Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noorwegen & Zweden - Forum Wereldfietser

Noorwegen & Zweden

Hallo,

Ben een beetje aan het kijken naar het fietsen van het noordelijke stuk van de North Sea Cycle route.

Reis-opties die ik nu overweeg, heen en weer, zijn,…
1) boot Eemshaven - Kristiansand en trein naar - of van Bergen
2) Gothenburg - Frederikshaven (DK) en trein terug,..

Ben echter benieuwd of er mensen zijn die dit traject hebben gefietst,..ongetwijfeld zijn die er..en die
mss hints kunnen geven wat de beste richting van fietsen is, Gothenburg - Bergen of andersom?
En waarom?

Lees het graag,..en alvast bedankt 🙏
Ik ben van Gothenburg naar Kristiansand gefietst (als onderdeel van een langere tocht) en ik denk niet dat het veel uitmaakt, je gaat bijna constant omhoog en weer omlaag, en ook voor of nadeel van de wind is er niet of nauwelijks omdat je vrij aardig de kustlijn volgt, die alle kanten opdraait. Een keuze om van Bergen terug te fietsen zou kunnen zijn om de regen te ontvluchten. (Bergen is een nogal natte stad, al kun je natuurlijk mazzel hebben)
Dank je wel,..goed punt van de regen,..

Vond dit net zelf,..

If you have the option of cycling in any given direction, you’re going to want to cycle from north to south if at all possible. And if given the choice between traveling east or west, you are likely best off traveling from the west to the east, as the wind tends to blow in that direction for a great deal of the year.

Weather patterns can change, of course, but based on my personal bicycle touring experiences in these three countries, cycling to the south and to the east is going to be the most bicycle-friendly direction, unless (of course), you enjoy cycling into a slight headwind.
Dat klopt voor wat de wind betreft, alleen houdt de kustlijn zich daar niet aan, en als je wel eens in de Alpen hebt gefietst weet je ook dat de wind in het ene dal uit een andere hoek dan die in het andere dal waait. Aan de fjordenkust is dat niet anders. Dus van Bergen naar het zuiden, eventueel naar Oslo in het noorden en dan weer naar het zuiden naar Gothenburg,