Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroutes Canarische Eilanden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsroutes Canarische Eilanden

willem.m schreef:
vr 19 nov, 2021 13:45
Zullen we die milieudiscussie elders voeren? De TS vraagt om tips voor routes op de Canarische eilanden:

Gea van Veen schreef:
wo 17 nov, 2021 20:36
Binnenkort gaan mijn man en ik naar de Canarische Eilanden voor een vierweekse fietsvakantie. We overwegen Tenerife, Gran Canaria, Fuereventura en Lanzarote, maar zijn niet zo goed in plannen, dus het kan ook anders aflopen ;-). Weet iemand daar mooie fietsroutes? Mag zowel verhard als onverhard.
Dankjewel Willem...
bert sitters schreef:
vr 19 nov, 2021 13:03
peter de rijk schreef:
vr 19 nov, 2021 12:44
Leon schreef:
vr 19 nov, 2021 11:06
Ik snap dat nooit. Hebben mensen een vloegtuig genomen naar een van die eilanden, moeten ze zonodig alsnog met een drukke boot naar het andere. Lanzarote en Fuerteventura zijn groot genoeg om er een hele tijd te vertoeven hoor. Ze zijn niet als Ameland waar je in één dag even op en neer fietst.
Daartegenover doet de veerpont naar Ameland er weer langer over dan de "drukke boot" tussen Lanzarote en Fuerteventura!
Beste Peter,
Lanzarote is inderdaad wel een stuk groter dan Ameland. Ik heb daar een aantal dagen gefietst, maar dan heb je ook echt alles wel gezien. Lijkt mij te klein voor een fietsvakantie van vier weken, zoals Gea als langeafstandsfietser van plan is. Verder verschillen alle Canarische Eilanden sterk ten opzichte van elkaar. Als je daar toch bent is dat een uitgelezen kans een interessante combinatie. Met de veerboot stoot je veel minder uit dan met een auto. Overigens viel "de drukte" op de veerboot wel mee.
Dankjewel Bert, dat was inderdaad ons idee. En Leon: we vliegen erg weinig (2 x gedaan), maar als we gaan, gaan we gelijk voor een langere tijd. De vorige keren waren dat respectievelijk zeven en acht weken, nu een keertje vier.
Gea van Veen schreef:
ma 22 nov, 2021 19:18
Maar ik dacht altijd dat het niet aan de vliegmaatschappij las, maar aan het grondpersoneel, hoe zij met de fietsen omgaan. En grondpersoneel is in dienst van de luchthaven. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ja en Nee. Een luchtvaartmaatschappij kan op een luchthaven een eigen 'passage' afdeling (grondpersoneel tbv passagiers) hebben, maar tegenwoordig komt het veel vaker voor dat dit werk aan een derde partij wordt uitbesteed. Dat is dan een commerciële partij, kan zelfs een dochterbedrijf zijn van een andere vliegmaatschappij, maar eigenlijk nooit de luchthaven zelf.
Wel kan de betreffende luchthaven zelf ook eisen aan de bagage handeling stellen, door bv beperkingen in het bagage- of security-systeem. Dat hoort dan natuurlijk weer bekend te zijn bij het betreffende grondpersoneel.

Je hebt dus te maken met de algemene regels van de luchtvaartmij., én de specifiek regels van de grondhandeling op een bepaalde luchthaven. Die laatste zouden bij de luchtvaartmij. bekend moeten zijn, bv als 'note' op de website moeten staan als het afwijkt, maar de praktijk is zoals altijd, wat weerbarstiger.
Flix schreef:
ma 22 nov, 2021 23:16
Gea van Veen schreef:
ma 22 nov, 2021 19:18
Maar ik dacht altijd dat het niet aan de vliegmaatschappij las, maar aan het grondpersoneel, hoe zij met de fietsen omgaan. En grondpersoneel is in dienst van de luchthaven. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ja en Nee. Een luchtvaartmaatschappij kan op een luchthaven een eigen 'passage' afdeling (grondpersoneel tbv passagiers) hebben, maar tegenwoordig komt het veel vaker voor dat dit werk aan een derde partij wordt uitbesteed. Dat is dan een commerciële partij, kan zelfs een dochterbedrijf zijn van een andere vliegmaatschappij, maar eigenlijk nooit de luchthaven zelf.
Wel kan de betreffende luchthaven zelf ook eisen aan de bagage handeling stellen, door bv beperkingen in het bagage- of security-systeem. Dat hoort dan natuurlijk weer bekend te zijn bij het betreffende grondpersoneel.

Je hebt dus te maken met de algemene regels van de luchtvaartmij., én de specifiek regels van de grondhandeling op een bepaalde luchthaven. Die laatste zouden bij de luchtvaartmij. bekend moeten zijn, bv als 'note' op de website moeten staan als het afwijkt, maar de praktijk is zoals altijd, wat weerbarstiger.
Je hebt drie partijen:
1) de luchthaven.
2) de luchtvaartmaatschappij
3) de afhandelaar van de bagage. Vaak zijn er meerdere afhandelaars actief op een luchthaven, maar dit kan er ook een zijn.
De luchtvaartmaartmaatschappij stelt hun regels vast en huurt de afhandelaars in. Deze handelt de bagage af volgens de regels van de maatschappij.
De luchthaven plaatst de infrastructuur om de bagage af te handelen. Bijvoorbeeld als de scanner voor de afwijkende bagage te klein is voor een KLM-doos, dan kun je de fiets niet in een KLM-doos aanleveren. Zo zijn de scanners op de meeste Spaanse vliegvelden ter klein. De meeste luchthavens in Spanje zijn eigendom van Aena (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea).
Flix schreef:
ma 22 nov, 2021 23:16
Gea van Veen schreef:
ma 22 nov, 2021 19:18
Maar ik dacht altijd dat het niet aan de vliegmaatschappij las, maar aan het grondpersoneel, hoe zij met de fietsen omgaan. En grondpersoneel is in dienst van de luchthaven. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ja en Nee. Een luchtvaartmaatschappij kan op een luchthaven een eigen 'passage' afdeling (grondpersoneel tbv passagiers) hebben, maar tegenwoordig komt het veel vaker voor dat dit werk aan een derde partij wordt uitbesteed. Dat is dan een commerciële partij, kan zelfs een dochterbedrijf zijn van een andere vliegmaatschappij, maar eigenlijk nooit de luchthaven zelf.
Wel kan de betreffende luchthaven zelf ook eisen aan de bagage handeling stellen, door bv beperkingen in het bagage- of security-systeem. Dat hoort dan natuurlijk weer bekend te zijn bij het betreffende grondpersoneel.

Je hebt dus te maken met de algemene regels van de luchtvaartmij., én de specifiek regels van de grondhandeling op een bepaalde luchthaven. Die laatste zouden bij de luchtvaartmij. bekend moeten zijn, bv als 'note' op de website moeten staan als het afwijkt, maar de praktijk is zoals altijd, wat weerbarstiger.
Dank voor je uitgebreide antwoord! Het blijft hoe dan ook een spannende onderneming...
bert sitters schreef:
di 23 nov, 2021 06:20
Flix schreef:
ma 22 nov, 2021 23:16
Gea van Veen schreef:
ma 22 nov, 2021 19:18
Maar ik dacht altijd dat het niet aan de vliegmaatschappij las, maar aan het grondpersoneel, hoe zij met de fietsen omgaan. En grondpersoneel is in dienst van de luchthaven. Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ja en Nee. Een luchtvaartmaatschappij kan op een luchthaven een eigen 'passage' afdeling (grondpersoneel tbv passagiers) hebben, maar tegenwoordig komt het veel vaker voor dat dit werk aan een derde partij wordt uitbesteed. Dat is dan een commerciële partij, kan zelfs een dochterbedrijf zijn van een andere vliegmaatschappij, maar eigenlijk nooit de luchthaven zelf.
Wel kan de betreffende luchthaven zelf ook eisen aan de bagage handeling stellen, door bv beperkingen in het bagage- of security-systeem. Dat hoort dan natuurlijk weer bekend te zijn bij het betreffende grondpersoneel.

Je hebt dus te maken met de algemene regels van de luchtvaartmij., én de specifiek regels van de grondhandeling op een bepaalde luchthaven. Die laatste zouden bij de luchtvaartmij. bekend moeten zijn, bv als 'note' op de website moeten staan als het afwijkt, maar de praktijk is zoals altijd, wat weerbarstiger.
Je hebt drie partijen:
1) de luchthaven.
2) de luchtvaartmaatschappij
3) de afhandelaar van de bagage. Vaak zijn er meerdere afhandelaars actief op een luchthaven, maar dit kan er ook een zijn.
De luchtvaartmaartmaatschappij stelt hun regels vast en huurt de afhandelaars in. Deze handelt de bagage af volgens de regels van de maatschappij.
De luchthaven plaatst de infrastructuur om de bagage af te handelen. Bijvoorbeeld als de scanner voor de afwijkende bagage te klein is voor een KLM-doos, dan kun je de fiets niet in een KLM-doos aanleveren. Zo zijn de scanners op de meeste Spaanse vliegvelden ter klein. De meeste luchthavens in Spanje zijn eigendom van Aena (Aeropuertos Españoles y Navegación Aérea).
Dank voor je uitgebreide antwoord, Bert! Weer wat geleerd... ;-)