een link naar de route: viewtopic.php?p=322151#p322140. De route heb ik zelf bedacht, wat ik iedereen kan aanbevelen (bijvoorbeeld via brouter.de) Of je klimmen leuk vindt is persoonlijk - ik vind dat juist leuk, dus wat jij 'hobbels' vindt zie ik als iets om naar uit te kijken. Veel plezier met plannen!
Alleen ervaring met 't stukje Duitsland;
let wel ;wij zijn geen klimmers,
Roermond-Jullich Rur Ufer radweg
Jullich -Bruhl Wasserburgen radweg
Keulen -Koblenz Rhein radweg
Koblenz -Biedenkopf Lahntal radweg
Biedenkopf- Hatzfeld afdaling op openbare weg
Hatzfeld -Bauntal Eder radweg
Bauntal Kassel Fulda radweg
Variaties via bahntrassen zijn er veel in de regio , niet iedereen vindt dit leuk
[ Bahntrassenradeln ] Belgie ligt natuurlijk ook vol 'voies vertes'.
Succes en groeten van Pier.
livino schreef:
vr 26 nov, 2021 20:11
En: ik zag dat er tussen Keulen en Kassel best wel wat hobbels liggen.
Zowel google als BRouter maken een fietsroute (tussen Brussel en Kassel) aan ten noorden van het Ruhrgebied, dus je blijft dan grotendeels in vlak terrein.
Brussel-Kassel.png
willem.m schreef:
vr 26 nov, 2021 20:23
Ik fietste een paar jaar geleden van Dresden onderlangs Kassel en via Köln naar Roermond. Zie dit topic inclusief foto's en een link naar de route: viewtopic.php?p=322151#p322140. De route heb ik zelf bedacht, wat ik iedereen kan aanbevelen (bijvoorbeeld via brouter.de) Of je klimmen leuk vindt is persoonlijk - ik vind dat juist leuk, dus wat jij 'hobbels' vindt zie ik als iets om naar uit te kijken. Veel plezier met plannen!
Bedankt voor de tip. "Hobbels" was niet negatief bedoeld, ik hou daar ook wel van. Maar ik weet wel graag op voorhand wat ik voor de wielen krijg ;-)
piviets schreef:
vr 26 nov, 2021 20:39
Variaties via bahntrassen zijn er veel in de regio , niet iedereen vindt dit leuk
[ Bahntrassenradeln ] Belgie ligt natuurlijk ook vol 'voies vertes'.
Succes en groeten van Pier.
Bedankt voor de tips.

Die "Bahntrassen" zien er wel boeiend uit, moet ik eens nader bekijken.

Lieven
Flix schreef:
za 27 nov, 2021 00:02
Zowel google als BRouter maken een fietsroute (tussen Brussel en Kassel) aan ten noorden van het Ruhrgebied, dus je blijft dan grotendeels in vlak terrein.
Tx, die suggestie vond ik dus ook via RouteYou, maar ik wilde graag wat alternatieven vinden.

lieven
Ik zou doorheen de Hoge Venen/Eifel fietsen (Eupen - Heimbach) en dan via Euskirchen (vlak) of Bad Neuenahr (heuvels) naar de Rijn. In Bonn kan je de Mittellandroute D4 oppikken die recht naar het oosten voert. Tussen Siegen en Kassel ligt een mooi bosrijk (fiets)gebied, wat vergelijkbaar met de Ardennen (toppen ongeveer 600m) dat pittig is maar absoluut de moeite waard als je niks tegen klimmen hebt. De D4 volgt zoveel mogelijk de dalen (voornamelijk Sieg en Lahn) en zal je dus minder hoogte- en meer lengtemeters kosten/opleveren. Kan evtl wat saai worden.

Ah, via Keulen, dat is het niet helemaal. Eventueel het stukje Bonn-Keulen op en af langs de Rijn. Of vanuit BelgIë via Düren naar Keulen en dan richting D4.

Meer in het noorden, maar stuk boven Keulen ook, heb je de Römer-Lipperoute die pal west-oost loopt en helemaal vlak is. Enkel het laatste stuk Paderborn-Kassel is dan heuvelachtig, je kan ook van Paderborn recht naar de Weser fietsen en die dan zuidwaarts volgen tot Kassel.
CarlW schreef:
ma 29 nov, 2021 12:18
Ah, via Keulen, dat is het niet helemaal. Eventueel het stukje Bonn-Keulen op en af langs de Rijn. Of vanuit BelgIë via Düren naar Keulen en dan richting D4.
Bedankt voor de uitgebreide omschrijving.

Waarom vind jij het schijnbaar minder interessant om langs Keulen te fietsen?

Lieven
Dat bedoelde ik niet, ik dacht in eerste instantie gewoon aan een route Brussel-Kassel, was even vergeten dat je Brussel-Keulen-Kassel wil doen. Corrigeerde mezelf dan.
Voor wat het waard is:
Met de kennis van nu (2x door Duitsland naar Limburg gefietst) zou ik je adviseren om niet via Köln, maar dwars door het Ruhrgebiet te fietsen. Dan kan je afwisselender door een verrassend groen gebied met veel industrieel erfgoed, naar het noordoosten gaan.
https://nl.wikiloc.com/routes-fietstoch ... m-62917885
Als je noordelijk van het Ruhrgebied wilt gaan kun je ook een gedeelte van de route naar Praag fietsen en dan afbuigen naar Kassel. https://www.europafietsers.nl/fietsrout ... aar-praag/