Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een kleine week fiets en strandvakantie - Forum Wereldfietser

Een kleine week fiets en strandvakantie

De schoolvakantie in de zomer van 2021 nadert het einde. Ik heb zin om er een paar dagen op uit te trekken met fiets en tentje. En ik heb ook zin in mooi weer, korte broek en t-shirt, weer eens naar het strand. Nog even het zomerse vakantiegevoel hebben. Hier dreigt de temperatuur naar 15 graden te zakken, Schiermonnikoog valt af. Het dichtstbijzijnde mooie weer is in Zuid Frankrijk, de hoek van Bordeaux. Het is 1000 kilometer en ik zie op tegen die lange autorit, maar het vooruitzicht van 25 graden en zonnig weer is niet te weerstaan.

Tassen gepakt, fiets achter in de auto, rij ik op dinsdag om 04:30 de straat uit. Om 14:30 parkeer ik in Royan onder een plataan. De fiets uitladen, tassen en tent er op en dan weg, echt weg. Wat een geweldig gevoel is dat, de wind om mijn hoofd, de zon op mijn huid, de trapbeweging, de vrijheid tegemoet.
image_2021-09-26_095719.png
Het is een paar minuten fietsen van de plataan tot de veerboot van Royan naar Le Verdon sur Mer. Voor 3,60 euro ga ik met fiets en al de monding van de Gironde over, een half uur varen, fijn even om me heen kijken, even tot rust komen van 10 uur autorijden. Het is net alsof ik naar een eiland ga. Het is gewoon het vaste land boven Bordeaux, maar er is zee en er zijn duinen, en wat ik vooral fijn vind is dat het er rustig is en er een fietspad is.

Na 15 kilometer vind ik een plaatsje op de camping bij het gehucht l'Amélie. Mooie naam en alleen daarom zou je hier al willen kamperen, zeker als je ook de gelijknamige film kent https://www.pathe-thuis.nl/film/9056/le ... ie-poulain. Film en plaatsje hebben niets met elkaar te maken en ik heb nog ruim de tijd om even naar zee te fietsen. Nog diezefde dag plons ik er in en het water voelt warm aan, veel warmer dan op de dagen die nog komen, misschien moet ik letterlijk even afkoelen.
image_2021-09-26_102943.png
De volgende morgen kan ik om 8 uur een stokbrood op de camping halen, de oploskoffie is dan al gemaakt. Niet veel later zit ik op de fiets. Het fietst lekker hier in het ochtendzonnetje, prima fietspad, nauwelijks auto's. Toch stop ik na 35 kilometer bij camping bij Pin du Sec. Een camping met 500 plaatsen, nauwelijks zon en heel veel jongeren die met pallets, en doeken kun kampement hebben gemaakt. Wil ik hier staan? Terwijl ik vraag om een plekje met schaduw, krijg ik een plaatsje op een zandvlakte, vol in de zon. Nee. Hier wil ik niet staan. Ik rij een rondje en aan de rand onder de bomen is een ruime plek vrij. De meiden bij de receptie vinden het prima en nog voor het middaguur staat mijn tentje alweer.

Het is een jaar gelden dat ik twee aaneengesloten weken vakantie had. De wintersport zat er niet in, de voorjaarsvakantie naar Portugal ook niet. Ik heb een paar losse fietstochtjes gemaakt, een keer naar Bennekom, naar Groesbeek, naar Gorinchem. Dus deze vakantie is zeer welkom. Ik wil echt even de vrijheid beleven. Niet alleen op de fiets maar ook op het strand. In de middag loop ik kilometers langs de zee. Het strand is hier ruim en alleen bij de opgang zou je het druk kunnen noemen. Na de eerste kilometer wordt zoals vaak zonder kleren van de zon genoten, hier ook. Nog meer vrijheid!

Zo'n jongerencamping is nooit mijn eerste keuze, maar hier kan ik er wel vrolijk van worden. Ze doen alles samen, ze leven samen en de sfeer is "chill". Het doet me denken aan mijn eigen vakantie toen we liftend naar Sicilië gingen. Op die camping speelde een autoradio al een uur of twee luid Michael Jackson en we hebben de eigenaar weten over te halen om onze CD met triphop achtige beats af te spelen. Fijne herinnneringen vandaag.
image_2021-09-26_105716.png
De volgende morgen ga ik voor het ontbijt op pad. Een croissant en stokbrood zijn in het volgende dorp snel gevonden. Koude tenen in sandalen en een wild zwijn op het fietspad. Even had ik overwogen om wild te gaan kamperen. Het mag officieel niet maar er is hier ruimte genoeg en op de doodlopende paadjes staan aardig wat campers waarvan de gordijnen nog dicht zijn. Het wilde zwijn veegt dat idee weg.

De fietspaden zijn prima. Ik rij door de duinen, een beetje op en neer. Dit gebied staat bekend om eindeloze bossen van dennenbomen. Maar ik zie ook heel veel bosjes eikenbomen, bloeiende heide, bramenstruiken, afwisseling genoeg. De fietspaden lopen soms langs een rustige weg en vaak is het een eigen pad. Eén weg is in de zomermaanden gesloten voor auto's maar open voor fietsers.

Ik rij 60 kilometer deze dag, en nog 15 kilometer zonder bepakking om wat te eten te halen. Ik ben om het Lac d'Hourtin heen gereden, hier geen zee. Hier wel een heel ruime en rustige camping. Ik heb niet echt kookspullen mee, alleen een brander en een pannetje om koffie te maken en een eitje te bakken. Het avondeten is een broodje kaas met spekjes van de Aldi, lijkt op een kleine pizza, even in de zon leggen en eten maar. Samen met een bakje kwark en een nectarine ben ik tevreden. Aan de foto te zien zat er ook wijn bij.
image_2021-09-26_112018.png
Langs de oostkant van het meer rij ik terug naar het noorden. De wegen die wat verder van de zee af liggen zijn niet allemaal voorzien van fietspaden en ik rij deze dag 50 kilometer, om hemelsbreed maar 30 kilometer verder te komen. Eerst terug naar zee en dan weer van de zee af. Het is prima. Ik heb vooraf een paar plekken gezocht waar ik zou kunnen overnachten maar ik heb geen vastomlijnd plan. In de middag is er nog genoeg tijd om naar zee te fietsen, er even in te duiken, een stuk te lopen, in de zon te liggen.
image_2021-09-26_113217.png
Nog een volle dag, ik ga richting boot en kom op dezelfde camping waar ik de eerste nacht stond. Het is nog erg mooi weer en ik geniet van het strand en fiets wat door de duinen. Van hier kan ik de volgende dag in een uurtje naar de boot fietsen, kijken of de auto er nog staat en dan naar huis. De weg terug duurt langer dan de heenweg. Het is druk tot Parijs en in totaal ben ik 12,5 uur onderweg. Gelukkig wacht dan thuis het gezin en de warme douche.

periode: eind augustus 2021
nachten: 5
fiets: 220 km
auto: 2 x 1000 km
happiness: 5 sterren (maximale score)

campings:
* Camping Les Oyats, Soulac-sur-Mer
* Camping municipal Du Pin Sec, Naujac-sur-Mer
* Camping l'Acacia - Aire naturelle, Hourtin
* Camping Le Merin, Vendays-Montalivet
Ik kan er alleen maar jaloers van worden.
Mijn route naar Santiago ging ook via Royan richting en om Hourtin. Is een rustig gebied. Iig in mei.
De eindeloze bossen geven enorm veel rust.
Gr Jan